Gå til innhold

Karitas uttalelser


Gjest Augustina

Anbefalte innlegg

Gjest Mayamor

http://www.nettavisen.no/innenriks/article826952.ece

- Ikke lov å si slikt

Det var i Kanal 24s «Ærlig talt» søndag morgen at redaktøren i den kristne avisen Magazinet, Vebjørn Selbekk, stilte Bekkemellem et hypotetisk spørsmål om hun ville tatt abort om barnet hun bar hadde hatt Downs syndrom.

Bekkemellem svarte: «Det kan være det riktige å si at jeg ville født det barnet, men jeg ønsker å være ærlig, og i min situasjon i dag ville jeg tatt abort».

- Jeg reagerer mest på det hun faktisk sier, at de med downs syndrom ikke er velkommen, at de ikke er gode nok. Hun er faktisk barneminister, sier Trude.

Hun går så langt som å si at Karita nå bør gå av som minister.

- Som minister har Karita tråkket så langt ned i salaten som hun kan gå. Det er ikke lov å si noe slikt, og bare la det gå. Jeg mener det her er avskjedsgrunn. Hun burde ikke sitte der hun sitter, sier barnemoren fra Tana i Finnmark.

Enig eller uenig?

Jeg synes det er uheldig at en minister kommer med slike utalelser, hva hun mener privat er en ting, men å si det i offentlighet er en annen. Personlig ville jeg tatt samme valg, men nå er ikke jeg minister da... ;)

Ellers synes jeg at dette var morsomme argumenter:

Moralen er?

Skrevet av: Pulitzer, 2006-12-06 17:22

Moralen er at det er akseptabelt om en kvinne velger å abortere vekk et funksjonsfriskt foster fordi det ikke passer med livssitusjonen hennes.

Det er derimot ikke akseptabelt å abortere vekk et handikappet foster fordi det ikke passer med livssituasjonen hennes?

Det kunne like gjerne gått den andre veien....

Skrevet av: Morten, 2006-12-06 17:49

Se for dere følgende tilfelle: Bekkemellem hadde sagt at hun _ikke_ ville ha tatt abort dersom barnet hun hypotetisk bar på hadde en kromoson feil.

Da hadde det tatt mindre enn en dag før en eller annen støtte organisasjon for foreldre hadde gått ut og sagt at det var feil av henne å si det. De hadde sikkert slengt ut noen kommentarer om hvor vannskelig det er å oppdra barn med downs syndrom, og at det er lett for Bekkemellem å si at hun ville tatt seg av et slikt barn, hun som har en godt betalt jobb og gode forsikringer osv.

Videre så hadde de sikkert snakket med noen som har tatt abort under de omstendighetene, og de ville sagt at de er rystet over at familieministeren skulle se ned på dem på denne måten, og hvor skuffet de er over at hun skulle rette en moralsk pekefinger mot dem som ikke har kapasitet til å ta seg av av barn med downs syndrom.

Og til slutt så ville noen krevd at Bekkemellem skulle gå av.

Så uannsett hva hun hadde svart på det spørsmålet så ville vi hatt denne eller en lignende situasjon.........

Jeg er vannligvis sterkt uenig med Bekkemellem, og mener at det er uheldig at en slik person skulle få noen som helst makt i samfunnet. Men i dette tilfellet må jeg si at jeg støtter hennes rett til å uttale seg.

Jeg er også opprørt

Skrevet av: Terje Hansen, 2006-12-06 17:14

Har fått høre at det er mange kvinner som tar abort selv om fosteret virker å være helt funksjonsfriskt. På vegne av alle funksjonsfriske er jeg opprørt over at disse kvinnene velger vekk barn uten lyter.

Er sikkert mange der ute som vokste opp med alenemødre eller tenåringsmødre som er rystet over at enslige eller unge kviner velger å abortere vekk helt friske fostre kun fordi de ser på det som en mulig belastning å føde og beholde barnet.

At vi funskjonsfriske opplever at våre likemenn blir valgt bort av bekvemmelighetshensyn er å spotte våre liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bjørnsdatter

Dette burde ikke være noen sak i det hele tatt. Så Karita ville tatt abort. Det ville jeg også, men det er maaaange andre som ikke ville gjort det, og det er maaaaaaaange som ville gjort det. Det er opp til hver enkelt å velge, ellers ville man aldri gitt tilbud om fostervannsprøver og mulighet til å velge bort barnet i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Jeg hørte intervjuet og ble skikkelig overrasket over at hun faktisk svarte. Dette er en problemstilling man ikke 100 % kan ta stilling til før den er reell. Man kan ha en mening om hva man tror man ville gjort, men man vet ikke. Er også enig i at hun (som minister) støter foreldre med funksjonshemmede barn.

Karita er ikke som meg og deg Bjørnsdatter og så lenge hun er minister må hun ta konsekvensene av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Nei, jeg er enig i at hun ikke burde svart, og det overrasket meg også at hun gjorde det, men jeg skjønner ikke at det er noe å hisse seg opp over. Uansett om hun er barneminister eller ei så har ingen noe med å legge seg oppi hennes personlige valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være politisk korrekt burde hun jo ha vridd seg unna med et glatt og innholdsløst svar - og kanskje burde hun ha gjort det. Men om politikere ikke skal kunne si sin mening uten å tenke på hvem de støter, så er det jo et litt trist samfunn vi lever i. Skal "ikke-uttale-seg-om-politisk-betente-saker" -holdningen utvides fra å gjelde kongefamilien til å også gjelde ministre?

Tenkt ( og overdrevet) scenario: Minister x uttaler at hun avskyr rakfisk, og foretrekker pinnekjøtt til jul. Favoriserer hun da sauebøndene, og rakker ned på rakfiskprodusentene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cosmic Girl

Mulig jeg tenker litt kort, og situasjonen blir veldig spesiell når det er en minister som uttaler seg.

Hvis jeg ikke husker helt feil, sa hun at svaret var betinget av den situasjonen hun er i nå.

Jeg kjenner/har kjennskap til flere som har barn med downs. Ett par måtte sende bort sin sønn da han ble stor og sterk, fordi han var fysisk voldelig og ikke skjønte at han ikke kunne slå lillesøsteren sin i hodet med en hammer. Et annet par har en datter med downs, og har valgt å ikke få flere barn fordi hun tar all deres tid og energi. Et annet par igjen har også en datter med downs, og sliter med konstant dårlig samvittighet ovenfor deres andre, friske barn, fordi de ikke har kapasitet til å følge de opp slik de bør. Samtidig er det jo noen som får barn med downs som ikke er så veldig annerledes.

Det Karita sa var veldig kontroversielt, men vi har ytringsfrihet. Og hva er ytringsfriheten verdt dersom man ikke kan uttale seg kontroversielt og mot strømmen?

På en måte synes jeg hun burde holdt seg for god til å gi det svaret hun ga, nettopp fordi hun ER minister og på denne måten gir aksept for at folk velger bort barn med feil. Samtidig synes jeg det er bra at noen faktisk tør å uttale seg om det. Jeg har full forståelse for at dette er et vanskelig valg, og spesielt ettersom man jo ikke vet hvor stor skaden er før barnet er her. Ting skal gjerne være så veldig "korrekt" her i Norge.

Konklusjonen min er at jeg støtter hennes synspunkt og jeg synes det er bra at noen tør gå ut og si det, MEN hun burde nok ventet til etter at hun har gått av som minister.

Er det helt galt av meg å tenke sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest =tentacle=
http://www.nettavisen.no/innenriks/article826952.ece

Enig eller uenig?

Jeg synes det er uheldig at en minister kommer med slike utalelser, hva hun mener privat er en ting, men å si det i offentlighet er en annen. Personlig ville jeg tatt samme valg, men nå er ikke jeg minister da... ;)

Når abort på grunn av misdannelse/sykdom/kromosomavvik er lovlig, er det en privatsak hva en vil velge om en kommer opp i situasjonen, selv for en minister. Ufint å spørre, og uproft å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla
Det Karita sa var veldig kontroversielt, men vi har ytringsfrihet.  Og hva er ytringsfriheten verdt dersom man ikke kan uttale seg kontroversielt og mot strømmen?

Dette har selvfølgelig ingenting med ytringsfrihet å gjøre. Hvis Karita vil dumme seg ut så gjerne for meg. Som statsråd burde hun vite bedre enn å uttale seg om et personlig, kontroversielt, senistivt og hypotetinsk spørsmål (som hun lett kunne vridd seg unna). Det at hun faktisk svarer viser at hun ikke forstår egen rolle.

Spørsmål om rakfisk eller ikke er noe helt annet og kan selvfølgelig ikke sammenlignes

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit at hun sa det, hun ble spurt om hva hun personlig ville gjort, ikke hva hun synes at andre bør gjøre. Og som andre her er inne på er ikke ytringsfriheten verdt noe, dersom man må moderere seg hele tiden. Synes heller ikke at det uprofft fordi hun er minister, for min del vinner hun på ett slikt utsagn, fordi hun tør å stå for meningene sine. Og det er det veldig politikere som gjør, når det kommer til stykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål om rakfisk eller ikke er noe helt annet og kan selvfølgelig ikke sammenlignes

:roll:

Hvis du ser etter, så skriver jeg :Tenkt og overdrevet scenario.

Og naturligvis har det med ytringsfrihet å gjøre. :overrasket:

Ytringsfriheten gjelder faktisk for alle (unntatt kongefamilien). Om det er politisk klokt av Karita, er en helt annen sak. Hun har faktisk lov til å si det hun vil.. Selv statsråder har lov til å komme med personlige utsagn - så lenge de presiserer (slik Karita gjorde) at det er personlige standpunkter og ikke regjeringens. Ikke dermed sagt at visse utsagn ikke får politiske konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Don Giovanni
Nei, jeg er enig i at hun ikke burde svart, og det overrasket meg også at hun gjorde det, men jeg skjønner ikke at det er noe å hisse seg opp over. Uansett om hun er barneminister eller ei så har ingen noe med å legge seg oppi hennes personlige valg.

Det er det dummeste jeg har hørt. Selvfølgelig har vi rett til ålegge seg opp i hennes personlige valg. Hun er valgt av oss til å representere oss. Hun er valgt på grunnlag av sin kompetanse, personlige valg og dømmekraft. Denne uttalelsen sier svært mye om henne som person, som jeg vil anta hadde fått konsekvenser dersom uttalelsen hadde kommet FØR valget. Og for meg personlig synes jeg det virker mer og mer som om denne dama er mer opptatt av sitt kvinnesyn enn sitt menneskesyn. For en minister å uttale seg slik hun gjorde er hinsides all fornuft, medmenneskelighet og ansvarlighet. Hva hun egentlig ville gjort i en slik situasjon er det jo henne selv som må bestemme, men å si det som representant for et helt folk er utrolig naivt og svært lite gjennomtenkt, og som sagt, for min del vitner det om et veldig dårlig menneskesyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Det er det dummeste jeg har hørt. Selvfølgelig har vi rett til ålegge seg opp i hennes personlige valg. Hun er valgt av oss til å representere oss. Hun er valgt på grunnlag av sin kompetanse, personlige valg og dømmekraft.

Nei, vet du hva, om det skal være folkeavstemning før en statsråd får lov til å gjøre eller mene noe om sitt privatliv, da er det ikke mye selvbestemmelsesrett her i verden.

Hun er jo skilt også. Burde hun få sparken for det, eller bli hetset av folk som er uenige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det dummeste jeg har hørt. Selvfølgelig har vi rett til ålegge seg opp i hennes personlige valg. Hun er valgt av oss til å representere oss. Hun er valgt på grunnlag av sin kompetanse, personlige valg og dømmekraft. Denne uttalelsen sier svært mye om henne som person, som jeg vil anta hadde fått konsekvenser dersom uttalelsen hadde kommet FØR valget. Og for meg personlig synes jeg det virker mer og mer som om denne dama er mer opptatt av sitt kvinnesyn enn sitt menneskesyn. For en minister å uttale seg slik hun gjorde er hinsides all fornuft, medmenneskelighet og ansvarlighet. Hva hun egentlig ville gjort i en slik situasjon er det jo henne selv som må bestemme, men å si det som representant for et helt folk er utrolig naivt og svært lite gjennomtenkt, og som sagt, for min del vitner det om et veldig dårlig menneskesyn.

Skal hun bare representere de som har politisk korrekte meninger? Ikke alle er enige med deg i at uttalelsene viser et dårlig menneskesyn - kanskje de synes at hun representerer dem?

(Forøvrig, og litt på siden: Statsråder utnevnes av det/de regjerende partier for å fungere som ministre, og de er ikke alltid politisk aktive FØR de blir utnevnt. Derfor er ikke statsråder nødvendigvis folkevalgte. Det er dermed ikke sikkert du får anledning til "å velge statsråden til å representere oss" - med mindre du identifiserer deg så sterkt med regjeringspartiene, da. Men Karita er jo politiker av profesjon, så det gjelder ikke henne.)

Endret av Hobgoblin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er faktisk imponert over at hun svarte på det spørsmålet så ærlig som hun gjorde. Politisk sett burde hun kanskje sagt at det var en privatsak hun ikke ville svare på, men likevel er det fint at hun gjorde det. Og hvorfor? Fordi det viser at vi faktisk har en politiker som er åpen og ærlig sier det hun egentlig mener istedenfor noe svada ingen kan tolke.

Og så er det viktig at politikere også er mennesker, og av og til må de få lov til å ytre sine meninger (selv om det kanskje ikke alltid er like lurt). Det var ufint å spørre henne et så vanskelig spørsmål, men det er også ufint av andre å reagere så sterkt på det som de har gjort.

Greit nok at alle barn skal være like mye verdt, og det er de, men et funksjonshemmet barn er vanvittig krevende og det er ikke alle som er i stand til å gi det barnet det som skal til for at h*n skulle få leve et godt liv. Må man virkelig dømme de som velger bort disse barna? Jeg ville tatt abort selv, fordi jeg ikke har noe å gi et barn som krever så mye mer enn et friskt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er forfriskende med en statsråd som faktisk svarer ærlig også på et så utrolig komplekst og komplisert spørsmål.

Sånt har jeg all mulig respekt for, betydelig mer respekt enn jeg har for det meste av kjeften hun har fått fra forventet hold i etterkant.

Det er noe nytt med en ærlig og uhyklersk statsråd på dette feltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=
Jeg er faktisk imponert over at hun svarte på det spørsmålet så ærlig som hun gjorde. Politisk sett burde hun kanskje sagt at det var en privatsak hun ikke ville svare på, men likevel er det fint at hun gjorde det. Og hvorfor? Fordi det viser at vi faktisk har en politiker som er åpen og ærlig sier det hun egentlig mener istedenfor noe svada ingen kan tolke.

Og så er det viktig at politikere også er mennesker, og av og til må de få lov til å ytre sine meninger (selv om det kanskje ikke alltid er like lurt). Det var ufint å spørre henne et så vanskelig spørsmål, men det er også ufint av andre å reagere så sterkt på det som de har gjort.

Greit nok at alle barn skal være like mye verdt, og det er de, men et funksjonshemmet barn er vanvittig krevende og det er ikke alle som er i stand til å gi det barnet det som skal til for at h*n skulle få leve et godt liv. Må man virkelig dømme de som velger bort disse barna? Jeg ville tatt abort selv, fordi jeg ikke har noe å gi et barn som krever så mye mer enn et friskt barn.

Karita Bekkemellem er. Om noen. Jeg er også. Spørsmålet er om vi er villige til å gjøre vårt beste for det barnet, og villige til å ofre mye fritid, sut og krefter på det.

Når normalt ressurssterke voksne mennesker i gode forhold tror at de "ikke kan klare", "ikke egner seg" og "ikke har noe å gi", så er det en prioriteringssak. Ja, det er beintøft, men nei, de som har utviklingshemmede barn er ikke laget av noe annet enn resten av befolkningen. En spade er en spade, og er man virkelig ærlig, så innrømmer man også at det man ikke klarer, er å gi slipp på å leve som alle andre som har friske barn.

Det gjelder ikke alle, mange har unormalt store utfordringer med å få livet til å gå rundt allerede uten barn i det hele tatt, men menneskesyn og hvor viktig en fri og ubekymret livsstil er, er oftere en årsak til å ta bort et barn med Downs enn at man ikke kan klare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest kenneth
Dette har selvfølgelig ingenting med ytringsfrihet å gjøre. Hvis Karita vil dumme seg ut så gjerne for meg. Som statsråd burde hun vite bedre enn å uttale seg om et personlig, kontroversielt, senistivt og hypotetinsk spørsmål (som hun lett kunne vridd seg unna). Det at hun faktisk svarer viser at hun ikke forstår egen rolle.(...)

Jeg er enig i at ytringsfriheten er irrelevant her. Det er en annen problemstilling.

Hvorvidt Bekkemellem forstår sin rolle eller ei, vet jeg ikke, men i dette tilfellet kan det vel hevdes at hun var litt uproff. Å uttale seg i slike saker er jo å stikke hånda langt inn i et vepsebol.

At reaksjonene blir såpass sterke kommer heller ikke som et sjokk. Det er jo et sensitivt tema - og derfor er det viktig å trå varsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Vel, det kan jo hende hun skjønte at dette ville skape reaksjoner og føre til debatt. Det er en veldig interessant debatt syns jeg, med mange problemstillinger, og at ministeren gir ansikt til dem som ville valgt på samme måten kan være ok.

De vi hører mest fra ellers er dem som har valgt å bære fram barn med downs, og har hatt positive opplevelser med det. De vi ikke hører fra er dem som har downs-barn og har store problemer med det og de som har tatt abort på grunn av fosterdiagnostikk som viser downs. Jeg tror de kunne hatt noe å tilføre diskusjonen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig med en politiker som tør være dønn ærlig, respekt til Karita. Hun er også den eneste kvinnlige politikeren vi har som kan kle seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=
Herlig med en politiker som tør være dønn ærlig, respekt til Karita. Hun er også den eneste kvinnlige politikeren vi har som kan kle seg.

Og troverdigheten og kompetansen ligger som kjent i klærne. :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...