Gå til innhold

Dumme ting kunder sier


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

On 3/26/2024 at 10:28 PM, AnonymBruker said:

Ts her.

Var ikke meningen å støte noen, men for å formulere meg på en litt annen måte...er alle disse lange forklaringene på hvorfor man vil ha/ikke vil ha kvitterin rett og slett bare høflighetsfraser? Eller er det et hint til meg som ansatt om at dette er en idiotisk ting å spørre om? (som om jeg kan vite på forhånd hvem som ønsker kvittering eller ikke?)

Jeg oppfatter det nemlig på begge måter, avhengig av kundens tonefall og kroppspråk. Hvis dette kun er ment som høflig smalltalk, trenger jeg jo ikke å irritere meg over det lenger på tunge dager 😊

Anonymkode: c5854...50a

Jeg ser på det som høflig smalltalk. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har hatt 50% på påskevarer siden mandag 18/3 og de mest populære tingene ble utsolgt de første dagene med rabatt. Nå har vi ikke særlig med påskevarer igjen (heldigvis, siden påsken er nesten over og vi har ikke særlig med lagerplass).

I stad hadde jeg en kunde som ble veldig sur for at vi var utsolgt for kyllingene hun ønsket å kjøpe. Det var veldig dårlig at vi hadde så lite påskevarer igjen mente hun. Samme dame ble kjempesur for at vi ikke hadde den julepynten hun ønsket seg da julevarene ble satt ned til 70% i romjula.🙄

Anonymkode: 379a7...032

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brukerdebatt. 

Christina82, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende jeg er litt direkte etter å ha jobbet i butikk i 12 år nå, men hadde en eldre dame innom som syns det var diskriminerende at jakker/blazere ikke kommer med innerlommer eller lommer på utsiden (ofte er det falske lommer), sånn var det over alt og hun kunne ikke skjønne at de som designer ikke tenker på dette, etc.
Hun hang seg mest opp i at det var diskriminerende og hvor hun skulle ha tingene sine da. 
Sa at jeg dessverre ikke designer våre klær og at det dessverre ikke hjelper å ta det utover meg.

Skal også sies at vi i det siste bare har vært tre av syv ansatte på jobb, og «jobber» langt utover den fysiske delen av jobben, så kan godt hende jeg ble oppfattet frekt, men.. Jeg er så lei sånne type kunder, at nå «tar» jeg igjen.

Anonymkode: 7dbc6...b2e

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.3.2024 den 3.20):

Plakat med 2 for 99 kr tilbud. Kundene kunne velge mellom 5 forskjellige og den ene var utsolgt. Kunden ble skikkelig sur fordi det var denne han ville ha to pakker av. Han mente derfor vi selvfølgelig måtte ta ned plakaten med tilbudet når der ikke lengre fantes den ene varen han ønsket på lager..🙄 Prøvde å si at så lenge de andre sortene fortsatt var tilgjengelige, så kunne vi ikke ta ned hele tilbudsplakaten. Dette sank visst ikke helt inn og han mente fortsatt vi burde det.

Tenker ofte at kunder som kommer med urimelige klager og rare kommentarer oftest er litt rare selv. Kanskje litt plager psykisk og noen ganger tenker jeg til og med at de må være lettere psykisk utviklingshemmet…Bare at det ikke syns på den utsendemessig og adferd utenom de teite tingene de sier😅

Anonymkode: 61f44...84c

Enig med deg! 
Her om dagen var vi tomme for egg (jobber i matvare). Årsaken var mangel på landsbasis, og ikke noe vi kunne gjøre noe med. Det vet vel de fleste i Norge nå?? Likevel skjelte en kunde meg ut på det groveste og kalte meg de styggeste ting fordi vi ikke hadde egg til salgs. Jeg synes ikke det er innafor! 

Anonymkode: 3feca...7f9

  • Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kan hende jeg er litt direkte etter å ha jobbet i butikk i 12 år nå, men hadde en eldre dame innom som syns det var diskriminerende at jakker/blazere ikke kommer med innerlommer eller lommer på utsiden (ofte er det falske lommer), sånn var det over alt og hun kunne ikke skjønne at de som designer ikke tenker på dette, etc.
Hun hang seg mest opp i at det var diskriminerende og hvor hun skulle ha tingene sine da. 
Sa at jeg dessverre ikke designer våre klær og at det dessverre ikke hjelper å ta det utover meg.

Skal også sies at vi i det siste bare har vært tre av syv ansatte på jobb, og «jobber» langt utover den fysiske delen av jobben, så kan godt hende jeg ble oppfattet frekt, men.. Jeg er så lei sånne type kunder, at nå «tar» jeg igjen.

Anonymkode: 7dbc6...b2e

Er stort sett enig, men noen ganger (er vel kanskje mest på herrejakker og/eller dressjakker og lignende, så er lommene (og åpningen som gjør det lettere å gå) sydd igjen for at jakken skal fraktes på en god måte. Det er viktig at man vet dette så man kan klippe opp denne sømmen når plagget er kjøpt. Ikke sikkert at det er sånne klær i din butikk, men det er mange som ikke vet dette.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sofie777 skrev (1 time siden):

Er stort sett enig, men noen ganger (er vel kanskje mest på herrejakker og/eller dressjakker og lignende, så er lommene (og åpningen som gjør det lettere å gå) sydd igjen for at jakken skal fraktes på en god måte. Det er viktig at man vet dette så man kan klippe opp denne sømmen når plagget er kjøpt. Ikke sikkert at det er sånne klær i din butikk, men det er mange som ikke vet dette.

Vi har hatt sånne type jakker og, men vært som regel på kåper. Siste årene har spesielt blazerne kommet uten funksjonelle lommer. Vi pleier å være flinke å sjekke og, jeg er litt klok av skade å sjekker også informasjonen på nettsiden, ikke alltid like lett å se om det er søm som kan klippes opp der 👀😅

Anonymkode: 7dbc6...b2e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.3.2024 den 22.28):

Ts her.

Var ikke meningen å støte noen, men for å formulere meg på en litt annen måte...er alle disse lange forklaringene på hvorfor man vil ha/ikke vil ha kvitterin rett og slett bare høflighetsfraser? Eller er det et hint til meg som ansatt om at dette er en idiotisk ting å spørre om? (som om jeg kan vite på forhånd hvem som ønsker kvittering eller ikke?)

Jeg oppfatter det nemlig på begge måter, avhengig av kundens tonefall og kroppspråk. Hvis dette kun er ment som høflig smalltalk, trenger jeg jo ikke å irritere meg over det lenger på tunge dager 😊

Anonymkode: c5854...50a

Det er høflig small talk, men det er også fordi mange tenker at den butikkansatte kan oppfatte det som at man ikke stoler på at varene er korrekt slått inn og derfor vil se at alt er riktig. Så sier man grunnen til at man vil ha kvitteringen, at man vil ha den fordi man skal inn i andre butikker som også har varen, at det er greit å ha om man skal bytte osv. Det er jo det motsatte av hva vi kunder blir kritisert for ellers i tråden, da man beskyldes for å behandle butikkansatte som luft, er opptatt i telefonen, og alt det andre fæle vi gjør.

Så det handler stort sett om at man vil være høflig, og ikke bare si "Ja!" eller "Nei!"

Anonymkode: a5613...124

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er høflig small talk, men det er også fordi mange tenker at den butikkansatte kan oppfatte det som at man ikke stoler på at varene er korrekt slått inn og derfor vil se at alt er riktig. Så sier man grunnen til at man vil ha kvitteringen, at man vil ha den fordi man skal inn i andre butikker som også har varen, at det er greit å ha om man skal bytte osv. Det er jo det motsatte av hva vi kunder blir kritisert for ellers i tråden, da man beskyldes for å behandle butikkansatte som luft, er opptatt i telefonen, og alt det andre fæle vi gjør.

Så det handler stort sett om at man vil være høflig, og ikke bare si "Ja!" eller "Nei!"

Anonymkode: a5613...124

Jeg jobber med service, og vær så snill: Bare si ja eller nei!

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunder som kommer med full handlevogn til selvbetjeningen (det er en ergrelse i seg selv), begynner med øl eller tobakk, som i utgangspunktet er bra, da jeg kan komme og godkjenne og gå tilbake til det jeg holder på med. Den irriterende delen, derimot, er når jeg er opptatt i kassa, og de begynner med "voksenvaren", men i stedet for å bare fortsette å scanne varer til jeg kommer, blir de stående der som nek og vente. 

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrankDrebin 2 1/2 skrev (12 timer siden):

Kunder som kommer med full handlevogn til selvbetjeningen (det er en ergrelse i seg selv), begynner med øl eller tobakk, som i utgangspunktet er bra, da jeg kan komme og godkjenne og gå tilbake til det jeg holder på med. Den irriterende delen, derimot, er når jeg er opptatt i kassa, og de begynner med "voksenvaren", men i stedet for å bare fortsette å scanne varer til jeg kommer, blir de stående der som nek og vente. 

Det er fordi det står at man skal vente til varene blir sjekket. Jeg har studert skjermen mens jeg venter, men det er ingen "fortsett å scanne mens du venter"-knapp

  • Liker 7
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofie777 skrev (2 timer siden):

Det er fordi det står at man skal vente til varene blir sjekket. Jeg har studert skjermen mens jeg venter, men det er ingen "fortsett å scanne mens du venter"-knapp

Det der tror jeg ikke at jeg heller hadde skjønt. Hvis jeg først hadde scannet en sånn vare og fått melding om å vente på kontroll, så ville jeg gjort nettopp det, stoppet scanningen og ventet på kontroll. Både kunder og butikkansatte sier og gjør mye rart/dumt, men noen ganger handler det rett og slett om forskjellig ståsted og forskjellig fortolkning av en situasjon ut fra sitt ståsted. (For eks var det diskusjon om gavekort i denne tråden for noen tid tilbake, før jeg leste den diskusjonen hadde det aldri falt meg inn at ikke butikken alltid enkelt kunne scanne gavekortet og lese av hvor mye som var igjen på det.)

Men tilbake til øl og andre "voksenvarer": Når det over er sagt, så pleier jeg personlig alltid å velge betjent kasse med sånne varer nettopp for å slippe denne typen bryderi for både meg og butikken. 

Anonymkode: cb36b...a26

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FrankDrebin 2 1/2 skrev (16 timer siden):

Kunder som kommer med full handlevogn til selvbetjeningen (det er en ergrelse i seg selv), begynner med øl eller tobakk, som i utgangspunktet er bra, da jeg kan komme og godkjenne og gå tilbake til det jeg holder på med. Den irriterende delen, derimot, er når jeg er opptatt i kassa, og de begynner med "voksenvaren", men i stedet for å bare fortsette å scanne varer til jeg kommer, blir de stående der som nek og vente. 

Jeg går alltid i betjent kasse med 'voksenvarer', det er langt mer effektivt at jeg som begynnende-grå-noe-og-førtiåring som nok forlengst har opplevd min siste forespørsel om legitimasjon på tobakk oppsøker den som skal trykke på knappen enn at ansatte skal måtte komme til meg 😁

Anonymkode: 3e488...a3b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg går alltid i betjent kasse med 'voksenvarer', det er langt mer effektivt at jeg som begynnende-grå-noe-og-førtiåring som nok forlengst har opplevd min siste forespørsel om legitimasjon på tobakk oppsøker den som skal trykke på knappen enn at ansatte skal måtte komme til meg 😁

Anonymkode: 3e488...a3b

Et godt valg. :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, sofie777 said:

Det er fordi det står at man skal vente til varene blir sjekket. Jeg har studert skjermen mens jeg venter, men det er ingen "fortsett å scanne mens du venter"-knapp

Mulig at det er annerledes der. Der jeg jobber er det bare å trykke på en knapp og fortsette til en av oss kommer. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C-girl skrev (På 14.5.2023 den 14.13):

Samme person fortalte om et ungt par som spurte om plommetrær. På slutten av samtalen nevner mannen at de må vel ha noe jord å plate trærne i. Det kommer da fram at de tenker å plante to plommetrær på balkongen i blokkleiligheten sin, i hver sin potte. 

De fikk da svar om at det ikke går an å plante trær som blir 3-4m høye i potter. 

En kan ha de noen år i potte har selv gjort det før jeg bestemte nøyaktig hvor bærbusker og trær skulle stå

Anonymkode: 35be3...002

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

FrankDrebin 2 1/2 skrev (14 minutter siden):

Mulig at det er annerledes der. Der jeg jobber er det bare å trykke på en knapp og fortsette til en av oss kommer. :) 

Hvor tenker du "der" er? Har de ikke samme system i alle butikker i samme kjede i hele landet? For meg er det snakk om Meny og Joker. Jeg liker å se på skjermer, derfor har jeg studert den nøye når jeg har ventet, som jeg skrev og ikke sett en "fortsett"-knapp. Kan dessverre ikke sjekke det nå siden disse kassene er stengt pga. tyveri.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.9.2023 den 20.01):

Dette gjorde jeg på lørdag. Har aldri gjort det, pleier alltid å slippe de foran meg i kø først (som man bør gjøre). Men akkurat på lørdag gjorde jeg det. De to foran meg i køa hadde smekkfulle handlevogner, og jeg stod med et glass pastasaus i hånda og hadde attpåtil med meg 4-åringen min som nærmest stod og sikla oppi stativet med donuts og maste etter godteri. 
Jeg sa «unnskyld meg, jeg har kun denne» og smatt foran. Mannen i kassa smilte lurt, og sa «det hadde jeg gjort også». 
Hun ene damen reagerte, himlet med øynene mot meg, mens hun andre smilte pent. 

Anonymkode: 0c868...192

Har og merket meg det at folk ikke lenger er flinke til å slippe forbi de med 1-3 varer, var mer normalt før. Selv slipper jeg de konsekvent forbi

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En kan ha de noen år i potte har selv gjort det før jeg bestemte nøyaktig hvor bærbusker og trær skulle stå

Anonymkode: 35be3...002

De mente på permanent basis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (1 time siden):

Har og merket meg det at folk ikke lenger er flinke til å slippe forbi de med 1-3 varer, var mer normalt før. Selv slipper jeg de konsekvent forbi

Jeg har sluttet med det, for litt for ofte var de trege likevel. Fomlet med lommebok som de ikke fant for den lå nederst i veska, betalte med mynter men så hadde de ikke nok allikevel, hadde glemt noe og måtte bare gå i andre enden av butikken og hente en vare, og hvor ble det nå av den pantelappen de hadde, de skal ha en bestemt type snus som det er tomt for, så den må hentes i en annen kasse, og de har en pakke som skal hentes osv. Slipper fram typiske arbeidsfolk som står der med en cola og en bagett, de pleier å komme seg raskt gjennom kassen. 

Anonymkode: dafa5...cd6

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...