Gå til innhold

Fikk virkelig barn ris i gamle dage


Gjest Gjest_gjest_*

Anbefalte innlegg

Lærerne slo elevene til ivertfall slutten av 50-tallet, mulig litt lengre også.

Jeg tror min farfar ga fysisk avstraffelse til sine barn når de var uoppdragne, men selv har jeg bare fått klaps på baken en gang - og truet med å melde pappa til barnevernet om det skjedde igjen (3-4 år gammel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er født i 1969, og brukte å få ris på rompa,husker enda at det var forferdelig ekkelt, og det er absolutt ikke noe jeg bruker å gjøre med mine unger. Når jeg blir sint bruker jeg heller å jage dem på rommet , så får de sitte der å tenke over hva som var galt med det de gjorde. Men nå er de blitt så store (de to største) at jeg heller sier de må sitte i sofaen til de forstår at de ikke får lov til å gjøre eller snakke slik f.eks. banning.

De er blitt så store at når jeg sier: - gå opp på rommet , sier de:- nei, og jeg klarer jo ikke å løfte dem da :ler:

Mannen min fortalte meg en gang at da han gikk på barneskolen ble de slått på hendene med linjal! :overrasket:

Vi ble bare satt på gangen hvis når vi var ulydig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ris når jeg var liten, og det har faktisk fire av mine bestevenninner også fått!

Så skal nok ikke så langt tilbake i tid før det var nokså vanlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Ingen snakker om at de fikk ris da de var små. Trodde det var noe de aller fleste var veldig flaue for. Jeg ville i hvert fall ikke fotalt noen jeg kjente om det.

Endret av Kondor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Min farmor fikk halveis revet av øret sitt på midten av 20 tallet av en lærer på skolen da hun ikke turde stupe holdt han etter et øre så det revnet før han slapp henne. Kunne tydelig se arr etter dette resten av livet. Så det er godt at ikke ris/tukt er lov lenger. :forvirret:

Husker jeg fikk klaps av min tante da jeg var ca 9-10 år. Glemmer det aldri. Jeg fortjente det nok sikkert, men likevell - glemmer det aldri! Mine foreldre gav meg aldri ris. Min mor fikk ris ved et par anledninger av min morfar, men jeg har vanskelig for å se for meg denne snille morfaren min gjøre noe slikt. Men min mor sier at hun hadde/har en helt annen respekt for sine foreldre enn hva vi har for våre. Og kanskje vi hadde en annen respekt for våre foreldre enn hva våre barn har for oss...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta
Litt offtopic men det er nok ikke bare i gamle dager barn fikk ris.... :sjenert:

Min far slo både meg, mine søsken og moren min da vi var små.

Jeg er 21 år...

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, siste gang jeg fikk ris på blanke messingen i 1985, da var jeg 16 år.

Er mor selv i dag, og hadde det vært mitt barn, ville jeg tatt meg en prat med henne. Men i min familie skulle ikke barn ha meninger eller følelser, og i hvert fall ikke si seg uenig i hva foreldrene mine mente om ting. Derfor fikk jeg ris for noe jeg ikke en gang i dag skjønner hva jeg gjorde galt.

Flytta hjemmefra dagen etterpå...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er født på syttitallet, og opplevde aldri fysisk avstraffelse på noe vis. Puter var imidlertid noe vi hadde i sofaen og senga, ikke under armene. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Det har vel alltid fantes foreldre som ikke har funnet andre oppdragelsesmåter som fungerer enn vold. At det var mer utbredt og akseptert før i tiden er det vel liten tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Curlingforeldre er et begrep for å beskrive foreldre som går foran barna og fjerne alle hindringer og problemer for dem, så livet deres skal gå så glatt som mulig. På samme måte som de som koster foran stenen på curlingbanen, så den skal gå så glatt og fort over isen som mulig.

Det morsomme er jo at det evig tilbakevendende klasseperspektivet er gjeldene også her. Det er stort sett middelklasseforeldre som holder på slik. Arbeiderklasseforeldre er langt mer autoritære i sin barneoppdragelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de får ris i dag og de vil få ris i framtiden.

Så åpne enkelt er for forandringer, så vil de nok får mer av det i fremtiden, ja. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

måtte hente teppebankeren på kottet eller ut og hente bjørkekvister, buksa på knea og bite tenna sammen, det var på slutten av 70 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta
Det morsomme er jo at det evig tilbakevendende klasseperspektivet er gjeldene også her. Det er stort sett middelklasseforeldre som holder på slik. Arbeiderklasseforeldre er langt mer autoritære i sin barneoppdragelse.

Det skulle jeg jammen likt å se dokumentasjon på. Selv om jeg sterkt tviler på at den finnes, siden vold mot barn har vært akseptert og dermed "unødvendig" å dokumentere.

Tror du virkelig at barn av det du kaller middelklassen ble født med rene, stivede klær og rene negler?

Eller skjedde det bare mer i det skjulte i de klassene?

Jeg vet hva jeg tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkelig at barn av det du kaller middelklassen ble født med rene, stivede klær og rene negler?

Jeg mener ikke fortiden, Violetta. Jeg mener nåtiden, og det omtalte begrepet "curlingforeldre".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest gjesta
Jeg mener ikke fortiden, Violetta. Jeg mener nåtiden, og det omtalte begrepet "curlingforeldre".

Åja. Denne diskusjonen omhandlet i begynnelsen fortiden.

Men jeg tror ikke forskjellen er så stor jeg. Jeg tror man får juling både blant "middelklassen" og "arbeiderklassen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg et født i 71, jeg har aldri fått noe juling, ikke en gang en klaps på rompa.

Jeg var veldig umulig da jeg var lita, fant på masse rampestreker, så jeg ble truet med "mister Erik" rett som det var. Det var navnet faren min hadde på riskvisten.

Husker en gang jeg var så sint at jeg spente skoen min tvers gjennom kjøkkenruta, da måtte jeg ut for å finne riskvist til meg selv for akkurat da skulle jeg smake den. Jeg var livredd, gikk ut for å hente en stor en, for jeg fikk beskjed om at jeg skulle finne en stor kvist. Men da jeg kom inn igjen tok faren min bare å hengte den på veggen, den skulle henge der til "skrekk og advarsel", sa han.

Men husarrest det fikk jeg titt og ofte, men den varte bare i en da eller to selv om den egentlig skulle vare mye, mye lenger :sjenert:

Hadde jeg hatt så umulige unger som det jeg selv var vet jeg neimen meg ikke hva jeg hadde gjort, jeg var skikkelig ille, jeg husker det sååå godt. At jeg vokste opp uten å få noen form for fysisk straff det skjønner jeg egentlig ikke. Som f.eks den gangen jeg tredde en plastikkpose over hode på min yngste søster bare for å se hva som skjedd, jeg hadde hørt det var farlig, men jeg ville finn ut hva som skjedde......Men så kom mora mi, så jeg fant aldri ut hva som kunne skje......

Jeg kunne ramse opp alt jeg husker, det er mye, tenk bare på alt jeg i ikke husker. Huff, at ikke jeg fikk juling det skjønner jeg bare ikke, enda både moren og faren min fikk mye juling da de vokste opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen snakker om at de fikk ris da de var små. Trodde det var noe de aller fleste var veldig flaue for. Jeg ville i hvert fall ikke fotalt noen jeg kjente om det.

De fleste voksne mennesker forstår at det ikke er noe de skal skamme seg over, men at det er foreldrene deres som burde skammet seg. Jeg har ikke møtt noen som er flaue over at de har fått ris som barn, og jeg kjenner nokså mange som har det, som er på min alder. (født på 70-tallet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...