Gå til innhold

Dumme ting kunder sier


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er vanligvis total stillhet fra de som står i kassa, de gjør kun jobben sin med å få varene gjennom og bli klar til neste kunde. Tror ikke de bryr seg overhodet om hva kunden på andre siden foretar seg så lenge man ikke forsinker prosessen. Hvis man skulle stått og småpratet og somlet, tror jeg mange i køen ville blitt passe irriterte.

Anonymkode: a5613...124

Det er jo akkurat det som er problemet. Man snakker om vind og vær og fest og ligg, og så glemmer man at man skal si ja/nei til pose, man har ikke gjort klar betalingen, for de fleste som snakker sånn holder telefonen opp til øret og har ikke ørepropper av noe slag, så de har ikke begge hendene fri. De husker kanskje ikke koden på det kortet det skal bruke og det er vanskeligere å pakke i poser med bare en hånd, så jo, det forsinker faktisk prosessen i mange (ikke alle!!) tilfeller.

Endret av sofie777
  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

sofie777 skrev (6 minutter siden):

Det er jo akkurat det som er problemet. Man snakker om vind og vær og fest og ligg, og så glemmer man at man skal si ja/nei til pose, man har ikke gjort klar betalingen, for de fleste som snakker sånn holder telefonen opp til øret og har ikke ørepropper av noe slag, så de har ikke begge hendene fri. De husker kanskje ikke koden på det kortet det skal bruke og det er vanskeligere å pakke i poser med bare en hånd, så jo, det forsinker faktisk prosessen i mange (ikke alle!!) tilfeller.

Hvis du har en haug med varer som tårner seg opp, tror jeg neppe (jeg har i hvert fall aldri sett det) at noen tar den lange samtalen på et sånt tidspunkt. At man kan ta en kort samtale mens varene blir slått inn, eller man kun har handlet noen småting, det kan ikke være noe å sure seg over.

Tror dette bare er et oppkonstruert problem. Har gått i butikker i hele mitt liv, og aldri noensinne hørt folk som står og snakker i telefonen i kassa om hvem de har ligget med. Men, det er jo fint at dere har noe "på" oss dumme og håpløse kunder. Heldigvis er de ansatte i butikken der jeg stort sett handler dagligvarer kjempehyggelige og de ser ut til å trives i jobben sin. Har aldri sett et surt fjes, og det er virkelig ok å handle der. Ingen forsinker noe som helst, annet enn om en eldre person kanskje må spørre om igjen, eller sånne ubetydelige småting. Jeg har handlet der flere ganger i uken i årevis, ville lagt merke til det om slike ting var et stort problem.

 

Anonymkode: a5613...124

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hvis du har en haug med varer som tårner seg opp, tror jeg neppe (jeg har i hvert fall aldri sett det) at noen tar den lange samtalen på et sånt tidspunkt. At man kan ta en kort samtale mens varene blir slått inn, eller man kun har handlet noen småting, det kan ikke være noe å sure seg over.

Tror dette bare er et oppkonstruert problem. Har gått i butikker i hele mitt liv, og aldri noensinne hørt folk som står og snakker i telefonen i kassa om hvem de har ligget med. Men, det er jo fint at dere har noe "på" oss dumme og håpløse kunder. Heldigvis er de ansatte i butikken der jeg stort sett handler dagligvarer kjempehyggelige og de ser ut til å trives i jobben sin. Har aldri sett et surt fjes, og det er virkelig ok å handle der. Ingen forsinker noe som helst, annet enn om en eldre person kanskje må spørre om igjen, eller sånne ubetydelige småting. Jeg har handlet der flere ganger i uken i årevis, ville lagt merke til det om slike ting var et stort problem.

 

Anonymkode: a5613...124

Men vi som jobber i butikk opplever denne "oppkonstruerte" situasjonen du snakker om flere ganger daglig, det er derfor det er irriterende. Og jo, kunder snakker om absolutt alt mellom himmel og jord i telefonen, som om vedkommende i kassa ikke eksisterer. 

Flere av de som snakker i telefonen er susete, og forsinker prosessen som nevnt ovenfor i tillegg til at de da er distraherte og kommer på at "åh jeg skal bare hente en pose potetgull" eller "faen jeg må bare overføre penger" og så videre.

No offense, men vanlig folkeskikk er å si "Unnskyld men jeg er på butikken, jeg ringer deg tilbake så straks jeg er ferdig her" om noen ringer. 

Anonymkode: 66a5f...b1c

  • Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men vi som jobber i butikk opplever denne "oppkonstruerte" situasjonen du snakker om flere ganger daglig, det er derfor det er irriterende. Og jo, kunder snakker om absolutt alt mellom himmel og jord i telefonen, som om vedkommende i kassa ikke eksisterer. 

Flere av de som snakker i telefonen er susete, og forsinker prosessen som nevnt ovenfor i tillegg til at de da er distraherte og kommer på at "åh jeg skal bare hente en pose potetgull" eller "faen jeg må bare overføre penger" og så videre.

No offense, men vanlig folkeskikk er å si "Unnskyld men jeg er på butikken, jeg ringer deg tilbake så straks jeg er ferdig her" om noen ringer. 

Anonymkode: 66a5f...b1c

Jeg har selv jobbet i butikk, og selvfølgelig gått i butikker hele mitt liv som kunde og observatør av andre kunder...
Jeg må si at jeg tenker helt motsatt av deg:

Ofte syns jeg de som snakker i tlf virker mer opptatt av å bli fortere ferdig i butikken, så snarere vil de bli ferdig fremfor så mye unødvendig mange har det med å somle. 

Har aldri opplevd det som et problem på noen som helst måte, aldri vært borti at det har hatt noen som helst form for negative konsekvenser eller noe som helst, jeg vil mene at dette er et absolutt ikke-problem. Tenker ikke det er noe som helst ved å handle i butikken, som tross alt er et nødvendig onde vi alle må gjennom, hverken mer eller mindre, som skulle gjøre dette til et problem.

Meningsfulle sosiale relasjoner eller interaksjoner finner du andre steder, i kassen på butikken er uansett ikke stedet.

Anonymkode: e813b...36b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.3.2024 den 8.40):

Da sier man til den i telefonen 'kan du vente et øyeblikk mens jeg gjør opp for meg, er på butikken skjønner du' og så gir man den ansatte sin fulle oppmerksomhet de øyeblikkene det tar å takke ja/nei til pose/kvittering og betale. 

Anonymkode: 3e488...a3b

Det var da voldsomt. Tenker at så lenge man ikke forsinker prosessen i kassa og svarer på om man skal ha pose så er det vel ikke noe stort problem om man snakker i telefon og ikke gir den ansatte sin fulle oppmerksomhet. 

Anonymkode: 191ee...a9b

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det var da voldsomt. Tenker at så lenge man ikke forsinker prosessen i kassa og svarer på om man skal ha pose så er det vel ikke noe stort problem om man snakker i telefon og ikke gir den ansatte sin fulle oppmerksomhet. 

Anonymkode: 191ee...a9b

Enig i dette forøvrig. Jeg driter egentlig litt i den interaksjonen, men vil at scanninga skal gå fort for å få unna kø og da er somling irriterende. Så lenge man klarer å si ja eller nei til pose, og kvittering så bryr jeg meg fint lite altså.

Men har også opplevd kunder som handler mye (dvs at varene dekker hele bandet) for så å somle og suse å skravle i telefonen fremfor å pakke varene når det er kø, opplever i utgangspunktet kun de som et problem/irriterende. 

Anonymkode: 66a5f...b1c

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mollie skrev (På 21.7.2022 den 23.18):

Da jeg jobbet i kiosk: 

Kunde 1: Jeg skal ha ei vanlig pølse. 
Jeg: Wiener eller grill? 
Kunde 1: Wiener er da vanlig pølse, det veit alle! 
 

Kunde 2: Skal ha ei vanlig pølse! 
Jeg: Wiener eller grill? 
Kunde 2: Grill! Det er grillpølse som er vanlig pølse, er du dum eller?! 
Jeg: …….. 🙄🙄🙄 

Jobbet i maings butikk. Og folk kom å skulle ha vanlig maling.  Hva skal du male på? Herregud jeg skal bare ga vanlig maling. Meg: skal du male på treverk er vanlig maling denne, skal du male på plater er vanlig maling denne, skal du male på betong er vanlig maling denne. Og tok en liten runde på utdørs og innendørs maling  og avsuttet med  hva skal du male,  så skal jeg finne vanlig maling til deg.  Fortsatte de å være vrange, så påpekte heg at jeg desverre ikke var synsk, og fortsatt måtte vite hva de skulle male. Og påpeke at lady 10 er jo dumt å selge deg om du skal male husveggen utvendig.  

De fleste kom tilbake og forklarte bedre neste gang.  Har du vanlig maling til plater etc. Men veldig mange som krangler på sånt 

Anonymkode: c3521...788

  • Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.3.2024 den 2.05):

Altså... Det kan faktisk være at man får en telefon som må tas selv om man tilfeldigvis står ved kassa. Den som ringer vet jo ikke hvor man er, og det kan være viktig å få tak i vedkommende. Du trenger vel ikke å byr deg med at kunden snakker i telefonen? Bare å slå inn varene og ta imot betalingen.

Anonymkode: a5613...124

Absolutt , men 99% er jo ikke viktig. Man ønsker jo og ta imot betaling og spørre om de vil ha pose og kvittering, men får ikke kontakt. Nei, man burde kanskje ikkd bry seg, legge varene til side og si « hversågod neste 

Anonymkode: 1ee65...ca8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrankDrebin 2 1/2 skrev (9 timer siden):

Ja, jeg har hørt mange viktige samtaler om hytteturer, familieselskaper, byturer osv. Har full forståelse for at de er nødt til å ta den samtalen der og da. 

Det beste er de som krangler. 

Anonymkode: 1ee65...ca8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Når jeg står ved kassa er det eneste som skjer at jeg legger varene på båndet (etter å ha hilst på den butikkansatte), og så venter til alt har gått gjennom, og betaler (ber om x antall poser). Det er det eneste som skjer, så hvorfor skal jeg ikke kunne snakke i telefonen med absolutt den jeg måtte ønske å snakke med?? Jeg klarer fint å si hei og ha det (og at jeg ønsker et par poser) selv om jeg snakker i telefonen en sjelden gang.

Mulig at du bor på et lite sted der kundene slår av en prat når de står ved kassa? Jeg bodde en gang på et mindre sted der det åpenbart ble forventet at man skulle prate med de butikkansatte om "vær og vind" hver gang man handlet, men det er ikke noe jeg opplever andre steder. Det er vanligvis total stillhet fra de som står i kassa, de gjør kun jobben sin med å få varene gjennom og bli klar til neste kunde. Tror ikke de bryr seg overhodet om hva kunden på andre siden foretar seg så lenge man ikke forsinker prosessen. Hvis man skulle stått og småpratet og somlet, tror jeg mange i køen ville blitt passe irriterte.

Det er ikke sånn at jeg støtt og stadig står og snakker i telefonen, men om jeg tilfeldigvis skulle motta en telefon mens jeg står der og venter på at varene skal gå gjennom, så har jeg ikke dårlig samvittighet for det. Er det noen som skal ringe for en lengre samtale, ber jeg om at vi snakkes senere.

Anonymkode: a5613...124

Så flott at du fint klarer og gjøre 2 ting på en gang, men mange klarer ikke det..

jeg bor i Oslo og er ikke interessert i og snakke om vær og vind, men og få kontakt og ta betalt. Ikke vente i 5 minutter på og overhøre en telefonsamtale om vær og vind. 90% av de som snakker i telefonen forsinker prosessen, men ja noen klarer og ha blikkontakt og følge med selvom de har en spennende samtale på øret. 

Anonymkode: 1ee65...ca8

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvis du har en haug med varer som tårner seg opp, tror jeg neppe (jeg har i hvert fall aldri sett det) at noen tar den lange samtalen på et sånt tidspunkt. At man kan ta en kort samtale mens varene blir slått inn, eller man kun har handlet noen småting, det kan ikke være noe å sure seg over.

Tror dette bare er et oppkonstruert problem. Har gått i butikker i hele mitt liv, og aldri noensinne hørt folk som står og snakker i telefonen i kassa om hvem de har ligget med. Men, det er jo fint at dere har noe "på" oss dumme og håpløse kunder. Heldigvis er de ansatte i butikken der jeg stort sett handler dagligvarer kjempehyggelige og de ser ut til å trives i jobben sin. Har aldri sett et surt fjes, og det er virkelig ok å handle der. Ingen forsinker noe som helst, annet enn om en eldre person kanskje må spørre om igjen, eller sånne ubetydelige småting. Jeg har handlet der flere ganger i uken i årevis, ville lagt merke til det om slike ting var et stort problem.

 

Anonymkode: a5613...124

Husk at alle som jobber i butikker også er kunder en rekke steder. Jeg ser ikke på kunder generelt som dumme og håpløse, kunder er godt oppsummert “ folk «. De fleste er hyggelige.

det er desverre ikke et oppkonstruert problem, det blir mer og mer telefonsamtaler og åpne snap med lyd osv , ting som forsinker og forstyrrer. Egentlig kommer det jo av at folk føler de har dårlig tid og skal multitaske , men det tar bare lengre tid. Selv om du ikke har sett dette der du stort sett handler betyr det jo ikke at de ikke skjer, men det gir jo ikke de ansatte noen grunn til og være sur mot deg. 

Anonymkode: 1ee65...ca8

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det var da voldsomt. Tenker at så lenge man ikke forsinker prosessen i kassa og svarer på om man skal ha pose så er det vel ikke noe stort problem om man snakker i telefon og ikke gir den ansatte sin fulle oppmerksomhet. 

Anonymkode: 191ee...a9b

Problemet er jo nettopp at folk forsinker prosessen ved å ikke gi den ansatte nok av sin oppmerksomhet til å evne å takke ja/nei til pose/kvittering og dra kortet når handelen avsluttes like raskt med telefonen på øret som uten.

Anonymkode: 3e488...a3b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Det beste er de som krangler. 

Anonymkode: 1ee65...ca8

Haha, ja det er i det minste underholdende. xD 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 15.3.2024 den 10.39):

 

 

 

Jeg har sitti i kassa selv, men denne skjønner jeg ikke i det hele tatt. Jeg er jo ikke der for å ha en fin og meningsfull interaksjon med kundene? Jeg er der for å få pengene deres, ferdig med det. Det gjør meg ingen ting om de snakker i telefonen mens de betaler. Hyggelig med oppmerksomme kunder som sier hei, men det er ikke et must for min del. En kunde som snakker i telefonen, gir meg et anerkjennende nikk men fortsetter å snakke, fisker opp kortet og betaler, mens jeg gjør min jobb, som er å scanne varer gjennom kassa - helt fint! Jeg har ikke noe behov for at de skal ha noe personlig forhold til meg akkurat 😂

Kunder som ignorerer deg totalt og behandler deg som luft kan være irriterende, men det kan de fint gjøre med eller uten mobiltelefon i handa. 

Anonymkode: 3b964...aed

Skjønner det, men i lokalavisen her i området har det vært flere avisinnlegg hvor kassefolk har klaget på at de ikke blir sett. De prøver å være hyggelig og å yte service og så blir de ikke hørt. For alt de vet kan det være at personen som handler rett og slett er tunghørt? 😅 uansett, man blir litt skvetten, for det er de (i kassen) som er ekstremt kresne og pertentlige og så er det de som er som deg (gi meg penga, asap😡). Neida. Nå overdriver jeg litt, men ja. Det er liksom hele spekteret. 😋😅 

Anonymkode: 98d60...55f

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Humlemor
FrankDrebin 2 1/2 skrev (På 15.3.2024 den 1.12):

Når de snakker i mobil mens de kommer i kassa. Det betyr det samme som: "Jeg driter i deg". 

Ikke nødvendigvis :lukkedeøyne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.3.2024 den 3.24):

Men vi som jobber i butikk opplever denne "oppkonstruerte" situasjonen du snakker om flere ganger daglig, det er derfor det er irriterende. Og jo, kunder snakker om absolutt alt mellom himmel og jord i telefonen, som om vedkommende i kassa ikke eksisterer. 

Flere av de som snakker i telefonen er susete, og forsinker prosessen som nevnt ovenfor i tillegg til at de da er distraherte og kommer på at "åh jeg skal bare hente en pose potetgull" eller "faen jeg må bare overføre penger" og så videre.

No offense, men vanlig folkeskikk er å si "Unnskyld men jeg er på butikken, jeg ringer deg tilbake så straks jeg er ferdig her" om noen ringer. 

Anonymkode: 66a5f...b1c

Å, overføre penger, eller betalte med feil kort osv.. 

Anonymkode: 1ee65...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kanskje ikke så dumt sagt. Men noe jeg oppriktig lurer på.

Jobber på kjøpesenter, og undrer meg over hvorfor omtrent annenhver kunde må forklare hvorfor de skal ha/ikke skal ha kvittering? 

Noen av de vanligste svarene, som regel får jeg en mye lenger forklaring enn dette også:

"Ja jeg må jo ha den når jeg skal gå rundt på senteret?"

"Ja jeg må jo ha den når jeg ikke skal ha pose?"

"Ja den må jeg jo ha i tilfelle noen tror jeg har stjålet?"

"Nei den trenger jeg vel ikke? Får ikke noe igjen på den?"

"Nei jeg har ikke tenkt å bytte varen."

"Nei jeg trenger vel ikke den så lenge du ikke kommer løpende etter meg?" (Hvorfor skal jeg det når jeg vet at kunden har betalt for varen?)

Du er ikke den første kunden jeg noensinne har betjent? Jeg vet hvorfor noen ønsker eller ikke ønsker kvittering. Jeg spør bare fordi jeg vil vite om jeg trenger å printe den ut eller ikke. Er ikke noe problem, men blir litt lei av å få høre de samme frasene 50-100 ganger hver eneste dag? Hva er galt med å bare svare jatakk eller neitakk? 

Anonymkode: c5854...50a

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaarebjarne skrev (På 10.1.2024 den 12.29):

Hvem har sagt noe om å uttale seg politisk her?!

Man jatter jo gjerne med for å bli ferdig med diskusjonen så fort som mulig. Du vet, ikke helle bensin på bålet? 

Anonymkode: a1698...275

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje ikke så dumt sagt. Men noe jeg oppriktig lurer på.

Jobber på kjøpesenter, og undrer meg over hvorfor omtrent annenhver kunde må forklare hvorfor de skal ha/ikke skal ha kvittering? 

Noen av de vanligste svarene, som regel får jeg en mye lenger forklaring enn dette også:

"Ja jeg må jo ha den når jeg skal gå rundt på senteret?"

"Ja jeg må jo ha den når jeg ikke skal ha pose?"

"Ja den må jeg jo ha i tilfelle noen tror jeg har stjålet?"

"Nei den trenger jeg vel ikke? Får ikke noe igjen på den?"

"Nei jeg har ikke tenkt å bytte varen."

"Nei jeg trenger vel ikke den så lenge du ikke kommer løpende etter meg?" (Hvorfor skal jeg det når jeg vet at kunden har betalt for varen?)

Du er ikke den første kunden jeg noensinne har betjent? Jeg vet hvorfor noen ønsker eller ikke ønsker kvittering. Jeg spør bare fordi jeg vil vite om jeg trenger å printe den ut eller ikke. Er ikke noe problem, men blir litt lei av å få høre de samme frasene 50-100 ganger hver eneste dag? Hva er galt med å bare svare jatakk eller neitakk? 

Anonymkode: c5854...50a

Jammen ikke lett å være kunde. Sier man ingenting/for lite er man sur og ansatte blir fornærmet, sier man noen ord for mye blir det også gale. Foreslår dere setter opp et skilt ved kassa hva man bør og ikke bør gjøre.

Ja, jeg overdriver, og pleier å være hyggelig kunde som sier hei og takk og ikke så mye mer, men altså, gi oss litt slack! 

Anonymkode: dafa5...cd6

  • Liker 13
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jammen ikke lett å være kunde. Sier man ingenting/for lite er man sur og ansatte blir fornærmet, sier man noen ord for mye blir det også gale. Foreslår dere setter opp et skilt ved kassa hva man bør og ikke bør gjøre.

Ja, jeg overdriver, og pleier å være hyggelig kunde som sier hei og takk og ikke så mye mer, men altså, gi oss litt slack! 

Anonymkode: dafa5...cd6

Sa ikke at dette er dumt eller galt. Sa at jeg oppriktig lurer på hvorfor så mange føler de må gi en forklaring?

Anonymkode: c5854...50a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...