Gjest Verdens verste husmor Skrevet 2. januar 2007 #101 Skrevet 2. januar 2007 Skriver under på dett, jeg har inntrykk av at det er litt slik i denne tråden ja. Det ser ut til at enkelte som er totalavholds når det er barn til stede synes at det er umoralsk om andre drikker i moderate mengder i slike situasjoner. Selv bryr det meg imidlertid overhodet ikke om andre synes det er galt at jeg drikker litt vin. Jeg har også full respekt for og forståelse for folk som synes det er unaturlig å drikke alkohol når det er barn til stede, selv om jeg selv har et annet syn på saken og synes at de har et litt anstrengt forhold til alkohol. ← I denne tråden er det vel heller motsatt. Her er det jo slik at de som synes det er ok å drikke alkohol i små mengder sammen med barn mener at de som ikke gjør det er "hysteriske og skinnhellige", mens de som ikke drikker prøver å vise at de hverken er hysteriske eller skinnhellige. De godtar at andre drikker foran barna, men ønsker ikke å gjøre det selv, men det er visst vanskeligere for enkelte av de som drikker å godta at noen velger et annen vei! Hilsen verdens verste husmor, som kan drikke et glass med barna tilstede
Gjest *Tara* Skrevet 2. januar 2007 #102 Skrevet 2. januar 2007 Jeg for min del synes det er umulig å diskutere når man blander "hummer og kanari". Som mor til to så mener jeg at det er himmelvid forskjell på en to uker gammel baby og flere år gamle barn. Av erfaring så vet jeg at små babyer er veldig vare for endringer hos voksne - både stemmer og lukt kan de reagere på ... Og jeg hadde ikke følt meg vel ved å stelle og kose med babyen min uten å være helt klar i hodet ... Det skal ikke mye alkohol innabords før man er mer uvøren og mindre forsiktig i omgang med babyen ... Det er ikke for moro at de har strenge promilleregler for bilkjøring. Så at andre her nevnte at hvis man skal tenke på kjøring til sykehus i nødstilfeller - så må man tenke på det så lenge man har barn i huset ... Sånn er det jo ikke ... men jeg har selv opplevd to skremmende tilfeller med min førstefødte og vet hvordan det er når en baby trenger øyeblikkelig hjelp -og ikke så øyeblikkelig hjelp. I første tilfelle måtte vi få ambulanse - i det andre tilfelle kjørte vi til sykehuset selv ... I begge tilfellene er jeg sjeleglad for at både mannen og jeg var klin edru ... Merkelig at ingen av dere svarer på om dere hadde syntes det var greit at barnevakten også drikker alkohol mens de passer babyen deres ... ? Eller er det bare ok at dere som foreldre drikker?
Gjest bada Skrevet 2. januar 2007 #103 Skrevet 2. januar 2007 Jeg for min del synes det er umulig å diskutere når man blander "hummer og kanari". Som mor til to så mener jeg at det er himmelvid forskjell på en to uker gammel baby og flere år gamle barn. Det stemmer sikkert - men for min del var alkohol omtrent det siste jeg hadde lyst på i den tiden. Jeg var sliten etter fødselen, av nattevåk og av alle omstillingene. Så det ble ikke noe alkohol på meg før barnet mitt var godt over året. Merkelig at ingen av dere svarer på om dere hadde syntes det var greit at barnevakten også drikker alkohol mens de passer babyen deres ... ? Eller er det bare ok at dere som foreldre drikker? Ja, det synes jeg. Søsteren min satt barnevakt en sjelden gang, og da pleide jeg å kjøpe inn en liten flaske øl, potetgull, brus o.l., så jeg har absolutt ingen ting mot at barnevakter drikker alkohol i svært moderate mengder. ←
Gjest Gjesta Skrevet 2. januar 2007 #104 Skrevet 2. januar 2007 Jeg ville iallefall syns det var fryktelig pinlig å kjøre med min sønn i ambulansen om jeg hadde drukket alkohol, den natten han fikk pustestop og ble kjørt med blålys.
Donpedro Skrevet 2. januar 2007 #105 Skrevet 2. januar 2007 Merkelig at ingen av dere svarer på om dere hadde syntes det var greit at barnevakten også drikker alkohol mens de passer babyen deres ... ? Eller er det bare ok at dere som foreldre drikker? ← Ja, for meg ville det vært helt ok om barnevakt a la bestemor/nær venninne tok seg en øl eller to.
Donpedro Skrevet 2. januar 2007 #106 Skrevet 2. januar 2007 Jeg ville iallefall syns det var fryktelig pinlig å kjøre med min sønn i ambulansen om jeg hadde drukket alkohol, den natten han fikk pustestop og ble kjørt med blålys. ← Ville nok ikke vært et enestående tilfelle. Man trenger jo for øvrig ikke forklare at man har drukket om man ikke vil, er antakelig ikke snakk om fyll uansett. Så iskald som man blir ved fare, så tror jeg promillen ikke ville gjort seg mye gjeldende ved sosial kontakt. De fleste i tettbygd strøk ville vel uansett ringt ambulanse ved slike tilfeller uansett, selv om de kunne kjørt selv.
Gjest bada Skrevet 2. januar 2007 #107 Skrevet 2. januar 2007 Jeg ville iallefall syns det var fryktelig pinlig å kjøre med min sønn i ambulansen om jeg hadde drukket alkohol, den natten han fikk pustestop og ble kjørt med blålys. ← Det ville ikke jeg syntes. Hvis jeg hadde vært dritings - ja - men det er uansett helt uaktuelt.
Gamle Alex Skrevet 3. januar 2007 Forfatter #108 Skrevet 3. januar 2007 I denne tråden er det vel heller motsatt. Her er det jo slik at de som synes det er ok å drikke alkohol i små mengder sammen med barn mener at de som ikke gjør det er "hysteriske og skinnhellige", mens de som ikke drikker prøver å vise at de hverken er hysteriske eller skinnhellige. De godtar at andre drikker foran barna, men ønsker ikke å gjøre det selv, men det er visst vanskeligere for enkelte av de som drikker å godta at noen velger et annen vei! Hilsen verdens verste husmor, som kan drikke et glass med barna tilstede ← Bare så det er sagt så har jeg ikke kalt noen idioter! Jeg og Embla har nok mye av samme syn og væremåte i forhold til unger , men jeg respekterer at man opplever det anndereldes som Evelina og Sissan For meg blir det noe annet hvis man har alkoholikere i fam, da har man naturlig et annet syn. Men det jeg synes er hysterisk ( kanskje ikke det rette ordet men) er at man skal altid være på vakt og være redd for at noe skal skje. ←
Jens Skrevet 3. januar 2007 #109 Skrevet 3. januar 2007 Hadde sønnen min vært liten og våknet flere ganger om natten hadde jeg ikke drukket. Nå som han nærmer seg 2 kan både mannen min og jeg drikke 4 glass vin etter att han har sovnet, hvis vi har middagsselskap. Etter min mening kan man ikke sammenligne smaken på en alkoholfri vin med en god vin med alkohol. Da har man nok ikke drukket nok god vin!
Gjest Vintersol Skrevet 3. januar 2007 #110 Skrevet 3. januar 2007 Akkurat DET er nok en svært subjektiv beskrivelse av alkoholfri vin... ← Hihi, der er jeg helt enig, gitt! ← Selvfølgelig er det en subjektiv beskrivelse... det er jo snakk om smak! Jeg liker heller lutefisk...absolutt en subjektiv vurdering. Jeg foretrekker kylling framfor biff... igjen en subjektiv vudering. Hadde sønnen min vært liten og våknet flere ganger om natten hadde jeg ikke drukket. Nå som han nærmer seg 2 kan både mannen min og jeg drikke 4 glass vin etter att han har sovnet, hvis vi har middagsselskap. Etter min mening kan man ikke sammenligne smaken på en alkoholfri vin med en god vin med alkohol. Da har man nok ikke drukket nok god vin! ← Så har jeg ikke drukket nok god vin da... Men jeg er ikke helt sikker på om det er noe å skamme seg over!
Jens Skrevet 3. januar 2007 #111 Skrevet 3. januar 2007 Selvfølgelig er det en subjektiv beskrivelse... det er jo snakk om smak! Jeg liker heller lutefisk...absolutt en subjektiv vurdering. Jeg foretrekker kylling framfor biff... igjen en subjektiv vudering. Så har jeg ikke drukket nok god vin da... Men jeg er ikke helt sikker på om det er noe å skamme seg over! ← Det har jeg vell heller ikke sagt.
Gamle Alex Skrevet 3. januar 2007 Forfatter #112 Skrevet 3. januar 2007 Så har jeg ikke drukket nok god vin da... Men jeg er ikke helt sikker på om det er noe å skamme seg over! ← Hvorfor leser du Jens sin kommentar som om det er noe å skamme seg over, deter det da ingen som har sagt...?
doodles Skrevet 3. januar 2007 #113 Skrevet 3. januar 2007 En nybakt mamma hadde fått kritikk for å ha drukket alkohol. Jeg forsto det slik at det var snakk om litt - et par glass . Er det mange her inne som mener det samme- at det er uansvarlig å ta et glass vin en kveld hvis barna er hjemme. Eller feire nyttårsaften med unger og voksene til bords hvor de voksne drikke vin og barna bruk ? Det blir litt hysterisk- i mine øyne Godt nyttår by the way ← Det spørs om hun ammer eller ikke det. Om hun kan gi MME ser jeg ingenting galt i å ta ett glass vin. (Ellers kunne hun vel pumpet seg på forhånd. Mange muligheter.) Men med en helt ny baby ville jeg ikke følt det komfortabelt om både jeg og pappaen drakk samtidig. Tenk om noe skjedde? Dersom denne mammaen er komfortabel med det er det jo greit. Man må følge magefølelsen. Jeg vet at barn merker forskjell på voksne som er edru vs har drukket. Derfor godtar jeg ikke mer enn en øl til maten om barna er tilstede, og om vi spiser her. Kvelden er fortsatt ung når barna er i seng, så hvorfor ikke vente? Om barna er sammen med oss er alltid en av oss i kjørbar stand.
Donpedro Skrevet 3. januar 2007 #114 Skrevet 3. januar 2007 Selvfølgelig er det en subjektiv beskrivelse... det er jo snakk om smak! ← Netopp! Det var derfor ejg skrev kommentaren min, når det blir fremstilt som en allmenngyldig sannhet at alkoholfri vin smaker like godt som vanlig vin.
Trampe Skrevet 3. januar 2007 #115 Skrevet 3. januar 2007 Nå har jeg ikke barn, men jeg svarer allikevel. Jeg har nulltoleranse når det gjelder barn og alkohol. Visst kan enten jeg eller mannen drikke med barn i huset, men ikke begge. Noen må være der om det skulle skje noe... Og er barnet to uker gammelt har vi vel andre ting å gjøre enn å drikke? Jeg tror ikke jeg hadde turt å drikke alkohol med en så "fersk" baby i huset, og ihvertfall ikke om jeg ammet. Folk er veldig forskjellige. Jeg er ikke av typen som koser meg med vin støtt og stadig, jeg er ikke begeistret for hverken vin eller øl og da blir det til at jeg ikke drikker for smakens skyld. At en nybakt mor kan kose seg med et glass vin eller to kan jeg alltids akseptere, men jeg ville ikke gjort det. Jeg kunne aldri overlatt barna mine til en barnevakt som ville drikke alkohol, og jeg ville blitt fly forbanna om jeg fant ut i ettertid at barnevakten drakk. Uansett om det er snakk om et "usselt" glass vin. Folk må gjøre hva de vil med sine barn, men mine barn har jeg ansvar for, og de skal ikke utsettes for voksne som drikker alkohol. Som småbarnsmamma kan jeg vel ta meg en fest, men da er barna plassert hos barnevakter som også kan ta vare på dem morgenen etter. Først da kan jeg slappe av og kose meg skikkelig. Og det eksemplet noen kom med her om overnattende barn på en fest - jeg hadde sagt klart og tydelig nei. Ferdig med det.
Gjest *Tara* Skrevet 3. januar 2007 #116 Skrevet 3. januar 2007 (endret) Helt enig med deg, Ithaca. Jeg hadde aldri godtatt at noen drakk alkohol mens de passet min 2 uker gamle baby ... Synes faktisk det er helt uansvarlig. Endret 3. januar 2007 av *Tara*
Trampe Skrevet 3. januar 2007 #117 Skrevet 3. januar 2007 Men det er jo en del forskjell på egen baby og andres barn,da. Bare så det er sagt også.
Gjest bada Skrevet 4. januar 2007 #118 Skrevet 4. januar 2007 Synes det er forskjell på å drikke to/tre øl eller glass vin med ansvaret for en to uker gammel baby, og feks et tolv år gammelt barn. ← Og så er vi noen som foretrekker å holde seg klin edru med nyfødte babyer i huset. Ville dere virkelig overlatt deres 2 uker gamle babyer til noen som drakk alkohol? Eller er det annerledes med foreldrene? Hva om besteforeldre/tanter/onkler passer babyen og nyter alkohol mens de skulle passe deres nyfødte barn? Hadde dere latt dem passe de neste gang dere hadde behov for barnevakt? ← Forstår ikke helt hvorfor det skal være nødvendig å vise en 2 uker gammel baby at du kan kose deg med alkohol ... det var faktisk det som var temaet. ← Men med en helt ny baby ville jeg ikke følt det komfortabelt om både jeg og pappaen drakk samtidig. Helt enig med deg, Ithaca. Jeg hadde aldri godtatt at noen drakk alkohol mens de passet min 2 uker gamle baby ... Synes faktisk det er helt uansvarlig. ← Dette er slik jeg ser det ganske meinngsløst å diskutere. For det første har man vanligvis ikke barnevakt til en 2 uker gammel baby, i hvertfall ikke mer enn en time eller så. For det andre tror jeg uansett at man er så sliten etter fødsel, nattevåk, alle omstillingene osv. når man har en 2 uker gammel baby, at alkohol er omtrent det siste men tenker på. Så problemstillingen er helt uaktuell for de fleste.
Gjest Turi Skrevet 4. januar 2007 #119 Skrevet 4. januar 2007 Dette er slik jeg ser det ganske meinngsløst å diskutere. For det første har man vanligvis ikke barnevakt til en 2 uker gammel baby, i hvertfall ikke mer enn en time eller så. For det andre tror jeg uansett at man er så sliten etter fødsel, nattevåk, alle omstillingene osv. når man har en 2 uker gammel baby, at alkohol er omtrent det siste men tenker på. Så problemstillingen er helt uaktuell for de fleste. ← Den var aktuell for henne som skrev innlegget som er utgangspunktet for denne diskusjonen..... Det holder vel?
Gjest bada Skrevet 4. januar 2007 #120 Skrevet 4. januar 2007 Men hva man legger i uttrykket "nybakt mor" kan vel variere fra person til person og fra landsdel til landsdel. For mange kan det like gjerne være en med et barn på 7-8 mnd, som en med et barn på 2 uker.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå