Gå til innhold

Barn og Alkohol

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Jeg blir full av fire glass (for å bruke det som eksempel) og jeg ville nok ha forandret meg mye på de glassene.
Spiller det noen rolle for deg hvilket tidsrom disse fire glassene drikkes over? For trådstarters del (for å følge ditt eksempel) kan det se ut som det er snakk om et tidsspenn på rundt 6 timer - de færreste får vel synlig adferdsforandring av sånt?

Endret litt i innlegget, så får jeg håpe ingen rakk å svare på det jeg skrev først (for da er diskusjonen i taket igjen).

Endret av toppi
Videoannonse
Annonse
Gjest gjesta
Skrevet (endret)
Hvorvidt barn merker om man har drukket noen glass alkohol kommer an på barnas alder.  Et barn på 2 uker reagerer ikke negativt på den moderate adferdsendringen noen få glass øl eller vin medfører, mens et barn på 6 år fort vil føle utrygghet ved en sånn endring.

Vanskelig å diskutere en så åpen problemstilling som denne tråden spenner over.

Kan du bevise at en 2 uker gammel baby ikke reagerer? Nei jeg mener ikke synsing, jeg mener håndfaste bevis.

Spiller det noen rolle for deg hvilket tidsrom disse fire glassene drikkes over?  For trådstarters del (for å følge ditt eksempel) kan det se ut som det er snakk om et tidsspenn på rundt 6 timer - de færreste  får vel synlig adferdsforandring av sånt?

Endret litt i innlegget, så får jeg håpe ingen rakk å svare på det jeg skrev først (for da er diskusjonen i taket igjen).

Fire glass i løpet av seks timer er nok til at jeg endrer adferd og også de jeg kjenner reagerer på fire glass selv over timer. Man merker det nok ikke så godt selv som andre merker det.

Endret av Madeline
Skrevet

Jag tycker gott att de föräldrar som vill kan ta sig ett glas till maten, eller ett glas till njutning en kväll. Det är min åsikt.

Däremot är jag mycket emot att ta fyra-fem-en fylla när man har barn hemma eller ska komma hem till dem på natten. Du som förälder är barnets trygghet, och att krypa upp i mammas eller pappas famn efter en mardröm, eller få hjälp med monstret under sängen eller kisset I sängen är viktiga saker och det märks om man då är berusad.

Dessutom kommer en morgondag när man ska orka med att leka, trösta, mata, torka golv och stå emot trots...

Olyckor, "i fall att", "om", och allt annat som händer mer sällan och ett glas vin som gör att man inte kan köra betyder i mina ögon bara att man måste ha andra alternativ till att ta sig till sjukhus (om det nu är så akut).

Skrevet (endret)
Kan du bevise at en 2 uker gammel baby ikke reagerer? Nei jeg mener ikke synsing, jeg mener håndfaste bevis.
Og du kan selvfølgelig svinge opp med håndfast bevis for at en baby på 2 uker reagerer på at foreldrene har drukket et par glass vin? Du skal tydeligvis kunne slenge ut hvilke påstander du vil, og kommetere akkurat det du vil, mens andre har bare å holde seg unna. Kan ikke ta sånt seriøst :ler:

Fire glass i løpet av seks timer er nok til at jeg endrer adferd og også de jeg kjenner reagerer på fire glass selv over timer. Man merker det nok ikke så godt selv som andre merker det.

Ok, men det tilhører nok ikke normalen. Endret av Madeline
Gjest gjesta
Skrevet

Jeg også blir påvirket av fire glass alkohol. Av ett glass også, selv om jeg ikke vil betegne meg som full.

Skrevet

jeg har hørt at når en har drukket så skal den personen egentlig ligge ett annet sted(stue,annet soverom)pga lukt osv,men det er vel mer hvis en er ganske pussa?

kan være jeg er helt på villspor.

syntes det er mange "overnervøse" her,kan ikke hver enkelt gjøre som de vil?

ett par glass går nok greit for de som ønsker det.

jeg får mer hetta av de som ammer og tar seg ett par glass også ammer de om natten,enn de som ikke ammer og tar seg ett par glass.

Skrevet
Spiller det noen rolle for deg hvilket tidsrom disse fire glassene drikkes over?  For trådstarters del (for å følge ditt eksempel) kan det se ut som det er snakk om et tidsspenn på rundt 6 timer - de færreste  får vel synlig adferdsforandring av sånt?

Ok, men det tilhører nok ikke normalen.

jeg kan ofte høre og se på folk at de har tatt fire glass, selv om det er over flere timer. snakker da ikke om at de blir fulle eller utpreget beruset på fire glass, men jeg synes ofte det er endringer ja, så at det er de færreste eller ikke normalen som får en eller annen endring etter "kun" fire glass, vet jeg ikke om jeg automatisk vil si meg enig i. MEN, jeg tror ikke nødvendigvis man får en endring man legger merke til om man selv tar seg noen glass, er man edru derimot ser man mye som de som selv tar noen glass ikke merker. ;)

selv ville jeg blitt beruset på fire glass vin selv om det var over seks timer.

Gjest Madeline
Skrevet

Tråden er ryddet for persondebatt og personangrep.

Madeline -mod

Gjest gjesta
Skrevet
jeg har hørt at når en har drukket så skal den personen egentlig ligge ett annet sted(stue,annet soverom)pga lukt osv,men det er vel mer hvis en er ganske pussa?

Man skal jo ikke ligge i samme rom som ungen vis man har røyka litt heller så ungen tar nok til seg mer enn man innbiller seg.

Gjest gjesta
Skrevet
jeg kan ofte høre og se på folk at de har tatt fire glass, selv om det er over flere timer. snakker da ikke om at de blir fulle eller utpreget beruset på fire glass, men jeg synes ofte det er endringer ja, så at det er de færreste eller ikke normalen som får en eller annen endring etter "kun" fire glass, vet jeg ikke om jeg automatisk vil si meg enig i. MEN, jeg tror ikke nødvendigvis man får en endring man legger merke til om man selv tar seg noen glass, er man edru derimot ser man mye som de som selv tar noen glass ikke merker.  ;)

selv ville jeg blitt beruset på fire glass vin selv om det var over seks timer.

Ja vi er nok flere som gjør det. Selv om enkelte mener vi er veldig unormale. Tror rett og slett at de som ofte drikker noen glass ikke ser at de endrer seg.

Gjest gjesta
Skrevet

Nå er det jo også en grunn til at man har 0-grense for kjøring etter at man har drukket også. Man blir påvirket.

Gjest *Tara*
Skrevet

Jeg synes det er direkte uansvarlig at begge foreldrene drikker flere flasker øl hver når man har ansvar for en baby på 2 uker. Vurderings- og reaksjonsevnen blir faktisk svekket selv av små mengder alkohol ... så jeg hadde aldri utsatt mine barn for det da de var så små.

En 2 uker gammel baby er utrygg og trenger ro og stabilitet ... ikke halvpussa foreldre ...

Skrevet

Herregud , man blir da ikke pussa av en øl-

Nå tråkker jeg sikkert på noen tær, men på meg virker det som om noen av dere prøver å fremme dere selv som foreldre ved å rakke ned på andre.

Skrevet
Herregud , man blir da ikke pussa av en øl-

Nå tråkker jeg sikkert på noen tær, men på meg virker det som om noen av dere prøver å fremme dere selv som foreldre ved å rakke ned på andre.

Synes du det er en kommentar som er passende i en seriøs diskusjon?

Du er til vanlig veldig opptatt av hvordan andre ordlegger seg, og er rask til å påpeke det du oppfatter er usaklig og avsporing av andre.

Ingen her rakker ned på andre selv om de har et annet syn på alkoholbruk sammen med barn enn det du har.

Merkelig hvordan det av enkelte blir påstått å være nedrakking, personangrep m.m. hvis man er uenig.

Gjest *Tara*
Skrevet

Rakker ikke ned på noen. Jeg synes uansett det er ansvarsløst å drikke flere flasker øl hver når man har ansvar for en bitteliten forsvarsløs unge - for det er nemlig det en baby på to uker er... Den er helt prisgitt foreldrene - og da bør man være sitt ansvar bevisst.

Hadde du gamle Alex virkelig tolerert at din to uker gamle baby ble passet av et par som satt og drakk øl?

Gjest Madam Felle
Skrevet
Har man sykt barn man tenker har bruk for lege holder man seg vel uansett kjørbar, men å være totalt avholdende i tilfelle noen skal bli syk? Da bør man vel fortsette med det resten av livet i såfall?

Så det vil si at man må ha sertifikatet, for å være en god foreldre?

Jeg har ikke noe problemer med at folk tar seg en øl eller et glass vin. Og anser ikke de som uansvarlige foreldre av den grunn. Men jeg hadde valgt å være helt edru med en liten baby, i tilfelle noe skulle skje.

Men jeg krever ikke at folk må være kjørbare, for det vil da si at man må ha sertifikatet for å være en go foreldre. Og heldigvis er det ikke noe slikt krav på noen, for da måtte de ha hentet mkine barn for lenge siden. Jeg var alene med tre barn, og jeg hadde ikke sertifikat ei heller bil for det ble ikke prioritert. Men tviler på at mine barn har hatt det vondt, selv om jeg ikke var kjørbar ;)

Gjest Vintersol
Skrevet
En nybakt mamma hadde fått kritikk for å ha drukket alkohol.

Jeg forsto det slik at det var snakk om litt - et par glass .

Er det mange her inne som mener det samme- at det er uansvarlig å ta et glass vin en kveld hvis barna er hjemme.

Eller feire nyttårsaften med unger og voksene til bords hvor de voksne drikke vin og barna bruk ?

Det blir litt hysterisk- i mine øyne

Godt nyttår by the way

Beklager Gamle Alex, men jeg kjenner at jeg blir litt irritert på framstillingen din.

Jeg nekter å godta at jeg er "skinnhellig" og "hysterisk" bare fordi jeg ikke drikker alkohol mens barna mine er til stede.

Jeg mener ikke at det alltid er uansvarlig å ta et glass øl/vin til maten, men i mange tilfeller mener jeg det er unøvdvendig!

Hvis det er smaken av en god øl/vin til middagen en ønsker, så finnes det mange gode alkoholfri alternativer som en kan drikke med små barn tilstede.

Jeg er ikke avholds, men jeg mener at små barn og alkohol ikke hører sammen.

Skrevet

Jeg har vokst opp i et hjem der alkohol og fyll hørte helgene til, da mener jeg hver helg. Etterhvert skled det skikkelig ut, mora mi ble alkoholiker og foreldrene mine skilt.

Det var festing, fyll og spetakkel hele uka, men værst i helgene. Det var et helvete å vokse opp i dette.

Men til tross for oppveksten min har jeg ikke noe i mot at man kan ta seg et par glass øl eller vin selv om barna er hjemme, jeg gjør det ikke selv men mannen gjør det kanskje 2-4 ganger i året. Det er stor forskjell på ett par glass og fyll, det går ikke ann å sammenligne.

Fyll og barn er vel alle enige i at ikke passer sammen???

Gjest ¤Ronja¤
Skrevet
Jeg synes ikke det er greit at begge foreldre drikker flere øl eller flere glass vin flere kvelder på rad når man har spedbarn i huset.

Spesielt betenkelig synes jeg dette er hvis man har en baby som har problemer med å ta til seg mat og som gråter mye - i tillegg til søvnproblemer.Om noen velger å droppe amminga for å drikke får være deres egen sak, jeg støtter ikke et sånt valg.

Jeg synes heller ikke noe om at folk klikker fullstendig og skjeller ut andre som synes alkohol og småbarn ikke nødvendigvis er den beste løsningen.  Ingen er idiot selv om man velger å ikke drikke alkolhol med småbarn i huset.

Alderen på barnet, og det eg har utheva i toppi sitt sitat var vel grunnen til at det vart debatt rundt brukaren du viser til, Alex.

Personleg har eg nulltoleranse når det gjeld drikking av alkohol når ein har ansvar for små barn.

Gjest Gjesta
Skrevet
Så det vil si at man må ha sertifikatet, for å være en god foreldre?

Jeg har ikke noe problemer med at folk tar seg en øl eller et glass vin. Og anser ikke de som uansvarlige foreldre av den grunn. Men jeg hadde valgt å være helt edru med en liten baby, i tilfelle noe skulle skje.

Men jeg krever ikke at folk må være kjørbare, for det vil da si at man må ha sertifikatet for å være en go foreldre. Og heldigvis er det ikke noe slikt krav på noen, for da måtte de ha hentet mkine barn for lenge siden. Jeg var alene med tre barn, og jeg hadde ikke sertifikat ei heller bil for det ble ikke prioritert. Men tviler på at mine barn har hatt det vondt, selv om jeg ikke var kjørbar  ;)

Nei, jeg mener da virkelig ikke at man må ha sertifikat for å være en "god forelder"?! Her har du jo klippet og limt :litt oppgitt:

Jeg svarer noen som sier at man MÅ være kjørbar i fall barnet må på sykehus. Da svarer jeg at da må man vel holde seg kjørbar gjennom hele livet i fall noen må på sykehus - det er jo ikke bare små babyer som kan trenge hospital.

Og det får du til bli at jeg mener man må ha sertifikat for å være en god forelder? :riste oppgitt på hodet:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...