Gå til innhold

Fikk virkelig barn ris i gamle dage

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg fikk ris på bare rumpa som barn, til jeg var rundt 9 år tenker jeg. Er 26 år. Jeg fikk ris med tresleiv. Så ja, det forekommer. Og jeg skal love deg en ting, mine barn skal ALDRI få ris.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er oppvokst på 70-tallet fikk aldri ris, men måtte ut å plukke bjørkekvister et par ganger, med beskjed om at det ville bli brukt hvis jeg ikke oppførte meg, og da skal jeg love jeg var snill en stund. Juling med flat hånd på blanke messingen fikk jeg imidlertid ofte av mamma, og jeg syntes egentlig dette var grei nok straff når jeg hadde gjort u-gang,så lenge jeg var barn. Men etter mange år uten, fikk jeg som 15åring juling på nytt av mamma i påsyn av en venninne av meg, og det var ikke så greit....

Er ikke det ris da? :klo: Nå vokste jeg riktig nok opp på 90-tallet, men da jeg fikk høre om ris var det aldri noe kvister involvert. Det var hånda det var snakk om.

• Liker 3
Skrevet

Fikk ris med flat hånd av pappa...

Skrevet (endret)

slettet

Endret av Eatme
  • Liker 1
Skrevet

jeg er født og oppvokst på 90tallet. når jeg var ufordragelig (husker noen episoder) så truet foreldre mine med å rise meg hvis ikke jeg og søsknene sluttet med faenskapet. Det fikk vi også hvis vi dret i å lye.

ned med buksa, dask på rumpen med flat hånd. gjorde ikke vondt, men var jo skummelt nok. funket på sekundet i å få oss til å høre etter.

husker ikke flere enn 10 episoder, og klandre ikke mine foreldre for dette valget.

jeg skal ikke gjøre slikt selv med mine. men det er lett for meg å si - har jo aldri opplevd ufordragelige barn selv.

Å få barn hører med et enormt ansvar som de færreste er forberedt på. er så utallige mange ganger jeg har sett de ufordrageligste barna skape seg uten at foreldrene setter retningslinjer. - da kan man gjerne spørre seg, er det de eller foreldrene som da fortjener seg en smack? Barn krever oppdragelse, eller så blir de uppdragne. så enkelt er det. enten gir du 110% og slipper å fysisk avstraffe barna dine, eller så gir du bare 70% og barna sliter deg ut psykisk. (som gjerne ender med at du mister grepet en sjelden gang og lar dette gå ut over barna fysisk, og psykisk(heve stemmen masse))

Jeg er enig i dette. Ris trenger ikke være skadelig og de som fikk det trenger ikke se på seg selv som mishandlet. De fleste menneskene i verden bor i land hvor ris er lov.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er enig i dette. Ris trenger ikke være skadelig og de som fikk det trenger ikke se på seg selv som mishandlet. De fleste menneskene i verden bor i land hvor ris er lov.

Det er ikke lov å rise barn i Norge i dag. Hvilket er veldig bra.

Jeg har ikke lest tråden men barn kan oppdras til å bli bra mennesker uten at man må banke det inn i dem. bokstavelig talt.

Noe annet er et nederlag for de voksne.

Om problemene blir for uoverkommelige så får man søke profesjonell hjelp.

Skrevet

Det blir skummelt når den ungen som har veldig... pøblete tendenser, finner ut at ingen voksne får lov å gjøre noe som helst med h*n. Da har man allerede tapt "kampen", egentlig. ><

• Liker 2
Skrevet

Det blir skummelt når den ungen som har veldig... pøblete tendenser, finner ut at ingen voksne får lov å gjøre noe som helst med h*n. Da har man allerede tapt "kampen", egentlig. ><

Det finnes mange måter å disiplinere et barn på uten å bruke vold.

• Liker 1
Skrevet

Ris var vanlig på 80 tallet selv om mange var fryktelig flaue for å fortelle at de fikk ris. En jente jeg kjenner fortalte ganske åpent om det på en bursdagsfest en gang og da var det flere som (ganske motvillig) innrømmet at de hadde fått ris i blant de også.

Skrevet

Jeg vokste opp på 70 tallet og da var det i all fall ganske vanlig med ris.

Mamma gav meg og søsteren min ris på blanke messingen når vi hadde gjort skikkelig galt. Flere av venninnene våre fikk det også. Mamma brukte alltid hånden, men det sved skikkelig. Vi hadde alltid gjort oss vel fortjent til ris, og helt ærlig så burde det kunne brukes i dag også, bokstavelig talt som et ris bak speilet. Mange barn har ingen respekt for voksne i dag.

Hilsen Merethe

Skrevet

Jeg var selv barn på syttitallet. Husarrest eller sengestraff var mer vanlig der jeg vokste

opp. Ris tror jeg ikke var så vanlig. Det var sjelden jeg hørte om noen som fikk det.

Men det forekom sikkert mer enn det jeg vet om. Jeg fikk alldri ris. Men jeg ble en gang

sendt til sengs selv om det var midt på lyse dagen. Det er vel heller ikke vanlig i dag.

Jeg kunne alldri ha straffet dattern min på den måten.

Skrevet

Jeg er født midt på 80-tallet, og fikk ikke "ris" i tradisjonell forstand, men slag, spark og lugging av min mor. Ikke kjekt.

Skrevet

Har aldri sett noen få ris med bjørkeris. Jeg har derimot som liten sett skolevenner bli regelrett jult opp av foreldre.

Husker spesielt en hendelse da jeg var 8 år hvor en gutt i klassen fikk bråk med faren fordi han kom for sent hjem. Faren holdt guttungen etter ørene og ristet ham, så de sprakk bak. Han har arr bak ørene den dag i dag.

Ei venninne ble kastet igjennom døra på klesskapet sitt og deretter holdt fast mot veggen, mens faren dundret hodet hennes i veggen flere ganger. Og dette rett foran meg som var på besøk. Da var jeg 12-13år.

Skrevet

Husker teppebankeren hang der som en stille trussel, men den ble aldri brukt.

Ene naboen hadde bjørkeris hengende.

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg tviler på at ris var særlig vanlig etter 2 verdenskrig, i hvert fall for jenter. Dette var noe som foregikk på landet på 1800 tallet.

Gjest Eurodice
Skrevet

Jeg tviler på at ris var særlig vanlig etter 2 verdenskrig, i hvert fall for jenter. Dette var noe som foregikk på landet på 1800 tallet.

Jeg forstår ikke logikken din. Annen verdenskrig tok slutt i 1945, og du snakker om 1800-tallet. Uskikken med å denge barna sine lever i "beste" velgående den dag i dag, og ikke bare på landet. Jeg har fått ordentlig ris av min far en gang det jeg kan huske. Ellers var nesten daglig kost utøvd av min mor, ørefiker, rapp både her og der etter hvor hun traff, slag i ansiktet så blodet sprutet osv. det vanlige. Jeg er ikke født på 1800-tallet.

• Liker 1
Gjest Vaniljepiken
Skrevet

Jeg fikk ris som barn, dette skjedde på 70-tallet. Min mann fikk også ris hjemme. Jeg tok ingen skade av det, heller ikke min mann såvidt jeg vet.

Skrevet

Hadde det bare vært så vel. :(

Skrevet

Jeg forstår ikke logikken din. Annen verdenskrig tok slutt i 1945, og du snakker om 1800-tallet. Uskikken med å denge barna sine lever i "beste" velgående den dag i dag, og ikke bare på landet. Jeg har fått ordentlig ris av min far en gang det jeg kan huske. Ellers var nesten daglig kost utøvd av min mor, ørefiker, rapp både her og der etter hvor hun traff, slag i ansiktet så blodet sprutet osv. det vanlige. Jeg er ikke født på 1800-tallet.

Ris kan ha vært vanlig, men slag i ansiktet så blodet sprutet tror jeg ikke var daglig kost for de fleste.

Gjest Eurodice
Skrevet

Ris kan ha vært vanlig, men slag i ansiktet så blodet sprutet tror jeg ikke var daglig kost for de fleste.

I rettferdighetens navn skjedde dette med blodsprut, det vil si neseblod, ikke mer enn et par ganger. Min mors reaksjon første gang var "oi, jeg mente ikke å slå hardt".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...