Gå til innhold

Totalrenovering av 1800-tallshus


Gjest Ninakanin

Anbefalte innlegg

Dette hørtes slitsomt ut, men samtidig veldig morsomt.

Hadde jeg hatt råd hadde jeg også kjøpt dette, men da ville jeg hatt veldig god råd da. Hadde vært stas å ha dette som en hobby. Jeg kunne også tenke meg noen dyr også da, men helst hester, geiter og hunder.

Lykke til på budrunden. Spennende tråd dette. :hoppe:

Enig med Vampyra. Dere må legge inn det laveste budet dere kan, men det regner jeg med at du skjønner selv. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hallo på do. Det skal ikke gå an å ha 19 brukere inne på en tråd om hus fra 1880....

Og så er det folk som ikke forstår hvorfor jeg føler meg forfulgt?!?!

Godnatt folkens, kos dere i galskapen, jeg for min del skal spise noen big mac som nettopp kom på døra!

Klart man tar en sjans om en kjøper en sånn eiendom, men herlighet - det g-å-r a-n å b-o slike steder, og forhåpentligvis skaffer man seg ikke tjue sauer (importreglene er forresten strenge, også over fylkesgrenser, hehe) og masse materialer og åpner taket uten å skulle fikse nytt og alt mulig før man har kjøpt seg _bil_, eller fått lån, eller fått orden på visse grunnleggende ting. Lurer på om enkelte tror dere kommer til å prøve å realisere hele drømmen i løpet av to uker :roll:

Nei, jeg har vel også noen innvendinger, men tross alt - jeg håper jeg gjør noe liknende selv en gang, så lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som er hele poenget med denne drømmen. Jeg er møkklei norske sutrehøner som skal ha varmekabler opp i ræva og har flatskjermer med reklamer på bussen, vi lever i en så matriell rik verden at fokus har blitt helt tullete.

Visste dere at IKEA utenfor Oslo er den avdelingen som selger mest kjøkken av alle IKEA-varehus i hele verden?

I HELE VERDEN!!!

Vi pusser opp og styrer på for å få alt bedre og bedre og bedre, mens vi føler oss ulykkelige og tomme inni oss.

Jeg vil ELSKE å sitte sliten i kroppen etter 12 timer med renovering av drømme-tomten min, se på utsikten og nyte koppen min med te, før jeg går og leser avisen på utedoet mitt!

Det er DET jeg mener er å leve. Man skal kjenne det svir!

Nordmenn er så forbanna redd for ubehag at det gjør meg kvalm :kvalm:

Jeg vil bo i råttent hus :sur:

Jeg stiller meg 100 % bak dette. Du har den rette innstillingen, en drøm som kiler deg knallhardt i magen og masse entusiasme (litt bondevett virker du også å innha... ;) ) Hopp bukk over trygghetstyranniet og kjøp hus NinaKanin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Undrende_*

Har med interesse fulgt med i tråden her en stund. Og lurer på om du har tenkt over hva du gjør.

Du skal altså renovere et gammelt hus som har stått tomt på årsvis, ha asfaltert vei fram, må kjøpe biler ( helst firehjulsdrevne for å komme fram på vinteren) og ha sauer.

Greit nok. Men du skal drive gården på en forsvarlig måte. Dvs , du må ha en firehjulsdreven traktor for å i det heletatt få gjort jobben med jorda du skal drive. Du må ha plog, harv,såmaskin,gjødselspreder,slåmaskin,svans,helst ha høytørke i tillegg til alt annet du trenger.I tillegg må du ha vinsj,vedklyver og muligvis en snøfres i tillegg for brøyting av vei og gårdsplass.

Skal du basere deg på leie av entreprenører for å få drevet jorda, har du nok en utgiftspost.

Skal du ha en lønnsom drift på gården din ang saueholdet, så bør du minimum ha 100 - 200 vinterfora sauer for å holde hodet over vannet.Norsk jordbruk er i dag ikke det mest lønnsomme å satse på. ( Snakker av egen erfaring, etter 20 år som gårdbruker )

Beklager å måtte si det, men dette er et tapsprosjekt og nokså dødfødt før du i det heletatt begynner.

Sorry, vet at dette ikke er det du ønsker å høre,men det er den brutale sannheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har med interesse fulgt med i tråden her en stund. Og lurer på om du har tenkt over hva du gjør.

Du skal altså renovere et gammelt hus som har stått tomt på årsvis, ha asfaltert vei fram, må kjøpe biler ( helst firehjulsdrevne for å komme fram på vinteren) og ha sauer.

Greit nok. Men du skal drive gården på en forsvarlig måte. Dvs , du må ha en firehjulsdreven traktor for å i det heletatt få gjort jobben med jorda du skal drive. Du må ha plog, harv,såmaskin,gjødselspreder,slåmaskin,svans,helst ha høytørke i tillegg til alt annet du trenger.I tillegg må du ha vinsj,vedklyver og muligvis en snøfres i tillegg for brøyting av vei og gårdsplass.

Skal du basere deg på leie av entreprenører for å få drevet jorda, har du nok en utgiftspost.

Skal du ha en lønnsom drift på gården din ang saueholdet, så bør du minimum ha 100 - 200 vinterfora sauer for å holde hodet over vannet.Norsk jordbruk er i dag ikke det mest lønnsomme å satse på. ( Snakker av egen erfaring, etter 20 år som gårdbruker )

Beklager å måtte si det, men dette er et tapsprosjekt og nokså dødfødt før du i det heletatt begynner.

Sorry, vet at dette ikke er det du ønsker å høre,men det er den brutale sannheten.

Dette vet alle utenom Ninakanin, men du ødelegger alle moroa hvis hun hører på deg og ikke kjøper. Tenk hvor hysterisk moro det hadde blitt med ei dagbok om det prosjektet :ler:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Phu, for en laaang tråd!

Jeg skjønner godt drømmen om et lite småbruk med høner på tunet, noen sauer og en hest, kaffe på trammen, kjøkkenhage bak låven, osv. Det er en deilig drøm. Men jeg stusser litt på dette dyreholdet duhar planer om, og det at du tenker på å drive småbruket. Akkurat den biten høres rett og slett ut som en veldig kostbar og tidkrevende og veldig bindende hobby.

(også undrer jeg meg litt på dette med dyrene om vinteren. Det er ikke strøm i låven? Jeg ser for meg at det kan bli veldig mørkt og kaldt og utrivelig for både dyrene og den som skal stelle dem...)

Lykke til, uansett!

Endret av Kosemose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ninakanin  ii

Nei for hvis det ikke er strøm så kan jeg jo aldri aldri aldri få lagt dette inn i løpet av en periode på 3-5 år som er tidsbudsjettet mitt på å ha huset i nok stand til å tenke på å skaffe de 5-6 sauene mine....

Unnskyld men jeg blir helt sliten av alle "men hva med deeeeeeeeeeet da?"-forslagene deres.

Dere misforstår og kverulerer med vilje, skulle en nesten tro. Eller så er dere fødte krisemaksimerere hele gjengen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei for hvis det ikke er strøm så kan jeg jo aldri aldri aldri få lagt dette inn i løpet av en periode på 3-5 år som er tidsbudsjettet mitt på å ha huset i nok stand til å tenke på å skaffe de 5-6 sauene mine....

Unnskyld men jeg blir helt sliten av alle "men hva med deeeeeeeeeeet da?"-forslagene deres.

Dere misforstår og kverulerer med vilje, skulle en nesten tro. Eller så er dere fødte krisemaksimerere hele gjengen!

Jeg tror ikke det gjøres med vilje...

Det ER et ambisiøst prosjekt, og jeg må også ærlig innrømme at jeg tror dere tar dere vann over hodet og litt til. Selvsagt kan det gå bra, men det er helt sikkert mye dere ikke har tenkt på som kommer frem her, og det bør du jo egentlig takke for.

Du ba om råd, og det kommer. Mange her er eldre og mer erfarne enn deg og meg (tror vi er ca. like gamle og vet ca. like lite om oppussing ;) ).

Jeg synes det er altfor mye som taler imot dette prosjektet for deres del. Nei, jeg kjenner dere ikke, men innleggene dine i denne tråden synes jeg sier sitt egentlig.

Alle gjester er ikke Ninkanin-hatende mennesker som vil deg vondt og graver frem all mulig drit de kan komme med for å knekke deg - jeg synes mye her vitner om kloke råd, og de bør du ta til deg.

Jeg håper dere får det til dersom dere velger å gå for dette - selvfølgelig gjør jeg det, men jeg må si meg mye enig med mange av innleggene som anbefaler dere å la være.

Jeg vet at du skrev som ikke innlogget, noe som kan bety at det ikke er deg - men meningen min står likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere misforstår og kverulerer med vilje, skulle en nesten tro. Eller så er dere fødte krisemaksimerere hele gjengen!

Skjønner det er irriterende med en hel masse pekefingre som sier "nei dette klarer du aldri". Men du har jo på en måte invitert til det, du sier du er "grønn" og vil ha innspill, :sjenert:

Så litt positiv feedback: Folk har vel gjort villere ting enn dette, og hvor galt kan det egentlig gå? Så lenge dere ikke låner mer enn dere kan få igjen hvis dere selger det igjen? Det er jo mennesker som kjøper seg hytter for det femdobbelte av det dere må gi for huset, og det høres jo ut som dere har rett innstilling! All verdens lykke til!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte er vel kanskje litt realistiske og skjønner at det ikke bare er å skaffe seg et par dyr og tro at alt skal styre seg selv.

Du ba om råd og det har du fått. Dersom du kun ønsket støtteerklæringer, burde du ha spesifisert det før folk kastet bort tiden på å hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin ii
Enkelte er vel kanskje litt realistiske og skjønner at det ikke bare er å skaffe seg et par dyr og tro at alt skal styre seg selv.

Du ba om råd og det har du fått. Dersom du kun ønsket støtteerklæringer, burde du ha spesifisert det før folk kastet bort tiden på å hjelpe deg.

Jeg tror det er dette som er nøkkelen til at jeg har blitt så såret og svart til tross for at jeg ikke burde.. For dere kjenner virkelig ikke meg og mitt forhold til dyr. Jeg ser jo selv at jeg kan fremstå noe tett i pappen i denne tråden, men tro meg, jeg HAR et realistisk syn på planene om dyra mine... Og det, kjære KG, gidder jeg ikke å utdype, for det er det nok at jeg og dyra vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror at så lenge dere har ryggdekning i fht at ting ikke blir som dere har tenkt (følelsesmessig og økonomisk) så hvorfor ikke gi det en sjangse? Om det ikke går, så blir dere en erfaring rikere og dere vet med dere selv at dere har fulgt en drøm og gjort deres beste, istedenfor å bare sitte trygt og godt og drømme uten å gjøre noe med det. Og vi andre her aner jo ikke noe om din evne til å leve med utedo og dårlig komfort. Jeg vet bare at jeg har hørt om andre som har gått på lignende prosjekter, og noen lykkes mens andre finner ut at det ikke var dem likevel.

(tror jeg ville oppsøkt denne saue-naboen jeg, og fått råd og tips og innspill fra ham, både mht det ene og det andre. Han kjenner jo sikkert både huset og stedet og vet litt om hva som kan gjøres etc. ;))

Endret av Kosemose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar opp igjen?  Hvor har du vært?  Dette er et stadig tilbakevendende tema, og blir hver gang besvart med at det skal være åpent for gjesteposting.

Ja, og så lenge sånne som deg er her, så må vi ta opp den debatten igjen og igjen. Forum har vært stengt for gjester før, så ikke vær så sikker på at det ikke kan skje igjen du. :sjarmor:

Gammel bruker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang naboen:

Tenkte å tilby meg som "lærling" med planer om å tre inn som avløser om det skulle trengs, tror ikke sauebonden på toppen av knausen der har noe imot en backup i nabohuset ;) Så det blir spennende!

Menmen, aldri for sent å lære!

Det høres lurt ut! Hvis du tråkker i hælene hans kan du helt sikkert lære masse og få god hjelp til ditt eget prosjekt! Sikkert også smartere å diskutere tankene og ideene dine mht å kjøpe eiendommen og hva dere har paner om å gjøre, med ham som kjenner bygningene og stedet enn med oss på KG! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har du sjekket dette med dyrehold?

Det er jo så mye sykdommer ute og går nå, så å kjøpe en fem-seks sauer er muligens ikke så lettvint... Jeg vet ikke nok om dette, jeg bare tror det kan være vanskeligere enn man tror...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ninakanin ii
Det høres lurt ut! Hvis du tråkker i hælene hans kan du helt sikkert lære masse og få god hjelp til ditt eget prosjekt! Sikkert også smartere å diskutere tankene og ideene dine mht å kjøpe eiendommen og hva dere har paner om å gjøre, med ham som kjenner bygningene og stedet enn med oss på KG!  :)

Ja ikke sant? Blir bra det :) Ser for meg å hjelpe til under lamminga til våren kanskje... Da lærer jeg nok masse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ninakanin ii
Har du sjekket dette med dyrehold?

Det er jo så mye sykdommer ute og går nå, så å kjøpe en fem-seks sauer er muligens ikke så lettvint... Jeg vet ikke nok om dette, jeg bare tror det kan være vanskeligere enn man tror...

Jeg har vært i kontakt med Mattilsynet og importsentralen i england, så det skal nok ordne seg! Jeg farer ikke med fanteri, nemlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guri, så mye rart det stod i denne trå'n!!!

Men har dere lagt inn bud? Skjønner dere veldig godt jeg altså! Hadde mannen vært frisk hadde vi nok godt for et lignende prosjekt selv (ikke fult så gammlet kanskje)

Håper du klarer å "lukke" øynene for alle ot pisset da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...