Dalila Skrevet 10. desember 2007 #161 Skrevet 10. desember 2007 Barn har sin egen seksualitet selv før puberteten, bare så det er sagt. De har ikke voksne ord på det, men onani og nysgjerrighet og utforsking er noe de fleste barn driver med. Og hva har det med foreldres alkoholvaner å gjøre?? Til deg som hadde en 13-årig stesønn over her: Jeg tror at ved å fremstille alkohol på den måten så gjør dere det veldig interessant for 13-åringen å prøve det snart... Når alt skal være så moro og greit, og alle blir morsomme og tør å danse, så er det vel morsomt for han å prøve også da? Greit at rødvin smaker vondt, men man trenger ikke å være et geni for å finne frem til rusbrus for eksempel. Jeg mener at dette er å ufarliggjøre og forherlige rus. Og jeg er enig med Anna i at man alltid er fullere enn man tror. Omgivelsene og barna kan få et helt annet inntrykk enn man føler at man gir selv. Og hva dersom noen hadde fått for mye på festen deres, og blitt kranglete og høylytt, da hadde gleden blitt snudd til uhygge. Kall meg gjerne snerpete, det bryr meg ikke. Barn og alkohol hører ikke sammen.
Tiit Skrevet 10. desember 2007 #162 Skrevet 10. desember 2007 Enig med siste taler. Barn og voksne som har inntatt alkohol er en dårlig og unødvendig kombinasjon. Voksne kan drikke alkohol når barna er andre steder. Det snakkes så fint om at barn skal lære normal bruk av alkohol. Jeg ser det slik at det barna lærer av å se voksne drikke alkohol, er å drikke alkohol.
Gjest Frk Åberg Skrevet 11. desember 2007 #163 Skrevet 11. desember 2007 Nå er ikke jeg noen baby-ekspert, men jeg tenker nå at det ikke er helt optimalt at begge drikker når barnet er helt lite. Samtidig så mener jeg at det bør drikkes så lite med barn i hus uansett, at det kanskje ikke spiller noen rolle. Hvis noe skulle skje med babyen, så kan man f.eks. bestille taxi. Men, jeg har selv sett barn som har sett sin mor påvirket av alkohol, og de virket usikre. Hun var ikke full og gjorde rare ting, men hun var i veldig godt humør. Flere ville tenkt at hun var litt brisen. Det er på den ene siden kanskje uskyldig, men jeg syns at når barna ser at foreldrene forandrer seg, om det så er til det mer lattermilde, så syns jeg ikke det er bra. Jeg tror barn kan bli utrygge selv om foreldrene bare er litt påvirket, så lenge påvirkningen er synlig. Nå er mannen avholds og jeg drikker lite, men jeg ser ingenting galt i å ta seg et glass vin eller to sammen med barn. Men der stopper det for min del. Jeg ser poenget med å la barna se at man kan ha et avslappet forhold til alkohol, men jeg tror nok det går helt fint med de barna som aldri ser sine foreldre drikke, for å si det sånn. De kan f.eks. lære at voksne kan samles i sosiale settinger uten at alkohol skal være det viktigste, og at man kan ha det hyggelig uten at alkohol er til stede i det hele tatt.
Kosemose Skrevet 11. desember 2007 #164 Skrevet 11. desember 2007 (endret) [ Endret 2. april 2008 av Kosemose
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå