Chiyo Skrevet 3. august 2010 #381 Skrevet 3. august 2010 Er glad jeg aldri opplevde noe av dette. Kan egentlig ikke huske at jeg fikk så mye straff. Jeg fikk husarrest en gang, men foreldrene mine tok det tilbake etter noen minutter. ; )
livesen Skrevet 3. august 2010 #382 Skrevet 3. august 2010 jeg vokste opp på 60 tallet , jeg har aldri fått ris . Jeg har heller aldri blitt slått på andre måter . Min far er over 70 , han ble aldri slått hjemme , men på skolen ble elevene faktisk slått .
Gjest Koala Skrevet 3. august 2010 #383 Skrevet 3. august 2010 Jeg og søsknene mine måtte gå ut og hente bjørkeriset selv! Og binde sammen kvistene, så dengte far mens mor holdt oss fast. Høres helt horribelt ut, og konfrontert med hva de gjorde, er de i dag erkjennende i forhold til at det de gjorde var galt. Ordentlig skammfulle altså. Barn fikk jo gjerne ris på den måten på 1800 tallet og deromkring. Heldigvis ser det ut til at bjørkeriset gikk av moten en gang rundt annen verdenskrig. Selv om barn fortsatt fikk ris tror jeg i hvert fall ikke bjørkeriset ble brukt mye. Hadde dere gjort noe veldig galt for å fortjene dette ? Dere må ha skjønt at dette ikke var en vanlig ting å gjøre uansett. Protesterte dere ikke ?
Gjest Bianca26 Skrevet 3. august 2010 #384 Skrevet 3. august 2010 Barn fikk jo gjerne ris på den måten på 1800 tallet og deromkring. Heldigvis ser det ut til at bjørkeriset gikk av moten en gang rundt annen verdenskrig. Selv om barn fortsatt fikk ris tror jeg i hvert fall ikke bjørkeriset ble brukt mye. Hadde dere gjort noe veldig galt for å fortjene dette ? Dere må ha skjønt at dette ikke var en vanlig ting å gjøre uansett. Protesterte dere ikke ? Når foreldre spanket med bjørkeris så ble det vel bare mer deng om barna protesterte? Foreldre som gir unger deng har ikke respekt for barn og er ofte også av den gamle skolen som mener unger ikke skal snakke tilbake til voksne og holde kjeft når voksne prater.
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2010 #385 Skrevet 3. august 2010 Når foreldre spanket med bjørkeris så ble det vel bare mer deng om barna protesterte? Foreldre som gir unger deng har ikke respekt for barn og er ofte også av den gamle skolen som mener unger ikke skal snakke tilbake til voksne og holde kjeft når voksne prater. Dette har du i grunnen fått greit frem flere ganger tidligere. Ingen grunn til å gjenta seg selv. Vi andre leser tråden vi og!
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2010 #386 Skrevet 3. august 2010 Jeg fikk ris når jeg hadde gjort noe skikkelig galt. Det var mamma som sto for risingen hjemme hos oss. For eksempel da jeg ble tatt for butikktyveri. Venninna min fikk også ris av sin mamma for det husker jeg. Mamma tok meg over kneet og ga meg ris på blanke messingen. Men det var ikke snakk om noen barnemishandling, men en velfortjent svie på baken. Og selve det å bli lagt over kneet og få buksene kneppet ned var halve straffen. Jeg har ikke tatt noen skade av det og har alltid hatt et godt forhold til min mor. Dette skjedde på 80 tallet. Ris er nå forbudt i Norge, men neimen om jeg vet om ikke det hadde vært greit å ha i bakhånd en gang i blandt. Jeg synes i grunnen det var greit at du fikk ris for akkurat det. Noen ganger må man markere at noe virkelig er galt. Du skjønte hvorfor du fikk ris og tok neppe skade av det. Selv fikk jeg bare ris et par ganger, men hadde jeg stjålet noe i en butikk ville jeg fått det, og det hadde vært helt greit!
Gjest Bianca26 Skrevet 3. august 2010 #387 Skrevet 3. august 2010 Jeg synes i grunnen det var greit at du fikk ris for akkurat det. Noen ganger må man markere at noe virkelig er galt. Du skjønte hvorfor du fikk ris og tok neppe skade av det. Selv fikk jeg bare ris et par ganger, men hadde jeg stjålet noe i en butikk ville jeg fått det, og det hadde vært helt greit! hmm hva pokker hjalp det om du fikk ris for det da? Lærte du ved vold at butikktyveri var galt? Det går an å lære unger forskjell på rett og galt ved å snakke med de. Ris er unødvendig. Det der mener jeg er mishandling, uansett om vedkommende ikke tar skade av det senere eller ikke.
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2010 #388 Skrevet 3. august 2010 hmm hva pokker hjalp det om du fikk ris for det da? Lærte du ved vold at butikktyveri var galt? Det går an å lære unger forskjell på rett og galt ved å snakke med de. Ris er unødvendig. Det der mener jeg er mishandling, uansett om vedkommende ikke tar skade av det senere eller ikke. De fleste har fått meg seg at du mener det. Kanskje du kan dempe deg litt nå og slippe andre til orde. Du kan for eksempel slutte å svare på direkte spørsmål som er stilt til andre enn deg. De fleste mennesker liker å kunne føre en samtale uten å bli avbrutt. det gjelder på internett, akkurat som ellers.
Gjest Bianca26 Skrevet 3. august 2010 #389 Skrevet 3. august 2010 (endret) De fleste har fått meg seg at du mener det. Kanskje du kan dempe deg litt nå og slippe andre til orde. Du kan for eksempel slutte å svare på direkte spørsmål som er stilt til andre enn deg. De fleste mennesker liker å kunne føre en samtale uten å bli avbrutt. det gjelder på internett, akkurat som ellers. Jeg har min fulle rett til å være med på denne diskusjonen jeg også. Herregud. er det mulig å bli såå sur. Det er jo teit å mene at det er greit å slå barn. Det er noe galt med mennesker som mener det ass. Og hvordan i F kan jeg vite at du KUN snakker til en person? Dette er et diskusjonsforum ikke et sted for personlige samtaler, det har du muligheter for å gjøre andre steder her på kg enn på forum. Endret 3. august 2010 av Bianca26 1
livesen Skrevet 3. august 2010 #391 Skrevet 3. august 2010 Jeg har min fulle rett til å være med på denne diskusjonen jeg også. Herregud. er det mulig å bli såå sur. Det er jo teit å mene at det er greit å slå barn. Det er noe galt med mennesker som mener det ass. Og hvordan i F kan jeg vite at du KUN snakker til en person? Dette er et diskusjonsforum ikke et sted for personlige samtaler, det har du muligheter for å gjøre andre steder her på kg enn på forum. her er jeg helt enig med deg Bianca , jeg tror anonym bruker er ute etter å provosere deg . Dersom man skal ha private samtaler får man gå et annet sted . Dessuten kan anonym bruker være opptil flere , ganske spalta personlighet den der vet du
Chiyo Skrevet 3. august 2010 #392 Skrevet 3. august 2010 Jesus nå må dere gi dere. Bianca har lov til å være med på diskusjonen og ha sin egen mening hun også. MEN Bianca dette er en diskusjon og de andre må få lov til å ha sin mening uansett hvor "teit" du syns den er. Vær litt voksne nå pliiis.
Gjest Koala Skrevet 3. august 2010 #393 Skrevet 3. august 2010 Helt enig med Chiyo. Jeg ble litt forundret over det Skvaldersjura skrev. Hun fikk ris med bjørkeris hun selv hadde plukket og det ser ut som om det ikke er så lenge siden heller. Jeg trodde dette var en praksis som var utgått for lenge siden. Plukke sitt eget ris ?! Da ville jeg nok stukket av i stedet for å komme hjem med det.
Chiyo Skrevet 3. august 2010 #394 Skrevet 3. august 2010 Jeg trodde dette var en praksis som var utgått for lenge siden. Plukke sitt eget ris ?! Da ville jeg nok stukket av i stedet for å komme hjem med det. Jeg også. Stakkars barn. Jeg husker lille broren min stjal fyrvereri som vi hadde i boden og fyrte det av i dukkehuset på lekeplassen der vi bodde. Nabodamen kom drit sur hjem til oss og sladra og lillebror rømte inn i skogen. Men mamma ble ikke sur, hun bare gikk og hentet han og trøstet han fordi han var redd alle var sint og sur på han. Noen andre ville kanskje ha jult ham opp stakkars.
Gjest Bianca26 Skrevet 4. august 2010 #395 Skrevet 4. august 2010 Jesus nå må dere gi dere. Bianca har lov til å være med på diskusjonen og ha sin egen mening hun også. MEN Bianca dette er en diskusjon og de andre må få lov til å ha sin mening uansett hvor "teit" du syns den er. Vær litt voksne nå pliiis. Ok så det å mene at å forsvare barnemishandling er teit og tåpelig ikke skal være noe jeg har lov å mene så er jo det helt fjernt. Det er skummelt at folk mener ris er greit. Det er faktisk en grunn til at det er ulovlig. Hele den norske stat er enig med meg, så jeg mener det ikke er LOV å mene at å slå barn er greit. Da burde man i tilfelle ikke få barn selv.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2010 #396 Skrevet 4. august 2010 Jeg fikk ris når jeg hadde gjort noe skikkelig galt. Det var mamma som sto for risingen hjemme hos oss. For eksempel da jeg ble tatt for butikktyveri. Venninna min fikk også ris av sin mamma for det husker jeg. Mamma tok meg over kneet og ga meg ris på blanke messingen. Men det var ikke snakk om noen barnemishandling, men en velfortjent svie på baken. Og selve det å bli lagt over kneet og få buksene kneppet ned var halve straffen. Jeg har ikke tatt noen skade av det og har alltid hatt et godt forhold til min mor. Dette skjedde på 80 tallet. Ris er nå forbudt i Norge, men neimen om jeg vet om ikke det hadde vært greit å ha i bakhånd en gang i blandt. Synes DU selv dette var en grei måte å bli behandlet på når du hadde stjålet noe i en butikk. Hvis nei, hva burde foreldrene dine gjort ?
AnonymBruker Skrevet 4. august 2010 #397 Skrevet 4. august 2010 Synes man skal legge all mulig personlig krangling og irrelevante "pekefingerinnlegg" ligge. Trådstarter stiller et enkelt spørsmål og det er "Fikk virkelig barn ris i gamle dager" ? Han eller hun spør ikke om hva vi synes om det i dag. Ei heller spør han eller hun om grov fysisk mishandling av andre typer. Det synes jeg vi bør respektere. nuvel: Jeg levde vel kanskje på grensen til det man kaller gamle dager. Jeg fikk ris et par ganger, men ikke mer enn det. Jeg aner ikke om de som gikk i klassen min fikk ris. De fortalte aldri om det trolig fordi det var noe man ikke snakket om. Kanskje fikk de ris hele bunten, eller kanskje ingen av dem ?!
Gjest Linda Skrevet 4. august 2010 #398 Skrevet 4. august 2010 Jeg synes virkelig at jeg fortjente ris på blanke messingen for å ha gjort noe så tåpelig som butikktyveri. Ris har vært brukt i all tid og i alle kulturer, men har de siste 20-10 årene gått av moten i Skandinavia. Jeg synes ikke kontrollert ris med flathånden over kneet kan kalles barnemishandling.
Gjest Bianca26 Skrevet 4. august 2010 #399 Skrevet 4. august 2010 Jeg synes virkelig at jeg fortjente ris på blanke messingen for å ha gjort noe så tåpelig som butikktyveri. Ris har vært brukt i all tid og i alle kulturer, men har de siste 20-10 årene gått av moten i Skandinavia. Jeg synes ikke kontrollert ris med flathånden over kneet kan kalles barnemishandling. Bare fordi det har blitt gjort i alle år og i mange kulturer, så gjør ikke det det mer riktig. Undertrykking av kvinner har også skjedd i mange hundre år og skjer fortsatt i enkelte kulturer. Betyr det at det er greit da? Hva med ydmykelsen ved å måtte dra ned buksa og legge seg over kneet til vedkommende som gir ris? Det er noe som heter psykisk mishandling også. Ville du riset dine egne barn? Hårreisende at du beskriver det som noe som har gått av moten. Mer kunnskap og forskning om barneoppdragelse er grunnen til at det er "gått av moten", som du sier.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2010 #400 Skrevet 4. august 2010 Jeg synes virkelig at jeg fortjente ris på blanke messingen for å ha gjort noe så tåpelig som butikktyveri. Ris har vært brukt i all tid og i alle kulturer, men har de siste 20-10 årene gått av moten i Skandinavia. Jeg synes ikke kontrollert ris med flathånden over kneet kan kalles barnemishandling. Jeg er i grunnen litt enig med deg. I noen tilfeller er det helt greit med litt ris. Når du sier du ikke tok skade av det velger jeg å tro på det. Ikke så mange er komfortable med å fortelle at de fikk ris da de var små. Hva kan være årsaken til det ?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå