Gå til innhold

Fikk virkelig barn ris i gamle dage


Gjest Gjest_gjest_*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er født i 1987 og jeg fikk ris på rumpa (ofte med tresleiv). Vet ikke når de slutta med det, men jeg var stor nok til at jeg husker det godt den dag idag. Så ja, du skal ikke så langt tilbake for å finne foreldre som gjorde sånt, sikkert noen som gjør det ennå. Jeg syns iallefall ikke det er greit, traumatisert barndom

Får man virkelig en traumatisert barndom av å få ris på rumpa med en tresleiv ? Sikkert veldig mange som har fått det uten å bli traumatisert.

Eller er problemet egentlig at det er foreldrene som ikke fungerer så godt og at barndommen ville blitt vanskelig uansett ?

Anonym poster: 652a7b4b1bfba5c4a2e82b32adebd0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en lærer som slengte en klassekamerat i en radiator, han begynte å fossblø fra kneet, dette var på midten av 90 tallet.

Anonym poster: e729d4f603c93511528f7b7492e138d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Får man virkelig en traumatisert barndom av å få ris på rumpa med en tresleiv ? Sikkert veldig mange som har fått det uten å bli traumatisert.

Eller er problemet egentlig at det er foreldrene som ikke fungerer så godt og at barndommen ville blitt vanskelig uansett ?

Anonym poster: 652a7b4b1bfba5c4a2e82b32adebd0c5

Kommer an på hvordan foreldrene gjör det.

Min mamma pratet aldri med meg, forklarte aldri hva hun mente var rett og galt, hun surret rundt i normalt humör og plutselig eksploderte fordi jeg gikk inn med sko på nyvasket gulv (gikk bare på gangen, visste bare ikke at det var nyvasket) og endte opp med å få ris så jeg blödde.

Hun var vanligvis en helt normal mamma med normalt humör, utbruddene kunne jeg ha taklet også. Men det at hun ga meg ris var nedverdigende og gjorde meg til en veldig stille unge som nesten aldri orket å väre hjemme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk barn virkelig ris i gamle dager?

Foreldrene mine truet meg ofte med ris, men jeg fikk det aldri. Jeg trodde imidlertid at det var

vanlig at barn fikk ris hvis de var slemme.

Men egentlig tviler jeg veldig på om det har vært så veldig vanlig. En dask eller tre har sikkert vært vanlig, men skrekkhistorier om bjørkeris osv tror jeg vel ikke på.

Jeg fikk med bjørkeris, måtte ut å hente det selv til og med.

Anonym poster: a7383d7e9345f8eb98b67d56a99c24fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvordan foreldrene gjör det.

Min mamma pratet aldri med meg, forklarte aldri hva hun mente var rett og galt, hun surret rundt i normalt humör og plutselig eksploderte fordi jeg gikk inn med sko på nyvasket gulv (gikk bare på gangen, visste bare ikke at det var nyvasket) og endte opp med å få ris så jeg blödde.

Hun var vanligvis en helt normal mamma med normalt humör, utbruddene kunne jeg ha taklet også. Men det at hun ga meg ris var nedverdigende og gjorde meg til en veldig stille unge som nesten aldri orket å väre hjemme

Anonym poster: 652a7b4b1bfba5c4a2e82b32adebd0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer an på hvordan foreldrene gjör det.

Min mamma pratet aldri med meg, forklarte aldri hva hun mente var rett og galt, hun surret rundt i normalt humör og plutselig eksploderte fordi jeg gikk inn med sko på nyvasket gulv (gikk bare på gangen, visste bare ikke at det var nyvasket) og endte opp med å få ris så jeg blödde.

Hun var vanligvis en helt normal mamma med normalt humör, utbruddene kunne jeg ha taklet også. Men det at hun ga meg ris var nedverdigende og gjorde meg til en veldig stille unge som nesten aldri orket å väre hjemme

Men var ikke problemet her at hun hadde en personlighet som var vanskelig for dere og at hun var oppfarende og uberegnlig. Problemet var vel ikke at hun ga dere ris ?!

Anonym poster: 652a7b4b1bfba5c4a2e82b32adebd0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Som jeg skrev, for meg var problemet at hun ga meg ris da det var skikkelig nedverdigende.

Har ingen problemer med at hun ble sint for tåpelige ting, det var björkerisen jeg var redd for

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man virkelig en traumatisert barndom av å få ris på rumpa med en tresleiv ? Sikkert veldig mange som har fått det uten å bli traumatisert.

Eller er problemet egentlig at det er foreldrene som ikke fungerer så godt og at barndommen ville blitt vanskelig uansett ?

Anonym poster: 652a7b4b1bfba5c4a2e82b32adebd0c5

Når du er liten og foreldrene dine løper etter deg med en tresleiv og du vet at de kommer til å ta deg igjen, du vet at det kommer til å gjøre kjempe vondt. Da er man redd. Et lite barn burde ikke bli behandla sånn. Du kan tenke deg at du er i en mørk bakgate og det er en mann som følger etter deg med kniv og du prøver å løpe fra han. Ville du ikke kjent frykten inni deg? Det kan sammenlignes.

Nå vet ikke jeg om du fikk juling av dine foreldre og virkelig fryktet de sa du var liten, men tviler for hvis du hadde det så hadde du ikke undret deg over hvorfor jeg føler at barndommen min ble ødelagt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som sagt som om problemet er at du hadde ustabile foreldre, ikke at de var innehavere av treseliv.

Anonym poster: 652a7b4b1bfba5c4a2e82b32adebd0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ordentlig ris har nok aldri vært særlig vanlig nei. Folk som heveder at de har fått det overdriver ofte.

Anonym poster: 652a7b4b1bfba5c4a2e82b32adebd0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Ordentlig ris har nok aldri vært særlig vanlig nei. Folk som heveder at de har fått det overdriver ofte.

Anonym poster: 652a7b4b1bfba5c4a2e82b32adebd0c5

Hvilket belegg har du for å kunne påstå dette? Hva er "ordentlig ris" etter dine begreper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ordentlig ris har nok aldri vært særlig vanlig nei. Folk som heveder at de har fått det overdriver ofte.

Anonym poster: 652a7b4b1bfba5c4a2e82b32adebd0c5

Hva legger du i ordet Ordentlig?

Hva med slåing med knyttneve i ansiktet,eller flat hånd på baken,ryggen ,ansiktet?

Er det ordentlig julig eller må mer til ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok de fleste forstår hva "ris" er uten å få det forklart. Er man i tvil så les hele tråden.

Og de som synes ris er greit forsvarer nok ikke at man brenner barn med sigaretter eller kaster de på hodet ned en trapp i fylla slik enkelte her har foreslått.

Ris var noe barn fikk i gamle dager hvis de hadde gjort noe virkelig galt. Nå er det ikke slik lenger, barna får trøst og en klapp på hodet når de gjør noe galt og ingen lærer noen ting på skolen fordi det er bråk i alle klasserommene.

Og hyperprektige alenemødre prediker fredens budskap ved å fastslå at alle som snakker hardt til barna sine er farlige mishandlere som burde vært sperret inne.

Anonym poster: 652a7b4b1bfba5c4a2e82b32adebd0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om 30 år når man går lei av uoppdragne barn blir sikkert ris lov igjen :)

Anonym poster: 652a7b4b1bfba5c4a2e82b32adebd0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Historier om ris på rumpa er gjerne veldig overdrevne tror jeg. Det hendte nok at man kan få seg en klaps på baken, men at det var vanlig med bjørkeris på blanke messingen og lignende som folk forteller om tviler jeg på.

Anonym poster: 652a7b4b1bfba5c4a2e82b32adebd0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Historier om ris på rumpa er gjerne veldig overdrevne tror jeg. Det hendte nok at man kan få seg en klaps på baken, men at det var vanlig med bjørkeris på blanke messingen og lignende som folk forteller om tviler jeg på.

Anonym poster: 652a7b4b1bfba5c4a2e82b32adebd0c5

Hvilken grunn har du til å tvile på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historier om ris på rumpa er gjerne veldig overdrevne tror jeg. Det hendte nok at man kan få seg en klaps på baken, men at det var vanlig med bjørkeris på blanke messingen og lignende som folk forteller om tviler jeg på.

Anonym poster: 652a7b4b1bfba5c4a2e82b32adebd0c5

Den der sårer faktisk de som har opplevd skikkelig bank.

Som nevnt tidligere,ble jeg banka med flat og knyttet hånd,slått med belter og annet.

Hvorfor skulle jeg lyve om slikt? Og hvorfor tviler du på folk når de forteller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som følte at foreldrene (kanskje særlig faren) likte å gi ris?

At det lå en slags seksuell nytelse bak det å kunne "bruke makt" mot små barn?

Hadde ei venninne som mistenkte faren sin for dette ettersom hun ble eldre. Da hun var liten fikk hun ris av faren for den minste ting. Nesten som om han fant på noe for at han skulle ha grunnlag for å kle av henne buksa og trusa. Dette ble veldig ekkelt, nedverdigende og traumatiserende henne etterhvert som hun ble 10 -11 år. Å blottlegge rumpa (som på mange måter er en erogen sone). Hun har faktisk resonnert over at han kanskje likte det som i dag kalles "spanking", men at han var for flau til å ta det opp med sin egen ektemake, slik at han i stedet tok det utover datteren......

Hun følte rett og slett at faren likte det..

Vet ikke om andre har noen slik erfaring, eller om de fleste foreldre slo i sinne / som oppdragelse..?

Anonym poster: df97e2b8ffa6f402e4d5c32f7cf692cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...