Gå til innhold

Fikk virkelig barn ris i gamle dage


Gjest Gjest_gjest_*

Anbefalte innlegg

Gjest BettyBoop

Tror dere slikt skjer i 2012 her i Norge også? Har dere hørt om noen som dette har skjedd med? Jeg har inntrykk av at de fleste følger loven (heldigvis)..

Anonym poster: 06cb79b02474f17fa385f86e68c82652

Jeg tror det skjer nå og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det tror jeg også (dessverre)! Men har aldri vært vitne til det, bare hørt om det.

Anonym poster: 06cb79b02474f17fa385f86e68c82652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn får fortsatt ris, ørefik, slag med belte, såpe/ sterk saus i munn, brennes med sigaretter osv I 2012.

Men I 2012 vet folk bedre og dette kalles ikke lenger " barneoppdragelse "

men mishandling

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler sterkt på at noen drar ungene sine nakne over fanget og denger løs i dag.

Det må jo også være et slags seksuelt misbruk ettersom det i dag er såpass opplyst om at rumpa er en stor erogen sone? Jeg husker å ha hørt historier om fedre som har fått stå mens de har dasket løs på nakne rumper. At de faktisk fikk nytelse av å utføre slike handlinger (SM), og derfor "fant på" ting å bli sure for, slik at de ved enhver anledning kunne rettferdiggjøre å gi dask til barna sine. Ekkelt!

Anonym poster: 06cb79b02474f17fa385f86e68c82652

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Barn får fortsatt ris, ørefik, slag med belte, såpe/ sterk saus i munn, brennes med sigaretter osv I 2012.

Men I 2012 vet folk bedre og dette kalles ikke lenger " barneoppdragelse "

men mishandling

Brenning med sigaretter har vel neppe vært ansett som "barneoppdragelse" noe sted ?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nekter å tro at ris på rumpa forekommer i særlig omfang lenger i Norge. Dette var noe som foregikk for 100 år siden da det var vanlig akseptert.

Det har sikkert hendt at noen har fått en dask her og der, men ris av den typen hvor man blir lagt over knærne og slått på rumpa til man omtrent ikke kan sitte kan umulig være særlig mye utbredt.

Anonym poster: 9275c122f6a61bd030bafb53e3580382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min storesøster fikk det vet jeg, når hun var liten på 70 tallet.

Men ikke jeg, på 90 tallet.

Samboeren min fikk juling når han var liten, på 80 tallet.

Misstenker at faren hans fikk det når han var liten også.

Tror pappa fikk litt juling og, på 40-50 tallet.

Mamma fikk ikke noe ris eller noe, på 50 tallet.

Anonym poster: b07ffa12327e9225b423f090ab2ecf56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

jeg er føtdt i 1969,fra jeg var 8år fikk jeg smake på bjørkeriset på blanke messingen.måtte selv dra ned buksene å ta riset ned fra veggen på badet for så å legge seg over knærne til far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Joda jeg har fått ris på baken med bjørkekvister :-)

Samme her

Bjørkekvisten hang over kjøkkendøra og ble tatt frem titt som tett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at vi ikke hører noe særlig om barn som faktisk fikk ris i gamle dager eller nå. Det er alltid snakk om "noen andre" eller noe man har hørt.

Anonym poster: 652a7b4b1bfba5c4a2e82b32adebd0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå 2 store voksne tvillingjenter. slo den ene på rompa en gang, så det ble rødt merke etter hånden. Og etter det holdt det med og spørre om eller og nevne det røde merket, og så ble det stille. Vi er kjempe glade i hverandre i dag. Og de vet at ting kan ha, eller få konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nok skjedd ja, det har jeg hørt om. Jeg fikk fysisk straff selv som barn også, dessverre. Jeg er glad det er forbudt, og kommer aldri til å gjøre det mot mine barn. Jeg tror ikke moren min mente å være slem mot meg, men hun fikset nok ikke helt foreldrerollen på den tida.

Det virker som om noen her antyder at det er dumt at man ikke straffer barna fysisk noe mer. Men hvorfor er det mer greit å straffe et ulydig barn fysisk, enn å straffe en "ulydig" ektefelle eller venn fysisk? Tror de færreste ville gjort det....og begge deler er ulovlig. "En liten dask" er ikke farlig mener mange, men klarer man å vurdere hvor hardt man slår på et mykt lite barn? Om kjæresten min bare "ga meg en liten dask", så ville nok ikke selve slaget gjort så vondt, men psykisk ville det gjort veldig vondt. Foreldre som ikke klarer å oppdra uten å slå bør finne seg en annen "hobby", og avlevere barn til noen som takler oppgaven, for vi vet tross alt mye mer nå om barnevelferd og barnets psyke, enn det man gjorde da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gressløk

Barneoppdragelse forandrer seg hele tiden, sånn er det bare.

Besteforeldrene mine fikk seg en "smekk" iblandt som de kaller det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har nå 2 store voksne tvillingjenter. slo den ene på rompa en gang, så det ble rødt merke etter hånden. Og etter det holdt det med og spørre om eller og nevne det røde merket, og så ble det stille. Vi er kjempe glade i hverandre i dag. Og de vet at ting kan ha, eller få konsekvenser.

Ja, også vet de at man kan løse problemer med vold eller trusler. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 28 år og fikk ris som barn (og tennåring, det var MYE værre!!)

Min far fikk også ris, mens min mor aldri opplevde det (og da heller ikke ville at vi skulle rises, men det er en annen sak).

For min del er det absolutt en "flau" ting som jeg IKKE ville fortelle folk. Selv føler jeg meg da så absolutt som en normal person, men er redd for at folk vil reagere negativt på å få vite noe sånt.

Dessuten har jeg faktisk et godt forhold til min far og ingen "traumer" eller noe i forhold til dette. Det var faktisk ikke gjort ut i fra voldelige motiver, men ut i fra desperasjon og maktesløshet i sitausjoner der han ikke mestret foreldrerollen.

Min far er ikke perfekt og har gjort feil, men det gjør da virkelig alle. Og jeg har da virkelig opplevd mange langt værre ting enn å bli riset hittil i livet. De som har å bli riset som sin verste opplevelse har et MEGET LYKKELIG LIV :)

En helt forferdelig uttalelse å komme med. Vi reagerer alle på ulik måte. Du er heldig som ikke sliter med det du opplevde. De som har varige psykiske men på grunn av rising og annen voldelig/truende atferd fra foreldre og lignende omsorgspersoner har IKKE et meget lykkelig liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paps som er i midten av 60 årene fikk smekk på fingrene av farfar da han var gutt.

Men han har aldri klapset meg eller slått meg.

Men jeg fikk skjenneprekener og rom-arrest noen ganger!

Endret av Anciol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En helt forferdelig uttalelse å komme med. Vi reagerer alle på ulik måte. Du er heldig som ikke sliter med det du opplevde. De som har varige psykiske men på grunn av rising og annen voldelig/truende atferd fra foreldre og lignende omsorgspersoner har IKKE et meget lykkelig liv.

Han snakker om egne erfaringer. hvorfor synes du det er forferdelig at han forteller hva han har opplevd ?

har du problremer med andres meninger og erfaringer generelt, slik at du får vondt inni deg fordi de mener noe du ikke synes de skal mene ?

Anonym poster: 652a7b4b1bfba5c4a2e82b32adebd0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han snakker om egne erfaringer. hvorfor synes du det er forferdelig at han forteller hva han har opplevd ?

har du problremer med andres meninger og erfaringer generelt, slik at du får vondt inni deg fordi de mener noe du ikke synes de skal mene ?

Anonym poster: 652a7b4b1bfba5c4a2e82b32adebd0c5

Nei, jeg synes det er forferdelig at han mener at de som lider etter mishandling "har et veldig lykkelig liv". Fint for vedkommende at han eller hun ikke sliter med det, men hvorfor skal det bety at ingen andre bør slite med det. Jeg har forøvrig ingen problem med andres meninger, men jeg har også lov til å mene mitt om dem. Dette er en diskusjon. Der diskuterer man meninger, påstander, holdninger og verdier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født i 1987 og jeg fikk ris på rumpa (ofte med tresleiv). Vet ikke når de slutta med det, men jeg var stor nok til at jeg husker det godt den dag idag. Så ja, du skal ikke så langt tilbake for å finne foreldre som gjorde sånt, sikkert noen som gjør det ennå. Jeg syns iallefall ikke det er greit, traumatisert barndom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...