Gå til innhold

Sadam Henges om kort tid


Generalfrua

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Og hva slags staff er det å slippe straff på denne måte?

Han selv vil jo ikke merke noe i etterkant i det heletatt!!! Ok da, kanskje "litt" ubehag i noen få sekunder, men hva er vel det?

Nei, mannen skulle heller levd resten av livet i isolat. Å bli frattatt den frihet han (på så mange måter) fratok så mange andre.... Bli ydmyket på den måten han ble fremstilt etter at han var blitt fanget? Ustelt og møkkete- med tannsjekk (for å kontrollere hans faktiske identitet (DET må ha vært et nederlag etter å ha drømt om å bli verdenshersker....)...

Hva blir resten av verden sittende igjen med etter dette?

(Kun tenkning fra min side nå altså)

Alle hans "med-sammensvorende" & tilhengere som vil hevne hans død ?

Ett midtøsten i (allerede eksisterende) kaos- hvor dette bare blir å kaste bensin på bålet...

Vil ikke dette bare gi han (og hans regime) gi han en martyr-status i tilhengerenes øyne???

Nei- ærlig talt- vi lever da i 2006 (2007 om få dager). Er vi fortsatt så primitive at vi faktisk tror at vold er løsningen på problemene?

Alt "med ondt skal ondt fordrives?

Er vi så mye bedre enn han selv- om vi mener at dersom noen gjør noe galt, i våre regler og oppfatninger (for i følge han fulgte han jo bare sin overbevisning om rett og galt)- så tar vi bare livet av problemet- da blir det jo borte???!!!

Forstå meg rett- jeg mener så absolutt at mannen skal straffes. Men å bli tatt livet av- hva er i grunnn det slags straff??? Det er jo rett å slett å slippe straff det!!

helt enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er din personlige etikk samsvarende med hva som er lov og ikke lov, der du bor? Slik at dersom du feks flyttet til ett land med sharia-lover ville du begynne å synes det er etisk riktig å steine voldtekstofre?

Vi snakker ikke om etikk vi snakker om språk bruken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker ikke om etikk vi snakker om språk bruken.

Det du svarte på var ett spørsmål om hva som var forskjellen på drap og henrettelse. Og jeg tror nok det var den etiske forskjellen det var snakk om, siden det at dette er to forskjellige ord er nokså åpenbart for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at Irakere generelt ser på sadam på denne måten!

Sannsynligvis ikke. Men alle store personligheter som har gått inn i historien som "onde", har kjempet for hva de trodde var riktig. Det betyr ikke at det er riktig i det store bildet, eller for folk flest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg tror nok det var den etiske forskjellen det var snakk om, siden det at dette er to forskjellige ord er nokså åpenbart for de fleste.

Og det tror ikke jeg. Og hvorfor må jeg så da forklare forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og det tror ikke jeg. Og hvorfor må jeg så da forklare forskjellen?

Det kan vel egentlig bare Ferskvannsblekksprut svare på, siden det var hennes innlegg du siterte. Og du selvsagt ingenting, du velger selv hva du ønsker å svare på og ikke, men å vri dette til å handle om språkbruk får deg til å fremstå som nokså usaklig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du er ikke tilhenger av et stille og rolig Norge?

Hvorfor snakker du om at jeg ikke er tilhenger av et stille og rolig Norge?

Jeg sier at jeg ikke er tilhenger av dødstraff,

jeg mener at man ikke er bedre selv hvis man ønsker å se et annet menneske dø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men å vri dette til å handle om språkbruk får deg til å fremstå som nokså usaklig.

Jaja så man er usakelig hvis man forsøker å holde en spesifikk språkbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er forholdet ditt til statens voldsmonopol da?

Jeg tror jeg gir meg her.

Tydligvis har du fått statens voldsmonopol svirrende rundt og trenger en pause.

Ingen mennesker har rett til å dømme andre mennesker til døden.

Da er man ikke bedre selv. Det er vel ikke så vanskelig å forstå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tydligvis har du fått statens voldsmonopol svirrende rundt og trenger en pause.

Ingen mennesker har rett til å dømme andre mennesker til døden.

Da er man ikke bedre selv. Det er vel ikke så vanskelig å forstå...

Så politikvinnen som skyter og dreper en gisseltaker, en gisseltager som har drept flere gissel, er ikke bedre en gisseltageren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var en drevet mann som kjempet for det han trodde var riktig, ikke en mann med horn, hale og flammer rundt sine føtter.

Enhver statsleder fortjener å dømmes etter den rettsoppfatningen landet hadde da vedkommende selv hadde makten.

Han kjempet for det som var godt for seg selv og sine nærmeste. Samt alt som kunne brukes til å konsolidere denne makten. Derfor drepte han for fote de som stod opp mot ham. Verden er bedre sted uten slike.

Man ser det samme mange andre steder. Sittende presidenter endrer grunnloven slik at de kan regjere lenger enn det som opprinnelig var lovlig (Hviterussland). Familiemedlemer får viktige stillinger og tar kanskje over makten når gamlefar dør (Nord-Korea og snart Cuba vil jeg tro).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valiant Thor
Så politikvinnen som skyter og dreper en gisseltaker, en gisseltager som har drept flere gissel, er ikke bedre en gisseltageren?

Talin et mord er et mord. Uansett hvor rettferdig det måtte virke så er et mord galt. Hvem som dreper er ikke poenget. Og drepe er galt så enkelt er det

man kan ikke drepe for og få stopp på ondskap.

jeg sitterer den Russiske Storfyrsterinne Olga Nikolaevna Romanova ( 1895-1918 )

-Remember that the evil which is now in the world will only get more powerful and that it is not evil which conqures evil but only love

( Sitat fra 1917 ) Som gjelder like godt i dag i nesten 90 år etter

Endret av King James
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Silmarill

Dette var ugjenomtenkt!

Man skal ikke straffe en forbrytelse med en annen forbrytelse!

Jeg liker ikke dette :forvirret:

Jeg fordømmer det Saddam har gjort, men dødsstraff mot han var jeg mot! Det er de etterlatte som blir straffet nå - ikke Saddam selv! Han er død og merker ingenting! Han skulle ha fått livstid, det ville vært mer straff enn henging!

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så politikvinnen som skyter og dreper en gisseltaker, en gisseltager som har drept flere gissel, er ikke bedre en gisseltageren?

Meg bekjent er ikke å utøve en handling i nødverge å likestilles med å DØMME noen til døden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception
Man skal ikke straffe en forbrytelse med en annen forbrytelse!

Jeg stjeler denne, og stiller meg i rekken av dem som er kritiske til dødsstraff i sin helhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, det første jeg fikk se på tv i dag var en død Saddam liggende på et gulv eller noe.

Så nå håper jeg virkelig verden har lært at det er galt å drepe :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...