Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
Thyra skrev (Akkurat nå):

Selvsagt blir ingen ner ensomme av VM. Men mange av de som er ensomme kjenner ekstra på det i situasjoner hvor "alle andre" er sammen med noen og har det ekstra fint. Å være alene i hverdagen er en ting, men å være alene på julaften, nyttårsaften, 17.mai og andre merkedager/begivenheter man bryr seg om, føles ekstra ensomt.

Og noen ganger tror jeg det handler vel så mye om følelsen av å være sosialt "mislykket" som er vanskeligst.

Jeg husker et av utallige innlegg om kg-brukere som ikke hadde noen å være sammen med på 17 mai. Da fikk hun rådet om å ta på seg en bunad, gå ned til byen og se på folkelivet. På den måten skulle hun da føle seg mindre alene i følge anonym bruker.  Jeg kan aldri tenke meg noe verre enn å skulle gå ut helt alene hvis problemet var at jeg følte meg ensom. Hadde jeg jobbet på en forskningsbase på Sydpolen i lengre tid og hadde hatt svært lite sosial kontakt hadde nok folkehavet vært oppfriskende og hyggelig for meg.  Men for den vanlige ensomme, nope.  

Anonymkode: fc8d6...51d

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hva er løsningen, da? Det er lettere enn noensinne om dagen. En gyllen mulighet.

Eller vil man bare klage og få klapp på skulderen i steden for å faktisk gjøre noe for å bedre situasjonen? Kanskje liker man situasjonen fordi man da har noe å klage over? Offerrollen er deilig.

Anonymkode: 2c03e...140

• Liker 4
Skrevet

Ryddet for spekulasjon, avsporing, brukerdebatt, brukerangrep, tulleinnlegg og nedsettende innhold.

daemi, mod.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men man trenger ikke være "sosialt mislykket". Går man ut i gatene og feirer så er man plutselig sammen med "alle andre".

Anonymkode: 3f677...2d5

Å oppholde seg på samme sted er ikke det samme som å være sammen med.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Thyra skrev (6 timer siden):

Jo, akkurat nå, i denne settingen og historiske hendelsen så betyr det faktisk det.

Akkurat nå skal det ikke mer til enn å være på samme sted for å delta i fellesskapet og være sammen med.

Det er ikke mulig å tenke seg noe mer lavterskel tilbud.

Anonymkode: 25e30...60d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Og - har TS og dere andre som føler dere ensomme og ber alle andre tenke på dere - har dere selv gjort det…?

Altså - har dere tenkt på andre som sitter alene og er ensomme?

Hva har dere gjort for å inkludere dem?

Hvorfor alt dette fokuset på å føle seg utenfor etablerte gjenger og vennskapsforhold, heller enn å se seg rundt etter andre som kanskje heller ikke har så mange og ønsker kontakt?

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.7.2026 den 16.29):

At du synes det er rart å spørre om andres telefonnummer eller Snapchat til fremmede mennesker på gata, får du ta på din kappe. Man merker når det er en connection der, og klarer man å lese det sosiale spillet så vet man om det er rett. Å vise interesse og initiativ ovenfor andre er ikke å være påtrengende.

Tenker du det samme om de menneskene som ber inn folk de har pratet med i noen minutter på gata, hjem på middag? For ja det skjer. I andre land er de utrolig gjestfrie.

Kanskje VM kan være starten på at folk tørr å ta mer kontakt med fremmede, og den norske kulturen forandrer seg.

Jeg satt på bar alene i fem timer på søndag, og hadde ingen problemer med å komme i kontakt med folk. Selv om jeg er veldig sjenert og innadvendt.

Anonymkode: 8c7de...3f8

Fint for deg, men hvis du virkelig hadde vært sjenert og innadvendt, hadde du ikke skrevet det du gjør her.

Anonymkode: fea66...236

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg meldt meg på et arrangement i nabolaget her som viser VM, som føles litt mindre skummelt enn å dra inn til Oslo sentrum :) Er livredd, men det virker som et bra arrangement. Venter fortsatt på svar angående billett, men tror jeg drar om jeg får billett. Så da har jeg hvertfall gjort en innsats for å se kampen + det er kort vei hjem. Eller kanskje jeg blir kjent med noen og blir med de inn til byen, vi får se. 

Det mange ikke skjønner i denne tråden er at på mange av arrangementene må man være til stede flere timer før kampstart Jeg hadde hvertfall syntes det var utrolig kleint om jeg skulle satt meg på en pub alene 3-4 timer før kampen starter, hva i all verden skal man finne på i så mange timer?

Puben Tordenkjold i Oslo sentrum oppfordrer til å komme allerede 13:30 i morgen. Sier seg selv at det blir en lang dag, og veldig kjipt om man ikke får snakket med noen. + man blir jo dritings om man skal sitte og drikke masse i 8-9 timer. 

Så mine konkrete tips til folk er å sjekke om det er noen arrangementer i nærheten av der du bor. Jeg så et borettslag skulle sette opp prosjektor i et selskapslokale for eksempel, og alle som bor der kan komme og ta med seg drikke/snacks. Sånne tiltak er inkluderende og hyggelig! Og ja man må ta initiativ selv, men ref. min kommentar over om å dra på større arrangement/pub alene for å se VM så er det veldig forståelig at ikke alle syns det er så stas! Kom også over en side på Insta som heter Kampkompis, der kan man også kontakte andre som vil se kampen (i Oslo hovedsaklig). 

Anonymkode: 372c1...6d6

• Hjerte 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fint for deg, men hvis du virkelig hadde vært sjenert og innadvendt, hadde du ikke skrevet det du gjør her.

Jeg tror du misforstår hva sjenanse og innadventhet betyr. Sjenanse er ofte situasjonsbetinget; for meg kan det for eksempel være lettere å være sosial når andre tar initiativ til dialogen. Jeg opplever at min utstråling gjør at folk ofte tar kontakt med meg, dermed kommer jeg lett i kontakt med andre. At jeg kan fungere sosialt i en bar betyr ikke at jeg ikke opplever sjenanse. 

Når det gjelder å være innadvendt, handler det primært om hvordan man henter energi. Jeg lader batteriene best når jeg er alene.

Anonymkode: 8c7de...3f8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
TM25 skrev (16 timer siden):

¨Jeg er enig med TS. Sosiale felleskap i alle kanaler forsterker av og til, ofte, aldri, stryk det som ikke passer for noen følelsen av utenforskap og eller ensomhet. Alenefølelse. 
Storveis for alle som tåler det, fikser det, er i stand til å ta initiativ osv, driter i det, gjør noe annet osv. 
Det må jo være mulig  å ha flere tanker i hodet samtidig? 

Jeg har det litt sånn selv, noen ganger tar det mer overhånd enn andre. Aller helst vil jeg og være på Karl Johan og Slottsplassen og RO med masse gode venner (men det er ikke virkeligheten, ikke er jeg bedt med noen og ikke har jeg overskudd selv) - Men jeg skulle ønske at det var annerledes. 
Folk gjør så godt de kan utfra den situasjonen de er i, hvilke muligheter som er innenfor rekkevidde og etter lommeboka. Selv skal jeg til moren min. Har trengt meg på. 

Det går an å anerkjenne at ting ikke er på samme måte som for en selv, Storveis for dere som får til alt når det butter. 

RO! 

Man kan glede seg og ha det vanskelig samtidig. 

Men unner du andre å ha det bra? Kan andre få ha det godt selv om du ikke har det slik du ønsker? Eller er ikke verden rettferdig før alle har det slik som du og ts?

Jeg har både opplevd å miste mann til kreft, min beste venninne i ulykke, og jeg selv har blitt syk som legene ikke finner ut av. Jeg har begynt på nytt flere ganger enn du aner. 

Jeg kan ikke løpe ut i gatene etter hver kamp, men jeg deltar i fellesskapet fordi det er viktig for min egen psykiske helse, og så betaler jeg prisen etterpå som ingen ser. 

Jeg kan ikke gå rundt å ønske elendighet på andre. Og det er INGEN andre sitt ansvar å dra meg med. ingen. 

Men med offermentalitet kan man grave seg dypere og dypere ned i grøfta... det er også et like aktivt valg som å delta.

Anonymkode: f383c...7cc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Men man trenger ikke være "sosialt mislykket". Går man ut i gatene og feirer så er man plutselig sammen med "alle andre".

Anonymkode: 3f677...2d5

Jepp, og dette er forskjellen på 17 mai og julaften , som det sammenlignes med. Jeg er blant de ensomme som gruer meg til 17 mai og julaften, for jeg har ingen familie i live i Norge lenger og heller ingen barndomsvenner her. Det er jo ikke bare å troppe opp hos noen på julaften og si at man vil være en del av familien, man er da tross alt sosial. 
fotball vm er det bare å troppe opp. Jeg har nå klart og dele både tlf nr og some med folk jeg har kommet i prat med, har og vært på stranda og på lunsj med nye bekjentskaper jeg har fått siste ukene , og neste kamp skal jeg se på et privat event jeg er invitert på med de jeg satt på bord med sist. 
det endrer jo ikke 17 mai og julaften , det endrer jo ikke sorg og tap. Jeg kommer fortsatt til å kjenne på ensomhet. Allikevel, bruk denne muligheten ! 

Anonymkode: 063de...759

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå har jeg meldt meg på et arrangement i nabolaget her som viser VM, som føles litt mindre skummelt enn å dra inn til Oslo sentrum :) Er livredd, men det virker som et bra arrangement. Venter fortsatt på svar angående billett, men tror jeg drar om jeg får billett. Så da har jeg hvertfall gjort en innsats for å se kampen + det er kort vei hjem. Eller kanskje jeg blir kjent med noen og blir med de inn til byen, vi får se. 

Det mange ikke skjønner i denne tråden er at på mange av arrangementene må man være til stede flere timer før kampstart Jeg hadde hvertfall syntes det var utrolig kleint om jeg skulle satt meg på en pub alene 3-4 timer før kampen starter, hva i all verden skal man finne på i så mange timer?

Puben Tordenkjold i Oslo sentrum oppfordrer til å komme allerede 13:30 i morgen. Sier seg selv at det blir en lang dag, og veldig kjipt om man ikke får snakket med noen. + man blir jo dritings om man skal sitte og drikke masse i 8-9 timer. 

Så mine konkrete tips til folk er å sjekke om det er noen arrangementer i nærheten av der du bor. Jeg så et borettslag skulle sette opp prosjektor i et selskapslokale for eksempel, og alle som bor der kan komme og ta med seg drikke/snacks. Sånne tiltak er inkluderende og hyggelig! Og ja man må ta initiativ selv, men ref. min kommentar over om å dra på større arrangement/pub alene for å se VM så er det veldig forståelig at ikke alle syns det er så stas! Kom også over en side på Insta som heter Kampkompis, der kan man også kontakte andre som vil se kampen (i Oslo hovedsaklig). 

Huff, Tordenskjold fra kl 13.30 blir litt mye 😆😆😆

så bra du har meldt deg på. Om Norge vinner blir det garantert fest videre til byen, da må du bare henge deg på. Ellers er det jo lørdag uansett. Lykke til ❤️

Anonymkode: 063de...759

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Og - har TS og dere andre som føler dere ensomme og ber alle andre tenke på dere - har dere selv gjort det…?

Altså - har dere tenkt på andre som sitter alene og er ensomme?

Hva har dere gjort for å inkludere dem?

Hvorfor alt dette fokuset på å føle seg utenfor etablerte gjenger og vennskapsforhold, heller enn å se seg rundt etter andre som kanskje heller ikke har så mange og ønsker kontakt?

Dette. Det er det jeg også reagerer på i tråder som dette. At det alltid er noen andres ansvar å invitere. 

Anonymkode: 43a9d...7ef

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.7.2026 den 12.38):

Snakk om å kaste stein når man sitter i glasshus, følg med selv du.

Anonymkode: f725b...54a

Hvor har jeg kasta stein mens jeg sitter i ett glasshus? Tror du har misforstått ordtaket? Slutt å vær bitch bare for å være bitch, for det er du tydeligvis ikke god på 🤣

Jeg ble rettet på av en annen oppi her, å lo litt av meg selv når jeg ble rettet på! 

AnonymBruker
Skrevet
Thyra skrev (På 6.7.2026 den 22.51):

Om man går ut i gata og hopper og hoier og prater med folk, så blir man jo ikke kjent med folk i den forstand. Man kommer ikke til å holde kontakten, akkurat.

De sosialt vellykkede har ikke nødvendigvis lagt ned så mye innsats og energi i sine relasjoner, for det kommer naturlig for dem. De anstrenger seg ikke.

Lykkefølelsen i forbindelse med fotball -VM er kunstig, og overfladisk.  

Fotballfans /supportere  i kombinasjon med alkohol oppfører seg lite eksemparisk ettersom alkohol og idrett ikkje hører saman. 

Nordmenn har en særegen holdning til alkohol, og mange kan ikkje gå fest utan inntak av alkohol, og her har ein eit dilemma mellom dem som er avholdsfolk  og inntak av alkohol.  Hos mange nordmenn  renner "vitet ut" i takt med inntaket av alkohol.

Anonymkode: 79b10...311

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja,det er mitt problem og. Å sitte der å vente sammen med mange ukjente. Hadde jeg kunne komme rett før kampen begynner så var det noe helt annet. 

Anonymkode: 7204e...979

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette. Det er det jeg også reagerer på i tråder som dette. At det alltid er noen andres ansvar å invitere. 

Anonymkode: 43a9d...7ef

Kan bare svare for meg selv: jeg er ofte den som tar initiativ og inviterer jeg. Men akkurat her er det for vanskelig for meg. Jeg har absolutt ingen dårlig samvittighet for å ønske at andre tok et initiativ. 

Anonymkode: 7204e...979

AnonymBruker
Skrevet
Thyra skrev (18 timer siden):

Men det er sånn du treffer folk. 🤦‍♀️

Anonymkode: 43c49...ad2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er også sjenert og innadvendt og jeg er helt enig. Det er bare å gå ut og så kommer folk og snakker og ler og ønsker å utveksle tlf nr. Alkohol hjelper forresten på. Og et smil. 😁

Anonymkode: 43c49...ad2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lykkefølelsen i forbindelse med fotball -VM er kunstig, og overfladisk.  

Fotballfans /supportere  i kombinasjon med alkohol oppfører seg lite eksemparisk ettersom alkohol og idrett ikkje hører saman. 

Nordmenn har en særegen holdning til alkohol, og mange kan ikkje gå fest utan inntak av alkohol, og her har ein eit dilemma mellom dem som er avholdsfolk  og inntak av alkohol.  Hos mange nordmenn  renner "vitet ut" i takt med inntaket av alkohol.

Anonymkode: 79b10...311

Men hvorfor så mye mas om alkohol? Jeg skal delta på et alkoholfritt arrangement i morgen, og det vil jeg jo anta det meste som foregår utendørs og er åpent for alle er. Du MÅ jo ikke sette deg på den mest beryktede fotballpuben i byen liksom.

Anonymkode: 4d340...736

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...