Gå til innhold

Bidragspliktig

Fremhevede innlegg

Skrevet
jeg er seriøst bekymret over holdningene dine.

Hvorfor skal alltid Far til 2's innlegg alltid hakkes på?

Han har mye fornuftig å si, men det ser vel ikke dere kvinnesakskvinner som føler dere truet av hans holdninger som sier at vi bør tenke på barnas beste, å ikke foreldrenes beste.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_lurer_*
Skrevet

Far til 2: Jeg kan se at felles omsorg som utganspunkt kan være med å fjerne endel av mulighetene til å ha negativ virkning på eksens økonomi. Men jeg tror uansett ikke at alle ville velge felles omsorg, og da er det bedre med andre ordninger som kan fange opp disse urettferdighetene - eller kanskje vi kan håpe på både/og :)

I vårt tilfelle har begge våre ekser valgt å flytte langt unna, så felles omsorg er ikke en mulighet.

Min manns eks prøvde å sette en stopper for samvær da nye regler om delte reiseutgifter kom - sa hun ikke hadde råd - men hun hadde ikke spurt oss som var nyetablerte med hus og baby om vi hadde råd til en ekstra og uforutsett utgift på 1200,- pr mnd da hun flyttet. Vi foreslo at barnet kunne bo her, men det ville hun ikke ;) Helldigvis har vi familie som gir barna nyttige ting til jul og fødselsdag - hvis ikke så hadde vi virkelig slitt i etpar av de periodene eksene har valgt ting som har hatt negativ virkning på vår økonomi.

Satt på spissen: Vi har ikke vært på sultegrensen pga eksene våre, og blir det heller ikke nå, men det irriterer meg at jeg ikke kan kjøpe meg nye gardiner fordi jeg er påtvingt større utgifter pga andres valg ;)

Og jeg må gjenta meg selv, jeg snakker om VALG vi gjør som har innvirkning på andres økonomi!

Skrevet
jeg er seriøst bekymret over holdningene dine.

Det er vel gjennsidig ;)

Skrevet
det irriterer meg at jeg ikke kan kjøpe meg nye gardiner fordi jeg er påtvingt større utgifter pga andres valg ;)

er det DU som er BP, altså? trodde det var mannen din, jeg, som betalte bidrag til SITT barn

Skrevet
Det er vel gjennsidig  ;)

jeg har ikke gitt til kjenne mine holdninger, jeg er bare sterkt uenig i dine

Skrevet
er det DU som er BP, altså? trodde det var mannen din, jeg, som betalte bidrag til SITT barn

Et typisk KG svar som man må regne med når det gjelder bidrag, X'er; stebarn og steforeldre.

Har du ikke annet å komme med, så la være å svare da.

Gjest regine
Skrevet

For en del lavpannede innlegg......

Altså: BEGGE foreldrene er ansvarlige for å sørge for SINE barn.

Det ER å ta hensyn til barna om en omsorgsforelder ønsker å utdanne seg, fordi dette på litt lengre sikt vil gjøre vedk. BEDRE i stand til å forsørge barnet.

Det er tullete å mene at barnet skal tvangsflyttes om mor skal ta utdannelse - det er et lite MENNESKE vi snakker om, ikke en ting som kan skaltes og valtes med.

Det er tragisk at de nye bidragsreglene er lagt opp slik at det blir vanvittig mye bråk fordi "x gjør slik og sånn og da må jeg betale mer".

Dessuten så er det fortsatt slik at som BP har en alle muligheter til å sno seg unna å betale et rødt øre - men som BM så MÅ man være i stand til å forsørge barnet uansett. Selv om en i alle de år får 0 fra den andre forelder - ikke fordi vedk. ikke kan men fordi han ikke vil.

Gjest Gjest_janne_*
Skrevet
Et typisk KG svar som man må regne med når det gjelder bidrag, X'er; stebarn og steforeldre.

Har du ikke annet å komme med, så la være å svare da.

Du mener vel ikke at de som har andre meninger enn deg ikek skal kunne svare?

Poenget med innlegget var vel å vise at bidraget er en sak mellom barnets foreldre, og at det ikke er mannens nye dame som betaler bidraget. Så svaret var jo helt betimelig

Skrevet

Det ER å ta hensyn til barna om en omsorgsforelder ønsker å utdanne seg, fordi dette på litt lengre sikt vil gjøre vedk. BEDRE i stand til å forsørge barnet.

Det er tullete å mene at barnet skal tvangsflyttes om mor skal ta utdannelse - det er et lite MENNESKE vi snakker om, ikke en ting som kan skaltes og valtes med.

Det er tragisk at de nye bidragsreglene er lagt opp slik at det blir vanvittig mye bråk fordi "x gjør slik og sånn og da må jeg betale mer".

Dessuten så er det fortsatt slik at  som BP har en alle muligheter til å sno seg unna å betale et rødt øre - men som BM så MÅ man være i stand til å forsørge barnet uansett. Selv om en i alle de år får 0 fra den andre forelder - ikke fordi vedk. ikke kan men fordi han ikke vil.

:klappe::klappe:

Og hva uthevingen angår: Dette bør både fartil2 og en del andre legge seg på minnet. Sett barnets interesser i fokus, og alt blir så mye lettere.

Skrevet

Hei!

Min mann flyttet fra meg og mine tre barn i mai. Han ønsker ikke 50/50-ansvar. Bortsett fra det er vel alderen for at barn skal høres i slike saker satt ned fra 12 til 8 år. Det var i alle fall det vi fikk vite da vi var på megling i forbindelse med separasjonen. Min eks ble veldig overrasket da jeg sa at jeg hadde spurt ungene om de kunne tenke seg å bo en uke hos hver av oss og om hva de eventuelt kunne tenke seg. De ønsket å bo sammen med meg. Årsaken var ikke at jeg er en så fantastisk mor, men at de ønsker å bo der vennene deres bor. Det er veldig mye som skal taes hensyn til i forhold til ungene når man flytter fra hverandre.

Jeg skal overta huset vi har kjøpt sammen. Burde jeg egentlig ha insistert på at han skulle overta det, siden han har høyest lønn og dermed kan gi barna bedre økonomiske vilkår i oppveksten?

Selv om han ikke ønsker mer enn hverannen helg?

Jeg undrer meg således over hvor mange av barna det snakkes om i denne tråden som faktisk har blitt spurt om hvordan de ønsker samværet med foreldrene skal være.

Det blir mye hetsing av ekser og steforeldre i sånne tråder. Det er ganske skremmende, synes jeg. Som oftes blir det dratt fram som om eksen og/eller hans/hennes nye partner gjør ting utelukkende for å irritere. Skal man for eksempel la vær å være hjemme med sitt nye barn når man har barn fra før? Skal man la være å ta utdanning selv om man har barn fra før?

Det hadde vært utrolig interessant å fått den andre partens syn på saken også.

Gjest alenemamma
Skrevet

Dessuten så er det fortsatt slik at  som BP har en alle muligheter til å sno seg unna å betale et rødt øre - men som BM så MÅ man være i stand til å forsørge barnet uansett. Selv om en i alle de år får 0 fra den andre forelder - ikke fordi vedk. ikke kan men fordi han ikke vil.

Dette er egentlig bare tull da BM får støtte i fra staten til å forsørge barnet sitt, om hun ikke er i stand til å forsørge den på annen måte.

Skrevet
Dette er  egentlig bare  tull da BM får støtte i fra  staten til å forsørge  barnet sitt, om hun  ikke er i stand til å forsørge den på annen måte.

Skal staten betale for at BP snor seg unna? Er barnets livsopphold STATENS ansvar?

Gjest Gjest_janne_*
Skrevet
Dette er  egentlig bare  tull da BM får støtte i fra  staten til å forsørge  barnet sitt, om hun  ikke er i stand til å forsørge den på annen måte.

Eller som fartil2 foreslår: At BP kommer inn og tar barna fra BM.

Gjest alenemamma
Skrevet
Skal staten betale for at BP snor seg unna? Er barnets livsopphold STATENS ansvar?

Når staten betaler at jeg "snor" meg unna så ser jeg faktisk ikke at det skal spille så stor rolle om MP gjør det samme.

Antar at de fleste damer her inne som er enslige forsørgere( eller har vært) har mottat overgangsstønad fra staten. Så enten dere liker det eller ikke så koster BM staten atskillig større utgifter enn de fleste BP gjør.

Gjest regine
Skrevet
Når staten betaler at jeg "snor" meg unna så ser jeg  faktisk  ikke at det skal spille så stor rolle om MP  gjør det samme.

Antar at de fleste damer her inne som er enslige forsørgere( eller  har vært) har mottat overgangsstønad fra staten.

Da antar du feil. .....

De fleste jeg vet om som er aleneforsørgere har aldri mottatt overgangsstønad, fordi de har hatt utdannelse/jobb før bruddet.

Forøvrig er overgangsstønad noe man kun får en begrenset periode.

Du må gjerne mene at staten skal forsørge dine barn, og ikke BP. ALLE foreldre i norge får noe støtte fra staten, (barnetrygd) fordi staten mener det er viktig at vi føder barn, og at staten i et velferdssamfunn skal bidra noe. Det betyr ikke at foreldrene fritas for forsørgerplikten!

Så enten dere  liker det eller  ikke så koster BM staten atskillig større utgifter enn de fleste BP gjør.

Hva du mener med denne setningen går over min forstand.

Det staten eventuelt bidrar til er BARNET. Ikke bidragsmottaker. Det som pr i dag er tilfelle er ellers at staten forskutterer en del av det BP skulle vært med på i forsørgelsen for sitt barn. Dette gjør også staten fordi man mener at BARN skal ha noen rettigheter.

Dessverre så er det nå engang sånn at den som har satt barn til verden skal være med å forsørge dem. Selv om h*n ikke bor sammen med barna. Jeg skjønner at en del BP ikke greier å fatte at de IKKE forsørger BM men derimot sine egne BARN når de må betale bidrag. Og jeg ser at en del mener at dette er blodig urettferdig.

Og da lurere jeg på - tenker dere på BARNA oppi det hele, eller kun på deres egne egosistiske behov ????

Skrevet
Det staten eventuelt bidrar til er BARNET. Ikke bidragsmottaker.

Jeg skjønner at en del BP ikke greier å fatte at de IKKE forsørger BM men derimot sine egne BARN når de må betale bidrag. Og jeg ser at en del mener at dette er blodig urettferdig.

Og da lurere jeg på - tenker dere på BARNA oppi det hele, eller kun på deres egne egosistiske behov ????

:klappe::klappe::klappe:

Gjest Gjest_lurer_*
Skrevet

Jeg orker ikke å krangle eller for den del bli usaklig og nedsettende fordi noen av dere har en annen mening enn meg. Jeg fatter ikke at noen absolutt må misforstå, se bort i fra argumenter og henge seg opp i EN setning eller TO der de virkelig kan "ta" meg i å være grisk og egoistisk.

Og en ting til - er dere ikke voksne mennesker som kan holde dere for gode til å slenge skit istede for å argumentere normalt?

Og noen kan umulig ha lest hele tråden og satt seg inn i tankene mine her.

Vi er alle like gode, ja, JEG og, vi benytter oss alle av systemet, vi er oss selv nærmest - DERFOR synes jeg at systemet skal forandres!

Selvfølgelig skal en enslig mor eller far kunne ta seg en utdannelse, skulle bare mangle, det samme med en gift mor eller far, men trenger dette å gå ut over den andre parten som kanskje har lagt opp sin økonomi etter f.eks bidrag på 4/6 og delte reiseutgifter til samvær? ER det rettferdig at man kanskje skal kunne VELGE å "velte" en annens økonomi?

Jeg snakker om mennesker med ganske normal økonomi - som må spare litt for å få råd til å reise på ferie, som må tenke litt over hva man bruker pengene på - men som har råd til en flaske vin eller to til lørdagskvelden ;) Jeg snakker ikke om fattige eller rike eller svære urettferdigheter, men om de som trenger de 2 ekstra tusenlappene i måneden til ferie eller ekstra fine gaver til ungene til jul og bursdag.

JA, jeg vet at det er mange huller og urettferdigheter i systemet - men i denne tråden har jeg tatt opp akkurat dette så kan dere lage nye tråder på andre ting.

Skrevet
Jeg orker ikke å krangle eller for den del bli usaklig og nedsettende fordi noen av dere har en annen mening enn meg. Jeg fatter ikke at noen absolutt må misforstå, se bort i fra argumenter og henge seg opp i EN setning eller TO der de virkelig kan "ta" meg i å være grisk og egoistisk.

Og en ting til - er dere ikke voksne mennesker som kan holde dere for gode til å slenge skit istede for å argumentere normalt?

Og noen kan umulig ha lest hele tråden og satt seg inn i tankene mine her.

Vi er alle like gode, ja, JEG og, vi benytter oss alle av systemet, vi er oss selv nærmest - DERFOR synes jeg at systemet skal forandres!

Selvfølgelig skal en enslig mor eller far kunne ta seg en utdannelse, skulle bare mangle, det samme med en gift mor eller far, men trenger dette å gå ut over den andre parten som kanskje har lagt opp sin økonomi etter f.eks bidrag på 4/6 og delte reiseutgifter til samvær? ER det rettferdig at man kanskje skal kunne VELGE å "velte" en annens økonomi?

Jeg snakker om mennesker med ganske normal økonomi - som må spare litt for å få råd til å reise på ferie, som må tenke litt over hva man bruker pengene på - men som har råd til en flaske vin eller to til lørdagskvelden ;) Jeg snakker ikke om fattige eller rike eller svære urettferdigheter, men om de som trenger de 2 ekstra tusenlappene i måneden til ferie eller ekstra fine gaver til ungene til jul og bursdag.

JA, jeg vet at det er mange huller og urettferdigheter i systemet - men i denne tråden har jeg tatt opp akkurat dette så kan dere lage nye tråder på andre ting.

La meg tillate meg å sitere hva du FAKTISK skrev i åpningsinnlegget:

"Min mann blir eneforsørger i huset nå som jeg skal bli student, vi har 1 felles barn.

Kan dette gi noe utslag på bidraget han betaler til sitt særkullsbarn?

Blir kjempeglad om noen kan svare meg:) "

Det kan se ut som om du håpet at hans barn fra tidligere forhold måtte nøye seg med mindre nå som du skulle studere. Jeg er glad svaret ble nei. Jeg synes ditt siste innlegg var mye mer reflektert og modent enn starten, og det er nok startinnlegget du har fått pepper for. La oss håpe vi har misforstått tankegangen din, og at du faktisk ikke ønsker at hans særkullsbarn skal rammes fordi du vil studere ;)

Gjest Gjest_lurer_*
Skrevet

Til siste gjest. jeg vet hva jeg skrev i mitt første innlegg - men hvorfor skal man alltid tenke negativt og slenge med leppa før en VET? Jeg kan ikke skjønne at det ble lest slik du leser det, men det er min mening.

Skrevet
Det kan se ut som om du håpet at hans barn fra tidligere forhold måtte nøye seg med mindre nå som du skulle studere. Jeg er glad svaret ble nei. Jeg synes ditt siste innlegg var mye mer reflektert og modent enn starten, og det er nok startinnlegget du har fått pepper for. La oss håpe vi har misforstått tankegangen din, og at du faktisk ikke ønsker at hans særkullsbarn skal rammes fordi du vil studere ;)

Men det var greit at de som familie med ett barn ble rammet økonomisk når mannens X skulle studere? Hvor er logikken din?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...