Gå til innhold

Sadam Henges om kort tid


Generalfrua

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Talin et mord er et mord. Uansett hvor rettferdig det måtte virke så er et mord galt. Hvem som dreper er ikke poenget. Og drepe er galt så enkelt er det

Da bør du takke de som står i mellom deg og den virkelig verden. Fordi de er de personene som gjør at du kan holde en slik norm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er død og merker ingenting! Han skulle ha fått livstid, det ville vært mer straff enn henging!

Er det mer humant enn å "bli ferdig med det"? Man kan jo dømme en person til isolasjon og vann og brød for resten av livet. Som mest sannsynlig blir kortere enn det det ville ha vært i frihet om forholdene er strenge nok i forhold til hva man er vant til fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Talin et mord er et mord. Uansett hvor rettferdig det måtte virke så er et mord galt. Hvem som dreper er ikke poenget. Og drepe er galt så enkelt er det

man kan ikke drepe for og få stopp på ondskap.

jeg sitterer den Russiske Storfyrsterinne Olga Nikolaevna Romanova ( 1895-1918 )

-Remember that the evil which is now in the world will only get more powerful and that it is not evil which conqures evil but only love

  ( Sitat fra 1917 )  Som gjelder like godt i dag i nesten 90 år etter

Stiller meg bak dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valiant Thor

Da bør du takke de som står i mellom deg og den virkelig verden. Fordi de er de personene som gjør at du kan holde en slik norm.

Jeg er like mye i den virkelige verden som du er. Men vi har kanskje 2 forskjellige syn på verden men dette betyr ikke at du er i den virkelige verden og jeg står ute og ser inn for og si det sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg bekjent er ikke å utøve en handling i nødverge å likestilles med å DØMME noen til døden.

Den må det hvis man skal være konsekvent i sin påstand om at alle drap er ikke akseptable.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den må det hvis man skal være konsekvent i sin påstand om at alle drap er ikke akseptable.

Vel, det mener ikke jeg, så det trenger ikke jeg å forholde meg til.

At staten har voldsmonopol er vel heller ikke helt rett, siden alle har rett til å utøve både nødrett og nødverge. Staten benytter heller ikke sin rett til å utøve vold der det anses som nødvendig i straffemessig/domsmessig sammenheng, hvilket dødsstraff gjør i en del land. Så man må nok skille litt mer på sakene enn det du her gjør.

Hjertet mitt blør ikke ved at Saddam er død, men like ullt er jeg prinsippiell motstander av dødsstraff. Alternativet er ikke til å leve sivilisert med i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er like mye i den virkelige verden som du er. Men vi har kanskje 2 forskjellige syn på verden men dette betyr ikke at du er i den virkelige verden og jeg står ute og ser inn for og si det sånn

Vi deler nok den samme verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At staten har voldsmonopol er vel heller ikke helt rett, siden alle har rett til å utøve både nødrett og nødverge.

Legalt sett så er nødrett og nødverge noen som staten har gitt oss. Den filosofisk siden er noe helt annet.

Staten benytter heller ikke sin rett til å utøve vold der det anses som nødvendig i straffemessig/domsmessig sammenheng, hvilket dødsstraff gjør i en del land. Så man må nok skille litt mer på sakene enn det du her gjør.

Staten Norge utøver ikke hele straffespekter som staten har mulighet til, at andre land velger å utøve hele straffespektere er den statens valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staten Norge utøver ikke hele straffespekter som staten har mulighet til, at andre land velger å utøve hele straffespektere er den statens valg.

Og det er jeg prinsippiell motstander av.

Legalt sett så er nødrett og nødverge noen som staten har gitt oss.

Legalt sett, så er det folket som har gitt staten makt.

Endret av Donpedro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor forskjell på "verden" og den "virkelige verden"

Ja. Men du eller andre kan ikke påberope seg monopol på definisjonen av hva som er hva. Det er to subjektive begrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lett for oss å sitte her å fordømme at saddam ble dømt til dødsstraff, hvis vi hadde bodd i irak under saddams regime hadde kanskje vi også ønsket han død.

Endret av lurven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Men du eller andre kan ikke påberope seg monopol på definisjonen av hva som er hva. Det er to subjektive begrep.

Hvordan kan en av oss påberope oss monopol når vi ikke en gang har definert begrepet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valiant Thor

Stor forskjell på "verden" og den "virkelige verden"

Du kan kanskje forklare hva den virkelige verden er.. Som jeg ikke er en del av siden jeg er uenig med deg så står jeg tydeligvis og ser inn på den virkelige verden fra min egen lille krok i en eller annen verden som ikke er virkelig

Endret av King James
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

lett for oss å sitte her å fordømme at saddam ble dømt til dødsstraff, hvis vi hadde bodd i irak under saddams regime hadde kanskje vi også ønsket han død.

Meget mulig, eventuelt kanskje vi hadde vært saddamfan og vært sterkt imot det. Men slik det er NÅ, så bor jeg i Norge, og er altså prinsippiell motstander av dødsstraff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker ikke om etikk vi snakker om språk bruken.

Språkbruk og lovverk har gjerne en prinsipiell side.

Endret av Gjest 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan en av oss påberope oss monopol når vi ikke en gang har definert begrepet?

Du har fastslått at du og andre er i hver deres verden. For å kunne si det må man vel ha gjort seg opp en mening om at de to aktuelle verdenene er forskjellige? Og for å kunne gjøre det, har en vel en viss peiling på hva som utgjør forskjellene, og dermed er en inne på en definisjon av de to verdenene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det var det korrekt å henrette ham.

Mannen var direkte ansvarlig for flere tusen dødsfall, undertrykket sitt eget folk i mange år og startet flere kriger, mot Iran og Kuwait.

Hans død kan få både positive og negative følger. Det negative kan være at han blir en slags martyr for sunnimuslimer i regionen. Det positive er at det nu er umulig å gjenopprette hans regime, eftersom drittsekken er død.

Det å kjempe for en gjenopprettelse av hans regime er blitt fåfengt.

Fra en mer praktisk synsvinkel kan man forestille seg at det ville kostet store summer å holde Saddam Hussein i fengsel, eftersom det ville kreve enormt mye vakthold og sikkerhet.

Det er penger som den relativt fattige irakiske staten kan bruke på bedre formål, for eksempel det irakiske folket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...