AnonymBruker Skrevet 24. september #21 Skrevet 24. september TS AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du holdbart i nærheten? Nei, dessverre. Jeg spiser egentlig sjelden pasta. Anonymkode: dd596...2cb
AnonymBruker Skrevet 24. september #22 Skrevet 24. september Jeg bruker 2500,- i snitt på mat pr mnd. Men jeg spiser også mye fordi jeg trener daglig. Jeg følger med på tilbud, handler datovarer, og sjekker kilopris der det er fornuftig. Men når du inkluderer kattemat og husholdningsartikler så blir det ganske ekstremt. Mye av kattematen på butikk er heller ikke så mye billigere pr porsjon enn hva mat av bedre kvalitet er, spesielt ikke om du ser etter tilbud. Kilopris på kattemat er en ting, men hva som tilsvarer en dagporsjon for en katt er veldig ulikt mellom ulike fortyper. For en katt på 5kg f.eks kan en dagsporsjon tørrfor variere fra 50g til 90g mellom ulike merker. Om katten må spise dobbelt så mye for å bli mett, så hjelper det ikke om kiloprisen er litt lavere.. Anonymkode: 07d37...25f 1 3
AnonymBruker Skrevet 24. september #23 Skrevet 24. september Synes synd på pus, jeg. Anonymkode: a26f4...363 7 2 2
frivis Skrevet 24. september #24 Skrevet 24. september Så lenge jeg har råd til å spise en pakke 400g mørkt kjøtt hver dag + litt frukt så har jeg det 1
Vibelator Skrevet 24. september #25 Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (1 time siden): TS Jeg startet egentlig på et dårlig tidspunkt. Etter at alle skapene og kjøleskapet var tomme og lageret mitt var oppbrukt. 0 kr på Trumf. De eneste basisvarene jeg har er ris, havre, bulgur, tørkede linser og kikerter. Så jeg må samtidig prøve å bruke mindre penger, sørge for at jeg har nok mat til meg og katten for hele uken, og bygge opp et lager igjen. Uke 1: Inn: 568,27kr - Ut: 510,99kr - Neste uke: +57,28kr. Uke 2: Inn: 500kr (=557,28kr) - Ut: 488kr - (Men uken er ikke over ennå, +69,28). Penger spart med tilbud/rabattdisken (brød, yoghurt, nøtter, tørrfôr til katt og grillpølser): 183,93kr. Anonymkode: dd596...2cb Hadde jeg visst hvem du var sko jeg vipsa deg 500 Det gjør jeg til bekjente i ny og ne 1
AnonymBruker Skrevet 24. september #26 Skrevet 24. september TS AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mye av kattematen på butikk er heller ikke så mye billigere pr porsjon enn hva mat av bedre kvalitet er, spesielt ikke om du ser etter tilbud. Kilopris på kattemat er en ting, men hva som tilsvarer en dagporsjon for en katt er veldig ulikt mellom ulike fortyper. For en katt på 5kg f.eks kan en dagsporsjon tørrfor variere fra 50g til 90g mellom ulike merker. Om katten må spise dobbelt så mye for å bli mett, så hjelper det ikke om kiloprisen er litt lavere.. Jeg ser at mange her bare tenker på å kjøpe billige produkter når man lever på et begrenset budsjett. Det er ikke riktig. Man må finne en god balanse mellom pris og kvalitet/innhold i et produkt. Noe som er billig kan knapt ha noen næringsstoffer. Det er sløsing med penger og ikke smart. Noe som er rimelig priset kan være sunt. Med fiber, protein, vitaminer og så videre. Noe som er veldig dyrt er ikke nødvendigvis bedre. Du må være kritisk og velge et godt forhold mellom pris og kvalitet. Jeg kjøper ikke de billigste produktene. Og jeg spiser alt jeg trenger. Og katten får god og sunn mat. Tørrfôr, våtfôr, noen ganger litt ferskt mat. Jeg bruker bare hodet mitt veldig veldig godt og prøver å få best mulig for pengene mine. Jeg gjør dette ikke for å spise eller leve så billig som mulig, jeg prøver å være så smart med penger som mulig. Og ved å handle smart når det er tilbud og sjekke rabattdisken ofte, kan du kjøpe mye for lite penger. Et visst produkt kan koste 30 kr fra et billig merke og 80 kr fra et dyrt merke, men med 50 % rabatt blir det 40 kr. Du kan også bruke ulike konserveringsteknikker. Hvis ferske grønnsaker er på tilbud, kjøp ekstra og frys dem ned. f.eks. Anonymkode: dd596...2cb 2
AnonymBruker Skrevet 24. september #27 Skrevet 24. september Vibelator skrev (5 minutter siden): Hadde jeg visst hvem du var sko jeg vipsa deg 500 Det er veldig hyggelig. 💚 Jeg har penger. Jeg vil bare være smart og kritisk med pengene mine. Anonymkode: dd596...2cb 1 2
Vibelator Skrevet 24. september #28 Skrevet 24. september frivis skrev (9 minutter siden): Så lenge jeg har råd til å spise en pakke 400g mørkt kjøtt hver dag + litt frukt så har jeg det Da blir du meget syk etter en stund 3 3
AnonymBruker Skrevet 24. september #29 Skrevet 24. september Dette er dessverre ikke realistisk i dag, for 5 år siden gikk det, men ikke i dag. Bare maten til katten spiser stor del av budsjettet. Anonymkode: 9269d...a24 5 2
AnonymBruker Skrevet 24. september #30 Skrevet 24. september Spis ut eller kjøp take-away siden det tydeligvis ikke teller med. Anonymkode: 7aad9...d06 1
AnonymBruker Skrevet 24. september #31 Skrevet 24. september Vibelator skrev (27 minutter siden): Da blir du meget syk etter en stund Enig i at det er for lite mat. Men jeg regner med at det spises mer enn det. Og ja, det burde helst være to pakker med rødt kjøtt, og så kan man supplere med frukt hvis man ønsker. Men næringsmessig er det næringsrikt per kcal. Anonymkode: b9432...f6e 3
AnonymBruker Skrevet 24. september #32 Skrevet 24. september TS AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Spis ut eller kjøp take-away siden det tydeligvis ikke teller med. Anonymkode: 7aad9...d06 Nei takk. Jeg handler i dagligvarebutikker og lager mat selv hver dag. Anonymkode: dd596...2cb
-jk- Skrevet 24. september #33 Skrevet 24. september Det går sikkert an. Jeg bruker ca. 3500,- til 4000,- per måned men jeg spiser over 3000kcal daglig fordi jeg trener mye. Det viktigste du kan gjøre er: - Bake selv (jeg lager grove rundstykker selv, de koster 1,25 pr. stk) - Kjøpe mye når ting er på tilbud - Bruke datodisken flittig De to siste er litt vanskelig på 500,- per uke og mye enklere om budsjettet er litt mer strekt ut som f.eks 4500,- for to måneder. Jeg kjøper ofte mye samtidig fra datodisken, f.eks 10 pakker 500g strimlet kylling lårfilet til under 50,- per pakke eller 6 pakker 4x100g laks til noen-og-førti kroner per pakke. Det kan gå lang tid mellom hver gang de produktene finnes i datodisken, så da kjøper jeg mye. Det går jo ikke an å bruke hele ukesbudsjettet på én matvare som da i ettertid kanske holder for 2-3 måneders forbruk. Nå for litt siden var det også vanlig tilbud på fullkorn spaghetti til 9,90 for 450g, da kjøpte jeg 6 pakker. Osv. Sjekk om du har gårdsbutikk for egg i nærheten, jeg handler brett (30 egg) med 2.sortering for 55,- per brett. Bruker to egg til hver frokost så det går litt egg. 1
AnonymBruker Skrevet 24. september #34 Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (19 minutter siden): TS Nei takk. Jeg handler i dagligvarebutikker og lager mat selv hver dag. Anonymkode: dd596...2cb Jeg hadde tatt livet av meg om jeg ikke kunne spist ute med venner eller reist på tur. Anonymkode: 7aad9...d06
AnonymBruker Skrevet 24. september #35 Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis det seriøst skal inkludere frimerker også så kommer det aldri til å gå... Anonymkode: 2e520...fcb Bruk folk frimerker i dag? Anonymkode: 2c63a...7f4 4 1
AnonymBruker Skrevet 24. september #36 Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Spis ut eller kjøp take-away siden det tydeligvis ikke teller med. Anonymkode: 7aad9...d06 Ingen har råd til det i disse tider. Anonymkode: 2c63a...7f4 1
AnonymBruker Skrevet 24. september #37 Skrevet 24. september Jeg har ingen problemer med å kun bruke 500 kr i uka, men nå er jeg enslig og jeg har ikke dyr. Jeg har også masse tørrvarer i skapene (Havregryn, nøtter, bønner, linser, pasta, kikerter, spaghetti, ris etc). Samt bær i fryseren. Fyller bare opp ved behov. Anonymkode: 74454...da7
AnonymBruker Skrevet 24. september #38 Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ingen har råd til det i disse tider. Anonymkode: 2c63a...7f4 Joda, vi er mange som har god råd. Anonymkode: 7aad9...d06 1
AnonymBruker Skrevet 24. september #39 Skrevet 24. september Jeg kjøper alltid kjøtt på kiwi på mandager da de det 50% av på dato varer kontakte lokal melkebonde. Får melk til 15 kroner literen. Lager egen yoghurt og surmelk. Enormt mye å spare på melk. Egg lokalt. Betaler 180 kroner for 30 store egg «dårlige» kjøtt stykker og lager masse kraft. Kraft gjør ethvert måltid magisk. Kontakt lokale bønder. Spar penger til store stykker kjøtt. For eksempel sau kan man få ned i nesten 100/kg. hjerte er ofte billig. Lage kjøttkaker. fiske og ha garn eller låne garn. ‘Mye vatn har mye små ørret: her jeg bor vil de at du skal fiske ørret for det er så mye at de ikke får vokse seg så stor. Anonymkode: 63695...f7e 1
AnonymBruker Skrevet 24. september #40 Skrevet 24. september TS AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Spis ut eller kjøp take-away siden det tydeligvis ikke teller med. Anonymkode: 7aad9...d06 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ingen har råd til det i disse tider. Anonymkode: 2c63a...7f4 Vi er i Norge. Det finnes steder hvor man ikke har take-away. Men take-away er ikke nødvendigvis alltid sunt heller.Eller smart pengebruk. Jeg foretrekker å lage mat selv. Jeg liker å lage mat mer når det kommer gjester. -jk- skrev (10 minutter siden): Det viktigste du kan gjøre er: - Bake selv (jeg lager grove rundstykker selv, de koster 1,25 pr. stk) - Kjøpe mye når ting er på tilbud - Bruke datodisken flittig De to siste er litt vanskelig på 500,- per uke og mye enklere om budsjettet er litt mer strekt ut som f.eks 4500,- for to måneder. Jeg kjøper ofte mye samtidig fra datodisken, Takk for de gode tipsene dine! Jeg kjøper også ekstra og smart fra datodisken, men 1-2 pakker fra noe er ofte nok. Jeg trenger ikke så mye mat i fryseren kun til meg alene. Da er det sjanse at jeg til slutt må kaste det, hvis det tar for lang tid til å spise alt. Jeg kjøper noen ganger pasta eller pizzabunn eller noe sånt, men veldig sjelden. Jeg synes de ikke inneholder nok næringsstoffer. Jeg lager heller pizzadeig selv, da kan jeg ha i litt sunnere mel i den. Og mindre salt og sukker osv. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): «dårlige» kjøtt stykker og lager masse kraft. Kraft gjør ethvert måltid magisk. Anonymkode: 63695...f7e Enig! Det gjør jeg også! mye! Anonymkode: dd596...2cb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå