Gjest AnjaM Skrevet 11. september 2006 #261 Skrevet 11. september 2006 Det var da voldsomt til detaljerte spørsmål, hehe! Fosterbarn er ikke med i bildet før om kanskje ti år, det er bare en felles tanke vi har! Så slap off Og når du sier "som du hører er dette et livsprosjekt" så bommer du litt, for det var faktisk mine egne ord Det er greit du ikke forstår, men det går nok helt fint, så ikke bekymre deg som mye om hvordan dette blir i praksis for meg og sambo ← Ikke bli på offensiven nå. Jeg stiller meg bare spørrende til det hele siden dere ikke har bil til å komme dere på visning en gang. Bommer? Jeg tok ordet livsprosjekt i fra noen andre men hvis du har sagt det er det helt greit det. Ingenting å krangle om egentlig. Jeg spør bare fordi du ber om råd. Og hvordan skal dere få utført rådene uten en bil en gang? Det er litt rart syns jeg.
Gjest mitoo Skrevet 11. september 2006 #262 Skrevet 11. september 2006 Det er det som er hele poenget med denne drømmen. Jeg er møkklei norske sutrehøner som skal ha varmekabler opp i ræva og har flatskjermer med reklamer på bussen, vi lever i en så matriell rik verden at fokus har blitt helt tullete. Visste dere at IKEA utenfor Oslo er den avdelingen som selger mest kjøkken av alle IKEA-varehus i hele verden? I HELE VERDEN!!! Vi pusser opp og styrer på for å få alt bedre og bedre og bedre, mens vi føler oss ulykkelige og tomme inni oss. Jeg vil ELSKE å sitte sliten i kroppen etter 12 timer med renovering av drømme-tomten min, se på utsikten og nyte koppen min med te, før jeg går og leser avisen på utedoet mitt! Det er DET jeg mener er å leve. Man skal kjenne det svir! Nordmenn er så forbanna redd for ubehag at det gjør meg kvalm Jeg vil bo i råttent hus ←
Gjest Ninakanin Skrevet 11. september 2006 #263 Skrevet 11. september 2006 Ikke bli på offensiven nå. Jeg stiller meg bare spørrende til det hele siden dere ikke har bil til å komme dere på visning en gang. Bommer? Jeg tok ordet livsprosjekt i fra noen andre men hvis du har sagt det er det helt greit det. Ingenting å krangle om egentlig. Jeg spør bare fordi du ber om råd. Og hvordan skal dere få utført rådene uten en bil en gang? Det er litt rart syns jeg. ← Det går helt fint, jeg forstår at du lurer! Men jeg orker ikke utlevere ALLE detaljer med livsverkplanene mine Holder meg til kledning og pipe, liksom!
Gjest Ninakanin Skrevet 11. september 2006 #264 Skrevet 11. september 2006 Vel, kjære trådgjengere, da får vi se hva som skjer i dag!! Sambo skal ringe megler og spørre om et par ting ang. veiretten, og så legger han inn bud over fax fra jobben!! Hvem vet, kanskje Kaninen får sauene sine? Vil ha kaniner også Skal kastrere dem og la dem hoppe rundt på tunet og ha tilgang til lunt og koselig kaninhus
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2006 #265 Skrevet 11. september 2006 Nordmenn er så forbanna redd for ubehag at det gjør meg kvalm Jeg vil bo i råttent hus ← Dersom det er sopp og mugg, kan det gjøre dere syke. Det er vel det som er problemet, heller enn mangel på komfort?
Gjest Ninakanin Skrevet 11. september 2006 #266 Skrevet 11. september 2006 Der fikk jeg mail fra kommunen om at boplikten blir stående, nettopp for å sikre at ikke slike steder blir solgt som fritidseiendom Der røyk sånn ca hele kontaktlisten fra budrundene tenker jeg
Gjest gjest1 Skrevet 11. september 2006 #267 Skrevet 11. september 2006 Huset så kjempekoselig ut! Håper dere får det :-) Igjen når noe positivt dukker opp for ninakanin, viser favorittgjesten vår fram sitt grønne ansikt Hallo, kan du ikke bare realisere dine egne drømmer, enn å rakke ned på andres?
Gjest Ninakanin Skrevet 11. september 2006 #268 Skrevet 11. september 2006 Huset så kjempekoselig ut! Håper dere får det :-) Igjen når noe positivt dukker opp for ninakanin, viser favorittgjesten vår fram sitt grønne ansikt Hallo, kan du ikke bare realisere dine egne drømmer, enn å rakke ned på andres? ← Godt poeng... Men jo altså, jeg er skikkelig spent, det kan gå alle veier dette her!
Gjest Ninakanin Skrevet 11. september 2006 #269 Skrevet 11. september 2006 Hei Dere har et noen muligheter for å søke om støtte til småbruket deres. Hvis ikke husene er fredet er ikke mulighetene så store for midler gjennom Riksantikvaren, men dere bør kontakte fylkeskommunen for å finne ut om det kanskje er andre midler dere kan søke gjennom dem. Les mer om tilskudd på http://www.riksantikvaren.no/?module=Artic...icShow;ID=2551/ Dere kan også kontakte kommunen og undersøke om dere kan søke midler gjennom den såkalte SMIL midlene (Spesielle miljøtiltak i jordbruket).Dette er en ordning som er rettet inn mot eiere av landbrukseiendom. Midlene kan blant annet går til istandsetting og skjøtsel av kulturminner og kulturmiljøer. En tredje mulighet er å søke midler gjennom Norsk kulturminnefon. Du finner mer informasjon om dette fondet på www.kulturminnefondet.no Med vennlig hilsen M W Arntzen Informasjonsteamet Riksantikvaren
Gjest Pjusk Skrevet 11. september 2006 #271 Skrevet 11. september 2006 Hei! Jeg synes stedet så veldig koselig ut og synes det er flott at dere er så engasjerte! Mange har fått til noe slikt før, så hvorfor ikke dere? MEN...! Du burde høre på mange av rådene du har fått her selv om de kan virke provoserende. Det er mange som setter fingeren på viktige ting. F.eks. dette med bil. Alt koster - har du råd til å kjøpe deg en bil (som fungerer) nå og klare alt mht. utgifter på denne? Å beholde en leilighet + kjøpe ny eiendom + ha MASSE penger til oppussing + kjøpe bil koster penger. Og det budsjettet dere kommer til å sette opp på dette, blir mest sannsynlig urealistisk. Ikke fordi jeg ikke har tro på dere, men fordi jeg ikke kjenner NOEN som har satt opp et budsjett som man har klart å holde seg innenfor når det gjelder nybygg eller renovering. I huset vi bygde kostet f.eks. noen bolter vi skulle ha på verandaen 300,- kr. stykket. Vi trengte 14. Små summer, tenker du kanskje, men fullstendig uventede. Og slike situasjoner vil dere komme opp i hele tiden! Jeg er noen år eldre enn deg og har vært med på oppussing av ett tre etasjers hus (som var foholdsvis velholdt) og - som sagt - bygget nytt hus der vi gjorde MASSE selv. Jeg vet at det koster penger, tid og at man må ha et bunnsolid forhold. Det blir ofte man har mange romantiske tanker rundt et slikt prosjekt, man drømmer om lange arbeidsdager der man jobber sammen side om side for å skape et felles hjem, - men hverdagen kan ofte bli tøff likevel. Jeg ønsker deg lykke til !! - men vær realistiske, spesielt mht. penger.
Gjest Ninakanin Skrevet 11. september 2006 #272 Skrevet 11. september 2006 Har dere bydd nå? ← vi venter, først må vi høre med nabo om vi får legge asfalt på veien bort til huset. veien er nemlig hans, retten til å bruke den går bare på "leie" liksom. Så får vi legge asfalt, så legger vi inn bud!! men det er ingen andre bud til nå heldigvis det andre huset vi så på smalt jo budrundene igang så snart kontoret åpnet, og var over på noen timer. så at ingen har gitt bud ser jeg på som noe bra!
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2006 #273 Skrevet 11. september 2006 Der fikk jeg mail fra kommunen om at boplikten blir stående, nettopp for å sikre at ikke slike steder blir solgt som fritidseiendom Der røyk sånn ca hele kontaktlisten fra budrundene tenker jeg ← Men den er jo fortsatt mulig å unngå, f.eks. ved å gjøre slik dere har tenkt, at et par er folkeregistrert hvert sitt sted.
Gjest Ninakanin Skrevet 11. september 2006 #274 Skrevet 11. september 2006 Men den er jo fortsatt mulig å unngå, f.eks. ved å gjøre slik dere har tenkt, at et par er folkeregistrert hvert sitt sted. ← ja det er klart, men det var isåfall bare midlertidig mens vi får huset i stand. ikke i tyve år liksom
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2006 #275 Skrevet 11. september 2006 ja det er klart, men det var isåfall bare midlertidig mens vi får huset i stand. ikke i tyve år liksom ← Joda, men nå snakket jeg jo ikke om dere, men om hva andre kan gjøre for å omgå boplikten. Og de kan godt gjøre det i tyve eller femti år.
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2006 #277 Skrevet 11. september 2006 Det er vel ikke SÅ lett å omgå boplikt så lenge kommunen er streng. Foreldrene mine har kjøpt hus med boplikt i et område med _mye_ fritidsboliger, og prisforskjellen på hytte og bolig ville ikke ligget på flere millioner (der: 2-8 mill!..) om man kunne omgå boplikt helt uten videre. Jeg synes det virker positivt for dere om boplikten består, for de fleste som ser på sånne eiendonmmer er "rikfolk" som kan by hva som helst, pusse opp og bruke det noen uker i året. De vil ikke ha et sted de må BO. Det var èn ting:-) En annen ting er hvorvidt eiendommen deres regnes som landbrukseiendom når det er et nedlagt bruk, jeg har mine tvil. Men det har mest å si for støtteordningene, for dere er det kanskje en fordel. Det er spennende dette, og det er helt klart både fordeler og ulemper ved å kjøpe noe sånt; mye kan man ikke forutsi heller. Hvis dere kjøper det må du love å skrive om hvordan det går
Gjest Fruktfat Skrevet 11. september 2006 #278 Skrevet 11. september 2006 Det er det som er hele poenget med denne drømmen. Jeg er møkklei norske sutrehøner som skal ha varmekabler opp i ræva og har flatskjermer med reklamer på bussen, vi lever i en så matriell rik verden at fokus har blitt helt tullete. ← vet du hva, dette er jeg så enig i! blir litt kvalm når jeg leser her om folk som ALDRI kunne tenkt seg noe annet enn parkett i huset, ALDRI hadde kjøpt en leilighet med hvite takplater, som snur i døra om de ser et bad som ikke er flislagt, osv. at noen faktisk er villige til å bruke en utedo mer enn ei uke, er villige til å bruke et kjøkken fra 50-tallet, er villige til å fryse litt mens de pusser opp sitt eget hus er tydeligvis vanskelig å svelge for mange. stå på, håper dere får huset!
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2006 #279 Skrevet 11. september 2006 Har dere undersøk pris på asfaltering? Innbiler meg at det er veldig dyrt.
Gjest Ninakanin Skrevet 11. september 2006 #280 Skrevet 11. september 2006 Hvorfor er asfalt så viktig? ← fordi asfalten fra hovedveien slutter sånn ca 40 meter for tidlig, og er "traktorvei" gjennom marka til sauebonden frem til der det ligger ny fin grus! Så vi skal ha grus på eiendommen i forbindelse med huset, men veien TIL grusen vil være fornuftig å ha solid, med tanke på eventuelt gravearbeid og mye trafikk pga renoveringen. Samt at vinterstid så er det kjekt å kunne få besøk uten å måtte ha et skap med støvler til låns borte ved postkassene Eiendommen er forresten regulert til NLF område, og nabobonden bruker store deler av tomta som lånt beite per dags dato Men jeg skal ha mine sauer og ikke naboens i hagen min, for tenk!!
Fremhevede innlegg