Gå til innhold

Barn og Alkohol

Fremhevede innlegg

Skrevet
Herregud , man blir da ikke pussa av en øl-

Nå tråkker jeg sikkert på noen tær, men på meg virker det som om noen av dere prøver å fremme dere selv som foreldre ved å rakke ned på andre.

For meg virker det som om foreldre som ikke kan nyte livet uten et glass nå og da (en situasjon som for meg er H E L T ok, så lenge jeg slipper) må rakke ned på oss som ikke liker det for å kunne forsvare egne alkoholvaner.

Med unntak av omsorg for 2 uker gammel baby er det ingen her som sier at de mener at ANDRE ikke skal drikke med barna. Men det er en del som sier at JEG/DE SELV ikke ønsker å gjøre det. Grunnene vi gir provoserer tydeligvis de som er uenige.

Som vintersol sier - det er ikke uansvarlig, men det ER faktisk unødvendig å blande barn og alkohol. Om dere ønsker det - go ahead. Men ikke tillegg oss som holder disse sidene ved livet adskilt at vi prøver å fremme oss. Vi har bare et annet syn på hva som er nødvendig for å kose seg, så får alle stå for sitt.

Videoannonse
Annonse
Gjest gjesta
Skrevet (endret)
Som vintersol sier - det er ikke uansvarlig, men det ER faktisk unødvendig å blande barn og alkohol. Om dere ønsker det - go ahead. Men ikke tillegg oss som holder disse sidene ved livet adskilt at vi prøver å fremme oss. Vi har bare et annet syn på hva som er nødvendig for å kose seg, så får alle stå for sitt.

Veldig enig Sissan, du skriver mye fornuftig.

Jeg merker jeg blir litt irritert over overskriften også....at disse holdningene vi som velger å ikke blande spedbarn og alkohol liksom skal være skinnhellige. Skinnhellig, vet du hva det betyr?

skinnhellig; tilsynelatende from: Eks: Predikanten var en skinnhellig lurifas

Jeg er da ikke tilsynelatende from fordi jeg mener det jeg gjør. Er man tilsynelatende from sier man én ting og gjør noe helt annet. Så tilsynelatende from er jeg jammen meg ikke i denne saken.

Edit: skrivefeil

Endret av Xavia
Skrevet
Synes du det er en kommentar som er passende i en seriøs diskusjon?

Du er til vanlig veldig opptatt av hvordan andre ordlegger seg, og er rask til å påpeke det du oppfatter er usaklig og avsporing av andre.

Ingen her rakker ned på andre selv om de har et annet syn på alkoholbruk sammen med barn enn det du har.

Merkelig hvordan det av enkelte blir påstått å være nedrakking, personangrep m.m. hvis man er uenig.

Du er kun etter å " ta meg " som bruker- delta heller i diskusjonen eller la hver. Du har nå i flere innlegg kommentert meg som bruker .

Beklager Gamle Alex, men jeg kjenner at jeg blir litt irritert på framstillingen din.

Jeg nekter å godta at jeg er "skinnhellig" og "hysterisk" bare fordi jeg ikke drikker alkohol mens barna mine er til stede.

Det er lov :) , det er jo det som skaper en diskusjon.

Jeg har skrevet at det I MINE ØYNE ( og hvem sier at det er rett ) så er det litt hysterisk.

Jeg skjønner bare ikke hvorfor man skal sitte å være redd hele tiden i tilfelle noe skal skje- for meg hadde det vært slitsomt å ha det sånn.

Jeg merker at jeg blir litt irritert over kommentarer som " jeg kan da kose meg uten alkohol" - akkurat som om ikke vi kan det. Det er det som for meg virker som en "skinnhellig " fremstilling av en selv.

Skrevet
Jeg merker jeg blir litt irritert over overskriften også....at disse holdningene vi som velger å ikke blande spedbarn og alkohol liksom skal være skinnhellige. Skinnhellig, vet du hva det betyr?

skinnhellig; tilsynelatende from: Eks: Predikanten var en skinnhellig lurifas

men jeg skriver jo at det er min mening- ikkke at det er fakta !

Gjest gjesta
Skrevet
men jeg skriver jo at det er min mening- ikkke at det er fakta !

Jeg vet det, men det provoserte nå meg likevel. ;) Jeg følte likevel for en "oppklaring" av ordet skinnhellig jeg da.....

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg skjønner bare ikke hvorfor man skal sitte å være redd hele tiden i tilfelle noe skal skje- for meg hadde det vært slitsomt å ha det sånn.

Men det er vel ingen som sier at de sitter og er redd hele tiden, og at det er derfor de ikke velger å drikke alkohol med feks ansvaret for en to uker gammel baby?

Skrevet
Jeg vet det, men det provoserte nå meg likevel. ;) Jeg følte likevel for en "oppklaring" av ordet skinnhellig jeg da.....

Beklager , overså den delen.

Kanskje du har rett, at det er feil bruk av ordet.

Skinnhellig for meg - er at man fremstiller seg selv med det "perfekte " ytre, for det er "korekt " måte å oppføre seg på.

Huff. dårlig forklart, men har ikke fått nok kaffe og litt mye å gjøre på jobb;)

Skrevet
Men det er vel ingen som sier at de sitter og er redd hele tiden, og at det er derfor de ikke velger å drikke alkohol med feks ansvaret for en to uker gammel baby?

Poenget er at man blir mer eller mindre fremstilt som en dårlig mor fordi man har tatt seg en øl med en baby i huset , det synes jeg er hysterisk og dårlig gjort ovenfor den mamman

men nå dsikuterer jeg selv en enkeltbruker og det har jeg ikke lyst til !

Gjest gjesta
Skrevet

Skinnhellig for meg - er at man fremstiller seg selv med det "perfekte " ytre, for det er "korekt " måte å oppføre seg på.

Greit nok at det er din defenisjon, men det kan kanskje være greit å se på hva ordboka sier også. Jeg skjønner hva du prøver å forklare (selv om du har for lite kaffe innabords og litt mye å gjøre på jobb), og forklaringen din er kanskje ikke så ulik ordbokas egentlig.

Å framstille seg selv med et perfekt ytre, og å framstå som from er vel egentlig samme sak?

Jeg bare mener at i denne saken så framstiller ikke jeg meg selv med et perfekt ytre, eller som om det jeg mener er det korrekte. Du synes jo ikke det er perfekt eller korrekt for eksempel.

Jeg sier at jeg synes det blir feil å drikke alkohol med ansvar for en liten baby. Jeg sier ikke at min holdning til dette er den eneste fornuftige/riktige/aksepterte.

Og jeg mener ikke jeg er skinnhellig, for jeg praktiserer det jeg sier.

Men dette ble vel egentlig flisespikkeri om et lite ord, i en viktig diskusjon.

Gjest Vintersol
Skrevet (endret)
Du er kun etter å " ta meg " som bruker- delta heller i diskusjonen eller la hver. Du har nå i flere innlegg kommentert meg som bruker .

Det er lov :) , det er jo det som skaper en diskusjon.

Jeg har skrevet at det I MINE ØYNE ( og hvem sier at det er rett ) så er det litt hysterisk.

Jeg merker at jeg blir litt irritert over kommentarer som " jeg kan da kose meg uten alkohol" - akkurat som om ikke vi kan det. Det er det som for meg virker som en "skinnhellig " fremstilling av en selv.

For 15-20 år siden var det helt vanlig at en ikke drakk alkohol sammen med barn under konfirmasjonsalder.

Nå skal det ikke bare være akseptert at en nyter et glass alkohol sammen med barn, men en er skinnhellig og hysterisk om en ikke gjør det?

Jeg er ikke redd for at noe skal skje hele tiden, jeg kan bare ikke se nødvendigheten av å drikke alkohol med barna tilstede.

Om jeg har lyst til å kose meg med et glass vin til maten, så gjør jeg det uten å blunke! Jeg kan (teoretisk sett) også ta meg to glass, eller 3...

Men jeg ser ikke hvorfor det er så viktig at vinen må inneholde alkohol!

Det er smaken jeg liker, ikke virkningen alkoholen gir, og smaken er like bra i mange alkoholfri alternativer.

Jeg gjør ikke dette fordi det ser bra ut overfor andre, jeg gjør dette fordi det er riktig for meg, min familie og mine barn!

At andre har et annet syn er helt greit for meg, barn tar ikke skade av å se at foreldrene tar et glass til maten.

Men hvorfor kritisere meg for de valg jeg tar for meg selv og for mine barn?

Endret av Vintersol
Skrevet

Vel - da er jeg i DINE ØYNE hysterisk, og for å være ærlig blir jeg ganske oppgitt av en slik holdning. Du får meg til å ønske å ta et glass vin sammen med barna til tross for at jeg ikke ønsker det - for å unngå å bli stemplet som hysterisk. Gratulerer!!

Selv om jeg ikke drikker når jeg har ansvar for barn, er jeg ikke redd hele tiden. Jeg bare savner ikke alkoholen, den ville ikke gitt meg mer glede, og den er helt unødvendig for meg. Det er ikke det minste slitsomt faktisk, selv om det ville vært slitsomt for deg å ikke drikke tydeligvis.

Jeg kan kose meg uten alkohol. Derfor velger jeg å være alkoholfri sammen med barna. Om du kan kose deg uten alkohol, vet du best selv. Om du vil kombinere det med omsorg for barn bestemmer du også selv. At du blir irritert kommer av at du føler at jeg ser på deg som en dårlig mor fordi du tar en øl/vin når du er med barna dine. Og det gjør jeg faktisk ikke. Det at jeg ikke ønsker det for meg selv gjør ikke at jeg dømmer andre. Dere dømmer dere selv tror jeg, hvorfor ellers dette selvforsvaret som faktisk blir så voldsomt at jeg føler meg som et utskudd fordi jeg IKKE drikker når jeg har barna rundt meg?

Skrevet
Vel - da er jeg i DINE ØYNE hysterisk, og for å være ærlig blir jeg ganske oppgitt av en slik holdning. Du får meg til å ønske å ta et glass vin sammen med barna til tross for at jeg ikke ønsker det - for å unngå å bli stemplet som hysterisk. Gratulerer!!

Hvorfor det? Det er da bare å stå for det du mener det- verre enn det er det ikke.

Jeg synes du blander korten litt eller så er det mulig at jeg forklarer meg litt dårlig

Jeg synes ikke du er hysterisk fordi du ikke drikker alkohol- det er jo en smakssak.

Det jeg har reagert på er kritikken som som blir gitt til mødre som drikker ett eller to glass med begrunnelsen at man aldri vet hva som kan skje og at man mer eller mindre blir fremstilt som uansvarlig

Jeg synes også det er tåplig at du Sissan til stadighet må fremheve at du kan kose deg uten alkohol- det kan da vi andre også. Koser meg hver dag jeg - med en kopp te, kaffe ller til og med vann. Kose meg har noe med de menneskene jeg omgåes med , ikke alkohol.

Skrevet
Hvorfor det? Det er da bare å stå for det du mener det- verre enn det er det ikke.

Jeg synes du blander korten litt eller så er det mulig at jeg forklarer meg litt dårlig

Jeg synes ikke du er hysterisk fordi du ikke drikker alkohol- det er jo en smakssak.

Det jeg har reagert på er kritikken som som blir gitt til mødre som drikker ett eller to glass med begrunnelsen at man aldri vet hva som kan skje og at man mer eller mindre blir fremstilt som uansvarlig

Jeg synes også det er tåplig at du Sissan til stadighet må fremheve at du kan kose deg uten alkohol- det kan da vi andre også. Koser meg hver dag jeg - med en kopp te, kaffe ller til og med vann. Kose meg har noe med de menneskene jeg omgåes med , ikke alkohol.

Jeg står for det jeg mener. Allikevel blir jeg sliten. Sliten av å bli oppfattet som skinnhellig, prippen, hysterisk og alltid på vakt. Av alle - alltid. Snakker ikke om deg her, dette opplever jeg ukentlig i egen vennekrets, og det er fryktelig slitsomt. Mulig jeg har spesiell vennekrets, men jeg opplever i allefall at det er mye MINDRE stuerent å IKKE drikke enn å gjøre det, og jeg får ofte høre at "vi koser oss med vin vi", som om jeg ikke koser meg uten. Jeg blir lei. Det går utover deg nå, fordi du virkelig fronter dette synspunktet.

Du kan godt syns jeg er tåpelig, men jeg har faktisk behov for å fortelle at jeg koser meg uten alkohol. Fordi jeg så ofte får inntrykk av at jeg ikke kan gjøre det når jeg ikke lenger tar en halv flaske rødvin på fredag/lørdag/hverdag/til middag/ når som helst. Folk syns oppriktig synd på meg som har sluttet med en halv flaske rødvin på fredagen som jeg tok før jeg fikk barn. De tror ikke på at jeg har det LIKE FINT uten, og at jeg ikke har lyst på i det hele tatt.

Så du får synes jeg er tåpelig da, det er faktisk bare et forsøk på å forklare at vi er ulike,og jeg har et like godt liv uten vin som med. Og jeg mener ikke du er alkoholiker som ikke kan glede deg uten av den grunn.

Fint du ikke finner meg hysterisk da - du er nok i mindretall dessverre....

Skrevet

For en slitsom debatt, og jeg synes jo det er litt rart at det tydeligvis er ok å stemple de som ikke drikker som hysteriske og pripne mens det ikke er lov å kommentere de som velger å ta seg et glass.

Hver enkelt må få ta sitt eget valg, men det virker som det er vanskelig for noen å tro at det finnes mennesker som velger å leve uten alkohol.

Skrevet
For en slitsom debatt, og jeg synes jo det er litt rart at det tydeligvis er ok å stemple de som ikke drikker som hysteriske og pripne mens det ikke er lov å kommentere de som velger å ta seg et glass.

Hver enkelt må få ta sitt eget valg, men det virker som det er vanskelig for noen å tro at det finnes mennesker som velger å leve uten alkohol.

Slitsom ? Da trenger du ikke delta da ??!

Repterer det jeg skrev i stad

Gjest Vintersol
Skrevet
Jeg står for det jeg mener. Allikevel blir jeg sliten. Sliten av å bli oppfattet som skinnhellig, prippen, hysterisk og alltid på vakt. Av alle - alltid. Snakker ikke om deg her, dette opplever jeg ukentlig i egen vennekrets, og det er fryktelig slitsomt. Mulig jeg har spesiell vennekrets, men jeg opplever i allefall at det er mye MINDRE stuerent å IKKE drikke enn å gjøre det, og jeg får ofte høre at "vi koser oss med vin vi", som om jeg ikke koser meg uten. Jeg blir lei. Det går utover deg nå, fordi du virkelig fronter dette synspunktet.

Opplever dessverre nøyaktig det samme som deg!

Det er ikke lenger bare akseptert å kose seg med et glass vin, det er faktisk forventet at en skal gjøre det.

Skrevet
Slitsom ?  Da trenger du ikke delta da ??!

Repterer det jeg skrev i stad

Og jeg reagerer på kritikken til mødre som velger å ikke ta seg et glass. Du krever respekt men gir svært lite av det selv. For jeg synes ikke det har manglet på kritikk den veien heller, men det er vel vanskelig for deg å se - langt der nede i skyttergraven og allting.

Skrevet

Ok- da leser du meg sånn.

Det blir flisspikkeri for meg å prøve å få deg til å forstå hva jeg mener

Skrevet (endret)

Jeg har et spørsmål som sikkert ligger litt på siden av tråden, men jeg ser av innleggene at det kanskje er relevant likevel.

Situasjonen er denne: Etter mange familieselskaper og venneselskaper med små barn, skal vi nå ha en større fest kun for voksne. Det blir en sånn fest man lengter etter som ung voksen: høy musikk, dansing, god mat og godt drikke, masse gode venner, høyt lydnivå og svært sen kveld. De som inviteres er kjempeglade for dette - alle savner voksenfest.

Så har jeg en venninne som spør om hun kan få ta med seg sine barn, bl.a. en på 3 år. De skal sove på vårt soverom. er planen hennes. Jeg har sagt nei, selv om jeg synes det er vanskelig.

Begrunnelsen min er:

1) Dette skal være voksenfest - nå har det vært småbarn rundt oss til alle tider på alle de sosiale samlingene vi har hatt i lange tider.

2) Hvis jeg åpner for at hun kan ta med seg barna, så må jo andre også få lov hvis de ikke får barnevakt - det betyr at vi kan risikere å ha 2. etasje full av sovende barn.

3) Dette blir masse ekstra styr - jeg ønsker ikke en fest hvor mange av de voksne bruker mye tid på å fly frem og tilbake med barn som sikkert ikke kommer til å sove likevel. Så kommer de kanskje ned med spebarna, vi må skru ned lyden....

4) småttingen våkner og blir redd, kommer ned trappa, ser voksne som bedriver "utagerende festing", foreldrene blir oppskjørtet.......

5) jeg som vertinne ønsker å være festdeltaker og kose meg, ikke måtte stille opp når det dukker opp spørsmål som "har du et rent laken jeg kan låne", "er det et annet sted jeg kan lege lillemor, for det bråker sånn over stua", "lillemor ser at dere har badekar og vil å gjerne bade - er det ok? Hvor finner jeg badehåndkle? Kan vi låne føhneren din?" - ok, jeg trekker det litt langt nå, men dette er ikke helt urealistisk at det skal kunne skje......

For å presisere: det handler ikke om noen form for ekstrem festing, ingen orgier, ikke masse klining, ikke narkotika, ingen spying, kun voksne mennesker som danser, skråler, synger høyt og ler masse - og hvor flesteparten kommer til å være noe påvirket av alkohol.

Synes dere jeg er urimelig?

Endret av Twigi
Skrevet

Det er vel greit å spørre ,men også helt greit å si nei

Din fest , dine regler og barn har ingenting på en voksenfest å gjøre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...