Gå til innhold

Fikk virkelig barn ris i gamle dage


Gjest Gjest_gjest_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*

Fikk barn virkelig ris i gamle dager?

Foreldrene mine truet meg ofte med ris, men jeg fikk det aldri. Jeg trodde imidlertid at det var

vanlig at barn fikk ris hvis de var slemme.

Men egentlig tviler jeg veldig på om det har vært så veldig vanlig. En dask eller tre har sikkert vært vanlig, men skrekkhistorier om bjørkeris osv tror jeg vel ikke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Petter63
Fikk barn virkelig ris i gamle dager?

Foreldrene mine truet meg ofte med ris, men jeg fikk det aldri. Jeg trodde imidlertid at det var

vanlig at barn fikk ris hvis de var slemme.

Men egentlig tviler jeg veldig på om det har vært så veldig vanlig. En dask eller tre har sikkert vært vanlig, men skrekkhistorier om bjørkeris osv tror jeg vel ikke på.

Joda jeg har fått ris på baken med bjørkekvister :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neivel, men da tar du feil.

Barneoppdragelse og generellt syn på barn var ganske annerledes for 100 år tilbake.

"Barn skal ses - ikke høres" var et munnhell. Det eksisterer ikke nå. Nå er det curlingforeldre som så til de grader syr puter under armene på barna sine.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LilSweetie
Nå er det curlingforeldre som så til de grader syr puter under armene på barna sine.

Her går vi oss vill i metaforjunglen, ja!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hedda Gabler

Det var nok forskjell på foreldre da som nå. Men det var mer legitimt å ty til riset, både juridisk og sosialt. Klart det forekom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest LilSweetie

Curlingforeldre er et begrep for å beskrive foreldre som går foran barna og fjerne alle hindringer og problemer for dem, så livet deres skal gå så glatt som mulig. På samme måte som de som koster foran stenen på curlingbanen, så den skal gå så glatt og fort over isen som mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, LIlSweetie, ble det mer interessant å lese da? Beklager smør på flesk. Curlingforeldre SYR faktisk puter under armene på barna sine. Eller hvordan vil du forklare uttrykket? Er det ikke lik mening?

Har du forresten gjort deg opp en mening om selve temaet her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn fikk ris i gamle dager ja. Da var det også lovlig å slå barna på skolen - som oftest med det beryktede spanskrøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Curlingforeldre er et begrep for å beskrive foreldre som går foran barna og fjerne alle hindringer og problemer for dem, så livet deres skal gå så glatt som mulig. På samme måte som de som koster foran stenen på curlingbanen, så den skal gå så glatt og fort over isen som mulig.

Takk :) Haha, for et morsomt begrep :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, LIlSweetie, ble det mer interessant å lese da? Beklager smør på flesk. Curlingforeldre SYR faktisk puter under armene på barna sine. Eller hvordan vil du forklare uttrykket? Er det ikke lik mening?

Har du forresten gjort deg opp en mening om selve temaet her?

Vær grei, da. Jeg spurte henne hva uttrykket betydde, og hun har ikke gjort noe galt ved å svare meg på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bestemor kunne fortelle at noen lærere på barneskolen kunne rappe "slemme og utidige" barn over fingrene med en trelinjal.

Det må gjøre noe inni h**** vondt!! Utrolig at foreldre ikke tok tak i det, men det var vel så vanlig?? (Dette var tidlig 20-tall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemor kunne fortelle at noen lærere på barneskolen kunne rappe "slemme og utidige" barn over fingrene med en trelinjal.

Det må gjøre noe inni h**** vondt!! Utrolig at foreldre ikke tok tak i det, men det var vel så vanlig?? (Dette var tidlig 20-tall)

Tror nok dette foregikk leenge etter 1920...Vet at foreldrene mine fikk juling både på skolen og i hjemmet, om de ikke var snille og velopdragne...

Jeg kan være enig i dette med curlingforeldre og om å sy puter under armene, men det må for all del finnes en mellomting? Jeg vil ikke ha uselvstendige barn som ikke tåler å støte på litt motstand, men jeg vil ikke gi barna mine juling for å få "robuste" barn heller! Jeg er mot all fysisk avstraffelse av barn. *Punktum*

milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ris, og det er bare i underkant av 30 år siden. Jeg var også en luring, og gjorde meg fortjent til straff stadig vekk. Kanskje ikke ris var det beste, men jeg har ingen varige men...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min mor fikk bjørkeris på slutten av 60 tallet og 70 tallet. Så tror nok det er tilfellet ja, noen foreldre er jo strengere enn aldri. mange forledre kommer med trusler men noen tar linjen helt ut. Tror enda det er delvis vanlig å gi ungene en klaps på rumpa men ikke i de grader det var vanlig før!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Hvordan defineres gamle dager her, da? Jeg var barn på tidlig 70-tall og det var flere av vennene mine som fikk en klask på baken eller med et bjerkeris (det lå liggende klart på hyllen i gangen deres). Jeg har aldri opplevd å få noen form for fysisk avstraffelse, men har inntrykk av at det var ganske vanlig da jeg vokste opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spørs det jo hva man definerer som ris da. Jeg har fått både klaps på rompa og knips på hendene. Jeg vokste opp på 80 tallet.

Når man sier ris, tenker iallefall jeg mer på det beryktede bjørkriset eller spanskrøret, som gjerne ble brukt så hardt at det satte merker.

Fysisk avstraffelse/"ris" foregikk vel på skolene iallefall opp til 50tallet, om ikke lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...