Gå til innhold

Mannen er det undertrykte


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Det synes som om det fokuseres sterkt på det psykiske og situasjoner rundt dette. Men hva med at:

kvinner lever lenger

9 av 10 i fengsel er menn

overrepresentasjon ved skader, ulykker

Kvinner tar barna i 9 av 10 tilfeller

Jenter får bedre skolekarakterer i 90% av fagene

Kvinner har bedre helse

Det siste har kansje bakgrunn i at de går oftere til lege som noen sier i tidligere innlegg.

Men er løsningen "å gå tidligere til legen" for menn også ?

Det blir med andre ord fokusert veldig på helse/psyke, noe jeg ikke tror var intensjonene til artikkelforfatteren. Uten å kritisere noen tror jeg at det blir veldig fort fokus på dette hos noen kvinner. Forskjellen på kvinner og menn er kansje at vi menn har helt andre fokus (noe som også kan være en ulempe).

Utdannelse har ingen direkte tilknytning til helse (om vi ser bort ifra at gutter dropper tidligere ut av skolen og jenter sliter oftere med psykiske problemer om de mister kontakten med den ene forelderen).

Levealder kan ha noe med hvor tidlig folk går til legen, men sansynligvis ikke bare dette. Noen tillegger legene en trolldomskraft og en tro om at de kan kurrere alt. Det er feil. derimot har jeg tro på at kvinner lever sunnere mht mat og drikke. Noe av årsaken til dette kan være det fokuset som er i en del kvinneblader. Damer og biler i guttebladene oppfordrer ikke i samme grad til sunt kosthold.

Men det er heller ikke grunnlag for å påstå at fokus i bladene (f.eks. kostholdet) gir forskjellsbehandling/manglende likestilling.

Når det gjelder andel lovbrudd, skader/ulykker og svært få menn som har omsorgen for barn etter samlivsbrudd, synes det som om dette har bakkgrunn i manglende fokus på menns situasjon i skolesammenheng og etter samlivsbrudd. Og ihht undersøkelser kan altså dette i noen tilfeller føres tilbake til samværssituasjonen etter samlivsbrudd (det samme gjør forøvrig jenters psykiske helse).

Det er mulig mitt fokus er feil, men det er faktisk direkte sammenheng mellom lovbrudd - manglende utdannelse - manglende samvær etter samlivsbrudd. Skader/ulykker i arbeidslivet er oftere representert i yrker med lavere utdannelse.

Om den slik tankerekke er riktig blir det utdannelse og samvær etter samlivsbrudd som blir viktige for å unngå en del problemer. Er det denne form for "kjønnsdiskriminering" som er årsakene til mange av problemene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Far til 2: Jeg har da skrevet om skolefaglige prestasjoner og arbeidsfordeling i hjemmet  ;)

Joda. Men det var ikke noen spesielle innlegg jeg tenkte på. Mer et generelt inntrykk av hva slags fokus jeg opplevde at innleggene har hatt så langt.

Men jeg har vel mine fokus jeg også :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kronikk i aftenposten. Ganske gode poenger her.

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk...icle1495050.ece

DYSTER MANNSSTATISTIKK. I Norge lever kvinner fem år lenger enn menn. Mer enn ni av ti som sitter i fengsel er menn. Tre av fire som begår selvmord er menn. Menn må i militæret, kvinner slipper. Menn er overrepresentert i statistikker som gjelder skader, ulykker, drukning, fyll og depresjoner. Kvinner får barna etter samlivsbrudd i ni av ti tilfeller. Og det begynner tidlig. Jenter får bedre karakter enn gutter i 90 prosent av fagene.

Statistikkene er klare: Kvinner er lykkeligere, flinkere og har mer og bedre kontakt med seg selv og sine foreldre. Aldri har flere kvinner og færre menn fått barn. Kvinner har bedre helse, de har det bedre på skolen og har et tryggere liv. Likevel klarer de det ufattelige retoriske kunstgrepet å fremstå som undertrykt.

OSV.

Jeg synes artikkelen var utrolig dårlig skrevet. Han angriper kvinner og anklager oss for å være roten til ting man umulig kan skyve over på oss. Feks det med at kvinner lever lengre en menn, jeg har alltid trodd det var biologisk betinget og en ting man ikke kan endre. Det at menn har høyere risikoatferd en kvinner er også et velkjent faktum og umulig kvinners feil. Menn har alltid tatt mer sjanser opp gjennom historien. Noen har lyktes ekstremt godt, feks store oppdagere og lignende, mens andre har mislyktes med fatale konsekvenser for dem selv eller andre.

Mange kvinner er mer opptatt av livstil og helse en sine menn. Det ser jeg feks i min egen omgangskrets. Jentene er opptatt av sunt kosthold mens guttene har større tendens til å dytte i seg hva som helst.

Når det gjelder skolen så er kanskje jenter reddere for å havne utenfor dersom karakterene daler mens noen gutter gir mer blaffen. Her har foreldrene et enormt strort ansvar til å følge opp barna sine i skolearbeidet. De guttene som er flinke faller heller ikke utenfor. Det finnes veldig mange av dem også. Jeg ser tilbake på mine egne skoleår og husker at de fleste jentene jeg har gått på skole med var veldig pliktoppfyllende selv om de nødvendigvis ikke var så flinke bestandig, mens en god del av guttene ga opp hvis skolen ble for krevende. Viktig for hjemmet å fange opp disse.

Jeg liker ikke sånne teorier som prøver å dytte skylda for noen menns elendighet over på andre. En ting er sikkert: for å få et bedre liv så må man gå i seg selv uten å skylde på andre. Å legge seg ned å sutre over at alle andre er så fæle hjelper ikke. Jeg kjenner meg heller ikke igjen i den hverdagen han beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

En annen ting når det gjelder skole og kjønn, så har man vel vist at gutter på det jevne får mer oppmerksomhet enn jenter i klasserommet. Hvis like mange rekker opp hånda av hvert kjønn, er det visst størst sannsynlighet for at læreren velger en gutt. Hvorfor er det sånn? Og hvis det er sånn, burde ikke dette bidra i positiv retning i forhold til gutters skoleprestasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes artikkelen var utrolig dårlig skrevet. Han angriper kvinner og anklager oss for å være roten til ting man umulig kan skyve over på oss. Feks det med at kvinner lever lengre en menn, jeg har alltid trodd det var biologisk betinget og en ting man ikke kan endre. Det at menn har høyere risikoatferd en kvinner er også et velkjent faktum og umulig kvinners feil. Menn har alltid tatt mer sjanser opp gjennom historien. Noen har lyktes ekstremt godt, feks store oppdagere og lignende, mens andre har mislyktes med fatale konsekvenser for dem selv eller andre.

Jeg kan ikke se et eneste angrep på kvinnene i den artikkelen.

Det er mulig du mener at mennene er den store stygge ulven som er skyld i nødvendigheten for likestillingskampen som er ført av kvinner de 30-40 siste årene.

Jeg ønsker imidlertid ikke å påstå at kvinner er skyld i en evt. manglende likestilling for menn. Derimot er det viktig å sette fokus på noe som kan være galt, så får det være opp til myndighetene å gjøre noe med det. Det er tross alt myndighetenes lovendring som har tilført mange kvinner muligheten til likestilling på flere områder. Så får vi se om de gjør det samme mht menns muligheter.

Mange kvinner er mer opptatt av livstil og helse en sine menn. Det ser jeg feks i min egen omgangskrets. Jentene er opptatt av sunt kosthold mens guttene har større tendens til å dytte i seg hva som helst.

Enig. Men artikkelforfatteren har da heller ikke skyldt på kvinner. Derimot sies det at kvinner lever lenger enn menn. Årsaken til det er ikke nevnt med et ord.

Når det gjelder skolen så er kanskje jenter reddere for å havne utenfor dersom karakterene daler mens noen gutter gir mer blaffen. Her har foreldrene et enormt strort ansvar til å følge opp barna sine i skolearbeidet. De guttene som er flinke faller heller ikke utenfor. Det finnes veldig mange av dem også. Jeg ser tilbake på mine egne skoleår og husker at de fleste jentene jeg har gått på skole med var veldig pliktoppfyllende selv om de nødvendigvis ikke var så flinke bestandig, mens en god del av guttene ga opp hvis skolen ble for krevende. Viktig for hjemmet å fange opp disse.

Problemet er slik jeg ser det ikke at gutter dropper tidligere ut av skolesystemet enn jenter ettersom dette er opplest og vedtatt. Derimot bør vi finne ut ÅRSAKEN til dette. Er det foreldrene som er årsaken, er det skolen som er årsaken, er det guttene som er årsaken eller er det "systemet som er årsaken ?

Når årsaken er funnet er det så mye enklere å bedre situasjonen.

Jeg liker ikke sånne teorier som prøver å dytte skylda for noen menns elendighet over på andre. En ting er sikkert: for å få et bedre liv så må man gå i seg selv uten å skylde på andre. Å legge seg ned å sutre over at alle andre er så fæle hjelper ikke. Jeg kjenner meg heller ikke igjen i den hverdagen han beskriver.

Argumentasjonen blir helt feil ettersom vi vet at jenter har "sutret" i 40 år for manglende likestilling. Så snart gutta peker på tilsvarende problemer blir vi sutrete. Det må kunne gå an å peke på enkelte problemstillinger uten å bli stemplet som sutrete ettersom kvinner har gjort det samme i så mange tiår.

Jeg kan heller ikke se at det sies at "alle andre er så fæle". derimot så pekes det på en del problemstillinger som artikkelforfatteren mener er eksempler på manglende likestilling. Jeg synes det er greit å kaste ut en liten brannfakkel om dette om det kan medføre en konstruktiv debatt. Men når kvinner sier at menn sutrer over manglende likestilling (noe en del kvinner faktisk har sagt en god stund nå) synes jeg de samme kvinnene skal se seg i speilet og vurdere hvordan de har fremstått de siste 40 årene for å komme nærmnere en likestilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Bønna_*
Men jeg mener vel at kvinner bare tar tilbake den retten til å prege samfunnet de i utgangspunktet skulle hatt.

En rett som åpenbart plasserer Adams sønner i en dårlig situasjon. Men på den annen side. Når begynte feminismen å handle om likestilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke sånne teorier som prøver å dytte skylda for noen menns elendighet over på andre. En ting er sikkert: for å få et bedre liv så må man gå i seg selv uten å skylde på andre. Å legge seg ned å sutre over at alle andre er så fæle hjelper ikke. Jeg kjenner meg heller ikke igjen i den hverdagen han beskriver.

Nå skylder han vel ikke på kvinnen. Han skriver at faktum er at menn kommer dårlig ut på en del statistikker - og en del av dette kan faktisk komme av at samfunnet er innrettet på en viss måte.

Argumentet ditt kunne like gjerne vært snudd og brukt på feminismens kamp; dere kvinner kan ikke sutre og skylde på menn - dere må gå i dere selv uten å skylde på oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at Arve Juritsen følger opp denne debatten i dagens utgave av Dagbladet under tittelen Likestilling for fedre eksisterer ikke.

Her har også Likestillings- og diskrimineringsombud Beate Gangås gitt sin støtte.

Det er med andre ord en generell oppfatning hos en del om at det ikke er likestilling mellom kvinner og menn, og at det går i menns disfavør i en del situasjoner. Mitt spørsmål er om det å være "undertrykkt" er det samme som å mangle likestilling. Dette er vel litt avhengig av hvilket humør jeg er i. Noen ganger mener jeg at dette er 2 sider av samme sak, mens i andre tilfeller mener jeg at det å være undertrykkt er langt mer alvorlig enn det å oppleve manglende likestilling. Det blir på sett og vis det samme som å gradere den manglende likestillingen.

Men det er altså mangel på likestilling. Det er jeg 100% sikker på, og jeg vet mange er enig med meg. Spørsmålet er vel hvem dette går mest utover. Mannen eller barnet ?

Mange av de problemstillingene som er beskrevet av trådstarter kan ha sin bakgrunn i den manglende likestillingen. Spørsmålet er om myndighetene ønsker å gjøre noe for de barna som utsettes for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk latterkrampe da jeg var i butikken i går og så avisen ved kassen. Noe som førte til at latterbølgen spredte seg bakover i køen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk latterkrampe da jeg var i butikken i går og så avisen ved kassen. Noe som førte til at latterbølgen spredte seg bakover i køen.

Å latterliggjøre andres meninger er vel en velkjent teknikk som enkelte benytter.

Jeg ser forøvrig at artikkelen i Aftenposten følges opp med en tilsvarende artikkel i Dagbladet.

Menn er systematisk undertrykket

I denne artikkelen fat forskeren til orde for de samme meningene og har en del eksempler på hvorfor han mener det han mener.

I dagens utgave av Dagbladet skal vistnok Karita Bekkemelem også ha uttalt seg, men jeg har ikke lest det intervjuet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkjent teknikk? Jaja, noen skal lage ti høns ut av alt.. Det er da vitterlig viktigere ting i livet... Jeg, på min side, er fryktelig fornøyd med latteren jeg fikk, noe som bidrar til de fem ekstra årene jeg kommer til å leve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser at Arve Juritsen følger opp denne debatten i dagens utgave av Dagbladet under tittelen Likestilling for fedre eksisterer ikke.

Her har også Likestillings- og diskrimineringsombud Beate Gangås gitt sin støtte.

Det er med andre ord en generell oppfatning hos en del om at det ikke er likestilling mellom kvinner og menn, og at det går i menns disfavør i en del situasjoner. Mitt spørsmål er om det å være "undertrykkt" er det samme som å mangle likestilling. Dette er vel litt avhengig av hvilket humør jeg er i. Noen ganger mener jeg at dette er 2 sider av samme sak, mens i andre tilfeller mener jeg at det å være undertrykkt er langt mer alvorlig enn det å oppleve manglende likestilling. Det blir på sett og vis det samme som å gradere den manglende likestillingen

Jeg er bare uforbeholdent enig med Døving og Juritsen i en ting- det er at menn er utsatt for diskriminering mht. barnefordelingssaker. Essensen av diskriminering generelt, er jo det å bli vurdert på bakgrunn av en eller annen gruppetilhørighet og ikke som individ, hvilket opplagt er tilfelle i mange slike saker.

Ellers har jeg samme holdning til Døvings øvrige poenger som jeg har til enkelte sutrete feminister- man må ta ansvar selv. Døving kan f.eks slutte å røyke, spise sunt og trimme om han vil leve lenger. Når det gjelder skolearbeid, kan jo foreldre begynne å disiplinere guttene sine slik at de lærer å arbeide hardt i stedet for å sitte på ræva og spille voldelige dataspill mens de spiser potetchips. Jeg er ofte provosert av måten guttunger oppfører seg på. Mange er rett og slett elendig oppdratt. Gutter trenger å utfolde seg, men de trenger også en fast oppdragelse. Det virker som jenter kanskje blir mindre skadelidende rent disiplinært av en mer "løs" oppdragelse, men dette er jo selvsagt bare en hypotese.

Mannen som føler seg som lakei i eget hjem kan jo begynne å sette seg skikkelig inn i matlaging, klesvask og barneklær slik at han kan argumentere mot kvinnen på saklig grunnlag og ta sin del av ansvaret uten å bli mast på. OM kvinnen så klager stiller han jo saklig sterkt.

DGP (mann)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mann_*
Velkjent teknikk? Jaja, noen skal lage ti høns ut av alt.. Det er da vitterlig viktigere ting i livet... Jeg, på min side, er fryktelig fornøyd med latteren jeg fikk, noe som bidrar til de fem ekstra årene jeg kommer til å leve!

Paradoksalt nok så var det reaksjonene dere kvinner ble møtt med da dere startet deres kamp for likestilling - latterliggjøring og likegyldighet.

Jeg burde kanskje også ledd godt da det i forrige uke sto at menn tjener stadig bedre enn kvinner...men jeg gjorde ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kronikk i aftenposten. Ganske gode poenger her.

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk...icle1495050.ece

DYSTER MANNSSTATISTIKK. I Norge lever kvinner fem år lenger enn menn. Mer enn ni av ti som sitter i fengsel er menn. Tre av fire som begår selvmord er menn. Menn må i militæret, kvinner slipper. Menn er overrepresentert i statistikker som gjelder skader, ulykker, drukning, fyll og depresjoner. Kvinner får barna etter samlivsbrudd i ni av ti tilfeller. Og det begynner tidlig. Jenter får bedre karakter enn gutter i 90 prosent av fagene.

Statistikkene er klare: Kvinner er lykkeligere, flinkere og har mer og bedre kontakt med seg selv og sine foreldre. Aldri har flere kvinner og færre menn fått barn. Kvinner har bedre helse, de har det bedre på skolen og har et tryggere liv. Likevel klarer de det ufattelige retoriske kunstgrepet å fremstå som undertrykt.

OSV.

Kvinner har kjempet for sine rettigheter, mens menn har sløvet og tatt sin makt for gitt... Vel nå har de fått det de har fortjent. Bare tenk på hvor urettferdig kvinner ble behandlet før i tider, og slik er det fortsatt i enkelte land? Er ikke det noe å tenke på?

Endret av genacvale
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kvinner har kjempet for sine rettigheter, mens menn har sløvet og tatt sin makt for gitt... Vel nå har de fått det de har fortjent. Bare tenk på hvor urettferdig kvinner ble behandlet før i tider, og slik er det fortsatt i enkelte land? Er ikke det noe å tenke på?

Det der er jeg uenig i.

Å si at "menn har fått som fortjent" fordi de ikke har stått på barikadene på lik linje med kvinner forteller noe om hvilken innstilling en har til problematikken.

At kvinner ble urettferdig behandlet tidligere er ikke ensbetydende med at menn bør behandles på samme måte. I så tilfelle er likestillingskampen en kamp mellom kvinner og menn, noe jeg mener blir et helt feil utgangspunkt. Å kjempe mot hverandre blir ødeleggende for begge parter.

Å forsvare at menn ikke skal kunne oppnå likestilling fordi det i andre land er kvinner som ikke har oppnådd likestilling blir dermed ikke et konstruktivt innspill i debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Døving i at menns rett til barselpermisjon ikke skal ha noe med om kvinnen har jobbet eller ikke. Dette er veldig urettferdig. En mann bør kunne ta barselpermisjon hvis han selv har vært i full jobb selv om kona har vært arbeidsledig eller student.

Ellers synes jeg poengene hans er temmelig tvilsomme. Hvordan skal man feks tvinge en kvinne som ønsker å beholde et barn til å ta abort uten å dra henne skrikende inn i operasjonsstuen? Eller hvordan skal man kunne tvinge en kvinne som ønsker å ta abort til å bære frem barnet? Siden jeg er gravid selv så ser jeg jo at det ikke er noen dans på roser. Det er ni måneder med å passe godt på kroppen sin slik at fosteret har det bra, pluss en god del vondter og plager som avsluttes med en tøff fødsel. En kvinne som ikke ønsker barnet kan påføre det ganske store skader fordi hun gir blaffen. Man må nesten holde henne under nøye oppsikt for å passe på at hun ikke drikker, doper seg eller røyker for mye feks.

Dersom mannen skal kunne bestemme over kvinnens kropp i dette spørsmålet så er i realiteten selvbestemt abort en saga blott. Vi kommer tilbake til abortnemder og strikkepinner for dem som havner i "uløkka". Gode gamle dager...

Når det gjelder menn og helse så må menn selv lære å ta hensyn til kroppen sin, sånn er det bare. Spise sunt, stumpe røyken og redusere alkoholforbruket. Ser fra artikkelen at Døvig sitter og ruller seg en røyk i samme rom som sin 8-årige datter samtidig som han klager over menn og helse? Det er vel ikke så bra, vel? Håper han tente opp den røyken ute....

Når det gjelder kvinnekamp så har kvinner kjempet en viktig kamp for å kunne blitt likestillt menn på arbeidsmarkedet og ellers i samfunnet. Til og med Døvig er enig i at dette er en vikitg kamp. Alikevel skjønner jeg ikke hvorfor det er bra for mannesak og legge kvinner for hat? Han opererer med akkurat de samme grepene som ekstremfeminister og fremmer ikke mannesak på en positiv måte.

Når det gjelder barn og samlivsbrudd så kan det umulig gavne dem at man lager en polarisering mellom kvinner og menn som skaper hat og spild. Er det ikke bedre å fremme regler som hjelper til samarbeid for barnas beste, ikke foreldrenes?

(Arve Jurizen har forresten ingen mor inne i bildet til sitt barn så jeg skjønner ikke helt hva som er problemet hans.... )

Kvinnen har privilegiet at de føder barn, og får dermed et bedre utgangspunkt som omsorgspersoner. Dette bør kompenseres ved at jentene sendes i militæret, mens gutta får slippe, sier han

Dette poenget skjønner jeg ikke helt. Vi skal gå gravide i ni måneder per barn, med tre barn blir det 27 mnd, gjerne amme disse barna i 6 mnd til ett år. skal vi sendes i militæret isteden for gutta i tillegg????? :ler:

Endret av Caramba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt til sutring på ham da... For all del, han peker på mange viktige problemer det bør gjøres noe med, men å hevde at de skyldes at mannen er undertrykt... Snakk om å stakkarsliggjøre seg selv!

Aldri har flere kvinner og færre menn fått barn.

Her skjønner jeg faktisk ikke helt hva han vil -skal det bli en rettighet for menn å få formere seg? Må kvinner passe på at vi ikke får barn med en som har barn fra før av, fordi det er urettferdig ovenfor dem som ikke har noen?

I livmorsfeminismens perspektiv har kvinnen også klart å gjøre seg til den naturlige samværspartner til barnet.

Dette bildet er del da vel så mye mannen som står bak -det var såvidt meg bekjent aldri noen kampsak for kvinnebevegelsen å få lov til å være hjemmeværende. Tror heller ikke det bare var kvinnene som reagerte med et sjokkert "Ingen kvinne går da fra sine egne barn!" da Nora gikk... Å påstå at dette er noe kvinnen har funnet på for å bruke det mot mannen, blir for dumt.

  De sutrer og kaller seg dobbeltarbeidende, men legger ikke merke til den makten som følger alt dette arbeidet.

Som singel og barnløs er jeg litt ute på dypt vann nå, men kan noen forklare meg hvilken makt som ligger i å vaske hus og klær? At mange kvinner mener "jeg gjør det best selv", tviler jeg ikke på, men å si at det er en del av undertrykkelsen av menn, er å dra det langt. Da kan man like gjerne spørre hvorfor det er så viktig for kvinnen å ha det så perfekt hjemme -er hun utsatt for undertrykkende krav fra samfunnet?

At kvinner har monopol på fødselspermisjon og ofte jobber 80 prosent, må derfor sees på som et privilegium. Det er en utgift til inntekts ervervelse, en kompetanse som tilfaller dem i eldre alder.

Når ble fødselspermisjonen forbeholdt kvinner? Fra nav.no: "Noen av stønadsukene må tas ut av mor og noen av ukene er forbeholdt far (fedrekvoten). Resten av stønadsukene kan deles mellom foreldrene." Hva han mener med den andre setningen, skjønner ikke jeg...

Likestilling i lønnskampen blir fremstilt som en del av menns overlegne makt fordi menn tjener mer. Kampen om lik lønn er blitt tolket som en felles kvinnekamp. Men lønn er knyttet til husholdning, ikke til personlig inntekt.

I det øyeblikket husholdningen går i oppløsning, handler det i høyeste grad om personlig inntekt. En annen ting er jo at så lenge kvinnen tjener minst, blir det ofte til at det er hun som tar ut mest permisjon ifm fødsler, hun som jobber deltid av hensyn til barna osv -men dette var jo kvinnes privilegier... Mao er kampen for likelønn også mannskamp.

Et tydelig tegn på den systematiske undertrykkelsen av mannen er når han selv sier "takk og lov at jeg ikke kan gå i kvinneklær".

Så en mann som ikke vil gå i skjørt er en undertrykt mann? :klø:

Har vel fått frem poenget mitt nå... Mannen har hatt bukta og begge endene i alle år, at de nå skal være undertrykte fordi kvinner endelig begynner å ta dem igjen på en del områder, faller på sin egen urimelighet. Selvfølgelig er det et problem at mange gutter sliter på skolen, at mange menn har psykiske problemer osv, men å si at de fleste menn er undertrykte, er å ta litt vel hardt i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers synes jeg poengene hans er temmelig tvilsomme. Hvordan skal man feks tvinge en kvinne som ønsker å beholde et barn til å ta abort uten å dra henne skrikende inn i operasjonsstuen? Eller hvordan skal man kunne tvinge en kvinne som ønsker å ta abort til å bære frem barnet? Siden jeg er gravid selv så ser jeg jo at det ikke er noen dans på roser. Det er ni måneder med å passe godt på kroppen sin slik at fosteret har det bra, pluss en god del vondter og plager som avsluttes med en tøff fødsel. En kvinne som ikke ønsker barnet kan påføre det ganske store skader fordi hun gir blaffen. Man må nesten holde henne under nøye oppsikt for å passe på at hun ikke drikker, doper seg eller røyker for mye feks.

Dersom mannen skal kunne bestemme over kvinnens kropp i dette spørsmålet så er i realiteten selvbestemt abort en saga blott. Vi kommer tilbake til abortnemder og strikkepinner for dem som havner i "uløkka". Gode gamle dager...

Det var vel snakk om at kvinnen kan bære frem barnet selv om hun ikke selv vil bli mor.

Faren kan overta barnet om han vil ha det, så kan hun betale bidrag til han.

Slik er jo praksis den "andre veien" - hun kan bestemme å beholde barnet på tvers av hans vilje.

Og argumentet om at er man med på leke får man tåle steken bør også gjelde begge veier - da dette brukes overnfor fedre som har sex, men ikke ønsker barn.

Når en kvinne har sex bør hun også være klar over at hun kan risikere å måtte bære frem det barnet som blir resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...