Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er jo for eksempel mange situasjoner der det å "ta grep", som enkelte skriver her, ikke løser problemet umiddelbart. Man bor kanskje langt unna der ting skjer, man mangler et nettverk å spørre. Man har kanskje helseutfordringer eller sterk sosial angst, man er ny på et sted osv. Kanskje savner man ikke nødvendigvis folk, men bestemte relasjoner eller et miljø man føler seg hjemme i. Det betyr ikke at egeninnsats er uviktig, den er ofte viktig. Men den er ikke hele forklaringen.

Anonymkode: 4913b...9e6

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

100 000 samlet seg på Karl Johan og i Oslo sentrum det ble laget et voldsomt medieoppslag om. Det bor 5.6 millioner i Norge. Klart det virker som alle andre er inkluderte og med på festen når du bare ser det i media men de fleste så det hjemme på tv. Noen så det på pub eller andre steder såklart men de fleste var hjemme.

Anonymkode: f725b...54a

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tipper det finnes noe på Heygirl!

Anonymkode: 7536f...e55

Tenkte på det samme, men vi vet ikke om det er en dame.  Der i hvert fall i de 3 byene jeg er medlem. 

Anonymkode: 063de...759

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo for eksempel mange situasjoner der det å "ta grep", som enkelte skriver her, ikke løser problemet umiddelbart. Man bor kanskje langt unna der ting skjer, man mangler et nettverk å spørre. Man har kanskje helseutfordringer eller sterk sosial angst, man er ny på et sted osv. Kanskje savner man ikke nødvendigvis folk, men bestemte relasjoner eller et miljø man føler seg hjemme i. Det betyr ikke at egeninnsats er uviktig, den er ofte viktig. Men den er ikke hele forklaringen.

Anonymkode: 4913b...9e6

Alle vet dette. Likevel MÅ man faktisk ta grep i eget liv selv, om man ønsker endring.

Anonymkode: 99b98...347

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.7.2026 den 22.24):

Jeg har forståelse for dem som er alene, men det må egeninnsats til. Det er virkelig den eneste motgiften. Alle dem som er sosialt vellykkede, har jo lagt enormt med innsats og energi i sine relasjoner. 

100% Å være sosial krever at man er sosial. Man blir ikke sosial av å sitte alene og marinere i sin egen ensomhet.

Anonymkode: 7240a...b2c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For min del kunne jeg tenkt meg alkoholfrie arrangementer. Det hadde vært lettere å gå på. Når man ikke drikker selv blir det for voldsomt å gå alene inn i slike biler. Her jeg bor er det ikke noe alternativer til visning på puben. 

Anonymkode: 7204e...979

Rådhusplassen er alkoholfritt hvis du bor i oslo.

Anonymkode: a1472...7bd

• Liker 4
Skrevet

Uendelig mange her som virker å være mer opptatt av å få høre at det er synd på dem enn i å komme seg ut av ensomheten.

Det er lett å se for seg at gruppen «ensomme» består av mennesker som i snitt er enda mer engstelige for å gå ut alene og feire i gatene enn oss som ikke er ensomme.

Men det spørs om man noen gang de neste tiårene vil tas mer varmt og inkluderende inn i «gjengen», også om man kommer alene, enn akkurat nå. Du er en del av gjengen samme hvem du er. 

At det nettopp kan forsterke følelsen av ensomhet, hos de som så gjerne vil og heller ikke nå deltar, tviler jeg ikke på. Men på et eller annet tidspunkt har man et ansvar selv. Det kommer neppe en bedre og mer uanstrengt anledning til å bli tatt inn i fellesskapet på flere tiår.

Noen klarer det nok ikke likevel, rett og slett fordi de er for fylt av sosial angst til å få det til. De er syke, og dem er det selvfølgelig synd på. Klarer de det ikke nå må de oppriktig få best mulig behandling og forhåpentligvis få det til en annen gang.

Men det er mange, også her, som sitter og leter etter feil også ved denne anledningen. Som tydelig bare ønsker å få høre hvor trist det er at de er alene selv om de strengt tatt velger det selv. Og den gjengen er nok mange i ferd med å miste tålmodigheten med. 

Anonymkode: b4f51...a48

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Da jeg så Norge - Elfenbenskysten på Ullevål, var det klemmer fra fullt av fremmede da mål nr 2 kom og mannen min var på do. Flere av dem ble vi kjent med utover kvelden og har kontakt med nå.

Er man ensom, så er jo dette den perfekte muligheten til å gjøre noe med det, men man må gjøre litt selv. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Rådhusplassen er alkoholfritt hvis du bor i oslo.

som jeg har sagt så bor jeg ikke i Oslo

Anonymkode: 7204e...979

Skrevet

Bestefaren min sa det så fint. Det er ikke når det er jul eller når det er fotballkamp han trenger besøk. Det er enda mer koselig om noen kommer på besøk midt i uka for å slå av en prat eller spise middag, for han er hjemme alene HVER dag. 

på juleaften skal plutselig ALLE mase og tenke på at han MÅ ut av huset, til og med de som ikke er innom på hverdagen😅

Anonymkode: de3bb...827

• Nyttig 1
Skrevet
piggrokken skrev (16 timer siden):

Har begynt å tenke at OM vi vinner dette, tenk folkehavet på Gardermoen da de kommer hjem da!

Glad for at jeg ikke skal fly i ferien min i år, for å si det sånn.

Bor de ikke alle andre plasser? Som Haaland bor ikke engang i Norge.

Anonymkode: 43c49...ad2

• Nyttig 1
Skrevet

Men til dere som sier dette går over når VM er over. Ja, det gjør nok det sånn nasjonalt sett. Men sjekk ut supporterklubben til ditt lokale fotballag. Fotball får mye kjeft, men det er altså et av de mest inkluderende miljøene jeg vet om. Kjøp deg sesongkort (helst på et ståfelt hvis du er alene, for da er det fleksibelt hvor du kan stå og du møter mange folk), møt opp på kamp. Meld deg inn i supporterklubben og gjør noe frivillig arbeid. Du er hjertelig velkommen. 

Anonymkode: 43a9d...7ef

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det ville jo vært kronglete for han å spille for Manchester City og bo på Bryne. Men de skal nok feires i Norge før de skal videre til stedene de bor og jobber.

Anonymkode: 43a9d...7ef

• Nyttig 1
Skrevet

Man blir ihvertfall ikke noe mindre ensom hvis man ikke er villig til å legge inn litt innsats for å møte andre mennesker. Som alle sier, dette er en perfekt anledning for å øve om ikke annet på å bli mer sosial, sjeldent har folk vært mer åpne og inkluderende enn akkurat nå under vm.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Korrekt. Ingen av dem bor vel i Oslo.

De spiller bare hjemmekampene til Norge der.

Anonymkode: eef86...c96

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.7.2026 den 22.05):

I natt var gatene mange steder fulle av jubel, sang og mennesker som feiret en historisk fotballkveld. For mange var dette et øyeblikk de kommer til å huske resten av livet. Men jeg har også tenkt på dem som opplevde denne kvelden på en helt annen måte. For når «alle» ser ut til å være ute og feire sammen, kan følelsen av å stå utenfor bli ekstra sterk. Det er ikke nødvendigvis fordi man er mer ensom enn vanlig, men fordi kontrasten blir så stor. TV-bilder, sosiale medier og lyden av folk som jubler kan minne noen om det de savner, nemlig et fellesskap å være en del av. Dette er egentlig ikke et nytt fenomen. Mange kjenner på noe av det samme i julen, på nyttårsaften eller 17. mai. Dager som betyr mye for mange, kan også være de dagene hvor ensomhet og utenforskap kjennes aller mest.

Det betyr selvfølgelig ikke at folk ikke skal feire. Tvert imot. Gleden over slike øyeblikk er verdifull og bør deles. Samtidig synes jeg det er verdt å huske at mens tusenvis står skulder ved skulder og synger, sitter det også mennesker alene hjemme. Noen skulle ønske de hadde noen å feire med. Andre skulle bare ønske de kunne vært en del av stemningen, selv blant fremmede. Kanskje kan vi ha plass til begge perspektivene samtidig, både den store folkefesten og litt omtanke for dem som opplever at slike kvelder gjør utenforskapet litt ekstra synlig. Hvis dette gjelder deg, er du sannsynligvis langt fra alene, selv om det kanskje føltes sånn akkurat i natt. ❤️

Anonymkode: 0bf7b...63f

Om en har nok krefter til å se tv bildene eller innlegg på facebook om festlighetene så har en også nok krefter til å oppsøke nettsteder, facebook sider, spill arenaer der en kan treffe andre som kan gjøre hverdagen mindre ensom.

Alle kan føle på ensomhet eller håpløshet, hva en gjør med det er ens eget valg. Selv folk med mange rundt seg kan føle på ensomhet, av og til er det pga psyken mens av og til fordi en har vært såret før og ikke helt tørr å slippe noen nær

Hvorfor skal de som klarer å juble og vise stor glede minske denne ved å tenke på at andre kanskje føler seg ensom, når de heller kan øke egen og andres lykkerus ved å inkludere flere i sin glede

Skal en som kan spise seg mett alltid tenke på de i Norge og verden som sulter, og dermed risikere å bli nedstemt og miste matlysten? Vil det hjelpe de sultne

Skal vi som går rundt her i ett land uten krig alltid gå rundt å tenke på de som bor i krigsrammede områder? Vil det hjelpe om vår psyke knekkes av tanken på handlinger vi ikke får stoppet

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Man blir ihvertfall ikke noe mindre ensom hvis man ikke er villig til å legge inn litt innsats for å møte andre mennesker. Som alle sier, dette er en perfekt anledning for å øve om ikke annet på å bli mer sosial, sjeldent har folk vært mer åpne og inkluderende enn akkurat nå under vm.

Du, som mange andre, blander ensomhet med å være alene. 

Anonymkode: 3625c...99e

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.7.2026 den 22.05):

Samtidig synes jeg det er verdt å huske at mens tusenvis står skulder ved skulder og synger, sitter det også mennesker alene hjemme

Hva har det med saken å gjøre. Tror du en ensom person vil være mindre ensom om han står på en stadion, eller er på en pub full med folk, om han ikke kjenner sidemannen. Da blir man kanskje enda  mer trist av å se alle som hygger og koser seg sammen?

Alle er sin egen lykkes smed. Ut å møte folk, bli kjent med nye mennesker, møt folk med felles hobbyer, meld seg opp på kurs etc. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Tenkte på det samme, men vi vet ikke om det er en dame.  Der i hvert fall i de 3 byene jeg er medlem. 

Anonymkode: 063de...759

Driver menn å utgir seg for å være kvinner på heygirl?

Skrevet
enhjørningfis skrev (16 timer siden):

Kommer an på om Norge går videre eller ei til lørdag.. følg litt med iallefall, så får man lett kontroll på det! Norge skal spille mot England til lørdag, vinner norge er de med i finalen!

Snakk om å kaste stein når man sitter i glasshus, følg med selv du.

Anonymkode: f725b...54a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...