Gå til innhold

Totalrenovering av 1800-tallshus


Gjest Ninakanin

Anbefalte innlegg

Svigerforeldrene mine har forresten akkurat kjøpt noe lignende. Nydelig gammelt hus ved sjøen.

Tror at huset er like gammelt som deres, men det har bodd en båtbygger der i alle år, så selv om det er relativt godt vedlikeholdt er det mye å gjøre. Blir spennende å se hvordan det ender opp til slutt. De holder på utvendig nå, og pengene flyr fortere enn de hadde regnet med. Er kanskje derfor jeg er kritisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:)

Spennande prosjekt.

Det huset eg er oppvokst i er fra rundt 1880.

Det blir mitt og eg akta ikkje å la det rotne vekk.

Vore på visning? Har du hørt kva naboen meinar? Han veit gjere mykje om det, og kan gje deg noken vink..

Meen er planen å bli småbrukarar?

Ikkje for å vere super negativ men der er mykje som må gjerast! Men ingenting er umulig. Har dåkke vennar som er fagfolk så kan sjå til at det blir riktig og godkjent`? Visst dåkke skulle gå på ein smell å ville selge det?

Kor godt skal det pussast opp? Skal dåkke ha tilbygg? Må vel det`?

Har skomlest tråden så visst noke skulle no vore svart på før så, jah...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin

Var MASSE folk på visning :overrasket:

Men vi kom så sent at alle gikk da vi kom, så fikk fikk småprate med selger og megler alene.

:sjarmor:

Hun ene dattera (to voksne damer i førtiårene) ble veldig VELDIG glad når jeg sa hva planene mine for steder var, så... Man vet jo aldri! Er det noen få tusen som skiller så kan det jo hende de selger til oss fremfor til noen som bare skal ha det som fritidsbolig!! Lov å drømme.. :sjenert:

Hvis vi går på en smell så selger vi.

I utgangspunktet ser vi for oss å bo der.

Vi skal få hjelp av venner og bekjente, og leie inn en fagmann til å lage en arbeidsplan til oss, og som kan kalles inn på områdene vi trenger hjelp til :)

Fy søren..

Jeg vil haaaaaaaaaaaaaaaaaa :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_majsen_*

Jeg fatt oppe i natt og fulgte diskusjonen her, og må si at jeg skjønner det er veldig mange skepiske til prosjektet ditt Ninakanin, men jeg skjønner deg så godt så godt!

Tror dere vil kunne klare det fint jeg, huset ser da ikke så ille ut som noen skal ha det til, og det er veldig stor forskjell på hva folk anser som beboelig! Klart det er mye å gjøre der, men huset detter ikke ned med det første! Håper dere får det rimelig, så dere får litt ekstra å rutte med til oppussing.

Jeg har vokst opp på småbruk og flytter gjerne til et tilsvarende sted som det der om jeg får muligheten, selv om jeg veeeldig godt vet hva slags arbeide det krever.

Det man kanskje ikke tenker på, er at når det er en stor låve å vedlikeholde også så tar det mye tid det også. Det er alltid maling og snekring å ta seg til, men trives man med det, så hvorfor ikke?! Mye bedre å bruke penger på det enn å stå time etter time på et svett helsestudio og betale for å få lov til å trene!

Jeg vil forøvrig også si at sauer er fine dyr! Jeg savner sauene vi hadde, lammingen om våren og gode loddne brekende søyer som vil ha kos og stell. Ikke gøy når det er slaktetid, men fryktelig koselig ellers. Håper du får virkeliggjort drømmen din jeg! Hadde det ikke vært for unge "dumme" og vågale mennesker hadde mange plasser i norge gått til grunne tror jeg!

MASSE lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ene dattera (to voksne damer i førtiårene) ble veldig VELDIG glad når jeg sa hva planene mine for steder var, så... Man vet jo aldri! Er det noen få tusen som skiller så kan det jo hende de selger til oss fremfor til noen som bare skal ha det som fritidsbolig!! Lov å drømme.. :sjenert:

Skal eg selge småbruk så trur eg at eg kjeme til å gjere mitt for at det blir godt bevart og ikkje bare eit hus med utmark, men at innmarka blir brukt til beite o.l.

Har du funne ut om det er verneverdig? Kan søke midlar til å pusse opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin
Skal eg selge småbruk så trur eg at eg kjeme til å gjere mitt for at det blir godt bevart  og ikkje bare eit hus med utmark, men at innmarka blir brukt til beite o.l.

Har du funne ut om det er verneverdig? Kan søke midlar til å pusse opp :)

Ja ikke sant?

Hun ene virker som hun driiiiter i eiendommen, mens hun andre var helt ivrig og glad når jeg sa hva planene mine med stedet var, og at jeg hadde skrevet mail til Riksantikvaren og spurt om fremgangsmåte for å sjekke og eventuelt søke om rett til støtte :)

Sa at jeg ville drive stedet i kulturminne-form, med noen få dyr på beite, holde ting sånn de SKAL være på et sånn sted.

Hvem vet? Kanskje jeg faktisk var på "intervju" i dag, og får stedet pga det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du funne ut om det er verneverdig? Kan søke midlar til å pusse opp :)

Det huset er nok ikke verneverdig nei, og det bør nok eventuell kjøper bare være glad for siden verneverdige hus har strenge krav til renoveringer og endringer og som regel derfor er både vansklige og dyre å renovere.

Forøvrige bør man ikke la seg lure av flotte bilder i annonser, siden de da bare viser fram det beste ved huset. Det er fullt av fallgruver i slike gamle eiendommer og de som kjøper bør være godt over gjenomsnittet interessert i oppussing og helst ha penger i bakhånd! Slike hus egener seg egentlig best for fagfolk (snekkere, tømrere etc) og jeg anbefaler nybegynnere å holde seg unna.... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ninakanin
Det er vel overflødig å si at du må holde oss informert ;)

Jepp, det skal jeg!!

:ler:

Hvem vet, kanskje det til slutt blir en "Veien mot Drømmehuset ~ Ninakanins Hus-Dagbok" :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av bilda ser det ut som der e litt fuktskadar o.l.

Ein ser bjelkane under taket, altså ikkje underloft eller isolert oppimylla. Mykje å seie for varmen, så reise opp.

Kistegrøft, noke fikanta stein. Du må ha rør. Det må gavast å gjere mykje der for å få det lovlig.

Skifer er gode tak men der ser ut som der kan vere råte i mønet.

Det at takrenne og utslagsvask går rett i naturen er litt skummelt med tanke på dreneringa. Som sikkert har vore mangelful.

Eg anar ikkje kva standar du har tenkt å ha, men ein trenge ikkje å ha det elektriske kledd inne i veggane, du kan skjule det med lister og sann. Alt etter smak og behag. Men det gamle elektrike stiller ikkje til krava og er brannfarlig, vi måtte ha eletrikar i vårt hus for ei tid tilbake.

Irritera meg at det måtte gå 7 år før dei selge det.

Eg trur dykk kan klare det, eg savna naturen og det heime. Før såg eg sjelden tv osv. No er eg blitt ein lat tv-slave.

Er det på hobbybasis du skal drive med dyra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Ninakanin
Hvordan fungerer denne boplikten egentlig, kan dere la huset stå ubebodd så lenge dere vil om det foregår renovering?

Vel det vet jeg ikke helt ennå, men vi vil nok melde flytting med en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det huset er nok ikke verneverdig nei, og det bør nok eventuell kjøper bare være glad for siden verneverdige hus har strenge krav til renoveringer og endringer og som regel derfor er både vansklige og dyre å renovere.

Jepp, dei stillar gjerne krav til at dette blir gjort skikkelig. Men er ofte i interesse at dei er i bruk. Men det virker som at Kanin ønsker gjere det riktig.

Egentlig litt ute å syklar på dette området, veit bare at kulturminneforeninga går inn å vernar enkelte småbruk eller gir midlar/støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel det vet jeg ikke helt ennå, men vi vil nok melde flytting med en gang!

Okey. Men ta da med i beregningene at dere må betale skatt av eventuell gevinst på den leiligheten dere har nå, ettersom dere ikke vil bo i den året før dere selger den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin
Av bilda ser det ut som der e litt fuktskadar o.l.

Ein ser bjelkane under taket, altså ikkje underloft eller isolert oppimylla. Mykje å seie for varmen, så reise opp.

Kistegrøft, noke fikanta stein. Du må ha rør. Det  må gavast å gjere mykje der for å få det lovlig.

Skifer er gode tak men der ser ut som der kan vere råte i mønet.

Det at takrenne og utslagsvask går rett i naturen er litt skummelt med tanke på dreneringa. Som sikkert har vore mangelful.

Eg anar ikkje kva standar du har tenkt å ha, men ein trenge ikkje å ha det elektriske kledd inne i veggane, du kan skjule det med lister og sann. Alt etter smak og behag. Men det gamle elektrike stiller ikkje til krava og er brannfarlig, vi måtte ha eletrikar i vårt hus for ei tid tilbake.

Irritera meg at det måtte gå 7 år før dei selge det.

Eg trur dykk kan klare det, eg savna naturen og det heime. Før såg eg sjelden tv osv. No er eg blitt ein lat tv-slave.

Er det på hobbybasis du skal drive med dyra?

Ja det irriterer meg også at det tok syv år!!

Men Kaninen har brettet opp ermene og er klar til å fikse opp i rotet :ler:

Jeg har også blitt TV-slave,og synes det er grusomt å bo i byen og la livet suse avgårde i helt identiske dager uten sjelelig innhold :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...