Gå til innhold

Nevrotiske notater

Nilma

Anbefalte innlegg

Hei Nilma! :)

Måtte bare kommentere din og salseras felles frustrasjon - kjenner meg også godt igjen. ;)  Kjedelig å bo på hotell utenlands og vandre rundt med all verdens deilige, billige råvarer rundt seg på alle kanter. Mitt tips er å leie seg hus/leilighet, og gjerne også bil, fortrinnsvis i Frankrike, :ler:  og ha seg en skikkelig markeds- og matlagingsferie.

Jeg har jo vært litt i sentraleuropa i det siste, siden mannen jobber der, og har funnet ut at det er enklere sagt enn gjort å lage spennende mat i fremmed land. Jeg trodde jeg kom til å gjøre masse av det før jeg reiste (hadde vært der en gang før og sett hvor mye de hadde i butikkene), men det viste seg at det slett ikke var så lett å få til selv om mannen bor i leilighet med kjøkken. Det har hovedsaklig vært tre ting som har kommet i min vei. For det første at jeg er bortreist fra kokebøkene mine, som jeg alltid ellers søker til når jeg skal tilberede nye retter. For det andre at jeg ikke behersker språket særlig godt, og dermed ikke finner en del ingredienser i butikkene, og da heller ikke aner hvor jeg skal lete. For det tredje er kjøkkenet i leiligheta relativt normalt utstyr, altså utstyrt med mye mindre greier enn det jeg foretrekker å ha for hånden når jeg lager mat. Reiser sørover på tirsdag igjen, så da får vi se om det bli litt bedre nå som jeg er forberedt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den ferieturen jeg skrev om, var en tur til Italia. Jeg forsøker som regel å få til å bo slik at jeg har mulighet til å lage mat, men på den turen bodde vi på et pensjonat. Jeg klarer meg uten kjøkken for en helg, men noe lenger og jeg får abstinenser. :ler: Jeg pleier å ta med meg litt basiskrydder, og så kjøper jeg andre krydder og tar med hjem. Jeg har i årevis laget mat på et bøttekott av et kjøkken, så jeg klarer meg stort sett med lite utstyr. Matbutikker pleier jeg å finkjemme i utlandet, gjerne bevæpnet med en ordbok. Ofte kommer jeg i snakk med mennesker på butikken (mange snakker til meg når de ser meg med et glass i hånden og ordbok i den andre :ler: ), og får mange gode tips.

Jeg får lyst til å reise igjen, jeg... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er å leie seg hus/leilighet, og gjerne også bil, fortrinnsvis i Frankrike, :ler:  og ha seg en skikkelig markeds- og matlagingsferie.

Åhh, det høres herlig ut! :)

Reiser sørover på tirsdag igjen, så da får vi se om det bli litt bedre nå som jeg er forberedt ;)

*ser for meg Fakse med kofferten full av kokebøker og kjøkkendingser* :overrasket::ler:

Forresten har vi invitert til vennefest den første helga i advent, så mattips mottas med :blomst: og takk. :sjenert:

Skal prøve å få lagt inn et par oppskrifter før jeg reiser til helga. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare to timer til jeg skal til frisøren. :hoppe:

Jeg fatter ikke hva det er med meg og frisører, hver gang jeg finner en frisør jeg liker, og som takler det sære håret mitt, så kan du ta deg F på at vedkommende enten flytter fra byen, blir langtidssykemeldt, eller i det minste har ferie omtrent annenhver gang jeg ringer. Det slår ikke feil! :sur:

Nå er jeg i gang med den tredje frisøren på to år, og jammen har hun ikke ferie nå (forrige gang var hun sykemeldt). Håper bare ikke jeg får samme "vikar" som de to siste gangene. Veldig blid og hyggelig ung jente, men tydelig nervøs, og med store problemer med å skjønne forskjellen på å klippe litt mer her eller la litt mer være igjen der. Første gangen vistes det knapt at jeg hadde vært hos frisøren, neste gang ba jeg henne ta litt mer, med det resultatet at jeg følte meg skamklippet. :forvirret:

*krysser fingrene* ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei salsera! :vinke:

Joda, det gikk fint hos frisøren. Det var samme jenta jeg skrev om tidligere, men jeg tror hun må ha fått litt øvelse, for jeg ble faktisk riktig fornøyd. Det er sååå deilig å være nyklippet. :)

Har ikke begynt å pakke enda, men jeg har (selvsagt) skrevet pakkeliste. Jeg er fast bestemt på at denne gangen skal jeg ikke ta med meg mer enn jeg trenger. Jeg skal tross alt bare være borte i 8 dager (fire i Wien og fire hos samboerens familie), så jeg bør jo ikke trenge halve garderoben. Dessuten lokker jeg meg selv med at dess mindre jeg tar med, dess bedre plass blir det til julemarkedsfunn. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ser for meg Fakse med kofferten full av kokebøker og kjøkkendingser* :overrasket:  :ler:

MENTALT forberedt ;)

Pakketips her: http://www.onebag.com/ Litt ekstremt å vaske klærne hele tida, men det kan man jo justere selv. Hender jeg planlegger å vaske en gang eller to underveis for å spare plass. Ellers er det ei veldig nyttig og fornuftig liste som er bra som utgangspunkt :)

Ser de holder på å sette opp julemarkedet i sentrum her jeg er nå, så da blir det nok vandring og kikking til helga :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MENTALT forberedt ;)
Ååååja, det var det du mente. ;)

Pakketips her: http://www.onebag.com/ Litt ekstremt å vaske klærne hele tida, men det kan man jo justere selv. Hender jeg planlegger å vaske en gang eller to underveis for å spare plass. Ellers er det ei veldig nyttig og fornuftig liste som er bra som utgangspunkt :)
Kikket så vidt innom, så ut som en morsom og nyttig side. Men jeg kommer nok aldri til å komme så langt at jeg greier meg med håndbagasje på turer over to dager. :sjenert: Klesvask underveis er nok greit for lengre turer, men jeg er stort sett for lat til det. Det eneste er at jeg har pleier å ha med noen superlette topper som tørker kjapt på sommerferie, men det er vel ikke så aktuelt i november. Det er særlig sko for alle anledninger jeg har et problem med at jeg drasser med meg, men nå tror jeg faktisk at jeg skal greie meg med et par støvletter til "pent" og de skoene jeg drar i. I såfall er det ny personlig rekord. ;)

Ellers har jeg regnet ut at det burde greie seg med 2-3 bukser, ett skjørt og 4-5 overdeler til åtte dager (med mindre jeg søler noe fryktelig på meg burde jeg jo kunne bruke hvert plagg i to dager). Dessuten undertøy og sokker for åtte dager, pluss et par ekstra skift av hvert.

Hmmm, jeg synes dette høres fryktelig lite ut når jeg tenker på hva jeg bruker å ha med meg, det må da være noe jeg har glemt. :klø:

Ser de holder på å sette opp julemarkedet i sentrum her jeg er nå, så da blir det nok vandring og kikking til helga :hoppe:

Julemarked er herlig, så utrolig stemningsfullt å bare rusle rundt og drikke gløgg og ta inn stemningen. Kos deg masse! :nisse:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, jeg synes dette høres fryktelig lite ut når jeg tenker på hva jeg bruker å ha med meg, det må da være noe jeg har glemt. :klø:

Lite! :ler:

Det der kommer du til å klare deg helt fint med, nevrotiske Nilma ;) Jeg har som oftest med den mengden der, og da er det faktisk også noe jeg ikke får brukt. Men det ER vanskelig å pakke. For min del løste en del seg da jeg sluttet å pakke ekstra i tilfelle jeg sølte, tryna og fikk hull på bukseknærne og andre eventualiteter som aldri inntreffer ;) Og skjer det, ja, da skal jeg kjøpe nye klær med god samvittighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del løste en del seg da jeg sluttet å pakke ekstra i tilfelle jeg sølte, tryna og fikk hull på bukseknærne og andre eventualiteter som aldri inntreffer ;) Og skjer det, ja, da skal jeg kjøpe nye klær med god samvittighet :)

ELLER man kan pakke med litt biotex til denslags nødstilfeller om ferien er på stramt budsjett :sjenert: Men sånn skjer jo bare når man ikke har en backup-plan da :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ELLER man kan pakke med litt biotex til denslags nødstilfeller om ferien er på stramt budsjett  :sjenert: Men sånn skjer jo bare når man ikke har en backup-plan da :ler:

Det har ikke skjedd ennå - bank i bordet! ;)

Vaskemidler har jeg aldri hatt med på tur :sjenert: Eller jo, en gang jeg var borte veldig lenge, men ikke ellers. Litt lat og bortskjemt sånn! :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke skjedd ennå - bank i bordet! ;)

Vaskemidler har jeg aldri hatt med på tur :sjenert: Eller jo, en gang jeg var borte veldig lenge, men ikke ellers. Litt lat og bortskjemt sånn! :sjenert:

Det kommer jo også litt an på hvordan man reiser. Er man midt i en storby og har tenkt å shoppe uansett er det jo ikke noe problem. Men om man er i perifere strøk uten klesbutikker, eller har planlagt aktiviteter som er uforenelige med shopping blir det noe annet. Jeg har også opplevd at jeg blir utrolig kresen når jeg MÅ ha noe, kan fint fylle en koffert på en dag om jeg bare går og kikker, men om jeg SKAL kjøpe et skjørt kan du være sikker på at jeg går hele dagen uten å finne et eneste ett. Har prøvd det ja :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pakkeproblemer høres velkjent ut. :sjenert: Jeg pleier også alltid å ta med for mye, men som regel begrenser det seg av kofferten. Men da samboer og jeg skulle på første ferietur med med bil, skar det seg med å pakke fornuftig. Da kunne man jo bare pakke alt man muligens eventuelt kanskje i et tilfelle kunne komme til å få bruk for. :ler: Men jeg forsøker også å holde av litt plass til funn som jeg kommer over på reisen, men det hender også jeg tar med en liten, sammenbrettbar bag til det formålet.

Ikke glem papaply! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite! :ler:

Det der kommer du til å klare deg helt fint med, nevrotiske Nilma ;) Jeg har som oftest med den mengden der, og da er det faktisk også noe jeg ikke får brukt. Men det ER vanskelig å pakke. For min del løste en del seg da jeg sluttet å pakke ekstra i tilfelle jeg sølte, tryna og fikk hull på bukseknærne og andre eventualiteter som aldri inntreffer ;) Og skjer det, ja, da skal jeg kjøpe nye klær med god samvittighet :)

Nevrotisk? Jeg?!? :sjenert: Ja, det er alle de der eventualitetene jeg pleier å ha i bakhodet når jeg pakker, men som du sier, de inntreffer sjelden, og gjør de det kan man alltids shoppe. :sjarmor:

Jeg har også opplevd at jeg blir utrolig kresen når jeg MÅ ha noe, kan fint fylle en koffert på en dag om jeg bare går og kikker, men om jeg SKAL kjøpe et skjørt kan du være sikker på at jeg går hele dagen uten å finne et eneste ett. Har prøvd det ja  :forvirret:

Det der tror jeg er en naturlov; sannsynligheten for at jeg finner noe er omvendt proporsjonal med behovet. :forvirret: *kanskje pakke litt ekstra likevel*

Da kunne man jo bare pakke alt man muligens eventuelt kanskje i et tilfelle kunne komme til å få bruk for. :ler:

Det er dét prinsippet jeg har brukt å pakke etter i alle år, men jeg er blitt flinkere til å begrense meg, æresord!

Tror jeg skal begynne så smått å pakke i kveld, liker å ha god tid på meg - og da får jeg jo sett om kofferten blir så tom som jeg innbiller meg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke om jeg rekker å titte innom i morgen, så jeg får ønske deg god tur før det er for sent. Håper du får en flott tur og mange kulinariske opplevelser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God tur - gleder meg til fyldig rapport om alt det gode du får spist underveis! ;)

Takk for det! Sant nok, her kan jeg jo legge ut om sånt uten å gnåle hull i hodet på omgivelsene mine. :sjarmor:

Jeg vet ikke om jeg rekker å titte innom i morgen, så jeg får ønske deg god tur før det er for sent. Håper du får en flott tur og mange kulinariske opplevelser!

Tusen takk! Jeg har akkurat hentet frem et par bøker, skal prøve å finne et par oppskrifter til deg. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezze-tips til salsera. :)

Jeg har ikke rukket å finne så mye, men her er i hvert fall et par tips i tillegg til dem jeg nevnte tidligere. Som jeg nevnte, så synes jeg tabbouleh og hummus (og etterhvert også den granateplesalaten) er et must. Mulig hummus kan lages med stavmikser hvis du har det? I det siste har jeg ofte brukt litt yoghurt naturell ("Mild og lett") for å gjøre hummusen litt lettere. Falafel som du nevnte er jo knallgodt, det er vel kanskje også mulig å lage uten food processor (potetstapper?), om du bruker en oppskrift med kokte kikerter (jeg mener å ha sett oppskrifter både med kikerter som er kokte, eller som bare er bløtlagte).

Geitostdip med basilikum (fra "Nigellas fest")

75 g valnøtter

2 vårløk, grovhakket

40 g basilikumblader

250 g kremost av geitemelk (eller fetaost)

3 ss olje (evt. med hvitløk)

Dette skal egentlig kjøres i food processor, men det burde jo går fint å hakke det meste og knuse osten med en sleiv. Denne dipen er i hvert fall utrolig god, så jeg vil virkelig anbefale den.

Sambusak. Jeg har tidligere laget noe liknende disse med kjøttfyll, men her finner du alternativer med ost eller grønnsaker, kanskje det kan være noe?

Hm, vet ikke hvor mye hjelp det var i dette, håper du fikk noen tips i hvert fall. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke kommet i gang med pakkingen ennå, det skyldes at en god del av de klærne jeg skal ha med henger til tørk, akkurat her har visst planleggingen min sviktet litt. :sjenert: Ikke det at jeg har dårlig tid, vi reiser jo ikke før fredag ettermiddag; det er mer det at jeg synes det er så koselig å pakke og dille litt rundt med forberedelser når jeg skal ut å reise. :)

Endret av Nilma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...