AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:26 #81 Skrevet lørdag kl. 15:26 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): DU gidder ikke. Jeg har ikke endret det tråden handler om. Du trekker feil konklusjoner og er for lat til å lese. Anonymkode: dd596...2cb Som jeg allerede har skrevet er å ha som mål å bruke max 500,- på dagligvarebutikk så nærme 'bruke minst mulig' man kan komme. Anonymkode: 7aad9...d06 5
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:27 #82 Skrevet lørdag kl. 15:27 -jk- skrev (18 minutter siden): Prioriteringer? Bruker man mindre på mat kan man f.eks bruker mer på reise. Noen er matglade, andre er reiseglade. Jeg bruker som nevnt tidligere 3500-4000,- i måneden på mat, det hadde ikke gitt meg noen større livskvalitet av å doble dette beløpet. Jeg har rett og slett ingen dyre matvaner eller -ønsker. Du bruker neste dobbelt så mye som ts har som mål. Anonymkode: 7aad9...d06 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:33 #83 Skrevet lørdag kl. 15:33 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): DU gidder ikke. Jeg har ikke endret det tråden handler om. Du trekker feil konklusjoner og er for lat til å lese. Anonymkode: dd596...2cb AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Wow! Du leste det første innlegget. For lat til å lese tråden? Anonymkode: dd596...2cb Bestem deg om det holder å lese hi eller ikke. Anonymkode: 7aad9...d06 1
Jytte Skrevet lørdag kl. 15:59 #84 Skrevet lørdag kl. 15:59 Har du spiseforstyrrelser ts? Ikke vondt ment. Jeg klarte meg på 400 kr. uka men det er sju år siden, og laget alt fra bunnen. Vet ikke hva jeg bruker nå, varierende. Men mer enn fem hundre uka. 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:06 #85 Skrevet lørdag kl. 16:06 Jytte skrev (2 minutter siden): Har du spiseforstyrrelser ts? Ikke vondt ment. Nei. Hvis noen vil bruke penger på en god måte, har de ikke nødvendigvis en spiseforstyrrelse eller andre diagnoser. Anonymkode: dd596...2cb 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:28 #86 Skrevet lørdag kl. 16:28 Gå på biblioteket og få frø eller kjøp frø på tilbud nå og så selv til våren, om du har plass til å dyrke noe.: Gulrøtter, kålvekster og sett poteter. Løk kan også dyrkes, men er billig i butikken. Plukk bær og sopp i skogen. Jeg kjøper billigmerkene i butikken, for opplever de som like gode som de dyrere. Datodisken på både brød og annet, og ta også med slikt som kan fryses ned (brød, kjøttdeig, kjøttpålegg osv.) Følg med i tilbudsaviser, og kjøp det du trenger når det er på tilbud. Ha endel basisvarer: Hvetemel, sukker, havregryn, margarin m.m. Sånt er også på tilbud iblant. Spis om mat man kjøper og rydd i (kjøle)skapet slik at ikke noe må kastes. Er absolutt mulig å handle for kr 500,- når man er alene med katt. Her går det ikke da jeg har en sønn som trenger mye mat i tillegg til det jeg spiser, men vi sparer der vi kan. Anonymkode: 31fa4...bef 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:49 #87 Skrevet lørdag kl. 16:49 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Prøv det selv, å leve på 500 kr i uka. Kanskje finnes det flere muligheter enn dere tror. Kanskje er det kun i deres eget hode at man ikke kan spise sunt og variert for 500 kr / uke - 2000kr / mnd. Anonymkode: dd596...2cb Men du får det jo ikke til selv engang akkurat nå? Det er jo derfor du ber om råd eller misforstår jeg poenget ditt med hi? Skriv opp et eksempel på hva du spiser i løpet av en dag, da blir det kanskje enklere for andre å hjelpe deg. Jeg kan godt prøve å leve for 500 kroner på en uke, men da må jeg droppe ganske mye av det jeg ønsker å spise. Så skriv gjerne opp et eksempel på en dagsmeny, TS, kanskje du hjelper oss andre også. Anonymkode: 44349...cdd 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:50 #88 Skrevet lørdag kl. 16:50 -jk- skrev (1 time siden): Prioriteringer? Bruker man mindre på mat kan man f.eks bruker mer på reise. Noen er matglade, andre er reiseglade. Jeg bruker som nevnt tidligere 3500-4000,- i måneden på mat, det hadde ikke gitt meg noen større livskvalitet av å doble dette beløpet. Jeg har rett og slett ingen dyre matvaner eller -ønsker. Du bruker det samme som meg, og det er jeg enig i at går fint, men hadde du klart deg med kun halvparten av det du bruker? Anonymkode: 44349...cdd 2
-jk- Skrevet lørdag kl. 17:55 #89 Skrevet lørdag kl. 17:55 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du bruker neste dobbelt så mye som ts har som mål. Anonymkode: 7aad9...d06 Antageligvis spiser jeg nesten dobbelt så mye også.
-jk- Skrevet lørdag kl. 17:56 #90 Skrevet lørdag kl. 17:56 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Du bruker det samme som meg, og det er jeg enig i at går fint, men hadde du klart deg med kun halvparten av det du bruker? Anonymkode: 44349...cdd Ja, hvis jeg klarte meg på 2000kcal pr. dag hadde nok det gått fint. Men ikke når jeg spiser 3500kcal. Jeg lagde pizza i dag. Bunnen lager jeg selv, hadde også på kjøttdeig og pølse kjøpt på datotilbud. Osten var kjøpt på tilbud tidligere i høst så den hadde jeg i fryseren. Ananas og paprika var vel det eneste kjøpt til fullpris. Og pizzasausen da, men den er billig (Coop merke). Fryseren her er full av datovarer og tilbudsvarer, det samme gjelder matskapet. Har masse fullkornspaghetti kjøpt til 9,90 per pakke for eksempel. Endret lørdag kl. 18:00 av -jk-
Fru Uperfekt Skrevet lørdag kl. 18:43 #91 Skrevet lørdag kl. 18:43 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Er ulovlig her, ikke at det er så mye å ta lenger, men ikke lov å prøve. Anonymkode: 8b481...ad6 Ser det er veldig få steder i Norge hvor stangfiske ikke er lovlig og der det er forbudt er det gode grunner for det
Fru Uperfekt Skrevet lørdag kl. 18:45 #92 Skrevet lørdag kl. 18:45 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Gå på biblioteket og få frø eller kjøp frø på tilbud nå og så selv til våren, om du har plass til å dyrke noe.: Gulrøtter, kålvekster og sett poteter. Løk kan også dyrkes, men er billig i butikken. Plukk bær og sopp i skogen. Jeg kjøper billigmerkene i butikken, for opplever de som like gode som de dyrere. Datodisken på både brød og annet, og ta også med slikt som kan fryses ned (brød, kjøttdeig, kjøttpålegg osv.) Følg med i tilbudsaviser, og kjøp det du trenger når det er på tilbud. Ha endel basisvarer: Hvetemel, sukker, havregryn, margarin m.m. Sånt er også på tilbud iblant. Spis om mat man kjøper og rydd i (kjøle)skapet slik at ikke noe må kastes. Er absolutt mulig å handle for kr 500,- når man er alene med katt. Her går det ikke da jeg har en sønn som trenger mye mat i tillegg til det jeg spiser, men vi sparer der vi kan. Anonymkode: 31fa4...bef Hva om du hadde sagt 500 pr pers da? Vi kommer under 500 pr pers, spiser masse fisk og har steik hver søndag
Fru Uperfekt Skrevet lørdag kl. 18:46 #93 Skrevet lørdag kl. 18:46 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Katten min spiser for 26 kroner i uka i snitt i tørrfôr, så kattens mat bør ikke være det som i hovedsak vil velte budsjettet ditt. Men 500 kroner i uka på deg, sett bort ifra kattematen, det høres lite ut. Jeg bruker mellom 800-1000 kroner kun på meg alene. Det som koster mest er grønnsaker og frukt, det er rett og slett dyrt å ta gode valg. Da er det kun mat som er inkludert i budsjettet jeg nevner, alt annet kommer utenom. Anonymkode: 44349...cdd Min erfaring der er at frysevarene er billigst og det er like sunt og deler av året sunnere enn ferskt (Har og selvfølgelig kjøkkenhage)
Mardina Skrevet lørdag kl. 18:52 #94 Skrevet lørdag kl. 18:52 AnonymBruker skrev (På 24.9.2026 den 19.18): Bruk folk frimerker i dag? Anonymkode: 2c63a...7f4 Ja? Hvorfor skulle man ikke det?
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:01 #95 Skrevet lørdag kl. 19:01 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Basisvarene er gratis? Anonymkode: 7aad9...d06 Les engang til: det gjelder å aldri gå tom for basisvarer. Da fornyer man det lageret litt om litt. Ikke hele lageret. For da blir det dyrt! Kjøpe to bokser med fiskeboller istedet for en f.eks. Garantert mer billig om man aldri lar basisvarelageret gå tomt. Anonymkode: 3b6e9...961
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:08 #96 Skrevet lørdag kl. 19:08 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Husk at ikke alle trenger like mye mat. Man kan kjøpe ganske mye med 500kr per uke / 2000kr per mnd. Selv uten å kjøpe kun de billigste produktene. Og uten omfattende planlegging osv. Det viktigste er å ta gode valg. Og hvis du er litt mer sparsommelig én uke, har du ekstra penger til dyrere ting den neste. Du trenger heller ikke å kjøpe/spise en ny rett hver dag, for det krever 5–10 ingredienser hver dag. Du kan kjøpe ingredienser som kan kombineres og tilberedes på alle mulige måter. Da er du mye mer fleksibel og kan kombinere dem med ting som er på salg den uken eller som ligger i rabattdisken. Mange retter består av mange ingredienser, slik at de smaker veldig godt. Men de kan også smake veldig godt med langt færre ingredienser. Jeg lager mange ting med vann i stedet for melk, jeg ikke tåler melk så godt. Det sparer også mye penger. Jeg kjøpte fullkorn nudler i går, som er 4 porsjoner (15kr). Jeg synes porsjonene er ganske store, spesielt hvis jeg spiser det med grønnsaker og fisk/kjøtt. Hvis jeg tar litt til halvparten av hver porsjon, har jeg 5–8 porsjoner. Og i mange tilfeller kan du bruke litt mindre. 80-90gr sukker isf 100gr. 130gr ris isf 150gr. Hvis du bruker bare litt mindre til alt du spiser, vil du ha mye igjen på slutten av måneden. Mange spiser én brødskive med 2–3 forskjellige pålegg på én brødskive. Jeg spiser noen ganger to brødskiver med ett pålegg imellom. Jeg kjøper også sjelden pålegg. Jeg moser kidneybønner og bruker litt salt og pepper. Eller skiver eple/banan. Eller hvis jeg har en 1kg pakke med pølser, deler jeg en pølse i to vertikalt og horisontalt, slik at du har 4 halve halverte pølser. Det er nok til ett pålegg (mellom to brødskiver) eller i en rundstykke. Jeg kjøper ikke "Rett i koppen", men en pakke med vanlig suppe, men i stedet for å lage en hel kjele med suppe, lager jeg nok til 1 kopp. Det er mye billigere. Jeg kjøper ikke kattegodbiter, men f.eks spesiell kattemat (fra dyrebutikken) som katten kun får som godbit. Det er mye billigere og sunnere. Kort sagt, å spare penger eller bruke mindre penger handler ikke om å kjøpe de billigste produktene, bare spise pasta eller bruke mye tid i stedet for penger (grønnsakshage!). Det finnes så mange andre, enklere og bedre løsninger. Anonymkode: dd596...2cb 4 porsjoner fullkornsnudler er 865kcal. Dvs 216 kcal pr porsjon. Det er en stor porsjon for deg? Greit nok at det er ulikt hvor mye mat man trenger, men hvis du mener 216kalorier, eller 62g nudler er stor porsjon så har du ett helt annet syn på hva mye mat er enn folk flest. Du deler det igjen opp, til opptil 8 porsjoner. Altså 30g nudler pr porsjon. Det tilsvarer 20stk pasta penne, eller to spiseskjeer med ris. En kopp suppe er 30-50kcal. Du skal fylle på med MYE grønnsaker og kjøtt for å komme opp på en forsvarlig mengde mat her. Anonymkode: 07d37...25f 2 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:18 #97 Skrevet lørdag kl. 19:18 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Les engang til: det gjelder å aldri gå tom for basisvarer. Da fornyer man det lageret litt om litt. Ikke hele lageret. For da blir det dyrt! Kjøpe to bokser med fiskeboller istedet for en f.eks. Garantert mer billig om man aldri lar basisvarelageret gå tomt. Anonymkode: 3b6e9...961 Men basisvarene må være med i regnskapet uansett når man kjøper dem. Hvordan blir det "mer billig" (eller billigere, som det heter på norsk) å kjøpe to bokser fiskeboller i dag enn en i dag og en neste måned? Anonymkode: 7aad9...d06 3
frivis Skrevet lørdag kl. 21:01 #98 Skrevet lørdag kl. 21:01 For 10 år siden kjøpte jeg meg en stor fryser. Der legger jeg nedi masse god mat på tilbud (selvsagt rene råvarer). Meny hadde mange tilbud der man fikk storfekjøtt til 75kr kiloen i fjor, de har kun hatt tilbudet 1 eller 2 ganger hittil i år (men da ca 85kr kiloen). Så ser ut som det tilbudet er borte. Ellers er det fint om man kan handle i Sverige, overnatte, ta med 6000kr i kjøtt hjem igjen. Bor dessverre på vestlandet så litt langt å kjøre over grensen. 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 21:23 #99 Skrevet lørdag kl. 21:23 Vi bruker ca 500 pr snute pr uke. Verdens sunneste familie, bortsett fra endel rødvin + mye kaffe. Lager alt fra bunnen av, baker sjøl m surdeig, de siste ti åra har vi ikke spist døde dyr, men det er ideologi, ikke økonomi. Dyrker litt sjøl, harryhandler kaffe, gulost og egg, og frekventerer innvandrerbutikker ofte. Det kjennes deilig, sunt for kroppen og bra for sjela. Anonymkode: f6ad3...acf
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 21:39 #100 Skrevet lørdag kl. 21:39 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Vi bruker ca 500 pr snute pr uke. Verdens sunneste familie, bortsett fra endel rødvin + mye kaffe. Lager alt fra bunnen av, baker sjøl m surdeig, de siste ti åra har vi ikke spist døde dyr, men det er ideologi, ikke økonomi. Dyrker litt sjøl, harryhandler kaffe, gulost og egg, og frekventerer innvandrerbutikker ofte. Det kjennes deilig, sunt for kroppen og bra for sjela. Anonymkode: f6ad3...acf På hvilken post i regnskapet fører du kostnadene med det du dyrker selv? Anonymkode: 7aad9...d06 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå