Gå til innhold

Barn og Alkohol

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Jeg stusser over at det hver gang man diskuterer dette så snakkes det om fyll.

For meg er ikke 2-3 glass fyll og det er det det er snakk om.

Voksene mennesker som deler en flaske vin med barn hjemme.

Vi hadde fest er i går- voksen og barn , eldtste 8 år , minste 1 og et halvt.

Her var det rødvin til maten og sjampis kl 12, tenker jeg drakk ca 4 glass tilsammen i løpet av kvelden.

Er det da noen her inne som mener at jeg er unasvarlig?

Om du var uansvarlig har jeg ikke noe med. Ellers er det litt forskjell på et barn på 1,5 år som muligens både spiser, drikker og sover - til forskjell på en på 2 uker . Endret av Madeline
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Jeg mener ikke det. Men jeg vet ikke noe om hva de andre drakk. Og jeg ville ikke drukket med en halvannetåring hjemme, hvis den var min og pappaen skulle drikke. Men det er meg. Vi er forskjellige.

Vi drakk ca like mye begge to, alle andre er forelder også så det var ingen fyllefest.

men det var hjemme hos oss, så derfor drakk vi begge to.

Er det i tilfelle noe slulle skje Evelina kun en drikke vin til maten. Jeg synes det blir for slitsom å gå å være redd hele tiden- men det er meg

Endret av Madeline
Skrevet
Og hva om ingen av den har lappen?

Og hva hvis alle foreldre garantert hadde vært ansvarlige menensker som vil gi sine barn en god oppvekst?

Vi kan nok skrive mange "hva hvis"-setninger - hvis det er det som er målet.

Saken var at noen skrev de ikke selv ville ha drukket alkohol (både mor og far) mens barnet var så lite. Kan ikke de bare få lov å mene det - uten at andre klikker fullstendig og skjeller dem ut som idioter?

Skrevet
Saken var at noen skrev de ikke selv ville ha drukket alkohol (både mor og far) mens barnet var så lite.  Kan ikke de bare få lov å mene det - uten at andre klikker fullstendig og skjeller dem ut som idioter?

Selvfølgelig skal du få mene det.

Men da må jo de som velger å drikke alkohol sammen med et barn som er så lite få lov til å gjøre det uten å bli framstilt som idioter?

Og når i tillegg diskusjonen dreier inn på hvorvidt folk er kjørbare blir det jo litt utenfor tema?

Skrevet

Ett par glass vin hadde jeg tatt, men om barnet er 2 uker gammelt - ammer man ikke da?

*grønn*

Skrevet
Ett par glass vin hadde jeg tatt, men om barnet er 2 uker gammelt - ammer man ikke da?

*grønn*

Ikke nødvendigvis.

Skrevet

*grønn*

Er ikke alle som ammer. Kan være mange grunner til det, noen får det ikke til, mens andre kanskje velger å droppe amminga så de kan drikke hva de vil. Ikke kritikk, men ment som forklaring.
Gjest Gjesta
Skrevet
Er det i tilfelle noe slulle skje Evelina kun en drikke vin til maten. Jeg synes det blir for slitsom å gå å være redd hele tiden- men det er meg

Jeg vil ikke drikke hvis jeg har barn i huset som jeg har ansvar for som er så små at de ikke forstår hvis jeg sier "kom ned hit i stuen" eller "hent telefonen" eller "fort deg ut av huset" osv. Vel å mekre hvis pappaen også har tenkt å drikke. Det er bare sånn det funker i hodet mitt.

Og ja det er vel med tanke på at noe KAN skje, selvom sannsynligheten er svært liten, vil jeg være forberedt. kall meg gjerne kontrollfrik (du ville ikke være den første) ;)

Gjest Gjesta
Skrevet (endret)

Jeg skjønner at de med alkoholikere i nær familie har bestemte meninger om barn og alkohol. Selv er jeg oppvokst med foreldre med avslappet og normalt forhold til alkohol, og har ingen minner om fulle voksne.

I min omgangskrets har vi ofte selskap med barn. Vi voksne spiser god middag og etterpå hygger vi oss med musikk, spill, snakker diskuterer og ler, osv. Og vi drikker vin, øl eller drinker som normalt. Dette har ikke noe med fyll, overstadig beruselse, osv å gjøre og jeg nekter å tro at slike kvelder er negative opplevelser for barna.

Jeg tror ikke at barn har vondt av å se at voksne koser seg, selv om det er alkohol med i bildet. Men hvis de voksne blir fulle, snøvlete, raver rundt, oppfører seg merkelig, blir kranglete og lager scener - da ville jeg revurdert. Sånne scener ville jeg ikke utsatt mine eller andres barn for!

Jeg hadde med baby i selskap, men det var vel først etter at ting var gått seg til litt og jeg følte at jeg hadde kontroll på situasjonen. Men jeg ser ikke helt hvorfor en nybakt mor ikke kan ta seg et glass vin til maten hvis hun er komfortabel med det. At det kan skje noe så man har bruk for å komme seg til lege i en hast blir litt for hypotetisk for meg. Har man sykt barn man tenker har bruk for lege holder man seg vel uansett kjørbar, men å være totalt avholdende i tilfelle noen skal bli syk? Da bør man vel fortsette med det resten av livet i såfall?

Endret av Embla s
Skrevet
Jeg synes det blir for slitsom å gå å være redd hele tiden- men det er meg

Nå har ikke jeg lest utgangspunktet for denne tråden, men jeg har en restriktiv holdning til å drikke med barn tilstede. Kanskje fordi jeg var så heldig (!!) å ikke oppleve berusede (verken dritings eller påvirkede slik at de ble uvanlig glade og høylytte...) da jeg var barn.

Jeg gjør det av og til, og kun fordi drikkepresset er enormt. Jeg har blitt kalt kjedelig og hysterisk, fått kommentarer som "herregud slapp av og kos deg da menneske" etc. når jeg har takket nei fordi vesla er hjemme. Av og til orker jeg ikke være den sære idioten som ikke vil ha vin fordi barna er i huset, og tar ett glass. Jeg heller det ut i vasken innimellom så jeg kan fylle på litt. Da får jeg fred. Helst ville jeg hatt eplejuice.

Jeg er faktisk ikke redd hele tiden GamleAlex. Men jeg kan kose meg uten alkohol. Jeg har ingen problemer med det faktisk, og jeg har heller ingen problemer med de som ønsker seg et glass uavhengig av om barna er tilstede eller ikke.

Jeg har problemer med at så mange syns det er greit å drikke mer enn 1-2 glass sammen med barna. At grensen skal gå som den beskrives i denne tråden er jeg sterkt uenig i. De fleste av oss endrer oss før vi blir/føler oss fulle. Endringer vi ikke merker selv, men som barna helt klart senser, og som KAN (ikke MÅ) gjøre dem usikre og utrygge. Alle som har vært i berøring med alkoholikere har sett denne mangelen på selvinnsikt, og de fleste som har vært edru på fest en gang vet at den gjelder de fleste. Så et glass eller to til maten - be my guest. Mer enn det mener jeg man kan holde til voksenfester.

Skrevet
Har man sykt barn man tenker har bruk for lege holder man seg vel uansett kjørbar, men å være totalt avholdende i tilfelle noen skal bli syk? Da bør man vel fortsette med det resten av livet i såfall?

Hehe, sant nok.

Skrevet
Men da må jo de som velger å drikke alkohol sammen med et barn som er så lite få lov til å gjøre det uten å bli framstilt som idioter?

Ingen her har fremstilt foreldre som velger å drikke alkohol sammen med barn som idioter. Diskusjonen er sannelig luftig nok om man ikke også skal komme med feilaktige påstander.
Skrevet

Nå er jeg jo gravid, så denne nyttårsaften var det ikke noe tema..

men, i fjor drakk både jeg og mannen til maten og mannen litt til..Jeg synes at så lenge man har kontroll kan begge få nyte et par glass vin ol til maten. Hadde det skjedd noe, fins det jo som sagt før her ambulanse og taxi. Foresten da Lukas ble født hadde ikke jeg lappen, skulle jeg nekta mannen og drikke da...

- Nei det blir for snevert etter mitt skjønn..

Når jeg ikke er gravid koser jeg og mannen min oss med vin til maten i helgene..Vi har naboer, taxi og ambulanse om noe skulle skje.

det er en stor forskjell på fyll og å nyte!

Et godt poeng er jo de som ikke har bil/ lappen..

Og det å ta opp at man slutter å amme for å kunne drikke det tror jeg det er svært få som gjør, så det synes jeg ikke har noe i denne diskusjonene å gjøre!

Skrevet

Bare så det er sagt så har jeg ikke kaøt noen idioter! Jeg og Embla har nok mye av samme syn og væremåte i forhold til unger , men jeg respekterer at man opplever det anndereldes som Evelina og Sissan

For meg blir det noe annet hvis man har alkoholikere i fam, da har man naturlig et annet syn.

Men det jeg synes er hysteriks ( kanskje ikke det rette ordet men) er at man skal altid være på vakt og være redd for at noe skal skje.

Skrevet
Men det jeg synes er hysteriks ( kanskje ikke det rette ordet men) er at man skal altid være på vakt og være redd for at noe skal skje.

Jeg er enig i at det er hysterisk å alltid skulle være på vakt. Er det noen som har sagt at man skal det?

Gjest Gjesta
Skrevet
Bare så det er sagt så har jeg ikke kaøt noen idioter! Jeg og Embla har nok mye av samme syn og væremåte i forhold til unger , men jeg respekterer at man opplever det anndereldes som Evelina og Sissan

For meg blir det noe annet hvis man har alkoholikere i fam, da har man naturlig et annet syn.

Jeg er enig i at det er hysterisk å alltid skulle være på vakt. Er det noen som har sagt at man skal det?

Jeg er alltid på vakt. For meg er det en del av foreldrerollen. Eventuellt har jeg barnevakt. I mitt hode er det dette som fungerer bra her hos oss. Hva andre gjør er opptil dem, jeg sier ikke at mine måte er bedre enn andres eller at andre er uforsvarlige. Jeg sier bare at jeg ikke ville greie å slappe av dersom sånn og slik.

Skrevet

Andre gjør igrunnen som de vil, personlig synes ikke alkohol hører sammen med fester der barn er til stede, ihvertfall i meeeget liten grad, og grensen min er nok mye lavere en mange andres.

Etter å ha festet min del som yngre, mot nå å knapt røre alkohol i det hele tatt, så har jeg SETT hvordan folk "ikke er påvirket" etter kun litt drikke.

Veldig mange endrer både pratemåte (snakker da ikke om snøvling men om forskjell i stemmeleie og måte å si ting på, ikke mye, men noe) og humør uten at de nok tenker over eller legger merke til det selv. Det er ikke negativt, men det er en endring jeg ikke synes har noe med barn å gjøre, rett og slett fordi det viser at alkoholen endrer NOE og barn er fryktelig følsomme på endringer.

jeg synes IKKE foreldre som tar seg noen glass er dårlige foreldre, men jeg ville ikke valgt det selv, selv om jeg drakk mer til vanlig.

og å kalle det hysterisk å synes at det ikke hører sammen med barn, det er jeg ufattelig lei av. Som Sissan sliter jeg i mange sammenhenger, selv uten barn, fordi jeg ikke drikker noe særlig. Drikkepresset fra andre voksen er STORT.

og syn som at dersom man ikke synes det er greit med fire glass vin når det er barn til stede er lik hysterisk, er noe av det som er med på å skape drikkepress.

aksept bør gå begge retninger, og å kalle noen eller noens mening om slike ting for hysteriske eller feil, bør man være veldig forsiktig med.

Vi hadde fest er i går- voksen og barn , eldtste 8 år , minste 1 og et halvt.

Her var det rødvin til maten og sjampis kl 12, tenker jeg drakk ca 4 glass tilsammen i løpet av kvelden.Er det da noen her inne som mener at jeg er unasvarlig?

jeg vil ikke si uansvarlig, men både hos meg selv og hos andre har jeg opplevd at folk har endret seg etter ca 4 glass vin... selv kunne jeg blitt beruset av bare fire glass..

så JEG synes 4 glass er for mye for hva jeg ville valgt om noen spurte. ;)

Gjest gjesta
Skrevet (endret)

Jeg blir full av fire glass (for å bruke det som eksempel) og jeg ville nok ha forandret meg mye på de glassene. Min mor er alkoholiker og drikker mye mer enn fire glass. Når jeg var liten merket jeg på henne etter et glass at hun hadde drukket. Så man skal ikke tro barn er så dumme at de ikke merker det. Det er passe naivt å tro at man er lik etter to glass vin. Og man trenger ikke være full for at det skal være ekkelt for et barn.

Endret av Madeline
Skrevet

Jeg synes man bør være veldig forsiktig med alkohol når barna er tilstede. Greit å ta seg et glass vin til maten, men man bør ikke bli synlig påvirket.

Skrevet
Når jeg var liten merket jeg på henne etter et glass at hun hadde drukket. Så man skal ikke tro barn er så dumme at de ikke merker det. Det er passe naivt å tro at man er lik etter to glass vin. Og man trenger ikke være full for at det skal være ekkelt for et barn.
Hvorvidt barn merker om man har drukket noen glass alkohol kommer an på barnas alder. Et barn på 2 uker reagerer ikke negativt på den moderate adferdsendringen noen få glass øl eller vin medfører, mens et barn på 6 år fort vil føle utrygghet ved en sånn endring.

Vanskelig å diskutere en så åpen problemstilling som denne tråden spenner over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...