Gå til innhold

500 kr per uke - Dagligvarebutikk

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

TS

Takk for tipsene dine!  Kanskje er trikset faktisk å ikke planlegge.

Det kommer an på hva du gjør med pengene. Du kan også kjøpe bedre produkter (f.eks. klær) med dem, som gjør at du sjeldnere kaster klær og trenger å kjøpe nye. Dette er bare et eksempel. Det finnes helt sikkert flere (og kanskje enda bedre) alternativer.

Anonymkode: dd596...2cb

Jeg kjøper kun kvalitetsklær og sko til oss, bruker mye penger på hus, hjem, reiser og alt som inngår i det gode liv. Tjener veldig bra og bruker pengene på å ha det bra i form av god mat, fint hjem , reiser og opplevelser.  Skal ikke sitte der som gammel og angre på at jeg ikke levde bra mens jeg kunne

Anonymkode: 6105d...309

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.9.2026 den 17.48):

Jeg bruker 2500,- i snitt på mat pr mnd. Men jeg spiser også mye fordi jeg trener daglig. 

Jeg følger med på tilbud, handler datovarer, og sjekker kilopris der det er fornuftig. 

Men når du inkluderer kattemat og husholdningsartikler så blir det ganske ekstremt.

Mye av kattematen på butikk er heller ikke så mye billigere pr porsjon enn hva mat av bedre kvalitet er, spesielt ikke om du ser etter tilbud. Kilopris på kattemat er en ting, men hva som tilsvarer en dagporsjon for en katt er veldig ulikt mellom ulike fortyper. For en katt på 5kg f.eks kan en dagsporsjon tørrfor variere fra 50g til 90g mellom ulike merker. Om katten må spise dobbelt så mye for å bli mett, så hjelper det ikke om kiloprisen er litt lavere.. 

Anonymkode: 07d37...25f

Etter jeg begynnte å trene styrke og slanke meg samtidlig har matbusjettet mitt økt drastisk. Jeg bruker rundt 5 000 i månenden nå. 😅

Har du lyst å legge ut en vanlig dag med hva du spiser? Jeg klarer ikke å få i meg nok protein gjennom mat, så drikker mye YT protein shake, spiser YT protein yogurt med protein pulver osv. Det er begrenset hva jeg klarer å få av volum i magen i løpet av en dag. 

Anonymkode: bab0c...93f

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

TS

Tusen takk! Det gjør meg veldig glad! Takk! Takk!

Du nevner veldig gode ting, og takk for tipsene dine! Jeg forstår hvorfor du nevner disse tingene, og det er selvfølgelig helt greit at du kjøper dette. Men jeg ville håndtert disse tingene annerledes. For eksempel finnes det diverse produkter som egentlig ikke er basisvarer, men «luksusvarer». Man kan klare seg uten dem. Yoghurt, grønnsaker, frukt, kjøtt og fisk ligger ganske ofte i rabattkdisken. Det er bedre å vente til du kan kjøpe dem med rabatt, enn å kjøpe dem til full pris «nå». På den måten kan du enkelt spare 20–80 kr per matvare. Bringebær kan du få gratis i naturen. Røde linser og erter kan man kjøpe tør & billig på "innvandrerbutikk". F.eks 900gr røde linser til 30-35kr.

Svaret mitt er ikke ment som kritikk på det du skrev. Tvert imot. Jeg vil også hjelpe deg og vise deg hvordan du kan kjøpe de fleste av disse tingene for mindre penger. Men helt ok hvis du likevel kjøper det fersk og til full pris. Ikke noe problem.

https://www.foodstuff.no/blog/naturellyoghurt?gad_source=1&gad_campaignid=24141412765&gbraid=0AAAAACVYQL_Av8VkJditK42mPhKgtVko1&gclid=CjwKCAjw_eLVBhBEEiwAeaYZfLWFhsiYooO9wEnrBytDD1eJcq-FXlvSWu_MuQQK_vUQmMf_J_tR1RoCwJQQAvD_BwE

Bruker melk fra datodisken 

Holder i 2-3-4 uker

Skrevet

Jeg har også hatt noen perioder der det har vært nødvendig å knipe kraftig inn, og da har jeg alltid brukt porsjonering.  Pakker enkeltvis, porsjoner av så mye som mulig.  Det krever jo frysemuligheter, men er en grei måte å gjøre det på. 

Skrevet

TS

Jytte skrev (3 timer siden):

Nei, ts, du trenger ikke ha spiseforstyrrelse, jeg har hatt det og derfor mistenkte jeg deg litt...  Kan vi se din ukes-meny? Det ville vært fint for det kan inspirer andre og.

Takk, Jytte, jeg forstår nå bedre hvorfor du spurte. Beklager at du gikk gjennom det.

Godt spørsmål!

Jeg lager ikke ukes-meny. Jeg prøver å være så fleksibel som mulig.

Til hvert varmt måltid (vanligvis middag, men noen ganger også lunsj) bruker jeg en basisvare (ris, bulgur, quinoa, pasta, potet, nudler, noe annet, eller en kombinasjon) + grønnsaker + protein (kjøtt, fisk, egg, bønner, hjemmelaget kraft, noe annet, eller en kombinasjon). 

Jeg prøver hovedsakelig å velge produkter som jeg kan lagre lenge (tørre linser, kikerter osv, i fryseren, blancherte, eller som holder seg godt lenge, som for eksempel gresskar). Jeg bruker ofte flere grønnsaker i ett måltid. Det betyr ikke at jeg aldri kjøper ferske grønnsaker som må spises snart. Det gjør jeg også hvis jeg er sikker på at jeg kan spise dem på kort tid. Men jeg foretrekker grønnsaker som ikke blir fort dårlige, eller som jeg kan gjøre i fryseren (evt etter jeg har laget... suppe, saus, noe annet f.eks).

Når jeg kjøper kjøtt eller fisk i større porsjoner, kutter jeg det i små porsjoner før jeg legger det i fryseren. På den måten kan jeg oppbevare det og ta en liten bit når jeg vil. Det samme gjelder for eksempel tomatsaus (hjemmelagde eller hakkede tomater fra en pakke). Små porsjoner, slik at du alltid kan ta den mengden du trenger. 

Dette gjør at jeg enkelt kan variere kostholdet mitt hver dag ved å ta noe fra hver "gruppe". 

Frokost (og noen ganger lunsj) kan være hva som helst. Havregrøt, grøt av havre+ris kanskje med noe ekstra frukt f.eks, brød, knekkebrød, yoghurt med müsli eller frukt, hjemmelagde rundstykker eller noe annet. 

På denne måten kan jeg bare ta det som er på tilbud i butikken eller som ligger i rabattdisken akkurat nå. På tirsdag kan det være kylling og müsli, på torsdag yoghurt og gulrøtter, på fredag brød og poteter. 

Og slik samler jeg forskjellige typer grønnsaker, forskjellige typer kjøtt/fisk, forskjellige typer ... og kan jeg kombinere i det uendelige med det jeg har.

I tillegg kjøper jeg basisvarer og produkter jeg har lyst til å ha. Hvis jeg for eksempel vil lage en rett, som lasagne, prøver jeg å samle ingrediensene på forhånd med det i tankene. Og jeg lager ofte enklere eller alternative versjoner. I stedet for pastaplater kan du bruke skiver av squash eller bruke vanlig pasta. I stedet for saus fra en pose, kan du lage din egen tomatsaus. Da er man mye mer fleksibel, slik at man ikke alltid trenger å kjøpe dyre produkter, men kan velge billigere alternativer eller det som man "finner" til rimelig pris. Som noen ganger også er sunnere.

Dette er en helt annen måte å tenke på, og det fungerer ikke for alle. Dette er enklere når du er alene enn når du bor og spiser sammen med andre. Hvis du synes det er nyttig, kan du også lage en liste på papir, på datamaskinen eller på telefonen, slik at du har oversikt over hva du har. F.eks 3 porsjoner kylling, 6 egg, 2x tomatsaus, 4 porsjoner spinat osv. Hvis du lager tre kolonner, én for basisingredienser (som ris og pasta), én for grønnsaker og én for kjøtt/fisk osv. kan du enkelt velge noe fra hver gruppe.

Hvis du har noen spørsmål om det, gi meg gjerne beskjed.

• Liker 1
Skrevet

Vil sterkt anbefale at du kjøper tørrfor til katten av høyere kvalitet. Det du finner i dagligvarebutikken er som at du skulle leve på McDonalds. Du overlever, men ikke så mye mer enn det.

I verste fall kan katten utvikle sykdommer, f.eks krystaller i urinen (som en av mine katter gjorde da jeg ga den tørrfor fra dagligvarebutikken) og det kan bli mye dyrere.

Anonymkode: 70cd8...25c

• Nyttig 1
Skrevet

TS

Ja! Dette er noe jeg vil investere tid og penger i! Takk!

Jeg har hørt mye om det før, men ikke gjort det selv enda.

Finnes det en fysisk butikk hvor man kan kjøpe en yoghurtmaskin?

Jeg søker på internett, men har ikke funnet så mye ennå.

Fru Uperfekt skrev (22 minutter siden):

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

TS

Ja! Dette er noe jeg vil investere tid og penger i! Takk!

Jeg har hørt mye om det før, men ikke gjort det selv enda.

Finnes det en fysisk butikk hvor man kan kjøpe en yoghurtmaskin?

Jeg søker på internett, men har ikke funnet så mye ennå.

Du trenger ikke egen maskin. Min fikk jeg til jul for over 25 år siden (Bør egentlig få meg en ny pga el og alder)

https://www.bakerenogkokken.no/p/nod-yoghurtmaker-8-porsjoner_77301/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=p-no-shopping-mid-category-köksapparater&shopping_id_click=1067-21916-77301&gad_source=1&gad_campaignid=21673944365&gbraid=0AAAAADlaFKk6K010g3DxkRvl2WzeK_JG8&gclid=CjwKCAjw_eLVBhBEEiwAeaYZfJXW6KhicrkkrUlf9oNV3_iABHFIrTizAGFBbtKTAVKlSK2nvHgNRRoCBIEQAvD_BwE

Ligner på min men skal gjøre litt research for for meg er den litt liten.

Fikk en maskin ala denne 

https://www.skousen.no/kjokkenutstyr/fun-cooking/annet-fun-cooking/product/ariete-615-b-cheese/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=shopping_brand&utm_content=brand&gad_source=1&gad_campaignid=20315347800&gbraid=0AAAAADkmmoM4F3WJ5s1jvcwEsfYjZHcUe&gclid=CjwKCAjw_eLVBhBEEiwAeaYZfM7ywXeNqYxzyzVsPRY-jU3tZvLk5-2EgnJFyWPNwGK17x6bpcXK9hoCVcgQAvD_BwE

samme året men ost er lett å lage uten maskin

Endret av Fru Uperfekt
  • Nyttig 1
Skrevet
Jytte skrev (På 27.9.2026 den 11.30):

Kan vi se din ukes-meny? Det ville vært fint for det kan inspirer andre og.

Jeg har allerede svart på spørsmålet ditt ovenfor, men ville legge til... Jeg kan av og til dele oppskrift på ting jeg har laget, for å gi dere en idé.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.9.2026 den 9.23):

For du får ikke mat til skikkeig kvalitet for 500 pr.uke, god, variert og sunn mat

Anonymkode: 6105d...309

Det får man så absolutt! Selv ernæringsfysiologer sier at mat av billig merker er like næringsrikt og sunt.

Jeg spiser mye frukt, grønnsaker, kylling, kjøtt, fisk, nøtter, linser, bønner, havregrøt, og klarer helt fint å få budsjettet på 500 kr i uken.

Jeg planlegger middager hver søndag, og bruker tilbudsavis og AI til å utarbeide sunne og varierte middager.

Er frisk og rask, og har ikke mangel på vitaminer eller mineraler.

Anonymkode: 74454...da7

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det får man så absolutt! Selv ernæringsfysiologer sier at mat av billig merker er like næringsrikt og sunt.

Jeg spiser mye frukt, grønnsaker, kylling, kjøtt, fisk, nøtter, linser, bønner, havregrøt, og klarer helt fint å få budsjettet på 500 kr i uken.

Jeg planlegger middager hver søndag, og bruker tilbudsavis og AI til å utarbeide sunne og varierte middager.

Er frisk og rask, og har ikke mangel på vitaminer eller mineraler.

Anonymkode: 74454...da7

Hvordan ser en dagsmeny ut for deg?

Anonymkode: 44349...cdd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...