Gå til innhold

500 kr per uke - Dagligvarebutikk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vil prøve å leve på 500 kr i uken. Det er det beløpet jeg brukte i mange år, frem til for omtrent 5 år siden. De siste årene har vært veldig turbulente med svingende inntekt og utgifter. Nå vil jeg tilbake til maks 500 kr per uke. For alt jeg kjøper i dagligvarebutikker. Så mat, men også rengjøringsprodukter, kattemat, frimerker osv. Jeg er kvinne, 40-45år og har katt.

Jeg setter inn 500 kr på kontoen min hver uke (eller 1000 kr hver 2. uke eller 2000 kr hver 4. uke).

Noen ganger er det "ekstra inntekt", men det er veldig lite. For eksempel 60 kr fra bostøtte eller noen løse kroner fra å plukke opp tomflasker og bokser fra gaten. Eller kanskje 10kr-20kr overføring fra Trumf. Og i februar penger fra Coop-medlemskap. Slike ting.

Anonymkode: dd596...2cb

• Hjerte 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du brukte 500 kr/veke for mange år sidan så bør du nok legge på eit par hundrelapper i forhold til prisstigninga. Eg hadde ikkje klart å leve på så lite, men lukke til

Anonymkode: 97ace...3df

• Liker 16
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg vil prøve å leve på 500 kr i uken. Det er det beløpet jeg brukte i mange år, frem til for omtrent 5 år siden. De siste årene har vært veldig turbulente med svingende inntekt og utgifter. Nå vil jeg tilbake til maks 500 kr per uke. For alt jeg kjøper i dagligvarebutikker. Så mat, men også rengjøringsprodukter, kattemat, frimerker osv. Jeg er kvinne, 40-45år og har katt.

Jeg setter inn 500 kr på kontoen min hver uke (eller 1000 kr hver 2. uke eller 2000 kr hver 4. uke).

Noen ganger er det "ekstra inntekt", men det er veldig lite. For eksempel 60 kr fra bostøtte eller noen løse kroner fra å plukke opp tomflasker og bokser fra gaten. Eller kanskje 10kr-20kr overføring fra Trumf. Og i februar penger fra Coop-medlemskap. Slike ting.

500 for uka kommer du og pus til å være veldig sultne, du må bruke litt mer dessverre ❤️

Anonymkode: dc9be...190

• Liker 6
Skrevet

TS

Jeg startet egentlig på et dårlig tidspunkt. Etter at alle skapene og kjøleskapet var tomme og lageret mitt var oppbrukt. 0 kr på Trumf. De eneste basisvarene jeg har er ris, havre, bulgur, tørkede linser og kikerter.

Så jeg må samtidig prøve å bruke mindre penger, sørge for at jeg har nok mat til meg og katten for hele uken, og bygge opp et lager igjen.

Uke 1: Inn: 568,27kr - Ut: 510,99kr - Neste uke: +57,28kr.

Uke 2: Inn: 500kr (=557,28kr) - Ut: 488kr - (Men uken er ikke over ennå, +69,28).
Penger spart med tilbud/rabattdisken (brød, yoghurt, nøtter, tørrfôr til katt og grillpølser): 183,93kr.

• Liker 3
Skrevet

Hvis det seriøst skal inkludere frimerker også så kommer det aldri til å gå...

Anonymkode: 2e520...fcb

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Hvorfor? 

Anonymkode: 7aad9...d06

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Du må begynne med å låne en fiskestang til du finner en rimelig, om du ikke alt har.

Du kan spise fisken og pus kan spise avskjæret som feks fiskehodet.

Kan du dyrke noe selv? om ja sett igang.

Høst fra naturen for å leve på 2k i mnd som skal dekke alt du beskriver blir ikke bra med dagens priser

• Liker 7
Skrevet

TS

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor? 

Takk for spørsmålet. For å være kritisk på hva jeg kjøper, å ikke bruke unødvendig for mye penger. Og for å ha mer penger til overs til andre ting.

Alt er dyrt, det er tilbud, vi har rabattdisken. Men man kan fortsatt ta feil valg. 4 små beger yoghurt for 10 kr / st fra rabattdisken virker billig, men 1L yoghurt eller melk (som ikke er i rabattdisken) er faktisk billigere, 30-45kr. Et tilbud i den ene butikk er noen ganger fortsatt dyrere enn den vanlige prisen i en annen butikk.

Hvis man er skikkelig kritisk, tror jeg man kan spare mye penger. Og man trenger ikke alltid å kjøpe de billigste produktene.

• Liker 5
Skrevet

TS

Fru Uperfekt skrev (3 minutter siden):

Du må begynne med å låne en fiskestang til du finner en rimelig, om du ikke alt har.

Du kan spise fisken og pus kan spise avskjæret som feks fiskehodet.

Kan du dyrke noe selv? om ja sett igang.

Takk for tipsene dine! 

Jeg har aldri fisket, jeg vet ikke hvordan jeg kan gjøre det. Jeg har en liten kjøkkenhage, men det er høst og snart vinter nå, så det er for sent. Men neste år kan det hjelpe noe, ja. Jeg har nå kun litt lavendel som jeg kan bruke til te.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TS

Takk for tipsene dine! 

Jeg har aldri fisket, jeg vet ikke hvordan jeg kan gjøre det. Jeg har en liten kjøkkenhage, men det er høst og snart vinter nå, så det er for sent. Men neste år kan det hjelpe noe, ja. Jeg har nå kun litt lavendel som jeg kan bruke til te.

Grønnkål, pastinakk, purre, jordskokk, rosenkål, spinat og feltsalat tåler vinteren her i Vest.

Om våren brennesle og blader av løvetann kan erstatte spinat

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

TS

Takk for spørsmålet. For å være kritisk på hva jeg kjøper, å ikke bruke unødvendig for mye penger. Og for å ha mer penger til overs til andre ting.

Alt er dyrt, det er tilbud, vi har rabattdisken. Men man kan fortsatt ta feil valg. 4 små beger yoghurt for 10 kr / st fra rabattdisken virker billig, men 1L yoghurt eller melk (som ikke er i rabattdisken) er faktisk billigere, 30-45kr. Et tilbud i den ene butikk er noen ganger fortsatt dyrere enn den vanlige prisen i en annen butikk.

Hvis man er skikkelig kritisk, tror jeg man kan spare mye penger. Og man trenger ikke alltid å kjøpe de billigste produktene.

Ok.

Jeg bruker mye mer enn 2000,- på mat i måneden og bruker likevel under 10 % av lønna mi på mat.

For min del er mat en kilde til kos og glede og det trumfer pris.

• Liker 3
Skrevet

om du ikke kan fiske er det sikkert masse tips på YT, ellers så er det mye annen mat i fjæra 

• Liker 1
Skrevet

TS

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man kan spise god mat selv om man ikke bruker veldig mye penger. Man kan handle smartere. Ikke alltid kjøpe det du har lyst på, men kjøpe det som er sunt og har en god pris. Jeg har nok inntekt til å bruke mer penger på mat, om jeg vil. Men da er det større sjanse for at man også kjøper ting man ikke trenger. Chips, godteri, cola osv. Og hvis jeg har litt penger til overs hver uke, har jeg også mer penger jeg kan bruke.

Fru Uperfekt skrev (5 minutter siden):

om du ikke kan fiske er det sikkert masse tips på YT, ellers så er det mye annen mat i fjæra 

Jeg synes det er en god idé. Jeg skal se om jeg finner tips på YouTube!

• Liker 1
Skrevet

Jeg bor sentralt og er heldig og har flere butikker rundt meg hvor jeg kan shoppe etter tilbudsvarer. Har også innvandrer-butikker (i mangel på bedre uttrykk) hvor jeg handler grønnsaker for halve prisen av hva det koster i kjedebutikkene. Jeg bor alene og klarer meg faktisk på 1500kr i måneden til dagligvarer. Har ikke katt, da. 

Ellers spiser jeg mye linser, bønner o.l. Kan kjøpe store bagger med tørre bønner og linser i stedet for ferdigkokte på boks som er mye dyrere. Det er kanskje LITT mindre praktisk å måtte bløtlegge bønner etc, men det er iallfall billigere. Og f.eks røde linser trenger man ikke bløtlegge.

Anonymkode: 54fcd...977

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ok.

Jeg bruker mye mer enn 2000,- på mat i måneden og bruker likevel under 10 % av lønna mi på mat.

Det ene utelukker ikke det andre. Jeg er veldig glad i mat selv. Er spesielt glad i indisk og thai, og der er det mange gode smaker som ikke nødvendigvis krever premium kjøttstykker og tilsvarende. 

• Nyttig 4
Skrevet

Det er forferdelig dyrt å bli syk fordi man har dårlig kosthold...

Anonymkode: b9432...f6e

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

500 kr. Tilsvarer vel 16-17 øl.

Anonymkode: e7a81...8b9

• Nyttig 2
Skrevet

Det ene utelukker ikke det andre. Jeg er veldig glad i mat selv. Er spesielt glad i indisk og thai, og der er det mange gode smaker som ikke nødvendigvis krever premium kjøttstykker og tilsvarende. 

Jeg kjøper sjelden kjøtt, men det er helt uaktuelt med et kosthold som innebærer å bruke max 2000,- i måneden.

• Liker 2
Skrevet

TS

Ellers spiser jeg mye linser, bønner o.l. Kan kjøpe store bagger med tørre bønner og linser i stedet for ferdigkokte på boks som er mye dyrere. Det er kanskje LITT mindre praktisk å måtte bløtlegge bønner etc, men det er iallfall billigere. Og f.eks røde linser trenger man ikke bløtlegge.

Ja, det gjør jeg også!  Jeg har tørkede linser og kikerter. Og tørkede mungbønner, de hadde jeg glemt.

Fru Uperfekt skrev (17 minutter siden):

Grønnkål, pastinakk, purre, jordskokk, rosenkål, spinat og feltsalat tåler vinteren her i Vest.

Jeg har ikke plantet noe i år.

Skrevet

Har du holdbart i nærheten? Der har de akkurat nå 4 stk kyllingkjøttdeig til 100 kroner, så kan du kjøpe 500 g pasta til 10 kr ved siden av.
Med en tomatboks, litt løk og krydder kan du da få deg kanskje 4 middager for en 50-lapp.
De har også 5 kg ris til 99 kr, men den har muligens gått ut på dato.

Anonymkode: 544df...b69

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...