Gå til innhold

Totalrenovering av 1800-tallshus


Gjest Ninakanin

Anbefalte innlegg

Gjest Ninakanin
Eh, ja i juli. Kanskje. Når du har diarè og må dit 7 ganger i løpet av en januarnatt er det ikke sååå koselig ;)

døh, du snakker med natur-nina her, det går faktisk kjempebra!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Faktisk ikke så mye, under millionen, og den kan holde seg under millionen ved budrundene om vi er heldige :)

;) Jeg ble nysgjerrig og fant den selv.

Stedet er helt nydelig, og er dere litt freske kan dere godt bo sånn noen år til dere får spart opp mer penger.

Det ligger en takst i prospektet, og der står det at råteskader må påregnes. Få med en fagmann og se skikkelig over hele stedet før dere tenker mer på det.

I taksten står det at det vil koste litt over 2,2 mill å bygge de husene på nytt, og det kan gi dere en pekepinn om utgiftene for å få det bra.

Ser også at det må gjøres noe med vannledning og kloakksystem.

Men absolutt nydelig beliggenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

døh, du snakker med natur-nina her, det går faktisk kjempebra!!

Det står også at det er septiktank for kloakk, så jeg skjønner ikke helt det med utedo.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin
;)  Jeg ble nysgjerrig og fant den selv.

Stedet er helt nydelig, og er dere litt freske kan dere godt bo sånn noen år til dere får spart opp mer penger.

Det ligger en takst i prospektet, og der står det at råteskader må påregnes.  Få med en fagmann og se skikkelig over hele stedet før dere tenker mer på det.

I taksten står det at det vil koste litt over 2,2 mill å bygge de husene på nytt, og det kan gi dere en pekepinn om utgiftene for å få det bra.

Ser også at det må gjøres noe med vannledning og kloakksystem.

Men absolutt nydelig beliggenhet.

ja ikke sant!

og for ei som drømmer om litt drift med økologisk sau er det liksom for tåpelig å la et sted som det gli unna av frykt for råte og regnværsdager...

livet kan jo bikke imot når som helst. kan daue imorgen.

hvorfor ikke slite litt og kjenne en livsdrøm sakte men sikkert komme innen rekkevidde? :hoppe:

Skal ta med en som har erfaring med renovering av 1800-tallshus i morgen, og en takstmann til uka om vi fortsatt er interessert etter i morgen og det ennå ikke er solgt :)

Ouuuh, jeg kjenner lukta av sau :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin
Det står også at det er septiktank for kloakk, så jeg skjønner ikke helt det med utedo.

tror de sa noe om at det måtte brukes utedo når vi var på visning, for...husker ikke helt, jeg sto og talte sauer da :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

døh, du snakker med natur-nina her, det går faktisk kjempebra!!

OK! ;)

Jeg vet i hvert fall av erfaring at jeg sterkt misliker å tømme utedoer :sprettoy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin

tingen er.. Vi har ikke barn, men dyr. Vi er naturmennesker, og drar ofte vekk til hytta for å komme unna byen. Vi har samme mål i livet ,og er ikke redd for å leve litt ubekvemt en stund for å oppnå en drøm som dette. Vi er begge glade i å ta i et tak, og fysiske oppdrag som dette. Min eks kunne ikke skifte ei lyspære engang (det er IKKE overdrivelse, men historien er så idiotisk at jeg ikke ORKER å gå inn i detaljer, det irriterer meg den dag i dag :klaske: ), mens min kjære nåværende samboer er en hands on kind of man. Han får helt "noia" av å ikke kunne pusse opp ting.

Jeg eier jo en leilighet som bare vil stige i verdi over tid, så når vi selger den om noen år så kan vi jo spytte i enda mer penger i eiendommen..

Jo, jeg føler det er mulig å klare dette her! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tingen er.. Vi har ikke barn, men dyr. Vi er naturmennesker, og drar ofte vekk til hytta for å komme unna byen. Vi har samme mål i livet ,og er ikke redd for å leve litt ubekvemt en stund for å oppnå en drøm som dette. Vi er begge glade i å ta i et tak, og fysiske oppdrag som dette. Min eks kunne ikke skifte ei lyspære engang (det er IKKE overdrivelse, men historien er så idiotisk at jeg ikke ORKER å gå inn i detaljer, det irriterer meg den dag i dag :klaske: ), mens min kjære nåværende samboer er en hands on kind of man. Han får helt "noia" av å ikke kunne pusse opp ting.

Jeg eier jo en leilighet som bare vil stige i verdi over tid, så når vi selger den om noen år så kan vi jo spytte i enda mer penger i eiendommen..

Jo, jeg føler det er mulig å klare dette her! :)

Hvor mye penger har dere til rådighet nå da?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin
Ser ut som det kan være råte midt på gulvet på det ene soverommet oppe.

Og for et nydelig kjøkken :ler:

oh yes, Brimi må få komme og gjestekokkelere litt :hoho:

er forberedt på råte oppe ja, skal se nærmere på det neste gang... fløy så raskt over sist, vi skulle bare opp å myse og så var det folk der. så vi ville ikke drøye det for lenge liksom, de skulle gå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest har renovert
Så det jeg lurer på er, til dere som har renovert gamle hus...

- hvor mye var budsjettet ditt på, og hva ble den reelle kostnaden?

- hvilke vanskeligheter støtte dere på underveis i arbeidet?

- har du noen konkrete tips og advarsler, ideer og lignende til noen som vil renovere et så gammelt hus?

Vi har renovert hus, men ikke så gammelt (1960). Vi kunne bo i det fra første dag, og det hadde ikke stått tomt. Vi har i løpet av ca. ti år brukt til sammen ca. 2 mill. Heldigvis arvet vi penger etter noen år. Utenom aner jeg ikke hva vi skulle gjort. Gjenstår enda arbeid for ca. 200.000,-. Vårt hus hadde både råte og rotteskade. Sjansene for det er større når ett hus har stått tomt.

Det er slitsomt å rehabilitere, selv om andre gjør jobben. Hadde vi visst i dag hvor mye penger det ville koste oss, hadde vi enten bygd nytt eller fått fagpersoner med oss på visning.

Gode tips:

Når man skal gjøre en av de største investeringene i sitt liv, og det i tillegg er prosjekt man ikke helt vet hva det innebærer, bør man ta meg seg takstmann (de tar mer enn gjerne på seg slike oppdrag). Det vil koste noen tusenlapper, men på lang sikt vil man ha igjen for det.

Vær helt sikker og realistisk. Å gå inn i en budrunde hvis man er "forelsket" og ikke ser mangler/feil, kan koste dyrt (både økonomisk og forhold).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin
Åh, har du vært der! Hva tror mannen din om prosjektet da?

Jeg pratet med ham på telefonen nettopp, fortalte ALT som ble sagt her, positivt og alt det negative.

"Det driter vi i, dette klarer vi sammen!!!" sa han :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ninakanin
Hvor mye penger har dere til rådighet nå da?

En del :)

Altså, vi skal i banken igjen på mandag, for vi fikk nettopp et lite lån til en annen eiendom vi så på. Men vi ba ikke om maxlån, for det var ikke nødvendig. Så vi vet faktisk ikke ennå hva vi kan se for oss å få låne!

Vi vurderer eventuelt å kjøpe det sammen med antikvitetkompisen og kjøpe ham ut senere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er forberedt på råte oppe ja, skal se nærmere på det neste gang... fløy så raskt over sist, vi skulle bare opp å myse og så var det folk der. så vi ville ikke drøye det for lenge liksom, de skulle gå..

Og da kommer nok vannet fra den råteskaden fra taket, men det er plateslått etter at gulvet har fått råteskaden - så der kan det skjule seg mye digg.

Det holder ikke å ta med seg en kompis som har vært med på å renovere hus før. Dere må ha med fagfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin
Og da kommer nok vannet fra den råteskaden fra taket, men det er plateslått etter at gulvet har fått råteskaden - så der kan det skjule seg mye digg.

Det holder ikke å ta med seg en kompis som har vært med på å renovere hus før.  Dere må ha med fagfolk.

jaaah men visning er i morgen, og vi rekker ikke det innen den tid. så vi tar ham med i morgen, og så takstmann til mandagen kanskje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En del :)

Altså, vi skal i banken igjen på mandag, for vi fikk nettopp et lite lån til en annen eiendom vi så på. Men vi ba ikke om maxlån, for det var ikke nødvendig. Så vi vet faktisk ikke ennå hva vi kan se for oss å få låne!

Vi vurderer eventuelt å kjøpe det sammen med antikvitetkompisen og kjøpe ham ut senere..

Ok, men dere bør ha minst 2 mill til rådighet i tillegg til kjøpesummen for å få det i stand. Går økonomien til helvete i byggeperioden går forholdet samme veien.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Potter
;)  Jeg ble nysgjerrig og fant den selv.

Jeg fant det også,psyko stalker som jeg er og det er derfor jeg forandret mening isted.

Det er jo helt nydelig! Skjønner godt at du har forelsket deg i plassen og huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin
Jeg fant det også,psyko stalker som jeg er og det er derfor jeg forandret mening isted.

Det er jo helt nydelig! Skjønner godt at du har forelsket deg i plassen og huset.

:ler:

ja dere er syke hele gjengen!!!!!

:ler:

Nei men jo, da forstår du sikkert at det ikke bare er å tenke "nei fytti det blir for vanskelig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin
Ok, men dere bør ha minst 2 mill til rådighet i tillegg til kjøpesummen for å få det i stand.  Går økonomien til helvete i byggeperioden går forholdet samme veien.

iløpet av fem år har vi det, uten tvil :)

med mindre det kommer noe akutt som man aldri kan gardere seg mot (ulykker osv) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...