Gå til innhold

Sadam Henges om kort tid


Generalfrua

Anbefalte innlegg

Det er en vesentlig forskjell her. Han er dømt for å ha beordret livet av mange irakere. Om jeg hadde hatt den samme makten ville jeg aldri valgt å gjøre det samme. Selv om jeg ønsker denne mannen død og begravet.

Sier du det du...

Det finnes nok av eksperimenter fra sosialpsykologien som viser at mennesker, i den rette konteksten, kan finne på å utføre de mest grusomme handlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vil jo bli vist på andre kanaler enn NRK. Ikke bare Iraks lokale sendinger.

Vurderingene til de norske kanalene kommer til å vise at det ikke er nok folk som er villige til å se på videoen.

Saddam er en skurk, derfor drepte han.

De henretter ham, de dreper ikke ham. Det er en stor forskjell på de to ordene.

Men du gidder ikke skjønne tankegangen min uansett, bare forandre dem.

Hva er det å skjønne?

Du får ikke omvendt meg, her prater du til personen som hjelper makk over veien fordi alle liv er like mye verdt.

En påstand som i den virkelige verden veldig viser seg å ikke stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier du det du...

Det finnes nok av eksperimenter fra sosialpsykologien som viser at mennesker, i den rette konteksten, kan finne på å utføre de mest grusomme handlinger.

Hvem var det som hadde det forsøket der halvparten var fanger og resten fangevoktere? Fangevokterne ble til slutt så slemme at de måtte bryte av forsøket før tiden. De levde seg så inn i historien at de glemte å være mennesker. De ble oppfordret til å være strenge osv og til slutt ble de for slemme. Så mennesker er truende til mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Nå er det vel helt normalt at man i land med dødsstraff dokumenterer straffefullbyrdelsen f.eks. med film. Dette tror jeg f.eks. er vanlig i U.S.A.

Å vise det på TV i Norge synes jeg er litt heslig ...

Jeg er egentlig motstander av dødsstraff fordi man aldri kan være 100% sikker på en rettferdig dom.

Likevel mener jeg at i Sadam sitt tilfelle er dødsstraff berettiget. Jeg vil i allefall ikke gå inn for å holde mannen i live for å ydmyke han eller straffe han på samme måte som han selv plaget andre. De som skriver slikt kan umulig vite hva det er snakk om. Skulle han vært holdt i live skulle det vært i et høysikkerhets fengsel på like vilkår som andre fanger, uten mulighet for løslatelse eller spesialgoder. Finnes slike fengsler ...?

Argumentet med at det er ondt å straffe med døden kjøper jeg ikke. I så fall er det ondt å straffe i det hele tatt - fordi man jo nødvendigvis må foreta frihetsberøvende handlinger overfor den man straffer. Om dette er dødsstraff eller fengselsstraff er det likevel det samme.

Vi har gitt noen myndighet til å fengsle, dømme og straffe Saddam. Skal man diskutere om dødsstraffen er berettiget må man diskutere dødsstraff ut fra om vi mennesker skal ha en rett til å utføre denne ikke reversible handlingen og om rettsikkerheten til den dømte er ivaretatt. Likeledes kan man diskutere hvorvidt det er slik at de landene som har dødsstraff er rettferdig i forhold til hvem som faktisk blir eksekvert og hvem som kjøper eller forhandler seg fri. Svært nedslående har det vist seg at i f.eks. U.S.A. er det kun svarte og svært fattige som blir dømt til døden og dommen siden faktisk blir eksekvert. Når man til og med får dødsdom for handlinger man gjorde som barn eller blir dødsdømt for handlinger gjort i sinnsykdom eller gjort av tilbakestående så er det jo opplagt at samfunnet der slikt kan forekomme er sykt.

Dette angår ikke Saddam Hussein etter min mening. Han begikk handlinger - i religionens navn (utad) som er så avskyelige at vi ikke kan forstå det. Alt gjort for å beholde egen makt. Han trodde på det sier enkelte - så en syk ide om at man stiller over alle andre mennesker er det en formildende omstendighet? I så fall bør han jo kanskje sendes på et sinnsykehus isteden. Har vi råd til det, med rømningsfare og slikt?

Eksekver dommen, med god samvittighet mener jeg. Det er det eneste riktige. Han er en krigsfange. I krig risikerer man å dø dersom man ikke overgir seg frivillig. Mannen overga seg ikke, og har i tillegg fått en dom. Hva venter vi på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel helt normalt at man i land med dødsstraff dokumenterer straffefullbyrdelsen f.eks. med film. Dette tror jeg f.eks. er vanlig i U.S.A.

De bruker vitner.

Argumentet med at det er ondt å straffe med døden kjøper jeg ikke. I så fall er det ondt å straffe i det hele tatt - fordi man jo nødvendigvis må foreta frihetsberøvende handlinger overfor den man straffer. Om dette er dødsstraff eller fengselsstraff er det likevel det samme.

Et av problemene som motstandere av all dødsstraff ikke har tenkt over er det faktum at våres nasjonstat bygger nettopp på voldsmonopolet til staten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ferskvannsblekksprut

hva er forskjellen på å henrette og å drepe? De tar jo fra han retten å leve uansett!

Og jeg ser gjerne at du utdyper det siste avsnittet ditt. Beskylder du meg å lyve på makkenes venner? Eller det jeg sa? Eller bare at resten av verden mener det, for dem snakket jeg ikke om.

Snakk om å tildele folk meninger, jeg gidder fan ikke diskutere med slike apekatter, TALIN!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De bruker vitner.

Et av problemene som motstandere av all dødsstraff ikke har tenkt over er det faktum at våres nasjonstat bygger nettopp på voldsmonopolet til staten.

Javel,så du mener at mennesker ikke kan tenke selv? Det er nettopp det jeg gjør.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er forskjellen på å henrette og å drepe? De tar jo fra han retten å leve uansett!

Den første er en lovlig handlig den andre er en ulovlig handling.

Og jeg ser gjerne at du utdyper det siste avsnittet ditt. Beskylder du meg å lyve på makkenes venner? Eller det jeg sa? Eller bare at resten av verden mener det, for dem snakket jeg ikke om.

Det var ikke makkene jeg snakker om. Det var påstanden din om at alt liv er like mye verdt. En norm som går ut vinduet når den virkelig verden innhenter folk som holder denne normen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel,så du mener at mennesker ikke kan tenke selv? Det er nettopp det jeg gjør.....

Så hva skjer hvis du nekter staten retten til voldsmonopolet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem var det som hadde det forsøket der halvparten var fanger og resten fangevoktere? Fangevokterne ble til slutt så slemme at de måtte bryte av forsøket før tiden. De levde seg så inn i historien at de glemte å være mennesker. De ble oppfordret til å være strenge osv og til slutt ble de for slemme. Så mennesker er truende til mye.

Jeppz :) Det var Philip Zimbardo som hadde dette forsøket ved Universitetet i Stanford i USA. Tror det var i 1974.

Det finnes et utall av slik forskning som bevidtner at vi er i stand til å begå grusomheter vi selv tror vi ikke er i stand til. Til og med de som kjenner forskningen har begått grusomheter i etterkant bla pga konformitet. Tenker her spesielt på hendelsene ved Abu Graib- fengselet.....

Hva med hendelsene i det tredje riket..??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva skjer hvis du nekter staten retten til voldsmonopolet da?

Ingen argumenter i verden forsvarer menneskers ønsker om hevn i forhold til å ønske andre en død. Jeg nekter å bli en av dem-jeg nekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen argumenter i verden forsvarer menneskers ønsker om hevn i forhold til å ønske andre en død. Jeg nekter å bli en av dem-jeg nekter.

Så du er ikke tilhenger av et stille og rolig Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg gjer i grunnen blanke f i kva som skjer med Saddam, men dersom dei ynskjer å straffe han, så er det jo ein større straff dersom dei puttar mannen i ei mørk celle og kastar nykelen. Det finst verre ting enn å døy.

Eg lurer på når dei siste barbarstatane skal forstå at dødsstraff berre er ein straff for dei etterlatte og ingen andre. Dei etterlatte har jo ikkje gjort noko galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Forferdelig. Han var en mann som gjorde mye vondt mot menneskeheten, men jeg håper likevel, at sjelen hans får fred.

Han var en drevet mann som kjempet for det han trodde var riktig, ikke en mann med horn, hale og flammer rundt sine føtter.

Jeg synes det er trist at menneskeheten har kommet så kort at den ikke kan forstå at det er galt å ta liv, uansett hva merkelappen er. Henrettelse, drap og mord innebærer å ta et liv.

Jeg gruer meg til å se ringvirkningene av denne hendelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forferdelig. Han var en mann som gjorde mye vondt mot menneskeheten, men jeg håper likevel, at  sjelen hans får fred.

Han var en drevet mann som kjempet for det han trodde var riktig, ikke en mann med horn, hale og flammer rundt sine føtter.

Jeg synes det er trist at menneskeheten har kommet så kort at den ikke kan forstå at det er galt å ta liv, uansett hva merkelappen er. Henrettelse, drap og mord innebærer å ta et liv.

Jeg gruer meg til å se ringvirkningene av denne hendelsen.

Det gjør jeg også. Hørte nettopp på radioen at det er innført portforbud flere stder i Irak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at blondi65 skriver et veldig bra innlegg over her!

Det er naturligvis politisk ukorekt å mene at Sadam fikk sin straff som fortjent, og det provoserer mange :) Likevel tror jeg mange Irake opplever rettferdighet ved å gi sadam denne straffen.

Han var en drevet mann som kjempet for det han trodde var riktig, ikke en mann med horn, hale og flammer rundt sine føtter.

Tviler på at Irakere generelt ser på sadam på denne måten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første er en lovlig handlig den andre er en ulovlig handling.

Er din personlige etikk samsvarende med hva som er lov og ikke lov, der du bor? Slik at dersom du feks flyttet til ett land med sharia-lover ville du begynne å synes det er etisk riktig å steine voldtekstofre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...