Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Du, som mange andre, blander ensomhet med å være alene. 

Anonymkode: 3625c...99e

Dette er jo en tråd om de som føler seg utenfor felleskapet?

Anonymkode: a1472...7bd

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ensomhet er nok et sammensatt problem. Nei, det handler ikke om å være alene eller nødvendigvis bare akkurat nå når det er fotball-VM. Det handler om å ta del i noe sammen med andre og at man ønsker å være del av et sosialt fellesskap.

Jeg tror mange ikke forstår hvor vanskelig det kan være for mange når de anbefaler folk som er ensomme å dra ut alene for å se kamp med andre og i tillegg skal man ta kontakt med andre og be om telefonnummer eller sosiale medier. Mange har jo sosiale problemer som hindrer dem i akkurat slike ting og store folkemengder med masse folk er nok neppe stedet å begynne.

Dessuten så bør man ha en viss trygghet i seg selv for å kunne dra ut på slike arrangementer alene, og det har ikke engang de som er sosialt veltilpassede. Men man forventer altså at folk som sliter med ting og kanskje sliter med enkle ting som å dra på butikken skal dra ut og alene og snakke med fremmede. 

Man burde anerkjenne at det er lov å føle på ensomhet under slike begivenheter, men også at man kan prøve å ta noen steg for å finne sosiale relasjoner. For mange som sliter med ting så tar slike ting tid. Det er ikke bare å gå ut i gatene og snakke med folk og bli bestevenner med sidemannen på bussen liksom. 

Anonymkode: b7261...c37

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Driver menn å utgir seg for å være kvinner på heygirl?

Anonymkode: 43c49...ad2

Ikke det jeg vet? Når du sier det, så finnes det sikkert.  Poenget var at jeg ikke vet om anonym her er dame eller mann. Det finnes kanskje noe tilsvarende for menn og? 

Anonymkode: 063de...759

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bor de ikke alle andre plasser? Som Haaland bor ikke engang i Norge.

Tror du de tar hvert sitt rutefly hjem? 

Skrevet

Bor de ikke alle andre plasser? Som Haaland bor ikke engang i Norge.

Jo, men det blir vel en form for feiring først, som på rådhusplassen i november i fjor

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.7.2026 den 9.59):

Det er som jeg sa, en terskel for å gå slik alene. 

Anonymkode: 7204e...979

Alle er jo drita, ingen merker det en gang 😄

• Liker 1
Skrevet

Og da anbefales det å gå ut og møte folk. Hvor er logikken? Man kan føle seg ensom også blant folk. 

Anonymkode: 3625c...99e

Man kan jo ikke tenke slik, da har man jo gitt opp før man har begynt. 

Anonymkode: 3f677...2d5

• Liker 3
Skrevet

Ensomhet er nok et sammensatt problem. Nei, det handler ikke om å være alene eller nødvendigvis bare akkurat nå når det er fotball-VM. Det handler om å ta del i noe sammen med andre og at man ønsker å være del av et sosialt fellesskap.

Jeg tror mange ikke forstår hvor vanskelig det kan være for mange når de anbefaler folk som er ensomme å dra ut alene for å se kamp med andre og i tillegg skal man ta kontakt med andre og be om telefonnummer eller sosiale medier. Mange har jo sosiale problemer som hindrer dem i akkurat slike ting og store folkemengder med masse folk er nok neppe stedet å begynne.

Dessuten så bør man ha en viss trygghet i seg selv for å kunne dra ut på slike arrangementer alene, og det har ikke engang de som er sosialt veltilpassede. Men man forventer altså at folk som sliter med ting og kanskje sliter med enkle ting som å dra på butikken skal dra ut og alene og snakke med fremmede. 

Man burde anerkjenne at det er lov å føle på ensomhet under slike begivenheter, men også at man kan prøve å ta noen steg for å finne sosiale relasjoner. For mange som sliter med ting så tar slike ting tid. Det er ikke bare å gå ut i gatene og snakke med folk og bli bestevenner med sidemannen på bussen liksom. 

At noe er vanskelig betyr ikke at det er en unnskyldning for å ikke gjøre det. Jeg har syntes det har vært skit-vanskelig mange ganger å våge å "go out there" og være sosial. Men jeg har gjort det og gjør det igjen og igjen. Selv om jeg er så nervøs at jeg gråter før jeg skal reise ut. 

For det er kun slik man faktisk kan bli mer sosial. Man må gjøre det. Selv om man har tusen grunner og unnskyldninger for å la være. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Margit777 skrev (9 minutter siden):

Alle er jo drita, ingen merker det en gang 😄

Som om terskelen blir mindre av det! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som om terskelen blir mindre av det! 

Nei, det er viktig å finne grunner til å la være. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

At noe er vanskelig betyr ikke at det er en unnskyldning for å ikke gjøre det. Jeg har syntes det har vært skit-vanskelig mange ganger å våge å "go out there" og være sosial. Men jeg har gjort det og gjør det igjen og igjen. Selv om jeg er så nervøs at jeg gråter før jeg skal reise ut. 

For det er kun slik man faktisk kan bli mer sosial. Man må gjøre det. Selv om man har tusen grunner og unnskyldninger for å la være. 

Poenget mitt var at dette er kanskje ikke rett arena å begynne med. Det å ta mindre skritt kan være mer overkommelig. Noen har kanskje isolert seg og da er det ikke like lett å bare gjøre slike ting. Man må også huske på at ikke alle er som en selv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig må man begynne med det som er overkommelig. Men det forutsetter at man faktisk begynner, og ikke bare finner en unnskyldning til at "denne arenaen er i hvert fall ikke for meg" også gjør man ikke mer enn det.

Nei, det er greit nok det. Noen har kanskje gitt opp fordi de har prøvd for mye. Andre sitter fast i egne tankemønstre osv. For noen tar det tid å begynne og kanskje de har behov for å lufte frustrasjon. Jeg synes ikke at det er noe rart med det. At man er kommet lenger i sin prosess betyr ikke at andre har det.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Bestefaren min sa det så fint. Det er ikke når det er jul eller når det er fotballkamp han trenger besøk. Det er enda mer koselig om noen kommer på besøk midt i uka for å slå av en prat eller spise middag, for han er hjemme alene HVER dag. 

på juleaften skal plutselig ALLE mase og tenke på at han MÅ ut av huset, til og med de som ikke er innom på hverdagen😅

Anonymkode: de3bb...827

Sånn tenker han. Opplagt i hans øyne at besøk i hverdagen betyr mest for ham.

Mens andre som er ensomme, klarer seg i hverdagen men føler sterkere på det å være aleine i høytider, ferier og fest. Og mener at sitt ønske må være like så opplagt!

Men felles for en del ensomme, er nok nettopp dette "om bare andre skjønte at jeg trenger x og y". Det er et lite element av magisk tenking over det, at andre skal tilby den spesifikke tingen de lengter etter, og ikke alltid kommuniserer tydelig eller setter seg i posisjon for å kunne oppnå.

Anonymkode: 7536f...e55

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Poenget var at jeg ikke vet om anonym her er dame eller mann. Det finnes kanskje noe tilsvarende for menn og? 

Ja, det finnes Heyman!

https://www.heyman.no/

Skrevet

Poenget her må vel være å fortelle at ikke hele Norge føler seg inkludert i vm-styret og at noen hater det og håper hver kamp er den siste. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke det jeg vet? Når du sier det, så finnes det sikkert.  Poenget var at jeg ikke vet om anonym her er dame eller mann. Det finnes kanskje noe tilsvarende for menn og? 

Ok. Sånn å forstå. 

Ja, det finnes Hey man!

Skrevet

Tror du de tar hvert sitt rutefly hjem? 

Hadde du flydd innom Gardermoen når du egentlig skulle til Manchester? Litt av en omvei.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, men det må vel være lov til å lufte frustrasjon i en tråd på nett? Spesielt om dørstokkmila virker ekstra lang. Er nok mange grunner til at folk ikke gjør, eller ikke får til, det som er enkelt for andre.

Men dere drar jo bare hverandre ned. Ikke tenk, bare gjør. Ta en sjanse og hopp i det.

• Liker 4
Skrevet

Jeg anser meg selv som en utadvendt person som lett kommer i kontakt med folk. Men å skulle gå alene ut på gata for å hekte meg på tilfeldige personer hadde jeg ikke taklet.  utadvendt og trygg er jeg ikke. Folk som er ute har mer enn nok med sine egne venner og gidder ikke engasjere seg i tilfeldige mennesker om ikke annet på et overfladisk vis. Hvis man tenker overfladiskhet er greit nok så er det jo bare å gå ut for å treffe folk.

Vi må alle gjøre ting i eget tempo og det som blir riktig vanskelighetsgrad for en selv.   Er det noen du kjenner som også ser på fotball? Kunne du  hørt om den/de tenker å se kamp eller om de kjenner noen som tenker å dra noe sted? Utfordringene er at det er rift om plassene så folk avtaler å møtes mange mange timer før kampen starter. Det gjør det vanskelig å være ute i siste liten. Sjekk også ulike facebookgrupper på hjemstedet.  Flere søker etter folk å se kamper sammen med.

Anonymkode: fc8d6...51d

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg kjenner meg nokså ensom og har gjort det hele livet, tror det er en helt vanlig og egentlig en universell følelse. Jeg er innimellom også nokså aleine og savner noen flere å henge med. Men det lindrer ensomheten og omgi seg med folk, og det må man ofte ta initiativ til selv. Bor man i en by eller en plass med minst ett skjenkested, så er mitt tips å dra dit under VM. Da blir man som regel alltid inkludert i fellesskapet og deler opplevelsen og gleden der og da. Du trenger ikke snakke med noen engang, finn et sted å sette rompa dit, smil, møt blikk og skål. Del øyeblikkene! Unngå de stedene der du må bestille og betale en formue for et bord, finn en enkel nabolagspub. Det er ikke sånn at «alle andre» du ser på utestedene, på tv-bildene osv, føler seg helt på topp sosialt heller, innerst inne er vi alle aleine, men når du opplever ting der og da sammen med fremmede og ukjente, så har du like stor del av den opplevelsen som de andre som er til stede. Jeg lover, har gjort det sjøl flere ganger. Graset er grønt for alle.

Anonymkode: 336a1...d2d

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...