Gå til innhold

Totalrenovering av 1800-tallshus


Gjest Ninakanin

Anbefalte innlegg

Gjest Ninakanin

Tusen takk for kjempeflott og motiverende svar!!! :hoppe:

Det er en lang tråd, men mye er "nei det ville jeg aldri begitt meg ut på"-diskusjoner :ler:

Så tusen takk, det var gøy lesning!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Håper det går i orden med huset.

Jeg bare lurer på noe.

Hvordan skal dere klare å renovere dette huset? Jeg forstår at det er samboeren din som jobber? Og ut i fra det så leste jeg et sted at dere skal ha fosterbarn og egne barn ikke er i planene enda så hvordan skal dere få det til å fungere i praksis? Som du hører her er dette et livsprosjekt og enkelte ting som må fikses som MÅ fikses koster mange hundre tusen.

Hva med bil? Dere har ikke det? Skal dere ta billån i huslånet?

Bare nysgjerrig og forstår ikke helt hvordan dere skal få til dette med en inntekt, ingen bil men fosterbarn??

Jeg så bilde av stedet. Det så veldig fint ut. Enten byr noen veldig høyt og vil bruke det til feriested. Jeg ville gjort det kanskje eller så går til for en slant og ingeting. Tror kanskje ikke d er noen mellomting der.

Lykke til i allefall. :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin
Hei. Håper det går i orden med huset.

Jeg bare lurer på noe.

Hvordan skal dere klare å renovere dette huset? Jeg forstår at det er samboeren din som jobber? Og ut i fra det så leste jeg et sted at dere skal ha fosterbarn og egne barn ikke er i planene enda så hvordan skal dere få det til å fungere i praksis? Som du hører her er dette et livsprosjekt og enkelte ting som må fikses som MÅ fikses koster mange hundre tusen.

Hva med bil? Dere har ikke det? Skal dere ta billån i huslånet?

Bare nysgjerrig og forstår ikke helt hvordan dere skal få til dette med en inntekt, ingen bil men fosterbarn??

Jeg så bilde av stedet. Det så veldig fint ut. Enten byr noen veldig høyt og vil bruke det til feriested. Jeg ville gjort det kanskje eller så går til for en slant og ingeting. Tror kanskje ikke d er noen mellomting der.

Lykke til i allefall. :) :)

Det var da voldsomt til detaljerte spørsmål, hehe!

Fosterbarn er ikke med i bildet før om kanskje ti år, det er bare en felles tanke vi har! Så slap off ;)

Og når du sier "som du hører er dette et livsprosjekt" så bommer du litt, for det var faktisk mine egne ord ;)

Det er greit du ikke forstår, men det går nok helt fint, så ikke bekymre deg som mye om hvordan dette blir i praksis for meg og sambo ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er IKKE lett å søke seg fri fra boligplikt i kommunene her omkring, nesten umulig faktisk.. Men er vel ulik praksis fra kommune til kommune???

Og jeg er en av de som mener: GO FOR IT!!! Har selv erfaring med renovering av hus med dårlig økonomi, og man får til det man vil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin

jeg overhørte megler og selger diskutere at det trolig var lett å få innvilget søknad for fritakelse for boplikt...

Men jeg mailet kommunen og fortalte om planene mine og spurte om det var noe de kunne gjøre for å sikre at stedet ble kjøpt av noen som tenkte å åpne for dyredrift igjen :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg overhørte megler og selger diskutere at det trolig var lett å få innvilget søknad for fritakelse for boplikt...

Men jeg mailet kommunen og fortalte om planene mine og spurte om det var noe de kunne gjøre for å sikre at stedet ble kjøpt av noen som tenkte å åpne for dyredrift igjen  :sjarmor:

Ærlig talt, kommunene kan da ikke bestemme hvem folk skal få lov å selge til! Kommunen kan ikke gjøre noen ting så lenge eiendommen ikke er konsesjonspliktig. Huff, jeg klarer bare ikke ta deg alvorlig når du gjør slike ting....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er fremdeles like energiske ser jeg. :)

Hva slags dyr er det dere planlegger å ha? (Mulig du har sagt det før, men jeg gidder ikke å lese hele tråden...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin
Ærlig talt, kommunene kan da ikke bestemme hvem folk skal få lov å selge til! Kommunen kan ikke gjøre noen ting så lenge eiendommen ikke er konsesjonspliktig. Huff, jeg klarer bare ikke ta deg alvorlig når du gjør slike ting....

Det går helt fint at du ikke tar meg alvorlig, det er nok en belastning jeg kan leve med!

Hva kommunen angår har de en aktiv fremtidsvisjon på vekst og tilflytting i bygdene, og ved å gi signaler på at det er noen der ute som vil ta opp igjen driften på et nedlagt småbruk, har jeg iallefall ingenting å tape.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare til orientering må man ha landbruksutdanning for å drive med f eks sau (som du nevner) som næring. Eiendommen er også et _nedlagt_ småbruk, så det er tvilsomt og noen egentlig er spesielt opptatt av at dere har lyst til å ha noen hobbydyr og hogge ved selv, selv om det selvsagt er en fin måte å leve på. Ikke for å drepe gleden deres, for jeg har selv lyst til å kjøpe et tilsvarende sted (et annet sted i landet) når vi får råd til det. Men for å realitetsorientere litt. Kjenner også folk som bor på gård som har søkt om støtte til å starte besøksgård o.l (og grønn omsorg osv), men som har fått avslag på tross av greie nok kvalifikasjoner (de driver jo gård, er erfarne, hyggelige og flinke folk med diverse arbeidserfaring osv), fin gård og manglende liknende tilbud i kommunen.

Jeg tror rett og slett bare dere vil være mer overlatt til dere selv og markedet enn du drømmer om. Men ikke la DET stoppe dere, altså.

Ellers, når det gjelder huset synes jeg det kommer an på hva som må skiftes og når. Om taket er fuktskadet/råttent slik det kan se ut til å være, og pipeløp må utbedres før dere kan bruke det (og det er fukt langs dette også, noe som ikke er helt sjeldent), må dere regne med store utgifter innen kort tid for at ikke skadene skal spre seg. Ellers ser jo mye av huset fint ut på bildene i hvert fall, så synd om hele greia må rives. Om dere har råd til å gjøre utbedringer tilsvarende å bygge et nytt hus ville jeg bare hoppet i det så lenge det er drømmeeiendommen og -beliggenheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin
Dere er fremdeles like energiske ser jeg. :)

Hva slags dyr er det dere planlegger å ha? (Mulig du har sagt det før, men jeg gidder ikke å lese hele tråden...)

Kulturlandskap i fokus, med sau, høner, evt en dølhest etterhvert.. Nja, småbruk-dyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

og nei, jeg skal ikke LEVE av dette, det blir mer som livsstil/hobby/livsverk osv.

Det er ikke så dumt det :) Men hva skal du leve av, da :sjenert: ikke for det, jeg har tro på at man kan få til sånt, jeg - og som andre sier kan man leve med lavere standard en god stund. Skulle ønske samboern min var like engasjert som dere, i hvert fall nesten, tl å overta et eldre hus. Men samtidig - pass dere for råte og drit. (og ta til deg de negative rådene også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jammen får du folk til å engasjere seg i trådene dine . ....13 sider, OMG. ;)

Lykke til med avgjørelse og eventuell budrunde.

Jeg forstår veldig godt at det fallt i smak..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin
Jammen får du folk til å engasjere seg i trådene dine . ....13 sider, OMG. ;)

Lykke til med avgjørelse og eventuell budrunde.

Jeg forstår veldig godt at det fallt i smak..

FJORTEN!!! :overrasket:

:ler:

Joda, gamle hus, klart det er et utrolig aktuelt og hett tema, woooho :hoppe:

:ler:

Blir spennende i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin
- og som andre sier kan man leve med lavere standard en god stund.

Det er det som er hele poenget med denne drømmen. Jeg er møkklei norske sutrehøner som skal ha varmekabler opp i ræva og har flatskjermer med reklamer på bussen, vi lever i en så matriell rik verden at fokus har blitt helt tullete.

Visste dere at IKEA utenfor Oslo er den avdelingen som selger mest kjøkken av alle IKEA-varehus i hele verden?

I HELE VERDEN!!!

Vi pusser opp og styrer på for å få alt bedre og bedre og bedre, mens vi føler oss ulykkelige og tomme inni oss.

Jeg vil ELSKE å sitte sliten i kroppen etter 12 timer med renovering av drømme-tomten min, se på utsikten og nyte koppen min med te, før jeg går og leser avisen på utedoet mitt!

Det er DET jeg mener er å leve. Man skal kjenne det svir!

Nordmenn er så forbanna redd for ubehag at det gjør meg kvalm :kvalm:

Jeg vil bo i råttent hus :sur:

Endret av Ninakanin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...