AnonymBruker Skrevet 24. september #41 Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): TS Vi er i Norge. Det finnes steder hvor man ikke har take-away. Men take-away er ikke nødvendigvis alltid sunt heller.Eller smart pengebruk. Jeg foretrekker å lage mat selv. Jeg liker å lage mat mer når det kommer gjester. Takk for de gode tipsene dine! Jeg kjøper også ekstra og smart fra datodisken, men 1-2 pakker fra noe er ofte nok. Jeg trenger ikke så mye mat i fryseren kun til meg alene. Da er det sjanse at jeg til slutt må kaste det, hvis det tar for lang tid til å spise alt. Jeg kjøper noen ganger pasta eller pizzabunn eller noe sånt, men veldig sjelden. Jeg synes de ikke inneholder nok næringsstoffer. Jeg lager heller pizzadeig selv, da kan jeg ha i litt sunnere mel i den. Og mindre salt og sukker osv. Enig! Det gjør jeg også! mye! Anonymkode: dd596...2cb Det man lager hjemme er ikke nødvendigvis sunt heller 🤷♀️ Anonymkode: 7aad9...d06
AnonymBruker Skrevet 24. september #42 Skrevet 24. september Klarer du det så er du flink! Det må være nesten utelukkende tilbud, datovarer og lavprisvarer? Jeg brukte 500kr i uka da jeg var student for 15-16 år siden. Nå: ca. 1250 kr i uka kun på mat og drikke hjemme. Anonymkode: a1697...d02 3 1 1
-jk- Skrevet 24. september #44 Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg kjøper alltid kjøtt på kiwi på mandager da de det 50% av på dato varer kontakte lokal melkebonde. Får melk til 15 kroner literen. Lager egen yoghurt og surmelk. Enormt mye å spare på melk. Egg lokalt. Betaler 180 kroner for 30 store egg Anonymkode: 63695...f7e Lite å spare på melk. Koster under 20,- per liter i butikken. Yoghurt under 30,- per liter. 180,- for 30 XL egg er DYRT, det er jo høyere enn butikkpris. Om jeg kjøper store XL kl.1 egg hos min lokale gårdsbutikk koster det 105,- for et brett med 30 egg, men jeg kjøper heller kl.2 egg til 55,- for 30 stk (da er det varierende størrelse på de). 3 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 07:56 #45 Skrevet fredag kl. 07:56 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Uke 1: Inn: 568,27kr - Ut: 510,99kr - Neste uke: +57,28kr. Uke 2: Inn: 500kr (=557,28kr) - Ut: 488kr - (Men uken er ikke over ennå, +69,28). Penger spart med tilbud/rabattdisken (brød, yoghurt, nøtter, tørrfôr til katt og grillpølser): 183,93kr. Jeg kjøpte nå bl.a. broccoli, potetmos, kidneybønner og fullkorn nudler. Jeg har 4kr som blir med til neste uken. Jeg har fortsatt pølser og litt kjøtt, ris, bulgur, havre, buljongterninger og litt kraft, og tørkede linser/kikerwter/mungbønner. Og litt brød. Disse ingrediensene kan kombineres på mange forskjellige måter. Nok mat til flere dager. Og jeg har te, kaffe, vann, kalorifri limonade. Og terninger av frossen sitronsaft, til å ha i varmt vann. De siste to ukene har jeg bare kjøpt ting uten å tenke så mye over det. Neste uke har jeg tenkt å kjøpe inn noen basisvarer og fylle opp lageret. Da vil det gå bedre. Anonymkode: dd596...2cb 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:40 #46 Skrevet fredag kl. 14:40 Fru Uperfekt skrev (23 timer siden): om du ikke kan fiske er det sikkert masse tips på YT, ellers så er det mye annen mat i fjæra Det var sånn foreldrene mine levde i mange år, fisket det meste selv. Nå er det jo ikke lov å fiske lenger. Om det er mye mat i fjøra kommer vel an på hvor du bor. Før hev vi ut snøre og dro inn torsk og makrell, pappa plukka krabber. Nå er det tomt, får på en plastpose på snøre om du er heldig. Anonymkode: 8b481...ad6 5
Fru Uperfekt Skrevet fredag kl. 16:59 #47 Skrevet fredag kl. 16:59 AnonymBruker skrev (På 24.9.2026 den 17.17): Jeg bor sentralt og er heldig og har flere butikker rundt meg hvor jeg kan shoppe etter tilbudsvarer. Har også innvandrer-butikker (i mangel på bedre uttrykk) hvor jeg handler grønnsaker for halve prisen av hva det koster i kjedebutikkene. Jeg bor alene og klarer meg faktisk på 1500kr i måneden til dagligvarer. Har ikke katt, da. Ellers spiser jeg mye linser, bønner o.l. Kan kjøpe store bagger med tørre bønner og linser i stedet for ferdigkokte på boks som er mye dyrere. Det er kanskje LITT mindre praktisk å måtte bløtlegge bønner etc, men det er iallfall billigere. Og f.eks røde linser trenger man ikke bløtlegge. Anonymkode: 54fcd...977 Du bør helst bløtgjøre de for å unngå masse luft i magen 1
Fru Uperfekt Skrevet fredag kl. 17:00 #48 Skrevet fredag kl. 17:00 AnonymBruker skrev (På 24.9.2026 den 17.25): TS Ja, det gjør jeg også! Jeg har tørkede linser og kikerter. Og tørkede mungbønner, de hadde jeg glemt. Jeg har ikke plantet noe i år. Anonymkode: dd596...2cb Da bør du gå på frø biblioteket i god tid for neste års kjøkkenhage 1 1
Fru Uperfekt Skrevet fredag kl. 17:05 #49 Skrevet fredag kl. 17:05 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det var sånn foreldrene mine levde i mange år, fisket det meste selv. Nå er det jo ikke lov å fiske lenger. Om det er mye mat i fjøra kommer vel an på hvor du bor. Før hev vi ut snøre og dro inn torsk og makrell, pappa plukka krabber. Nå er det tomt, får på en plastpose på snøre om du er heldig. Anonymkode: 8b481...ad6 Jeg fisker hver eneste uke. Får mest lange i nærområdet. I tillegg så fridykker jeg etter bla kamskjell. Får masse, bruker og endel tang og tare + skjell i kosten 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:06 #50 Skrevet fredag kl. 19:06 Fru Uperfekt skrev (1 time siden): Jeg fisker hver eneste uke. Får mest lange i nærområdet. I tillegg så fridykker jeg etter bla kamskjell. Får masse, bruker og endel tang og tare + skjell i kosten Er ulovlig her, ikke at det er så mye å ta lenger, men ikke lov å prøve. Anonymkode: 8b481...ad6
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 22:30 #51 Skrevet fredag kl. 22:30 Katten min spiser for 26 kroner i uka i snitt i tørrfôr, så kattens mat bør ikke være det som i hovedsak vil velte budsjettet ditt. Men 500 kroner i uka på deg, sett bort ifra kattematen, det høres lite ut. Jeg bruker mellom 800-1000 kroner kun på meg alene. Det som koster mest er grønnsaker og frukt, det er rett og slett dyrt å ta gode valg. Da er det kun mat som er inkludert i budsjettet jeg nevner, alt annet kommer utenom. Anonymkode: 44349...cdd 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 06:29 #52 Skrevet lørdag kl. 06:29 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Men 500 kroner i uka på deg, (...) det høres lite ut. Husk at ikke alle trenger like mye mat. Man kan kjøpe ganske mye med 500kr per uke / 2000kr per mnd. Selv uten å kjøpe kun de billigste produktene. Og uten omfattende planlegging osv. Det viktigste er å ta gode valg. Og hvis du er litt mer sparsommelig én uke, har du ekstra penger til dyrere ting den neste. Du trenger heller ikke å kjøpe/spise en ny rett hver dag, for det krever 5–10 ingredienser hver dag. Du kan kjøpe ingredienser som kan kombineres og tilberedes på alle mulige måter. Da er du mye mer fleksibel og kan kombinere dem med ting som er på salg den uken eller som ligger i rabattdisken. Mange retter består av mange ingredienser, slik at de smaker veldig godt. Men de kan også smake veldig godt med langt færre ingredienser. Jeg lager mange ting med vann i stedet for melk, jeg ikke tåler melk så godt. Det sparer også mye penger. Jeg kjøpte fullkorn nudler i går, som er 4 porsjoner (15kr). Jeg synes porsjonene er ganske store, spesielt hvis jeg spiser det med grønnsaker og fisk/kjøtt. Hvis jeg tar litt til halvparten av hver porsjon, har jeg 5–8 porsjoner. Og i mange tilfeller kan du bruke litt mindre. 80-90gr sukker isf 100gr. 130gr ris isf 150gr. Hvis du bruker bare litt mindre til alt du spiser, vil du ha mye igjen på slutten av måneden. Mange spiser én brødskive med 2–3 forskjellige pålegg på én brødskive. Jeg spiser noen ganger to brødskiver med ett pålegg imellom. Jeg kjøper også sjelden pålegg. Jeg moser kidneybønner og bruker litt salt og pepper. Eller skiver eple/banan. Eller hvis jeg har en 1kg pakke med pølser, deler jeg en pølse i to vertikalt og horisontalt, slik at du har 4 halve halverte pølser. Det er nok til ett pålegg (mellom to brødskiver) eller i en rundstykke. Jeg kjøper ikke "Rett i koppen", men en pakke med vanlig suppe, men i stedet for å lage en hel kjele med suppe, lager jeg nok til 1 kopp. Det er mye billigere. Jeg kjøper ikke kattegodbiter, men f.eks spesiell kattemat (fra dyrebutikken) som katten kun får som godbit. Det er mye billigere og sunnere. Kort sagt, å spare penger eller bruke mindre penger handler ikke om å kjøpe de billigste produktene, bare spise pasta eller bruke mye tid i stedet for penger (grønnsakshage!). Det finnes så mange andre, enklere og bedre løsninger. Anonymkode: dd596...2cb
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 06:38 #53 Skrevet lørdag kl. 06:38 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Husk at ikke alle trenger like mye mat. Man kan kjøpe ganske mye med 500kr per uke / 2000kr per mnd. Selv uten å kjøpe kun de billigste produktene. Og uten omfattende planlegging osv. Det viktigste er å ta gode valg. Og hvis du er litt mer sparsommelig én uke, har du ekstra penger til dyrere ting den neste. Du trenger heller ikke å kjøpe/spise en ny rett hver dag, for det krever 5–10 ingredienser hver dag. Du kan kjøpe ingredienser som kan kombineres og tilberedes på alle mulige måter. Da er du mye mer fleksibel og kan kombinere dem med ting som er på salg den uken eller som ligger i rabattdisken. Mange retter består av mange ingredienser, slik at de smaker veldig godt. Men de kan også smake veldig godt med langt færre ingredienser. Jeg lager mange ting med vann i stedet for melk, jeg ikke tåler melk så godt. Det sparer også mye penger. Jeg kjøpte fullkorn nudler i går, som er 4 porsjoner (15kr). Jeg synes porsjonene er ganske store, spesielt hvis jeg spiser det med grønnsaker og fisk/kjøtt. Hvis jeg tar litt til halvparten av hver porsjon, har jeg 5–8 porsjoner. Og i mange tilfeller kan du bruke litt mindre. 80-90gr sukker isf 100gr. 130gr ris isf 150gr. Hvis du bruker bare litt mindre til alt du spiser, vil du ha mye igjen på slutten av måneden. Mange spiser én brødskive med 2–3 forskjellige pålegg på én brødskive. Jeg spiser noen ganger to brødskiver med ett pålegg imellom. Jeg kjøper også sjelden pålegg. Jeg moser kidneybønner og bruker litt salt og pepper. Eller skiver eple/banan. Eller hvis jeg har en 1kg pakke med pølser, deler jeg en pølse i to vertikalt og horisontalt, slik at du har 4 halve halverte pølser. Det er nok til ett pålegg (mellom to brødskiver) eller i en rundstykke. Jeg kjøper ikke "Rett i koppen", men en pakke med vanlig suppe, men i stedet for å lage en hel kjele med suppe, lager jeg nok til 1 kopp. Det er mye billigere. Jeg kjøper ikke kattegodbiter, men f.eks spesiell kattemat (fra dyrebutikken) som katten kun får som godbit. Det er mye billigere og sunnere. Kort sagt, å spare penger eller bruke mindre penger handler ikke om å kjøpe de billigste produktene, bare spise pasta eller bruke mye tid i stedet for penger (grønnsakshage!). Det finnes så mange andre, enklere og bedre løsninger. Anonymkode: dd596...2cb En kopp med suppe - når spiser du det? Jeg kjøper hverken Rett i koppen eller posesuppe. Jeg kjøper grønnsaker og lager suppen selv, men jeg spiser aldri en kopp suppe. Anonymkode: 7aad9...d06
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 06:53 #54 Skrevet lørdag kl. 06:53 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): En kopp med suppe - når spiser du det? Jeg kjøper hverken Rett i koppen eller posesuppe. Jeg kjøper grønnsaker og lager suppen selv, men jeg spiser aldri en kopp suppe. Anonymkode: 7aad9...d06 Jeg lager/spiser også nesten aldri suppe fra en pakke og lager den nesten alltid selv. Jeg fryser den ned i porsjoner, nok til 1 kopp eller 1 bolle. Ganske regelmessig. Når jeg har behov for litt mat, men ikke vil spise noe usunt. Når andre spiser snacks/mellommåltid. Når man spiser et eple eller en brødskive eller litt suppe eller noen nøtter, osv. Anonymkode: dd596...2cb
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 06:55 #55 Skrevet lørdag kl. 06:55 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg lager/spiser også nesten aldri suppe fra en pakke og lager den nesten alltid selv. Jeg fryser den ned i porsjoner, nok til 1 kopp eller 1 bolle. Ganske regelmessig. Når jeg har behov for litt mat, men ikke vil spise noe usunt. Når andre spiser snacks/mellommåltid. Når man spiser et eple eller en brødskive eller litt suppe eller noen nøtter, osv. Anonymkode: dd596...2cb Jeg spiser aldri mellommåltid. Anonymkode: 7aad9...d06
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 07:02 #56 Skrevet lørdag kl. 07:02 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg spiser aldri mellommåltid. Anonymkode: 7aad9...d06 Så bra. Anonymkode: dd596...2cb
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:57 #57 Skrevet lørdag kl. 13:57 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Husk at ikke alle trenger like mye mat. Man kan kjøpe ganske mye med 500kr per uke / 2000kr per mnd. Selv uten å kjøpe kun de billigste produktene. Og uten omfattende planlegging osv. Det viktigste er å ta gode valg. Og hvis du er litt mer sparsommelig én uke, har du ekstra penger til dyrere ting den neste. Du trenger heller ikke å kjøpe/spise en ny rett hver dag, for det krever 5–10 ingredienser hver dag. Du kan kjøpe ingredienser som kan kombineres og tilberedes på alle mulige måter. Da er du mye mer fleksibel og kan kombinere dem med ting som er på salg den uken eller som ligger i rabattdisken. Mange retter består av mange ingredienser, slik at de smaker veldig godt. Men de kan også smake veldig godt med langt færre ingredienser. Jeg lager mange ting med vann i stedet for melk, jeg ikke tåler melk så godt. Det sparer også mye penger. Jeg kjøpte fullkorn nudler i går, som er 4 porsjoner (15kr). Jeg synes porsjonene er ganske store, spesielt hvis jeg spiser det med grønnsaker og fisk/kjøtt. Hvis jeg tar litt til halvparten av hver porsjon, har jeg 5–8 porsjoner. Og i mange tilfeller kan du bruke litt mindre. 80-90gr sukker isf 100gr. 130gr ris isf 150gr. Hvis du bruker bare litt mindre til alt du spiser, vil du ha mye igjen på slutten av måneden. Mange spiser én brødskive med 2–3 forskjellige pålegg på én brødskive. Jeg spiser noen ganger to brødskiver med ett pålegg imellom. Jeg kjøper også sjelden pålegg. Jeg moser kidneybønner og bruker litt salt og pepper. Eller skiver eple/banan. Eller hvis jeg har en 1kg pakke med pølser, deler jeg en pølse i to vertikalt og horisontalt, slik at du har 4 halve halverte pølser. Det er nok til ett pålegg (mellom to brødskiver) eller i en rundstykke. Jeg kjøper ikke "Rett i koppen", men en pakke med vanlig suppe, men i stedet for å lage en hel kjele med suppe, lager jeg nok til 1 kopp. Det er mye billigere. Jeg kjøper ikke kattegodbiter, men f.eks spesiell kattemat (fra dyrebutikken) som katten kun får som godbit. Det er mye billigere og sunnere. Kort sagt, å spare penger eller bruke mindre penger handler ikke om å kjøpe de billigste produktene, bare spise pasta eller bruke mye tid i stedet for penger (grønnsakshage!). Det finnes så mange andre, enklere og bedre løsninger. Anonymkode: dd596...2cb For meg er det viktigste å spise sunt og samtidig godt, men det er jo opp til hver enkelt, selvsagt. Derfor hadde jeg aldri klart å leve på 500 kroner i uka. Jeg synes det høres lite ut uansett om enkelte spiser mindre enn andre. Klart, lever man i hovedsak på pasta, ris, bønner og billig kjøtt kan man kanskje klare seg med 500 kr., men det høres ufattelig ensformig og lite gunstig ut for kroppen i lengden. Anonymkode: 44349...cdd 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:10 #58 Skrevet lørdag kl. 14:10 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Husk at ikke alle trenger like mye mat. Man kan kjøpe ganske mye med 500kr per uke / 2000kr per mnd. Selv uten å kjøpe kun de billigste produktene. Og uten omfattende planlegging osv. Det viktigste er å ta gode valg. Og hvis du er litt mer sparsommelig én uke, har du ekstra penger til dyrere ting den neste. Du trenger heller ikke å kjøpe/spise en ny rett hver dag, for det krever 5–10 ingredienser hver dag. Du kan kjøpe ingredienser som kan kombineres og tilberedes på alle mulige måter. Da er du mye mer fleksibel og kan kombinere dem med ting som er på salg den uken eller som ligger i rabattdisken. Mange retter består av mange ingredienser, slik at de smaker veldig godt. Men de kan også smake veldig godt med langt færre ingredienser. Jeg lager mange ting med vann i stedet for melk, jeg ikke tåler melk så godt. Det sparer også mye penger. Jeg kjøpte fullkorn nudler i går, som er 4 porsjoner (15kr). Jeg synes porsjonene er ganske store, spesielt hvis jeg spiser det med grønnsaker og fisk/kjøtt. Hvis jeg tar litt til halvparten av hver porsjon, har jeg 5–8 porsjoner. Og i mange tilfeller kan du bruke litt mindre. 80-90gr sukker isf 100gr. 130gr ris isf 150gr. Hvis du bruker bare litt mindre til alt du spiser, vil du ha mye igjen på slutten av måneden. Mange spiser én brødskive med 2–3 forskjellige pålegg på én brødskive. Jeg spiser noen ganger to brødskiver med ett pålegg imellom. Jeg kjøper også sjelden pålegg. Jeg moser kidneybønner og bruker litt salt og pepper. Eller skiver eple/banan. Eller hvis jeg har en 1kg pakke med pølser, deler jeg en pølse i to vertikalt og horisontalt, slik at du har 4 halve halverte pølser. Det er nok til ett pålegg (mellom to brødskiver) eller i en rundstykke. Jeg kjøper ikke "Rett i koppen", men en pakke med vanlig suppe, men i stedet for å lage en hel kjele med suppe, lager jeg nok til 1 kopp. Det er mye billigere. Jeg kjøper ikke kattegodbiter, men f.eks spesiell kattemat (fra dyrebutikken) som katten kun får som godbit. Det er mye billigere og sunnere. Kort sagt, å spare penger eller bruke mindre penger handler ikke om å kjøpe de billigste produktene, bare spise pasta eller bruke mye tid i stedet for penger (grønnsakshage!). Det finnes så mange andre, enklere og bedre løsninger. Anonymkode: dd596...2cb Hvordan i alle dager orker du leve et så stusselig liv? Vi er 2 stykker her hjemme, jeg og et tenåringsbarn, vi bruker ca 12000 pr.måned, det er ikke inkludert shampo/balsam, dusjsåer eller hundemar. Det kjøper vi andre steder enn på daglgvarebutikken. En lever kun en gang, hvorfor spinke og spare og spise så dårlig o spare til og med på en pølse, eller andre ting som pålegg og mat du spiser Anonymkode: 6105d...309 4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:14 #59 Skrevet lørdag kl. 14:14 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Klart, lever man i hovedsak på pasta, ris, bønner og billig kjøtt kan man kanskje klare seg med 500 kr., men det høres ufattelig ensformig og lite gunstig ut for kroppen i lengden. Prøv det selv, å leve på 500 kr i uka. Kanskje finnes det flere muligheter enn dere tror. Kanskje er det kun i deres eget hode at man ikke kan spise sunt og variert for 500 kr / uke - 2000kr / mnd. Anonymkode: dd596...2cb 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:19 #60 Skrevet lørdag kl. 14:19 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Prøv det selv, å leve på 500 kr i uka. Kanskje finnes det flere muligheter enn dere tror. Kanskje er det kun i deres eget hode at man ikke kan spise sunt og variert for 500 kr / uke - 2000kr / mnd. Anonymkode: dd596...2cb Hvorfor denne besettelsen om å bruke minst mulig penger på mat hvis man ikke må? Anonymkode: 7aad9...d06 2 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå