Gå til innhold

Bidragspliktig

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Lurer_*
Skrevet

Min mann blir eneforsørger i huset nå som jeg skal bli student, vi har 1 felles barn.

Kan dette gi noe utslag på bidraget han betaler til sitt særkullsbarn?

Blir kjempeglad om noen kan svare meg:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Hilde K S
Skrevet

Din inntekt har ingenting å si for bidraget han betaler, kun hans inntekt. Det som har noe å si er at dere bor sammen og har et barn og det er det allerede tatt hensyn til fra forrige gang bidraget ble fastsatt.

Du vil jo få stipend og lån. Da kan man jo ikke kalle han eneforsørger, uansett?

Gjest Gjest_Lurer_*
Skrevet

Stipend og lån er ikke inntekt.

Tja, hans eks har gått hjemme med nytt barn utover 1 år, og i denne tiden har min mann fått hele forsørgelsesbyrden og hele alle reiseutgifter for deres fellesbarn. Hans eks har hatt anledning til å gå hjemme med barnet uten inntekt pga sin mann - men da gjelder ikke ny ektefelles inntekt??

Vell, jeg mener bare å ha vært borti at ektefelles inntekt kan ha noe å si for bidragsevnen - men mulig at dette er feil.

Skrevet

Tja, hans eks har gått hjemme med nytt barn utover 1 år, og i denne tiden har min mann fått hele forsørgelsesbyrden og hele alle reiseutgifter for deres fellesbarn.  Hans eks har hatt anledning til å gå hjemme med barnet uten inntekt pga sin mann - men da gjelder ikke ny ektefelles inntekt??

Vell, jeg mener bare å ha vært borti at ektefelles inntekt kan ha noe å si for bidragsevnen - men mulig at dette er feil.

det er feil, ja. og heldigvis for det. bidraget er en sak utelukkende mellom to parter: din mann og hans eks. Sånn er det, og det er det riktigste.

Gjest Gjest_eksv_*
Skrevet

Gå inn på barnebidrag.com. Der finner du også en bidragskalkulator. (Til venstre, litt nedpå.) Bidraget regnes bla ut etter hvor mye samvær dere har og barnets alder.

Lykke til

:)

Skrevet
det er feil, ja. og heldigvis for det. bidraget er en sak utelukkende mellom to parter: din mann og hans eks. Sånn er det, og det er det riktigste.

Det er vel egentlig ikke det riktigste ettersom det medfører at mannen kan risikere ekstrabidrag mens kvinnen aldri risikerer det samme ekstrabidraget.

På denne måten blir bidragets størrelse basert på kjønn og ikke funksjon (det er jo nettopp dette kvinnesakskvinnene har arbeidet mot, dvs "lik lønn for likt arbeid", etc).

Gjest Hilde K S
Skrevet

Tja, hans eks har gått hjemme med nytt barn utover 1 år, og i denne tiden har min mann fått hele forsørgelsesbyrden og hele alle reiseutgifter for deres fellesbarn.  Hans eks har hatt anledning til å gå hjemme med barnet uten inntekt pga sin mann - men da gjelder ikke ny ektefelles inntekt??

Stipend og lån er inntekt. I bankene regnes det som inntekt dersom du feks skal ha huslån.

Klart at bidraget skal gå på foreldrene til barnet sine inntekter og ikke deres partnere sine inntekter. Hvordan kan eksen ha gått hjemme med nytt barn og så får din mann betale for det? Det nye barnet har vel også en far?

Gjest Gjest_lurer_*
Skrevet

Fant dette skjemaet - som sier meg at muligheten for at bidrag kan senkes er tilstede? Fordi bidragsyter sitter igjen med alle utgifter, og er de høye nok så vil det kune gi utslag - her kan det lønne seg å ta opp høyere lån på huset :sjarmor:

(FLEIP ;) )

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?str...sub=livsopphold

Hilde: Når bidragsmottaker får lån og stipend regnes ikke dette som inntekt i forhold til bidragfastsettelse så vidt jeg vet - da burde vi se bort i fra dette i alle andre forhold også.. mener nå jeg ;)

Gjest Hilde K S
Skrevet

Hvordan kan din mann betale alt for hennes nye barn?

Skrevet
Det er vel egentlig ikke det riktigste ettersom det medfører at mannen kan risikere ekstrabidrag mens kvinnen aldri risikerer det samme ekstrabidraget.

På denne måten blir bidragets størrelse basert på kjønn og ikke funksjon (det er jo nettopp dette kvinnesakskvinnene har arbeidet mot, dvs "lik lønn for likt arbeid", etc).

tull, kvinnen risikerer det samme om det er mannen om har hovedomsorg.

Gjest Hilde K S
Skrevet

*kremt*

Jeg må lese mer nøye før jeg svarer.

Gjest Hilde K S
Skrevet (endret)

Nei. Hennes nye manns inntekt har ingenting å si for det din mann skal betale for deres felles barn. Hun mistet noe av bidraget da hun fikk ny mann.

På samme måte som din inntekt ikke har noe å si for bidraget som betales. Det kan kanskje være greit det, når du er ferdigutdannet og kanskje får høy inntekt? Det hadde jo muligens vært urettferdig dersom du tjente 600.000,- så skulle det ha blitt tatt i betraktning, sånn at han måtte betale høyere bidrag for det barnet han har med eksen?

Edit; ordfeil

Endret av Hilde K S
Gjest Gjest_lurer_*
Skrevet

Bidragsmottaker velger å gå hjemme med nytt barn UTOVER lønnet permisjon - derfor må eks betale fullt bidrag og alle reiseutgifter i en periode på inntil 2 år - og det var mor som flyttet..

Blir mange ekstra utgifter pga av mors valg, som går økonomisk utover hele familien - så hvorfor skal ikke mitt valg om studier gå økonomisk ut over alle involverte?? Det blir mindre ALLE - ikke bare særkullsbarn..

Gjest Hilde K S
Skrevet
Bidragsmottaker velger å gå hjemme med nytt barn UTOVER lønnet permisjon - derfor må eks betale fullt bidrag og alle reiseutgifter i en periode på inntil 2 år - og det var mor som flyttet..

Blir mange ekstra utgifter pga av mors valg, som går økonomisk utover hele familien - så hvorfor skal ikke mitt valg om studier gå økonomisk ut over alle involverte?? Det blir mindre ALLE - ikke bare særkullsbarn..

Ja, men denne gangen går det utover deg. Hadde du tenkt det var greit at han måtte betale mer i bidrag på grunn av at du hadde høy inntekt? Eller er det bare greit dersom han må betale mindre i bidrag dersom eksens nye manns inntekt skulle ha talt med i regnestykket?

Nå er det engang slik at om man har barn, så har man et forsørgeransvar for det. Går foreldrene fra hverandre, oppstår slike kinkige situasjoner når nye barn og partnere kommer inn i bildet.

Gjest Gjest_lurer_*
Skrevet

Kan du forklare hvordan hun mistet noe av bidraget da hun fikk ny mann?

Vell, jeg vet hvordan reglene fungerer, gjorde meg nok litt dummere enn jeg er, er bare litt irritert på reglene, men det er nok slik at går vi under en viss grense for livsoppphold nå så kan bidraget senkes.

Gjest regine
Skrevet

Bidraget er delt inn i 6-deler og det er begrenset oppad. Din mann har ikke betalt fullt bidrag - han har muligens betalt 5/6. Reisekostnader beregnes etter inntekt, ikke 6-deler og dersom mor ikke har hatt inntekt så har han betalt alt.

Det er ikke sånn at din mann i dette tilfellet forsørger mor. Han forsørger SITT barn. I og med at mor i en periode har liten/ingen inntekt - så må far stå for en større del av forsørgerbyrden. Jeg ser ikke helt det urettferdige i det.....

Dersom far mister sin inntekt/den blir drastisk redusert, vil også bidraget bli redusert - i "verste" fall vil det forsvinne helt, fordi far ikke har bidragsevne. Og da må mor stå for alle 6-delene + reisekosnader. Da må mor ta HELE forsørgerbyrden, og ikke bare størstedelen av det slik tilfellet er for bidragsyter hvis mor har liten inntekt. Det syns jeg faktisk er langt mer betenkelig, fordi det i praksis fritar mange bidragsytere fra å bidra til sine barns forsørgelse......

Gjest Hilde K S
Skrevet
Kan du forklare hvordan hun mistet noe av bidraget da hun fikk ny mann?

Du får lavere bidrag når du bor sammen med noen enn når du bor alene med barnet/barna.

Gjest Gjest_lurer_*
Skrevet

Hilde: Det går ikke bare utover meg - men hele familien ;)

Og spørsmålet mitt var om min MANN hadde rett på endret bidrag fordi HAN ble eneforsørger - kanskje jeg ikke skulle forklart hvorfor han ble eneforsørger;)

Gjest Hilde K S
Skrevet
Hilde: Det går ikke bare utover meg - men hele familien ;) 

Og spørsmålet mitt var om min MANN hadde rett på endret bidrag fordi HAN ble eneforsørger - kanskje jeg ikke skulle forklart hvorfor han ble eneforsørger;)

Ja, det var kanskje litt tankeløst av deg å forklare årsaken. Det hørtes nesten ut som om det var hennes feil at du får lavere inntekt når du skal studere.

Skrevet

Det går utover BP om BM får flere barn med ny partner.

Å er BM riktig sleip å utnytter seg av systemet så kan h*n få opptil flere barn med ca 3 års mellomrom, sånn som min samboers X. Hun fikk 3 nye barn med ny samboer, å hun gikk hjemme med barna til de var 3 år. Den eldste av de barna er nå 9 år, å den yngste er 4 år. Min samboer fikk da i alle de årene fullt forsørgeransvar siden mor gikk hjemme med barn (en annen manns barn), noe hun hadde mulighet til pga bidragets størrelse. Dette hadde ikke mor hatt mulighet til om hun ikke hadde hatt barn med min samboer - som indirekte forsørget hennes barn som hun fikk med en annen mann.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...