Gå til innhold

Dumme ting kunder sier


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Medlemmet

Har sikkert egentlig mange flere historier etter ett år bak kassa, men kommer bare på disse i første omgang;

En gammel, skrøpelig mann er stamkunde på butikken. Det slår altså ikke feil, hver gang han kommer til kassa og skal slå inn koden sin tar han fram et lite forstørrelsesglass fra lomma. Og hveeer gang ser han på meg og sier: "En sånn har du ikke sett før, nei??" Jeg må jo bare smile og si: "He he, neeei.." :laugh: Også nevner han gjerne at gamlinger som han trenger "en sånn" for å klare å lese tallene, den er så høvelig atte, og det er ikke måte på. Han er såå koselig. 

En annen stamkunde pleier å handle omtrent en gang i uka, som regel sammen med kona. Når de kommer til kassa sier jeg selvfølgelig: "Hei! :)" Han svarer i 8 av 10 tilfeller: "To bokser general løs" uten en mine i trynet. I de to andre tilfellene møter jeg bare en vegg av stillhet. Det verste er at kona hans er sååå smilende og hyggelig. Uheldigvis er det ikke hun som betaler, hun står i enden av kassa og pakker varene :laugh: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kunder som stormer inn i butikken og begynner med "jeg skal ha en xxxx". Eeh... Hei til deg også? 

Jobbet på Clas Ohlson, hvor kunder gjerne må finne varen selv eller henvende seg i ekspedisjonen. Når jeg satt i kassa fikk jeg mange syre kunder som virkelig ikke forstodet at jeg ikke kunne blinde dem til andre enden av butikken for å finne en vare for dem. Jeg sa høflig at de måtte gå hen til disken for å få denne hjelpen, hvorpå flere mente på at jeg fint kunne gjøre det, for "du står jo bare her og henger". Joda.... Står bare og henger ved kassesystemet, der vi har pengene og der kunder betaler. 

Anonymkode: 3262b...90b

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kunder som stormer inn i butikken og begynner med "jeg skal ha en xxxx". Eeh... Hei til deg også? 

Jobbet på Clas Ohlson, hvor kunder gjerne må finne varen selv eller henvende seg i ekspedisjonen. Når jeg satt i kassa fikk jeg mange syre kunder som virkelig ikke forstodet at jeg ikke kunne blinde dem til andre enden av butikken for å finne en vare for dem. Jeg sa høflig at de måtte gå hen til disken for å få denne hjelpen, hvorpå flere mente på at jeg fint kunne gjøre det, for "du står jo bare her og henger". Joda.... Står bare og henger ved kassesystemet, der vi har pengene og der kunder betaler. 

Anonymkode: 3262b...90b

Jobber på Clas nå.  Tiltross for at vi er heldige å har mange hyggelige kunder, og som skjønner at vi ikke kan gå fra kassene så har vi også de som blir utrolig mugne. 

Ja jeg har en kasse og jeg kan forsåvidt sjekke hvor varene ligger, men med et tregt system i kassen så tar det tid. 
Hovedoppgave i denne kassen (vi har en hurtigkasse og en servicedisk i kasseområde + 2 disker ute i butikken) er å fikse køen som kommer bak deg, og la folk få betalt for varene sine. Den andre kassen/disken har i oppgave å ta reklamasjoner, bytting og andre henvendelser. Selvfølgelig hvis jeg vet hvor varen kunden er ute etter så forteller jeg jo det, men hvis ikke så må jeg sende han/hun over i servicekassen for å få svar. 90% av kundene skjønner dette, mens de resterende snakker om dårlig service og ''herregud, du jobber jo her''. De sier jo ikke dette om det er kø i den andre kassen, men som regel er det jo det og spesielt på lørdager (da er jo ALLE innom). Synes jo så synd på de som må vente i maks 2 minutter for å få hjelp (NOT!) Det er ikke sånn at du er alene i butikken skjønner du, og det er flere enn deg som trenger hjelp. Hver enkelt ansatt kan bare hjelpe en kunde av gangen, og da må du ha bittelitt tålmodighet.

 Altså vi har 15 000 varer og vel så det, bare det å huske 1/4 i hode er vanskelig. Jeg er evig takknemlig for pc'ene med eget system og hjemmesiden, den hjelper meg utrolig mye. Eller så har jeg grei kontroll på hvilken avdeling det ligger, men skal du ha akkurat plassering så må du høre med noen andre som ikke sitter i kassa. De eneste gangene jeg får forlate kassa er når en kunde ''krangler'' om pris (love it), og det er kø i service. Jeg kan dessverre ikke leie hver kunde akkurat til hylla, og de burde klare å komme seg frem. Det er svarte hyller med klare hvite tall på, så det skulle være enkelt for en normal oppegående person å se dette. 

Puh, dagens/nattens utblåsning.. :P 
 

Anonymkode: ffdcd...054

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haater når jeg holder på med et eller annet, kunder kommer med en random vare og "du der hva koster denne sausen????". 

Jeg har IKKE prisene på alle varene i hodet, så da må jeg nesten enten 1. lese på taggen (hvorfor gjør ikke kunder det selv??) eller 2. ta med varen til kassen og sjekke prisen der (det kan man også gjøre selv). Gjør det uten å klage, men hvorfor tror mange kunder vi kan alle prisene utenatt? Vi har ganske mange varer i butikken .... 

Anonymkode: 08c4e...3ca

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun har kan ikke ha vært helt god :kari:

Kunden handler, betaler, pakker, alt er bra. Så når jeg har begynt på neste kunde kommer hun BAK kassen, stiller seg 2cm fra meg og stirrer stygt på meg frem til jeg er ferdig med den nye kunden. Hun legger kvitteringen foran meg og er skikkelig sur.

Jeg snaker rolig, kunden bokstavlig talt skriker surt. 


Kunde: Her har du regnet feil. 
Meg: Oj, hvis noe er feil skal vi ordne det, hva er feil mener du?
Kunde: Se på kvitteringen så ser de det!!
Meg: Jeg kan ikke gjøre noe hvi....
Kunde: Se på kvitteringen, du ser jo hva du har gjort. 
Meg: Jeg k.... 
Kunde: Se på kvitteringen, du må se din egen feil. 
Meg: ......
Kunde: SE DER DA, du har tatt betalt for 4 pizzaer!!  
Meg: Men du kjøpte jo 4 pizzaer?
Kunde: men hvorfor er det noe til 28 her?? Jeg har fader ikke kjøpt noe..
Meg: Det er isen du kjøpte, hvis du faktisk leser der så står det is 28 kroner. 
 

Da blir kunden flau. Og det forstår jeg, det burde hun. Skjelle ut en butikkansatt på den måten, hun var den frekk, ekkel, sur og høylytt - fordi HUN ikke leste på kvitteringen. Var en del kunder bak i køen som så ganske sjokkert ut også.

Og herregud hvis noen mener det er noe feil på kvitteringen hjelper det ikke å gi den til meg og mene jeg automatisk skal se hva "feilen" er blant x-antall varer, uten å si hva det gjelder. Det er ikke som om jeg manuelt sitter å trykker inn prisene, prisene går automatisk på kassen. Åhhhh blir sur bare av å tenke på det, kjerring!!

Anonymkode: 08c4e...3ca

Skjønner ikke visse folk. At de forventer god service når de selv oppfører seg slik, uavhengig av feil! Folk as. Hater også de som kjefter å bare "her er det feil!". Så er det ikke feil likevel, så smiler de å er verdeeeeens hyggeligste 🙄 My ass. 

Anonymkode: 84597...371

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun har kan ikke ha vært helt god :kari:

Kunden handler, betaler, pakker, alt er bra. Så når jeg har begynt på neste kunde kommer hun BAK kassen, stiller seg 2cm fra meg og stirrer stygt på meg frem til jeg er ferdig med den nye kunden. Hun legger kvitteringen foran meg og er skikkelig sur.

Jeg snaker rolig, kunden bokstavlig talt skriker surt. 


Kunde: Her har du regnet feil. 
Meg: Oj, hvis noe er feil skal vi ordne det, hva er feil mener du?
Kunde: Se på kvitteringen så ser de det!!
Meg: Jeg kan ikke gjøre noe hvi....
Kunde: Se på kvitteringen, du ser jo hva du har gjort. 
Meg: Jeg k.... 
Kunde: Se på kvitteringen, du må se din egen feil. 
Meg: ......
Kunde: SE DER DA, du har tatt betalt for 4 pizzaer!!  
Meg: Men du kjøpte jo 4 pizzaer?
Kunde: men hvorfor er det noe til 28 her?? Jeg har fader ikke kjøpt noe..
Meg: Det er isen du kjøpte, hvis du faktisk leser der så står det is 28 kroner. 
 

Da blir kunden flau. Og det forstår jeg, det burde hun. Skjelle ut en butikkansatt på den måten, hun var den frekk, ekkel, sur og høylytt - fordi HUN ikke leste på kvitteringen. Var en del kunder bak i køen som så ganske sjokkert ut også.

Og herregud hvis noen mener det er noe feil på kvitteringen hjelper det ikke å gi den til meg og mene jeg automatisk skal se hva "feilen" er blant x-antall varer, uten å si hva det gjelder. Det er ikke som om jeg manuelt sitter å trykker inn prisene, prisene går automatisk på kassen. Åhhhh blir sur bare av å tenke på det, kjerring!!

Anonymkode: 08c4e...3ca

For en gærning. Skjønner godt hun ble flau. Makan! Bra de andre kundene ble sjokkerte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C'est la vie:)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Haater når jeg holder på med et eller annet, kunder kommer med en random vare og "du der hva koster denne sausen????". 

Jeg har IKKE prisene på alle varene i hodet, så da må jeg nesten enten 1. lese på taggen (hvorfor gjør ikke kunder det selv??) eller 2. ta med varen til kassen og sjekke prisen der (det kan man også gjøre selv). Gjør det uten å klage, men hvorfor tror mange kunder vi kan alle prisene utenatt? Vi har ganske mange varer i butikken .... 

Anonymkode: 08c4e...3ca

Jeg pleide å si "Oisann, er det ikke lapp med pris under varen, det må jeg få sjekket opp i", hvor jeg går sammen med kunden til der han fant varen for å se.

Går bevisst ikke til kassen først for å slå det inn, for i 99% av tilfellene står prisen under varen eller 3 cm for mye til venstre til at kunden klarer å forstå det. Selv om navnet på varen står der i tydelig skrift... 

At kunder oker å bruke tid på å finne en ansatt for å skulle ha varen scannet inn, når det et såååå mye enklere å lete etter prisen selv, som igjen i 99% (!!!!) av tilfellene er rett foran nesa på de! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C'est la vie:)
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobber på Clas nå.  Tiltross for at vi er heldige å har mange hyggelige kunder, og som skjønner at vi ikke kan gå fra kassene så har vi også de som blir utrolig mugne. 

Ja jeg har en kasse og jeg kan forsåvidt sjekke hvor varene ligger, men med et tregt system i kassen så tar det tid. 
Hovedoppgave i denne kassen (vi har en hurtigkasse og en servicedisk i kasseområde + 2 disker ute i butikken) er å fikse køen som kommer bak deg, og la folk få betalt for varene sine. Den andre kassen/disken har i oppgave å ta reklamasjoner, bytting og andre henvendelser. Selvfølgelig hvis jeg vet hvor varen kunden er ute etter så forteller jeg jo det, men hvis ikke så må jeg sende han/hun over i servicekassen for å få svar. 90% av kundene skjønner dette, mens de resterende snakker om dårlig service og ''herregud, du jobber jo her''. De sier jo ikke dette om det er kø i den andre kassen, men som regel er det jo det og spesielt på lørdager (da er jo ALLE innom). Synes jo så synd på de som må vente i maks 2 minutter for å få hjelp (NOT!) Det er ikke sånn at du er alene i butikken skjønner du, og det er flere enn deg som trenger hjelp. Hver enkelt ansatt kan bare hjelpe en kunde av gangen, og da må du ha bittelitt tålmodighet.

 Altså vi har 15 000 varer og vel så det, bare det å huske 1/4 i hode er vanskelig. Jeg er evig takknemlig for pc'ene med eget system og hjemmesiden, den hjelper meg utrolig mye. Eller så har jeg grei kontroll på hvilken avdeling det ligger, men skal du ha akkurat plassering så må du høre med noen andre som ikke sitter i kassa. De eneste gangene jeg får forlate kassa er når en kunde ''krangler'' om pris (love it), og det er kø i service. Jeg kan dessverre ikke leie hver kunde akkurat til hylla, og de burde klare å komme seg frem. Det er svarte hyller med klare hvite tall på, så det skulle være enkelt for en normal oppegående person å se dette. 

Puh, dagens/nattens utblåsning.. :P 

Det verste er faktisk når kundene kommer hen og remser opp flere varer de skal kjøpe, hvor de står og stirrer på meg i kassen. Som du sier, står man i kassen, så kan man ikke forlate stedet. Og ja, kundene må da kunne se at andre står der for å betale sine varer? Jeg kan forklare og peke retning, men disse kundene beveger seg ikke... Hvorfor? Jo, for de forventer at jeg skal løpe å hente varen for dem!

En går ikke på Kiwi, gir handlelisten til personen i kassen og sier "Vær så god, dette er det jeg skal ha i dag, løp og hent det til meg, jeg har dårlig tid, så kan ikke lete etter alt dette selv". 

Hadde faktisk en som ga meg halve handlelisten og mente på at det ville gå mye raskere om vi begge hentet halvparten hver.... :sprettoy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, C'est la vie:) skrev:

En går ikke på Kiwi, gir handlelisten til personen i kassen og sier "Vær så god, dette er det jeg skal ha i dag, løp og hent det til meg, jeg har dårlig tid, så kan ikke lete etter alt dette selv"

Ugh, en sånn kunde hadde vi i butikken jeg jobbet i før. Kom inn i butikken, praiet nærmeste ansatt og stakk handlelista i hånda deres, og med et surt "Finn varene for meg, jeg er så dårlig til beins!" Hvorpå hun, tilsynelatende uten problemer, marsjerte inn på kaféen ved siden av for å drikke kaffe... Jah, var jo veldig greit når det står "melk" på lappen, men ikke hva slags melk. Eller "egg". La oppi det dyreste jeg, hvis jeg uheldigvis ikke rakk å løpe unna når jeg så at hun kom. Sjefen var en feiging som ikke turte å si fra til dama at hun ikke fikk gjøre det slik, og bare ba oss om å gjøre som hun sa. :angry:

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13. mai 2016 at 8.49, C'est la vie:) skrev:

Som kunde begynner det å forundre meg at andre kunder kommer hen til meg og begynner å spørre om produkter... Jeg jobber ikke der!? 

Det skjer oftere enn man skulle tro og jeg forstår ikke hva det er som gjør at jeg blir sett på som en ansatt? Det være seg Biltema, Jernia, kosmetikk, matforretninger eller interiørbutikker. Hadde jeg hatt en spesiell klesstil hadde det vært en ting, men jeg har ikke det. Selv i butikker med synlige ansatt-klær OG skilt (!) blir jeg spurt om jeg kan hjelpe... Selv om jeg vandrer med handlekurv kommer de hen!

Er det flere som opplever dette? Er det vanlig å bli tatt for å være ansatt i butikker? 

Har dere spurt noen om hjelp, hvor det viser seg at de ikke jobber der? Og eventuelt HVA med dem  gjorde at du trodde de var ansatt der? 

Haha dett skjedde nylig med mannen min. Vi var på en på en interiørbutikk/blomsterbutikk, og jeg hadde samlet en del lys og blomster pluss  diverse i vognen, som mannen min da sto å passet på. Sto delvis uinteressert ved vognen og stirret på mobilen sin :P Tre forskjellige kunder kom bort til han for å spørre om de kunne hjelpe han med å finne blomster, råd osv. :fnise: Han hadde på seg jeans og en skjorte, de ansatte hadde t-skjorte og svarte bukser, pluss en helt annen farge...

Anonymkode: 65d4a...fee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en kunde i går kveld som var dødelig fornermet.
Hos oss har vi slik selvbetjeningsdisk slik at man scanner varene selv og betaler uten å gå i vanlig kasse. Ved utsjekkspunktet sitter gjerne en person for å svare på spørsmål, hjelpe kunder med eventuell feilprising og diverse ting som skulle dukke opp. Når jeg sitter der så ekspiderer vi gjerne en kortkasse også for å ta unna kø. Og i går  var det ei dame som ble så sint og fornermet over at jeg kun tok kort og at vi ikke var flere på jobb. Hun kjeftet på meg for at jeg stod i kortkassa og overvåkningskassa og kunne ikke fatte å begripe hvorfor jeg ikke stod i en normal kasse.

La meg understreke at i de andre kassene var det maks 2 personer foran i kø.

Anonymkode: c2348...231

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordbærmafian.....

Skulle fylle ut nyplukkede jordbær, men fikk ikke lagt de ut på frontbordet en gang fordi det seriøst sto ca 12-14 kunder rundt trallen min med nye jordbær på.. 

Prøvde å si flere ganger at det hadde vært snilt om jeg fikk legge jordbærene på bordet før de kastet seg over "de beste" på tralla mi. Tror jeg nevnte det tre ganger og ingen hørte, så jeg tok tralla mi inn på lageret og ventet til de hadde gått! Jævla jordbærmafia🙊

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

12 minutter siden, aurinko skrev:

Jordbærmafian.....

Skulle fylle ut nyplukkede jordbær, men fikk ikke lagt de ut på frontbordet en gang fordi det seriøst sto ca 12-14 kunder rundt trallen min med nye jordbær på.. 

Prøvde å si flere ganger at det hadde vært snilt om jeg fikk legge jordbærene på bordet før de kastet seg over "de beste" på tralla mi. Tror jeg nevnte det tre ganger og ingen hørte, så jeg tok tralla mi inn på lageret og ventet til de hadde gått! Jævla jordbærmafia🙊

Haha ja! Samme hos oss, og står det to kasser i høyden er selvfølgelig alltid de nederste de fineste og nyeste.

skulle tro kundene trodde vi hadde ørten leveringer med jordbær hver dag. Alle jordbærene er fra nøyaktig samme levering. Det er nøyaktig samme kvalitet. Selv kundene som ser at jeg kommer med jordbær og fyller to kasser oppå hverandre skal ta fra den nederste for den må jo være mye ferskere:P

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, superdupermeg skrev:

 

Haha ja! Samme hos oss, og står det to kasser i høyden er selvfølgelig alltid de nederste de fineste og nyeste.

skulle tro kundene trodde vi hadde ørten leveringer med jordbær hver dag. Alle jordbærene er fra nøyaktig samme levering. Det er nøyaktig samme kvalitet. Selv kundene som ser at jeg kommer med jordbær og fyller to kasser oppå hverandre skal ta fra den nederste for den må jo være mye ferskere:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare kluss med sitering.  Men siste AB,  dere rullerer vel varer? Nå pleier ikke jeg å ta de nederste kurvene men butikker rullerer jo stort sett varer, ergo skal de nyeste jordbærene være nederst? 

Visse ting tar jeg lengre bak for å få bedre holdbarhet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, Rørleggerfrue skrev:

Bare kluss med sitering.  Men siste AB,  dere rullerer vel varer? Nå pleier ikke jeg å ta de nederste kurvene men butikker rullerer jo stort sett varer, ergo skal de nyeste jordbærene være nederst? 

Visse ting tar jeg lengre bak for å få bedre holdbarhet. 

Jordbær står seg virkelig ikke lenge etter levering. Spesielt ikke de som er fraktet fra utlandet. Ergo kan man jevnt over gå ut fra at alle jordbær som til en hver tid befinner seg i lokalet, entet på lager eller ute i butikken, kom med samme leveranse. Og bær fra samme leveranse ble plukket i samme tidsperiode og sannsynligvis hos samme produsent. 

Dette, pluss nordmenns generelle jordbærgalskap, tilsier at det for butikkene vil være tilnærmet umulig å ha gamle jordbær i butikk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skal kjøpe jordbær uten lokk eller uten plast over så tar jeg ofte fra et hakk ned om mulig, fordi jeg ikke vil ha kurver som frekke folk har plukket på.. men jeg ville aldri tatt nederst da, gjør det bare om det er enkelt å få tak i (bare 1-2 kurver på brettet over feks)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom en gutt på min alder i kassen min på lørdag, vet ikke om han prøvde å være morsom/flørte/whatsoever.... 

Kunde: Såpe og alkohol, det kan drikkes rent begge deler eller hva? hehhehehehheheh
Meg: Det gjør du som du vil med *ler ikke*
Kunde: Du har ikke lyst å komme å drikke med meg da? Du kan få litt? hehheh
Meg: Nei. 
Kunde: Hehehhehe så morsom du er. 
Meg: Pose?
Kunde: Får jeg den gratis eller? ;)))))
Meg: Nei. 
Kunde: Jaa få en da siden du spør så fint heheheh. 
Meg: Det blir hundre og to kroner. 
Kunde: Har du trukket fra rabatten min nå da? heheheheh
Meg: Nei. 

Hadde lyst å si til han at nå var det på tide å gi seg før det ble for kleint. Var ikke måte på hvor mange "morsomme" vitser det var :roll: Er hyggelig på jobb fordi jeg må, ikke for noe mer. 

Anonymkode: 08c4e...3ca

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10.6.2016 at 21.37, AnonymBruker skrev:

Dette skjedde nå i ettermiddag.

Jeg observerte en dame som la en kjølevare i frysedisken, så jeg hentet varen og ga den til henne og ba henne om å legge den i en kjøledisk når hun har ombestemt seg slik at butikken kan selge den til noen andre. Hun tok imot den, mumlet noen gloser for seg selv og gikk mot der kjølevarene er. Tilfeldigvis gikk hun på meg to ganger kort tid etterpå. Den første gangen fnøs hun høyt og bråsnudde da hun så meg, den andre gangen stormet hun mot kassa mens hun ropte høyt om at det var umulig å handle når butikken har spioner som følger etter henne. :sukk:

Anonymkode: 39f55...e40

Jeg mistenker kunder for å ha en egen sport: "Legge varer på tilfeldige steder i butikken"-sporten. På Rema´en her ser jeg varer som er feilplasserte til stadighet.. Er det noe dere som jobber på matvarebutikk merker mye av?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...