aline Skrevet 2. januar 2007 #81 Skrevet 2. januar 2007 Det er ikke lenger bare akseptert å kose seg med et glass vin, det er faktisk forventet at en skal gjøre det. ← signerer, både med og uten barn er det mye mindre aksept for å IKKE ta seg "bare en øl/ett glass vin" til maten eller til kos. oppfatter det mye mer akseptert å ta seg ett eller to glass, også med barn til stede, om man ikke gjør det, er man prippen eller kjedelig eller sær. og i denne tråden, er det da ihvertfall ikke mange som kritiserer mødre for å ta seg noen glass, kanskje det var det i den forrige, men i denne ser jeg de ikke.
Gjest Turi Skrevet 2. januar 2007 #82 Skrevet 2. januar 2007 Enig med gamlealex i siste innlegg her. Greit å spørre, greit å si nei. Jeg ville sagt nei.
Gjest niomi Skrevet 2. januar 2007 #83 Skrevet 2. januar 2007 Enig med gamlealex i siste innlegg her. Greit å spørre, greit å si nei. Jeg ville sagt nei. ← Den er jeg også enig i. Jeg har vokst opp med drikkende foreldre, og var vel ikke veldig gammel da mamma og pappa var beruset i nærheten av meg. Jeg tok meg ikke noe nær av det. Men de var aldri på grisefylla når jeg var til stede - da var jeg hos barnevakt. Mamma har vokst opp med en alkoholisert far. Hennes bror sliter fælt med det, mens det ikke har gått inn på mamma i samme grad. Folk må få gjøre som de vil. Jeg reagerer verken på om folk drikker eller ikke - personlig valg. Enten de har barn eller ikke.
Gjest Mayamor Skrevet 2. januar 2007 #84 Skrevet 2. januar 2007 Jeg velger å ikke drikke når det passer meg. Jeg velger å drikke et glass eller to når det passer meg. Har ingen venner som reagerer negativt på om jeg drikker et glass eller to eller lar være å drikke. Heldig med venner kanskje? Har vært mor i 10 år etterhvert. I løpet av disse 10 årene har jeg drukket et glass eller to ved ca 5 anledninger. Jeg har latt være å drikke et glass eller to ved mange flere. Brisen/full har jeg aldri vært med barn tilstede. Og i voksen alder setter jeg stor pris på å ikke være fyllesyk dagen derpå. Derfor koser jeg meg mer uten alkohol enn med. Blitt voksen etterhvert...
Tabris Skrevet 2. januar 2007 #85 Skrevet 2. januar 2007 Vi tar alle våre valg, og man er ikke skinnhellig hvis man ikke forsøker å fremstille seg som bedre enn andre pga det valget man har tatt. Selv er jeg vokst opp med foreldre som hadde et avslappet forhold til alkohol, far tok ofte en øl eller to på lørdagskveldene og mor tok seg en konjakk eller et glass vin i blandt. I tillegg hendte det også at vi reiste til mors søster hvor de voksne festet med musikk og alkohol - jeg lå da oppe i 2. etasje. Jeg kan fortsatt huske hvordan jeg likte å ligge å høre på dem, fordi jeg hørte at de koste seg. Faktisk syntes jeg nesten det var litt irriterende å måtte legge seg. Visst visste jeg at de drakk alkohol, men det var aldri snakk om fyllefest med krangling, påfunn i fylla og spying - det var snakk om voksne mennesker som hadde en voksen fest og koste seg. Siden de hadde et fornuftig (i deres og mine øyne) forhold til alkohol, så ble de heller ikke hysteriske når vi kom hjem fulle som ungdommer. Tvert om fikk vi klar beskjed om å komme oss hjem i løpet av kvelden (og ikke som enkelte av mine venninner som sov hos venner eller bekjente fordi de var livredde for å reise hjem beruset). Meg og mine søsken er nå voksne, og vi har alle samme forhold til alkohol som mine foreldre har. Jeg skriver ikke dette fordi det er "den rette oppskriften", men for å komme med et annet eksempel i tillegg til de som har vokst opp med alkoholiserte foreldre. Og også for å få frem at selv om jeg har sett mine foreldre drikke, og kanskje også bli synlig påvirket uten å bli full, så har jeg ikke sett på det som ubehagelig.
Gjest bada Skrevet 2. januar 2007 #86 Skrevet 2. januar 2007 Jeg har det akkurat som deg, Tabris. Selv om mine foreldre drakk av og til har jeg overhodet ingen negative minner om det. På julaften f.eks. var vi alltid hos mine besteforeldre sammen med 10-12 fettere og kusiner og like mange voksne. Det sto alltid øl og akevitt på bordet. Igjen - jeg har bare gode minner fra disse julaftenene. Det ser ut til at enkelte forveksler det å ta seg et glass eller to med fyll. For meg er det to vidt forskjellige ting! Det jeg forbinder med alkohol fra oppveksten er voksne som hygger seg og koselig stemning. Alle må selvfølgelig ta det valget som passer for dem, men barn og fyll er selvfølgelig en helt uakseptabel kombinasjon.
Gjest gjesta Skrevet 2. januar 2007 #87 Skrevet 2. januar 2007 - jeg lå da oppe i 2. etasje. Jeg kan fortsatt huske hvordan jeg likte å ligge å høre på dem, fordi jeg hørte at de koste seg. ← Synes det er forskjell på å drikke to/tre øl eller glass vin med ansvaret for en to uker gammel baby, og feks et tolv år gammelt barn.
Gamle Alex Skrevet 2. januar 2007 Forfatter #88 Skrevet 2. januar 2007 Det ser ut til at enkelte forveksler det å ta seg et glass eller to med fyll. For meg er det to vidt forskjellige ting! Det jeg forbinder med alkohol fra oppveksten er voksne som hygger seg og koselig stemning. Alle må selvfølgelig ta det valget som passer for dem, men barn og fyll er selvfølgelig en helt uakseptabel kombinasjon. ← Veldig enig her.
aline Skrevet 2. januar 2007 #89 Skrevet 2. januar 2007 Det ser ut til at enkelte forveksler det å ta seg et glass eller to med fyll. For meg er det to vidt forskjellige ting! Det jeg forbinder med alkohol fra oppveksten er voksne som hygger seg og koselig stemning. Alle må selvfølgelig ta det valget som passer for dem, men barn og fyll er selvfølgelig en helt uakseptabel kombinasjon. ← synes ikke det ser ut til at folk snakker om fyll her jeg, men det er mer snakk om at man ikke synes alkohol og barn er en kombinasjon man selv vil velge, være seg ett glass eller ti. alkohol og ansvar for små barn ser ihvertfall ikke jeg som en kombinasjon JEG ville valgt eller anbefalt, og nei, jeg snakker ikke bare om fyll da. noen av oss ser forskjell på de som bare koser seg også, og ønsker ikke den forskjellen, og noen ønsker å kunne bruke bilen når de først har den, atter andre synes bare det er totalt unødvendig når man kan hygge seg og ha en akkurat like koselig stemning uten.
Gjest gjesta Skrevet 2. januar 2007 #90 Skrevet 2. januar 2007 synes ikke det ser ut til at folk snakker om fyll her jeg, men det er mer snakk om at man ikke synes alkohol og barn er en kombinasjon man selv vil velge, være seg ett glass eller ti. ← Enig!
Gjest Gjesta Skrevet 2. januar 2007 #91 Skrevet 2. januar 2007 Det får være opp til hver enkelt om en ønsker å drikke alkohol med barn tilstede. Hjemme drikker pappa ganske sjelden (alkisfar) og mamma kan ta seg litt vin på lørdagskveldene kanskje annenhver lørdag. Jeg ser ikke problemet med det og skulle noe skje kan man ta taxi. Ambulanse er vel ofte forbeholdt de mer alvorligere tilfellene (kjørende naboer er heller ikke problemet).
Gjest Leiababe Skrevet 2. januar 2007 #92 Skrevet 2. januar 2007 Er fullstendig imot fyll med barn til stede. Jeg drikker sjelden mye uansett, så for meg er ikke dette noe problem. Mine foreldre tok stadig et glass eller to til maten, og hadde de gjester, kunne de fint dele en flaske vin. Jeg har ingen dårlige minner fra dette overhodet. Men som sagt, det er forskjell på å være full, og å ta et par glass vin for kosens skyld. Har heller aldri merket press fra mine venner eller familie ift til å drikke. Vil jeg ikke, er det ingen som sier noe på dette. Ser egentlig ikke på dette som et problem i det hele tatt.
Gjest bada Skrevet 2. januar 2007 #93 Skrevet 2. januar 2007 Men da ser det ut til at de fleste her er helt enige: fyll er uakseptabelt, mens hvorvidt man selv tar seg et glass eller to eller ikke er helt opp til en selv.
Gjest *Tara* Skrevet 2. januar 2007 #94 Skrevet 2. januar 2007 Og så er vi noen som foretrekker å holde seg klin edru med nyfødte babyer i huset. Man kan allikevel ha et helt naturlig forhold til alkohol ... heldigvis så kan vi alle velge vår egen livsstil ... og ikke minst barna våres når de er så små som det var snakk om her. Ville dere virkelig overlatt deres 2 uker gamle babyer til noen som drakk alkohol? Eller er det annerledes med foreldrene? Hva om besteforeldre/tanter/onkler passer babyen og nyter alkohol mens de skulle passe deres nyfødte barn? Hadde dere latt dem passe de neste gang dere hadde behov for barnevakt?
skorpionen 68 Skrevet 2. januar 2007 #95 Skrevet 2. januar 2007 Er stoooor forskjell på å kose seg med et par glass og det å være full med barna sine.. For meg er det naturlig å vise mine barn at en kan kose seg med ett par glass...
Gjest *Tara* Skrevet 2. januar 2007 #96 Skrevet 2. januar 2007 Er stoooor forskjell på å kose seg med et par glass og det å være full med barna sine.. For meg er det naturlig å vise mine barn at en kan kose seg med ett par glass... ← Forstår ikke helt hvorfor det skal være nødvendig å vise en 2 uker gammel baby at du kan kose deg med alkohol ... det var faktisk det som var temaet. Jeg synes det er stor forskjell å nyte alkohol når du har ansvar for en nyfødt baby - og på en 3-åring ...
Donpedro Skrevet 2. januar 2007 #97 Skrevet 2. januar 2007 Men jeg ser ikke hvorfor det er så viktig at vinen må inneholde alkohol! Det er smaken jeg liker, ikke virkningen alkoholen gir, og smaken er like bra i mange alkoholfri alternativer. ← Akkurat DET er nok en svært subjektiv beskrivelse av alkoholfri vin...
Gjest =tentacle= Skrevet 2. januar 2007 #98 Skrevet 2. januar 2007 Det er et fint og greit standpunkt å velge å ikke drikke alkohol overhodet mens man har små barn hjemme. For formålet å gi barna sine en trygg og god oppvekst, er det nok i de aller fleste tilfeller helt greit å ta et glass eller to innimellom. Når det blir ugreie mellom foreldre med ulike syn på dette punktet, har det nok med å gjøre at enkelte foreldre mener at de er bedre foreldre fordi de velger totalavhold, og at enkelte måteholdsfolk tror at alle foreldre som velger totalavhold er kritiske til dem som velger ett glass eller to. Man kan sammenligne det med folk som velger vegetarisk kosthold av etiske grunner. Å tenke over sitt kjøttforbruk er flott, og det burde vi alle gjøre av hensyn til dyrs leveforhold og til verdens matvareressurser. Men noen går så langt at de får angstanfall om de har fått en kakebit i munnen før de blir klar over at den inneholder gelatin, og da har middelet tatt helt over for hensikten. Spesielt irriterende for oss som spiser alle typer mat blir det da om vegetarianeren samtidig bruker klær av skinn og andre dyreprodukter.
Gjest bada Skrevet 2. januar 2007 #99 Skrevet 2. januar 2007 Akkurat DET er nok en svært subjektiv beskrivelse av alkoholfri vin... ← Hihi, der er jeg helt enig, gitt!
Gjest bada Skrevet 2. januar 2007 #100 Skrevet 2. januar 2007 Når det blir ugreie mellom foreldre med ulike syn på dette punktet, har det nok med å gjøre at enkelte foreldre mener at de er bedre foreldre fordi de velger totalavhold, og at enkelte måteholdsfolk tror at alle foreldre som velger totalavhold er kritiske til dem som velger ett glass eller to. ← Skriver under på dett, jeg har inntrykk av at det er litt slik i denne tråden ja. Det ser ut til at enkelte som er totalavholds når det er barn til stede synes at det er umoralsk om andre drikker i moderate mengder i slike situasjoner. Selv bryr det meg imidlertid overhodet ikke om andre synes det er galt at jeg drikker litt vin. Jeg har også full respekt for og forståelse for folk som synes det er unaturlig å drikke alkohol når det er barn til stede, selv om jeg selv har et annet syn på saken og synes at de har et litt anstrengt forhold til alkohol.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå