AnonymBruker Skrevet 26. januar 2011 #461 Skrevet 26. januar 2011 Jeg synes egentlig det var greit å få ris jeg! Særlig hvis jeg hadde gjort noe galt eller fått melding med hjem fra skolen. Jeg slapp å kranlge med foreldrene mine eller diskutere i det uendelige. I stedet fikk jeg gammeldags ris på baken med en gang noe jeg sjelden protesterte særlig i mot. Først nå mange år etter så støter jeg på folk som mener at dette kan ha vært galt ut ifra en eller annen psykologisk vurdering. I så fall ville jo alle som er over 40 vært psykisk tilbakestående for vi fikk stort sett ris alle sammen når vi gjorde noe galt. 1
Gjest gjest Skrevet 26. januar 2011 #462 Skrevet 26. januar 2011 Jeg synes egentlig det var greit å få ris jeg! Særlig hvis jeg hadde gjort noe galt eller fått melding med hjem fra skolen. Jeg slapp å kranlge med foreldrene mine eller diskutere i det uendelige. I stedet fikk jeg gammeldags ris på baken med en gang noe jeg sjelden protesterte særlig i mot. Først nå mange år etter så støter jeg på folk som mener at dette kan ha vært galt ut ifra en eller annen psykologisk vurdering. I så fall ville jo alle som er over 40 vært psykisk tilbakestående for vi fikk stort sett ris alle sammen når vi gjorde noe galt. Med andre ord lærte du deg ikke konflikthåndtering, men setter i stedet lit til vold? Det er jo kjent at mennesker som mangler evne til å uttrykke det de vil med ord somregel blir aggressive for å tvinge fram det de trenger. Jeg tror du har blitt slått til underdaninghet, jeg. Og det er i grunnen trist at du aldri lærte å prate med foreldrene dine men foretrakk å bli slått for å slippe å måtte si noe. 1
Phaedra Skrevet 26. januar 2011 #463 Skrevet 26. januar 2011 Tråden er ryddet for innlegg som kan tolkes som oppfordring til vold. Phaedra,mod
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2011 #464 Skrevet 27. januar 2011 Jeg er "bare" 30, men fikk ris ved noen anledninger i oppveksten. Selvfølgelig mener jeg det hadde vært mye bedre måter å løse situasjonene på og jeg synes det er bra at slik "barneoppdragelse" nå er stadig mindre akseptert. Men jeg må si at jeg synes noen av dere overdriver skadevirkningene noe. Jeg vil faktisk påstå at jeg har kommet ganske så uskadde fra disse opplevelsene i barndommen. Jeg har opplevd mer traumatiske ting, for å si det sånn (alvorlig sykdom i familien, mobbing osv).
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2011 #465 Skrevet 27. januar 2011 Fikk barn virkelig ris i gamle dager? Foreldrene mine truet meg ofte med ris, men jeg fikk det aldri. Jeg trodde imidlertid at det var vanlig at barn fikk ris hvis de var slemme. Men egentlig tviler jeg veldig på om det har vært så veldig vanlig. En dask eller tre har sikkert vært vanlig, men skrekkhistorier om bjørkeris osv tror jeg vel ikke på. Åjoda, det var en legitim ting å gjøre. Det var en oppfatning blant annet basert på et pietistisk skrift hvor det het noe sånn som at "den som elsker sitt barn pisker det, den som ikke bryr seg, gjør det ikke" (Fritt sitert). Har også sett en straffeprotokoll fra en osloskole på beg av 1900tallet, der førtes det opp av lærer i samråd med foreldre ulike straffemetoder, der var flere slag ris veldig vanlig, for diverse dårlig oppførseler.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2011 #466 Skrevet 27. januar 2011 Med andre ord lærte du deg ikke konflikthåndtering, men setter i stedet lit til vold? Jeg tror du har blitt slått til underdaninghet, jeg. Og det er i grunnen trist at du aldri lærte å prate med foreldrene dine men foretrakk å bli slått for å slippe å måtte si noe. Hvordan kan man klare å dra slike konklusjoner utav noe så lite?? Min far fikk juling i oppveksten, mer enn en gang ble han sendt ut av bestefaren for å plukke sammen det bjørkeriset han skulle få juling fra - han løftet aldri en hånd mot noen av oss barna i min oppvekst.. Min mor derimot ble lagt hånd på EN gang i sin oppvekst - hennes mormor gav henne en ørefik hun ALDRI glemte, eller tilgav - hun dasket rundt seg med klaps over baken og fiker i eningen til jeg en dag truet med å slå tilbake... Det endte forøvrig med at jeg la henne i bakken og satt på henne med knea godt plantet i armene for at hun ikke skulle slå... Så å dra en konklusjon ut fra at de som har fått juling ikke lærer konflikthåndtering er utrolig stigmatiserende og ikke så rent skremmende...
Gjest Koala Skrevet 27. januar 2011 #467 Skrevet 27. januar 2011 Mange som i likhet med meg vokste opp på 70-80 tallet. Jeg fikk ris på baken men det fortalte jeg ikke til noen. Andre i klassen fikk det kanskje også, men de snakket vel neppe om det. Jeg lurer på hvor utbredt dette kan ha vært. Var det slik at de aller fleste fikk ris på rumpa men at man ikke snakket om det. Eller var det bare noen få av oss ?
Gjest gjest Skrevet 27. januar 2011 #468 Skrevet 27. januar 2011 Hvordan kan man klare å dra slike konklusjoner utav noe så lite?? Min far fikk juling i oppveksten, mer enn en gang ble han sendt ut av bestefaren for å plukke sammen det bjørkeriset han skulle få juling fra - han løftet aldri en hånd mot noen av oss barna i min oppvekst.. Min mor derimot ble lagt hånd på EN gang i sin oppvekst - hennes mormor gav henne en ørefik hun ALDRI glemte, eller tilgav - hun dasket rundt seg med klaps over baken og fiker i eningen til jeg en dag truet med å slå tilbake... Det endte forøvrig med at jeg la henne i bakken og satt på henne med knea godt plantet i armene for at hun ikke skulle slå... Så å dra en konklusjon ut fra at de som har fått juling ikke lærer konflikthåndtering er utrolig stigmatiserende og ikke så rent skremmende... Denne personen foretrakk å bli slått framfor å prate med foreldrene sine.Personen syns det var en grei løsning. Noe jeg tolker som et tydelig tegn på at vedkommende ikke har lært seg om andre, bedre måter å løse konflikter på. Svaret var til han/henne og ikke til alle som har blitt slått... Det var heller ikke en beskrivelse av alle som har blitt slått. Ble det tydeligere for deg nå?
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2011 #469 Skrevet 28. januar 2011 I min familie fikk vi sengestraff i stedet. oppførte man seg dårlig var det rett i seng selv om det var midt på blanke formiddagen. Det var en ganske effektiv og kjedelig straff. Stort sett fikk vi lov til å stå opp igjen etter en stund, kanskje en time eller noe slikt hvis vi lovet å oppføre oss. En sjelden gang fikk jeg ris, men da hadde jeg gjort noe virkelig galt. det meste som jeg gjorde og som var galt slapp jeg unna med.
Gjest Gjest! Skrevet 4. februar 2011 #470 Skrevet 4. februar 2011 Jeg fikk ris når jeg var liten med bjørkekvister Å jeg syntes det ikke var så vondt Altså husker ikke så mye men ossen lå vi montro Tror dere at i gamle dager så lå de på mamman eller pappan sitt fang og fikk ris
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2011 #471 Skrevet 4. februar 2011 Jeg er født på 60-tallet og fikk ris når jeg ikke gjorde som jeg skulle. Tror de fleste fikk det, men vi snakket ikke akkurat om det da ;-)
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2011 #472 Skrevet 4. februar 2011 Nemlig, man snakket ikke om det da og det gjør man ikke nå heller. Mange er flaue fordi de fikk ris. Selv om det egentlig ikke er noe flaut. Man vil bare ikke at andre skal vite om det. Selv på internett vil de færreste diskutere temaet selv under nickname. Man foretrekker full anonymitet. Så mye lukkethet er det om akkurat dette.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2011 #473 Skrevet 20. april 2011 Jeg tror mange overdriver. Man tror man har fått ris mens man egentlig bare har fått en dask eller to 1
Sophie-Ann Skrevet 20. april 2011 #474 Skrevet 20. april 2011 Jeg fikk også ris, hatet det, men jeg har ikke tatt skade av det. Har aldri lagt en hånd på mine egne barn, fordi jeg ikke ønsker at de skal oppleve det jeg opplevde.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2011 #475 Skrevet 22. april 2011 Men er det egentlig så ikke da ? Før i tiden fikk jo alle barn ris uten at noen mente de tok skade av det. Hvorfor skal dette plutselig være så farlig nå ? 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2011 #476 Skrevet 28. mai 2011 Dette er nok uaktuellt nå. For 100 år siden ville dette vært en reell debatt, men ikke nå lenger. Ingen gir barn ris. Ulempen med det er at barna oppfører seg dårligere enn før, men det har vi valgt at vi kan leve med. Andre verdier er viktigere nå enn før.
Hoppetaujenta Skrevet 28. mai 2011 #477 Skrevet 28. mai 2011 For 100 år siden ville dette vært en reell debatt, men ikke nå lenger. Ingen gir barn ris. Beklager så mye, men der tar du nok feil. Når enkelte folk/foreldre er slitne, stressa og alt negativt på en gang, kan det nok ennå hende at unger får juling på gammeldags måte. Det er ikke sosialt akseptabelt, så det foregår i det skjulte. Jeg hadde en barndom med solid bjørkeris m.m. Det hjalp ikke i det hele tatt. Jeg fikk ikke respekt for menneskene som straffet meg,- tvert om. Jeg tror at om det finnes en avstraffelsesmetode som er mulig å utføre, så er det alltid noen folk som gjør det. Og ingen snakker høyt om det før det står på forsiden i avisa - og da har det gått altfor langt.
Gjest Snill gutt Skrevet 3. september 2011 #478 Skrevet 3. september 2011 Jeg er oppvokst på 70-tallet fikk aldri ris, men måtte ut å plukke bjørkekvister et par ganger, med beskjed om at det ville bli brukt hvis jeg ikke oppførte meg, og da skal jeg love jeg var snill en stund. Juling med flat hånd på blanke messingen fikk jeg imidlertid ofte av mamma, og jeg syntes egentlig dette var grei nok straff når jeg hadde gjort u-gang,så lenge jeg var barn. Men etter mange år uten, fikk jeg som 15åring juling på nytt av mamma i påsyn av en venninne av meg, og det var ikke så greit.... 1
Gjest lurer jeg Skrevet 3. september 2011 #479 Skrevet 3. september 2011 Er knips på fingrene ulovlig??
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2011 #480 Skrevet 5. september 2011 Er knips på fingrene ulovlig?? Ja, selv knips på fingrene er forbudt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå