Gå til innhold

Fikk virkelig barn ris i gamle dage


Gjest Gjest_gjest_*

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri opplevd fysisk avstraffelse i noen form. Jeg har aldri blitt sendt på rommet. Jeg har aldri fått husarrest. Jeg har egentlig ikke fått "straff" - bare konsekvenser. For det er faktisk to forskjellige ting.

Jeg har lært meg hva som er greit og ikke greit ved å ikke bli stoppet når jeg gjorde noe galt. (med mindre det var virkelig fare for liv og helse) Dermed fikk jeg VIRKELIG oppleve at alt jeg gjorde fikk konsekvenser. Og tro meg, jeg var ikke bare snill og god. Men jeg opplevde en enorm tillit fra mine foreldre, og å bryte den tilliten ga meg så dårlig samvittighet, at det gjorde jeg svært sjelden.

Jeg hadde klare grenser også. Jeg visste godt hva som var lov. Jeg testet grensene hele tiden. Og noen ganger fant mine foreldre ut at jeg ikke var moden eller at jeg var overmoden for grensene, og da ble de flyttet.

Jeg har skikket meg veldig bra.

Og jeg tror virkelig ikke på fysisk avstraffelse. Men jeg har en følelse av at jeg ikke kommer til å vise samme tålmodighet som mine foreldre når jeg selv får barn... De må ha dratt seg i håret en del ganger.... Men jeg lærte av egne erfaringer!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er født i 79, og ble ofte lagt over knea til mamma med rumpa til værs for en grundig omgang med flathånden hennes. Fikk vel juling til 12-13årsalderen. Hele nabolaget og skolen visste at jeg ble straffet slik hjemme, uten at noen gjorde noe, så det var nok bred aksept for da også.

Helt enig i at det er galt, men man må skille litt mellom ting også. Er det snakk om bare noen klaps, eller mer enn det?

Men ja, det finnes uansett langt bedre metoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at det er galt, men man må skille litt mellom ting også. Er det snakk om bare noen klaps, eller mer enn det?

Men ja, det finnes uansett langt bedre metoder.

En grundig omgang med flathånda, det sier seg selv at det er mer enn et klaps. I hvert fall sier det seg selv for oss som har vært utsatt for det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grundig omgang med flathånda, det sier seg selv at det er mer enn et klaps. I hvert fall sier det seg selv for oss som har vært utsatt for det samme.

Så det er snakk om å slå barna på blanke messingen til de begynner å gråte? Trodde det var sånt som foregikk på slutten av 1800-tallet jeg... tviler på at noe sånt har skjedd så sent som på 90-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er snakk om å slå barna på blanke messingen til de begynner å gråte? Trodde det var sånt som foregikk på slutten av 1800-tallet jeg... tviler på at noe sånt har skjedd så sent som på 90-tallet.

Det kan du ikke vite. Når det skjedde på 60, 70 og 80-tallet så hvorfor ikke på 90-tallet? Det er lov å håpe at det skjer sjeldnere nå enn tidligere men at noen barn opplever dette ennå er jeg ikke i tvil om, dessverre.

Det var ikke sånn at alle barn på 60-tallet fikk ris, de fleste fikk det ikke og de som fikk snakket ikke om det for det var noe som var strengt privat. Og at det ikke ble reagert fra andre voksne har med den tidens syn på privatlivets fred, man gjorde ikke noe med kvinnemishandlingen hos naboen heller. Og terskelen er nok fortsatt høy for å blande seg inn i naboens privatliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du ikke vite. Når det skjedde på 60, 70 og 80-tallet så hvorfor ikke på 90-tallet? Det er lov å håpe at det skjer sjeldnere nå enn tidligere men at noen barn opplever dette ennå er jeg ikke i tvil om, dessverre.

Det var ikke sånn at alle barn på 60-tallet fikk ris, de fleste fikk det ikke og de som fikk snakket ikke om det for det var noe som var strengt privat. Og at det ikke ble reagert fra andre voksne har med den tidens syn på privatlivets fred, man gjorde ikke noe med kvinnemishandlingen hos naboen heller. Og terskelen er nok fortsatt høy for å blande seg inn i naboens privatliv.

Ja, det er jeg enig i, men på 60-tallet så var det jo faktisk lov. Loven mot fysisk avstraffelse kom vel på begynnelsen av 80-tallet hvis jeg ikke husker feil.

Men du har vel rett i at det er noen som gir blaffen i loven, sånn som det er med de fleste andre ting som er forbudt. Det hadde vært interessant hvis det var noen som har opplevd dette i nyere tid som kunne bekrefte det.

Håper det har gått bra med alle som har måttet gå gjennom noe sånt i barndommen :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lært meg hva som er greit og ikke greit ved å ikke bli stoppet når jeg gjorde noe galt.

Det var da voldsom til innsikt du har i andres oppdragelse av deg. :fnise:

Hvordan vet du at det er slik det virkelig forholder seg?

Det kan du ikke vite. Vet du hvorfor? Fordi hvis ingen hadde stoppet deg når du gjorde gale ting, da ville du heller ikke forstått at du gjorde gale ting. Altså kan du ikke ha lært hva som er greit og ikke greit ved ikke å bli stoppet når du gjorde noe galt.

Du begår en selvmotsigelse! Derfor tar du feil.

Endret av Pastor Knut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har alltid vært, og vil alltid være, noen som juler opp barna sine. Voldelige foreldre finnes i dag, og fantes før, og vil finnes fremover.

I tillegg har vi det at det var vanlig med ris, i mildere form enn "jule opp". Altså, de som fikk ris med bjørkeris, de finne n akseptert form for ris. De som ble jult opp med blåfmerker både her og der, evt brukne ribben og det som annet måtte være, den grundige julingen har vel aldri vært akseptert på samme måte. Man sa gjerne ikke noe, og "det var nå deres sak", men alment akseptert som en normalt ting, slik som bjørkeriset, det var det vel ikke.

Altså: Ja, det var vanlig med ris til ungene før. Helt vanlig, at vanlige foreldre gjorde dette. Det er noe annet enn det at noen, da som nå, juler opp barna, og evt ektefellen om det passer seg slik.

Voldelige foreldre har det alltid fantes. I tillegg var det vanlig med fysisk avstraffing av barn tidligere. Det er en grunnleggende forskjell mellom at det var vanlig med fysisk avsraffelse, og det at enkelte juler opp barna sine. Det var ansett som normalt, det var slik man lærte at man måtte gjøre det (og som enkelte har fortalt, noen foreldre fikk etterhvert dårlig samvittighet for at de hadde gjort det) Å være en voldelig person som tyr til vold/juling uten grunn er mer alvorlig.

Jeg sier ikke med det at det er akseptabelt med ris, og heldigvis er det i dag ulovlig å slå barn. Men de som ville gitt barna juling i 1950, de gjør det i dag også. Det finnes barn som mishandles. Det har det alltid gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spørs det jo hva man definerer som ris da. Jeg har fått både klaps på rompa og knips på hendene. Jeg vokste opp på 80 tallet.

Når man sier ris, tenker iallefall jeg mer på det beryktede bjørkriset eller spanskrøret, som gjerne ble brukt så hardt at det satte merker.

Fysisk avstraffelse/"ris" foregikk vel på skolene iallefall opp til 50tallet, om ikke lenger.

Samiske unger som snakket samisk seg imellom på internatskoler ble BANKET av lærerne sine til langt utpå søttitallet - for de SKULLE snakke norsk istedet. Jeg fikk bjørkeris som liten - samme tidsrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samiske unger som snakket samisk seg imellom på internatskoler ble BANKET av lærerne sine til langt utpå søttitallet - for de SKULLE snakke norsk istedet. Jeg fikk bjørkeris som liten - samme tidsrom.

Korporlig avstraffelse ble vel ulovlig i skolesammenheng på 30-tallet en gang. Tviler ikke på at det skjedde etter det, men det var tross alt forbudt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Talatrosten

Jeg er den opprinnelige opphavsmann til mesteparten av dette innlegget. Jeg postet det12.februar.2006, kl.16:35 på http://debatt.sol.no/. Hvordan det er havenet i dette forumet aner jeg ikke. Jeg vi presisere at det første setningene :

"Mulig det virker uvirkelig men les historien så stiller du ikke det spørsmålet lenger!

Norge har utviklet seg bra mht barn og oppdragelse, i motsetning til veldig mange andre land som fortsatt har lov til å denge løs på ulydige barn!"

- er lagt til av den som har postet innlegget på dette forumet. Jeg har ikke imot at mine innlegg blir sitert i andre fora enn der jeg selv postet det, men da må det gå klart frem hva som er sitat og hva som er andre sine meninger og kommentarer.

Hilsen den orginale Talatrosten

Mulig det virker uvirkelig men les historien så stiller du ikke det spørsmålet lenger!

Norge har utviklet seg bra mht barn og oppdragelse, i motsetning til veldig mange andre land som fortsatt har lov til å denge løs på ulydige barn!

Jeg og mine søsken fikk føle bjørkeriset. Jeg så en gutt få en omgang med bjørkeris av sine foreldre ute i en hage. Jeg så to jenter ble jaget inn i vedskjulet av sin far. Faren gikk så og brøt noen kvister av et bjørketre før han selv fulgte etter inn i skjulet. En stund etter kom jentene ut igjen fra vedskjulet med tårer i øynene. Dette skjedde på 1960 tallet og begynnelsen av 70 tallet.

En omgang med bjørkeris var gjorde definitivt vondt. Nedverdigende var del vel også til en viss grad. Men hva som regnes som nedverdigende er vel også avhengig av kultur og tid . Jeg tror at om en fjortenåring i dag skulle få inndratt mobiltelefonen sin for en ukes tid vil han kanskje finne det minst like nedverdigende som vi syntes en omgang bjørkeris var. Jeg tror at jeg og de av mine jevnaldrene som jeg vet fikk ris hadde et minst like godt og kjærlig forhold til våre foreldre sammenlignet med barn og ungdom i dag, og vi vil være langt fra å kalle våre foreldre tyranniske selv om vi fikk smake bjørkeriset noen få ganger under oppveksten

Hvor rotfestet troen på ris i oppdragelsen var i det norske samfunn kan jeg ta barnesangene til Margrethe Munthe. Eksempel sangen ”Dukkemor” i siste vers http://www.aktivioslo.no/barnesmunthe.html

Disse ble skrevet på begynnelsen av 1900-tallet, men ble fremdeles sunget i sangtimene på skolene på 60 tallet uten at noen reagerte på innholdet. Jeg tror at det var først etter krigen at synet på korporlig straff virkelig begynte å forandre seg, og da først i urbane områder. På begynnelsen av 1970 tallet viste en gallupundersøkelse at over 70 % av den norske befolkning mente at foreldrene skulle ha mulighet til å straffe sine barn fysisk.

Fra dette tidspunktet fram til i dag har det skjedd en dramatisk endring både i folkeopinionen og i alle tilfelle i lovverket. Det som var en lovfestet rett fram til 1972 kan i dag gi flere måneders fengsel.På samme tidsrom har det jo også skjedd andre dramatiske endringer i folkeoponionen som f.eks i synet på homofilt samliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det tenkes at den ene klasken man fikk på baken en gang for lenge siden blir veldig overdrevet. Så man etterhvert tror man fikk skikkelig ris på baken.

For ris på baken betyr mange dasker etter hverandre slik at det gjør ordentlig vondt, ikke sant. Det høres rart ut at noen faktisk fikk det for ikke så mange år siden.

Jeg har ikke hørt om noen som faktisk fikk ris på ordentlig, i hvert fall ikke som vil fortelle om det. Kanskje de er flaue for det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det tenkes at den ene klasken man fikk på baken en gang for lenge siden blir veldig overdrevet. Så man etterhvert tror man fikk skikkelig ris på baken.

For ris på baken betyr mange dasker etter hverandre slik at det gjør ordentlig vondt, ikke sant. Det høres rart ut at noen faktisk fikk det for ikke så mange år siden.

Jeg har ikke hørt om noen som faktisk fikk ris på ordentlig, i hvert fall ikke som vil fortelle om det. Kanskje de er flaue for det ?

Du har vel sett sakene som har vært oppe i domstolene for ikke så lenge siden? Og det er nok bare toppen av isfjellet. Så jo, det finnes nok barn som får ris den dag i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har vel sett sakene som har vært oppe i domstolene for ikke så lenge siden? Og det er nok bare toppen av isfjellet. Så jo, det finnes nok barn som får ris den dag i dag.

Jada, en dask eller to forekommer nok, men ordentlig ris tror jeg var noe som foregikk i mellomkrigstiden og deromkring. Jeg har aldri snakket med noen som har fått ris etter 60 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, en dask eller to forekommer nok, men ordentlig ris tror jeg var noe som foregikk i mellomkrigstiden og deromkring. Jeg har aldri snakket med noen som har fått ris etter 60 tallet.

Du tar feil. Se her for eksempel: http://stavangeravisen.com/art.asp?art=17065

"En 41 år gammel mann fra Nordland må sone 120 dager i fengsel for bruk av ris i barneoppdragelsen av sine sønner. Det bestemte Høyesterett fredag. Guttene anmeldte faren i 2001 etter at de måtte trekke ned buksene sine for å motta ris. Fra 1988 til 2001 hadde en stesønn og to sønner jevnlig måttet gjennomgå fysisk avstraffelse fra mannen som nå er 41 år".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest utflytter
Jada, en dask eller to forekommer nok, men ordentlig ris tror jeg var noe som foregikk i mellomkrigstiden og deromkring. Jeg har aldri snakket med noen som har fått ris etter 60 tallet.

Fordi du aldri har snakket med noen som har fått ris så betyr ikke det at ingen har fått ris. Jeg er født på 60-tallet og fikk ris, jevnlige harde klaps på rumpa så det svei og bakenden var rød etterpå. Ikke bare et klaps, nei- det var flere. Og dette fikk jeg fram til midten på 70-tallet. Greit nok at det var ulovlig, men det er alltid noen som driter i det. Noen foreldre mente at det var dette som måtte til for å få lydige barn, men ikke alle heldigvis. Men mine foreldre tror fortsatt på metoden sin, unger idag har for liten respekt for de voksne og burde fått seg en skikkelig omgang ris, mener de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Apple- i.i
Jada, en dask eller to forekommer nok, men ordentlig ris tror jeg var noe som foregikk i mellomkrigstiden og deromkring. Jeg har aldri snakket med noen som har fått ris etter 60 tallet.

Så fordi du ikke har snakket med noen om det, så kan det ikke ha skjedd?? Det må jeg si var ganske naivt og provoserende. Det er ikke mange som vet at jeg fikk ris på blanke messingen (og det stoppet ikke før jeg gråt) fordi det følger en slags skam med det. Jeg kan godt være med i en diskusjon blandt venner om ris, men sier ikke at jeg selv fikk ris helt frem til slutten av 70-tallet. Det er langt fra mellomkrigstiden til slutten av 70-tallet, og jeg var og er helt sikkert ikke den eneste. Åpne øynene dine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri snakket med noen som (har fortalt meg at) de har blitt seksuelt mishandlet heller.

Det betyr jo ikke at det ikke skjer.

Jeg tror absolutt på at ting kan skje, uten at jeg snakker med noen som forteller meg at de opplever/opplevde det. Jeg har ikke snakket med noen som satt i konsentrasjonsleire heller, men jeg tror de fantes...

Ja, barn har fått ris "i gamle dage" og noen får det i relativt nyere dage. Og noen får det vel den dag i dag.

I tillegg er det noen foreldre som regelrett juler opp barna sine (Jeg ser forskjell på foreldre som gir barna ris, så det svir og er rødt, og foreldre som juler opp barna så de brekker ribben eller det som verre er. Enkelte foreldre dreper jo faktsik småbarn mens de banker dem for å få dem til å slutte å grine...)

At noen kan tvile på at dette er sant, fordi de selv ikke har opplevd det, og at de selv ikke har snakket med noen som har fortalt at de har opplevd det, vitner om en egosentrisk naivisme som jeg håper ikke er veldig utbredt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 28 år og fikk ris som barn (og tennåring, det var MYE værre!!)

Min far fikk også ris, mens min mor aldri opplevde det (og da heller ikke ville at vi skulle rises, men det er en annen sak).

For min del er det absolutt en "flau" ting som jeg IKKE ville fortelle folk. Selv føler jeg meg da så absolutt som en normal person, men er redd for at folk vil reagere negativt på å få vite noe sånt.

Dessuten har jeg faktisk et godt forhold til min far og ingen "traumer" eller noe i forhold til dette. Det var faktisk ikke gjort ut i fra voldelige motiver, men ut i fra desperasjon og maktesløshet i sitausjoner der han ikke mestret foreldrerollen.

Min far er ikke perfekt og har gjort feil, men det gjør da virkelig alle. Og jeg har da virkelig opplevd mange langt værre ting enn å bli riset hittil i livet. De som har å bli riset som sin verste opplevelse har et MEGET LYKKELIG LIV :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...