Gå til innhold

Totalrenovering av 1800-tallshus


Gjest Ninakanin

Anbefalte innlegg

:)

men hva gjør man rent praktisk om det f.eks er deler av de originale tømmerveggene som er ødelagt? Det blir jo ikke fint å skifte ut noen og så la resten stå... man ser jo forskjell på nytt tømmer og hundre år gammelt tømmer

Jeg trekker tilbake alt jeg har sagt i denne tråden. Kjøp huset og vær snill å lage dagbok om alt her, dette kan bli hysterisk morsomt å følge med på :ler:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ninakanin
Nei, jeg er ikke frekk, men hun tror alle gjester som ikke er enig med henne kun vil henne vondt - så det er bare å se gjennom fingrene med det :)

Ikke bli personlig, er du grei :)

Jeg blir litt deppings over å få en drøm klint ut over trynet, du vet, er man høyt oppe er fallet tilsvarende stort.

Det forstår du vel? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hedda Gabler
:)

men hva gjør man rent praktisk om det f.eks er deler av de originale tømmerveggene som er ødelagt? Det blir jo ikke fint å skifte ut noen og så la resten stå... man ser jo forskjell på nytt tømmer og hundre år gammelt tømmer :ler:

Det går fint an å skifte ut deler av tømmerveggen. Det synes, men går an å gjøre det mindre iøynefallende. Hvis du går på et museum, er det ingen sjeldenhet å se at det er satt inn nytt tømmer. Dette må selvfølgelig en profesjonell lafter gjøre.

Glemte å nevne pipe! Den kan jo også være helt krise...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, det var nybyggprisen det ja.

Men hvorfor 26.000 per kvm? Er ikke det litt drøyt?

Her er noe av grunnen til at det sjelden er ok å prøve å hjelpe deg. Jeg har beskrevet hvordan de tallene har kommet frem, så da kan du kanskje lese det jeg skrev en gang til. Leser du bare halve setningene av det folk skriver? Hvorfor skal vi da bruke tid på å svare deg?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin
Det går fint an å skifte ut deler av tømmerveggen. Det synes, men går an å gjøre det mindre iøynefallende. Hvis du går på et museum, er det ingen sjeldenhet å se at det er satt inn nytt tømmer. Dette må selvfølgelig en profesjonell lafter gjøre.

Glemte å nevne pipe! Den kan jo også være helt krise...

ja piper er skumle...

Hm..

Spennende dette her! Vi har jo ikke kjøpt det, så ting er jo ikke aktuelt i så måte. Ville liksom sjekke her inne først, er så mange lure synspunkter!

Fy søren jeg føler meg grønn innen dette feltet :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ninakanin
Her er noe av grunnen til at det sjelden er ok å prøve å hjelpe deg.  Jeg har beskrevet hvordan de tallene har kommet frem, så da kan du kanskje lese det jeg skrev en gang til.  Leser du bare halve setningene av det folk skriver?  Hvorfor skal vi da bruke tid på å svare deg?

klokka er halv ett, jeg misforsto for du skrev 13.000 begge gangene, det sto ikke "regn dobbelt" liksom, det måtte tolkes frem! øynene går i kryss her..

slapp av, hissigproppen, jeg er jo helt rolig og fin her! jeg hadde spy-smiley til prisen, ikke til rådet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bli personlig, er du grei :)

Jeg blir litt deppings over å få en drøm klint ut over trynet, du vet, er man høyt oppe er fallet tilsvarende stort.

Det forstår du vel? :)

Fremdeles ikke jeg som er "gjesten" som tidliger har svart deg. Vil bare minne på at man ikke skal "skyte budbringeren". ;)

Håper du tenker over at det er gode råd folk prøver å gi. God helg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Potter

Nå vet jeg ikke hvilken stand huset "deres" er i,hvor stort det er osv,så hvor mye det kommer til å koste aner jeg ikke.

Jeg og sambo har pusset opp ei leilighet(utleie). Hele leiligheten ble totalrenovert.

Nye rør,nytt elektrisk anlegg,isolasjon,tak,vegger,gulv,fliselagt bad,nytt kjøkken,nye dører,pipa ble fikset+++

Når vi startet på prosjektet så hadde vi ikke tenkt å legge så mye penger i det siden den skulle leies ut. Men etterhvert som man holder på så dukker det stadig opp nye ting som man ikke hadde regnet med.

Vi endte på nesten 300 000 kr og da gjorde vi alt selv(bortsett fra det elektriske,men da hadde vi en vi kjente som gjorde det billig) Dessuten valgte vi ofte billige løsninger...eller iallefall billigere enn om vi skulle bodd der selv.

Dette var bare en leilighet. Og skulle vi hatt fagfolk til å gjort det for oss,så måtte vi minst ha doblet beløpet.

Dette hjelper vel ikke deg noe :sjenert: men jeg vil bare si at det kommer til å bli svindyrt! Det er så masse som må gjøres som dere helt sikkert ikke tenker på nå.

Og det å skulle leve sammen i et oppussingsprosjekt i så mange år som dere kommer til å gjøre,er ikke så lett det heller.

Selv om det kanskje høres kjekt ut å leve ut drømmen sin,så tviler jeg på at det er like trivelig når dere står der uten bad,rot til oppover ørene,lite penger og masse jobb.

Men det var jo ikke det du spurte om da....Måtte bare slenge det med på slutten,for jeg har vært midt oppi det selv og lovet meg selv at aldri mere!!

Hadde jeg vært dere,så tror jeg at jeg hadde lagt denne drømmen på hylla og sett etter noe annet. Iallefall hvis dere ikke har så mye peiling og ikke kan gjøre det aller meste selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin
Fremdeles ikke jeg som er "gjesten" som tidliger har svart deg. Vil bare minne på at man ikke skal "skyte budbringeren". ;)

Håper du tenker over at det er gode råd folk prøver å gi. God helg! :)

:ler:

så hva med å gi deg selv et gjestenick for anledningen, istedenfor å kjefte på meg for å ikke se forskjell på "gjest" og "gjest" ?

hvorfor er det alltid TS sitt ansvar at "gjest" er giddeløs eller hva det nå er som er grunnen til at han/hun ikke bruker nick?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klokka er halv ett, jeg misforsto for du skrev 13.000 begge gangene, det sto ikke "regn dobbelt" liksom, det måtte tolkes frem! øynene går i kryss her..

slapp av, hissigproppen, jeg er jo helt rolig og fin her! jeg hadde spy-smiley til prisen, ikke til rådet.

Som jeg skrev lenger opp, jeg trekker tilbake alt jeg har skrevet her. Kjøp huset. Det spiller ingen rolle om dere ikke har noe peiling eller noe penger - bare kjøp det.

Det kommer ikke til på slite noe på forholdet deres å ha dårlig råd samtidig som dere skal bo midt i et byggeprosjekt dere ikke har råd eller peiling nok til å få ferdig. Løp og kjøp!!

Lykke til, dette kommer til å gå superduperkjempe bra. Kjør på!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:ler:

så hva med å gi deg selv et gjestenick for anledningen, istedenfor å kjefte på meg for å ikke se forskjell på "gjest" og "gjest" ?

hvorfor er det alltid TS sitt ansvar at "gjest" er giddeløs eller hva det nå er som er grunnen til at han/hun ikke bruker nick?

Fordi jeg ikke gidder. Fremdeles god helg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest som svarer
Fremdeles ikke jeg som er "gjesten" som tidliger har svart deg. Vil bare minne på at man ikke skal "skyte budbringeren". ;)

Håper du tenker over at det er gode råd folk prøver å gi. God helg! :)

Det forstår hun antageligvis ikke :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

persondebatterende gjester i ninakanin-tråd, det er som pepper og salt, kjøttkaker og brun saus osv ;)

Ja, klart det er gjesten som lager dritt fordi det påpekes at du ikke leser det som svares her.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Ninakanin

Mrs. Potter:

Tusen takk for langt svar! Du viste tydelig hvorfor du mener som du gjør, og da er det så uendelig mye lettere å godta rådet, når man ser hva som ligger til grunn :)

Vi legger det nok på is. Vi har vært inne på det, og det var ALLE råd innen slike ting som dette jeg ba om. Så ditt råd er høyst aktuelt!

Vel, det dukker alltid opp noe, og det er jo bare å holde øyner og ører åpne..

Men det skal jeg ha sagt, det er utrooolig kjipt å la noe sånn gå pga slike ting som dette, når det på alle andre måter er drømmestedet.

:sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Twigi ulogget
Men det kan vel ikke komme på over 200.000-300.000 vel? Om man ser kjøkken og bad som sidestilt liksom?

Jo, dessverre. Som du ser av de andre svarene her - det er fryktelig store muligheter for at det blir dyrere enn dette. Det er selvfølgelig helt avhengig av hvor nevenyttige dere er, hvor mye innsats dere vil legge i det, hvor lang tid dere vil bruke....

Når huset har stått ubebodd i mange år - hvordan er for eksempel standarden på vinduer? Skal du bytte alle vinduene pluss dørene, så kan hele budsjettet ditt gå bare til det. Alternativet er at du skraper, maler, reparerer etc på de gamle - men muligens får dårligere isolasjonsevne o.l.

Det som er dyrt er alle de tingene du ikke ser: drenering, reparasjon av råtne bunnsviller, råte i bærekonstruksjon, behov for nye bærebjelker, oppgradering av elektrisk anlegg (nytt sikringsska....) Sprukne avløpsrør, nye sluk.....

Elektrikere og rørleggere er de dyreste håndverkerne , for de har ikek konkurranse fra utenlandske fagfolk.

:tristbla:

men det er så kjedelig å være kjedelig i livet...man må da ta noen sjanser...

Joda, man kan ta noen sjanser. Nå er vi endel som har opplevd nominell boliglånsrente på 16% - vi er kanskje litt mer skeptiske enn dere som opplever 3% ;)

Man kan gjøre et kupp, og så kan man oppgradere etterhvert. Noen gamle hus er veldig gode og solide. Råteproblematikk er veldig avhengig av geografisk beliggenhet.

Men min største innvending er følgende (basert på egen dyrekjøpt erfaring):

Når du kjøper, har du ikke råd til å gjøre alt skikkelig, du bare fikser på de fleste rommene så de blir beboelige. Etterhvert blir det nødvendig med mer grunnleggende utbedringer - da må du gjøre om igjen og kanskje rive ned arbeid du har gjort tidligere.

Du risikerer å gjøre vesentlige valg for huset som du på et senere tidspunkt ønsker at du ikke hadde gjort - men da er det for sent.

Mitt gamle hus er ikke særlig funksjonelt nå - det smarteste hadde vært å strippe det ned fullstendig - reparere alt det grunnleggende, trekke all strøm etc på nytt, fikse rør og avløp og alt fra bunnen av - og deretter fikse rommene. Bytte vinduene først, og pusse opp rommene på innsiden etterpå, istedetfor å gjøre det i omvendt rekkefølge - og så måtte ta alle rommene på nytt fordi de nye vinduene har annet format enn de gamle....

Problemet er jo at jeg aldri ville bodd noe annet sted..... Så hvis det er drømmehuset, så vil man jo bare ha det. Men jeg vet jo at jeg aldri hadde kjøpt huset mitt hvis jeg hadde visst alt jeg vet nå........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hedda Gabler

Jeg klør i navlen av dere. Slutt, både Kaninen og gjestene!

Selvfølgelig kan alle som har det minste grann av peil si at det kommer til å bli tøffe tak for økonomi, forhold og selvfølelse. Å bli lurt av håndverkere må dere antagelig regne med, grønne som dere er. Men kjære vene - vil dere nok, Nina, går alt. Undersøk så mye som overhodet mulig på forhånd, noe du jo virker interessert i og villig til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin

Njai, jeg får sakte men sikkert beina litt ned på jorden her etterhvert, så jeg tror vi legger det på is..

Men det er klart det er trist!

Jeg visste jeg var grønn, men når jeg ser svarene her ser jeg akkurat hvor ille det er.

Og da vet jeg jo mer enn jeg gjorde for en halvtime siden, og kan ta nye valg basert på det!

Så takk for alle ærlige svar alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...