Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
KraKriAm skrev (24 minutter siden):

Hvorfor mener du saken ikke er etterforsket godt nok? Mener du har Vinsrygg, Fardal og alle de på Rettsikkerhet for alle har kompentanse til å vurdere det? Og ikke minst, de har faktisk ikke tilgang på all dokumentasjon som politiet har. Slik som obduksjonsrapport, avhør, vitnebeskrivelser, AMK/åstedsrsppeot osv. De sitter faktisk ikke på deg polititet har og synser og spekulerer i stor stil. Er det sånt som gjør deg usikker? Er det sånt som gjør at du ikke tror politi, helse og andre etater ikke har gjort jobben sin, som de aller fleste i de yrkene gjør? 

Utifra all info som har kommet frem mener jeg det er mange hull. 
pol og det har ikke ressurser noe de selv uttalte. 
at de har gjort et slett arbeid har de. 
mat mange ikke gjør jobben sin eller misbruker sin stilling er ikke bare noe jeg tror, det vet jeg og det vet vi alle. 
soer ikke at det er normalen, men at det skjer altfor mye lovbrudd og svikt. 
Når vi vet at ansatte i Bv voldtar barn på institusjoner er det nok for meg. Da kan man være i stand til mye annet også. 
Man er ikke en helt selv om man har en betrodd stilling. 

Jeg vet et barnevern som har sendt barn inn i en fosterhjem vel vitende om at fosterforeldrene har utsatt flere fosterbarn for vold. 
Dette er dokumentert. Og jeg har lest dokumentene. 
mat barnevernet er koko i mange saker er ikke noe nytt. 
Husk at politiet også etterforsket Monika saken og hevdet hun tok selvmord. Og så lukket saken. Dette stemte ikke, hun ble drept, og mannen ble buret inne. 
politiet og VG har ikke alltid rett 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kristineeeee skrev (18 timer siden):

Du har ikke lest et eneste bevis. Det som står i VG er ikke bevis. 
poenger er at saken ikke ble etterforsket skikkelig, og derfor vet ingen hva som egentlig skjedde. 

Hva vet egentlig du om hvorvidt saken ikke er etterforsket skikkelig? Det vet du jo åpenbart ingenting om. Du bare slenger ut en påstand fordi din indre konspirasjonteoretiker så gjerne ønsker at politiet har gjort en dårlig jobb. 

VG-saken er full av dokumentasjon og henvisning til bevis. 

Du derimot kommer med NULL. Du bare ønsker så hardt å tro på noe og tror at det blir virkelig hvis du gjentar det ofte nok? 

Hvorfor ønsker du egentlig det? Hvorfor er det så viktig for deg å undergrave fakta og bidra til løgn om denne stakkars jenta? Kan du stille deg de spørsmålene? 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
NoaideBiehtar skrev (10 timer siden):

Hva vet egentlig du om hvorvidt saken ikke er etterforsket skikkelig? Det vet du jo åpenbart ingenting om. Du bare slenger ut en påstand fordi din indre konspirasjonteoretiker så gjerne ønsker at politiet har gjort en dårlig jobb. 

VG-saken er full av dokumentasjon og henvisning til bevis. 

Du derimot kommer med NULL. Du bare ønsker så hardt å tro på noe og tror at det blir virkelig hvis du gjentar det ofte nok? 

Hvorfor ønsker du egentlig det? Hvorfor er det så viktig for deg å undergrave fakta og bidra til løgn om denne stakkars jenta? Kan du stille deg de spørsmålene? 

Har hørt mange videoer og podcaster rundt denne saken. 
VG har ikke fulgt med i timen her. Hør podcasten med Silje der hun intervjuer VG om denne saken. 
VG saken er ikke full av dok. De har like lite og mye som andre legger frem. 
Du synes det er greit at barn dør under offentlig omsorg? Uten noen form for gransking? VG skriver at de 3 ansatte på jobb var ekstremt dyktige. Hvordan vurderer VG at de 3 damene var ekstremt dyktige? 
Jeg ser du er fullstendig lukket og systemtro der du angriper de som er mer åpne for konspirasjonsteoretikere. 
Du vet det er en hersketeknikk? Dette folk som er åpen for flere svar i bås? 
Du vet hva VG gjorde med Viggo Kristiansen saken? Med Giske saken? 
med løy og anklaget og måtte ut å beklage i ettertid. 
VG er ikke etterforskere. De er journalister. 

• Liker 1
Skrevet
Kristineeeee skrev (11 timer siden):

Har hørt mange videoer og podcaster rundt denne saken. 
VG har ikke fulgt med i timen her. Hør podcasten med Silje der hun intervjuer VG om denne saken. 
VG saken er ikke full av dok. De har like lite og mye som andre legger frem. 
Du synes det er greit at barn dør under offentlig omsorg? Uten noen form for gransking? VG skriver at de 3 ansatte på jobb var ekstremt dyktige. Hvordan vurderer VG at de 3 damene var ekstremt dyktige? 
Jeg ser du er fullstendig lukket og systemtro der du angriper de som er mer åpne for konspirasjonsteoretikere. 
Du vet det er en hersketeknikk? Dette folk som er åpen for flere svar i bås? 
Du vet hva VG gjorde med Viggo Kristiansen saken? Med Giske saken? 
med løy og anklaget og måtte ut å beklage i ettertid. 
VG er ikke etterforskere. De er journalister. 

Siden du har hørt mange videoer og podcaster (har du lært deg kildekritikk?) så er du bedre til å vurdere en sak? Bedre enn politiet, leger og journalister? Journalister har faktisk utdannelse i å granske og finne fakta, samt vurdere dem og kilder. 
Det dør barn både under offentlig omsorg og utenfor. Skal du også granske og tiltale foreldre der barnet tar selvmord? Selvmord er noe som er vanskelig å forhindre, både blant barn og voksne. Det er tragisk, men det er selvmord og ikke mord. Og jo, både politiet og VG kommer med fakta som motbeviser det du og Vinsrygg og de andre sier. Og Vingsrygg er grundig avslørt. Han har slengt ut påstander som er både helt feilaktig og som det ikke finnes dokumentasjon eller bevis for. Bare rent oppspinn. Godt han nå skal etterforskes. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
KraKriAm skrev (På 20.6.2026 den 12.34):

Siden du har hørt mange videoer og podcaster (har du lært deg kildekritikk?) så er du bedre til å vurdere en sak? Bedre enn politiet, leger og journalister? Journalister har faktisk utdannelse i å granske og finne fakta, samt vurdere dem og kilder. 
Det dør barn både under offentlig omsorg og utenfor. Skal du også granske og tiltale foreldre der barnet tar selvmord? Selvmord er noe som er vanskelig å forhindre, både blant barn og voksne. Det er tragisk, men det er selvmord og ikke mord. Og jo, både politiet og VG kommer med fakta som motbeviser det du og Vinsrygg og de andre sier. Og Vingsrygg er grundig avslørt. Han har slengt ut påstander som er både helt feilaktig og som det ikke finnes dokumentasjon eller bevis for. Bare rent oppspinn. Godt han nå skal etterforskes. 

Hva gjorde journalistene i Viggo Kristiansen saken? Giske saken? Du er ganske blind hvis du tror alt fungerer. Det er mye korrupsjon i Norge. Ingen steder lyges mer enn i norske rettsaker sier adv. Elden. 
Jeg har vært tett på en Bv sak og sett maktmisbruk og systemfeil på høyt nivå. Heldigvis tapte Bv i retten. Domstolene avslørte hva Bv har holdt på med. Denne kommunen ble satt under granskning. 
Jeg har sett nok til at jeg er tvilende til systemet. Sjokkerende at slikt skjer i Norge. Men med feil folk i feil yrker så kan det gå veldig galt. 
Nå ble også en politimann dømt til bot etter å ha forfalsket en bekymringsmelding til Bv (Tv2) 

igjen, hva skjedde i shada saken vet jeg ikke, men det er staten sitt ansvar å ivareta de barna de karrer til seg. Så klart det må granskes om staten gav jenta den hjelpen og beksyttelsen hun trengte. 

• Liker 3
Skrevet

Tråden er ryddet for ryktespredning og spekulasjoner, latterliggjøring, hetsende og krenkende innhold, brukerdebatt, gjengivelse av innhold fra ekstern kilde, brudd på  forumsrommets retningslinjer og svar til dette.

Perelandra, mod. 

• Liker 2
Skrevet
Kristineeeee skrev (På 21.6.2026 den 21.57):

Hva gjorde journalistene i Viggo Kristiansen saken? Giske saken? Du er ganske blind hvis du tror alt fungerer. Det er mye korrupsjon i Norge. Ingen steder lyges mer enn i norske rettsaker sier adv. Elden. 
Jeg har vært tett på en Bv sak og sett maktmisbruk og systemfeil på høyt nivå. Heldigvis tapte Bv i retten. Domstolene avslørte hva Bv har holdt på med. Denne kommunen ble satt under granskning. 
Jeg har sett nok til at jeg er tvilende til systemet. Sjokkerende at slikt skjer i Norge. Men med feil folk i feil yrker så kan det gå veldig galt. 
Nå ble også en politimann dømt til bot etter å ha forfalsket en bekymringsmelding til Bv (Tv2) 

igjen, hva skjedde i shada saken vet jeg ikke, men det er staten sitt ansvar å ivareta de barna de karrer til seg. Så klart det må granskes om staten gav jenta den hjelpen og beksyttelsen hun trengte. 

Ja. Men det er virkelig ikke grunn til å hevde at hun ble myrdet, at barnevernet driver med menneskehandel og prostitusjon, eller å lyve om at det ikke ble ringt etter nødhjelp, og at dødsattesten var falsk.  Dette er tilbakevist, alt sammen.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
pøbelsara skrev (5 timer siden):

Ja. Men det er virkelig ikke grunn til å hevde at hun ble myrdet, at barnevernet driver med menneskehandel og prostitusjon, eller å lyve om at det ikke ble ringt etter nødhjelp, og at dødsattesten var falsk.  Dette er tilbakevist, alt sammen.

Det har reist spørsmål om hun ble drept. Også siden politiet selv sa dette til foreldrene. Det har vel ikke vært hevdet at Bv drev menneskehandel, men institusjonen. Det stemmer at vinsrygg fikk beskjed om at amk aldri ble kontaktet, men det viser seg at det ble de men at det ikke ble opplyst da hun bodde på hemmelig adresse. Noe vinsrygg ikke visste da, som nå er oppklart. 
mang dødsattesten ble det stilt spm om hvorfor det sto ptsd på den. Legen som utførte obduksjon kan jo ikke vite årsak. 
Det er mye rart i denne saken som mange mener har vært kritikkverdig. 
jeg er nyskjerrig på begge siden av fremstilling av denne saken. 
jeg er ikke opptatt av at den har rett eller den har rett. Men å faktisk forså hvordan dette kunne skje. 
veldig trist sak

Skrevet

Så denne podcasten i "Snakk med Silje" med intervju med journalister fra VG og Faktisk.no, og synes det rett og slett er pinlig å se hva og hvordan de svarer på spørsmål om "bevisene" i denne tragiske saken. Uten å hevde noe som helst, så er jeg kritisk til det jeg hører. Men folk må allikevel ikke blande det å være kritisk med å hevde hva som kan ha skjedd

• Liker 1
Skrevet
Alizee skrev (På 24.6.2026 den 12.10):

Så denne podcasten i "Snakk med Silje" med intervju med journalister fra VG og Faktisk.no, og synes det rett og slett er pinlig å se hva og hvordan de svarer på spørsmål om "bevisene" i denne tragiske saken. Uten å hevde noe som helst, så er jeg kritisk til det jeg hører. Men folk må allikevel ikke blande det å være kritisk med å hevde hva som kan ha skjedd

Reagerte også på denne. Men ved å reagere og være kritisk blir man kalt konspirasjonsteoretiker. 
tragisk sak. Barnevernet gjør aldri feil, og gjør de det så er det ingen som står ansvarlig. De som må bære byrden er barna og foreldrene. 
stakkars jente og de andre barna som dør under offentlig omsorg. 
Vi liker å tro at systemet fungerer, vi er opplært i å være naive. Media skriver det staten vil vi skal tro. 
sannheten er langt annerledes. 
har sett nok til at jeg vet hva jeg snakker om. 
Her inne er det heller ikke lov å kritisere systemet, da blir man sett på som hatsk, ryktespredning osv. til og med chat gpt tåler ikke at man skriver noe neg om systemet uten at den reagerer med: jeg kan ikke dokumentere at det du skriver stemmer, du kan ha misforstått. Alt som ikke er dokumentert og ligger ute er usant. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at folk må lære seg kildekritikk.

Folk må lære seg hvordan den redaktørstyrte pressen jobber.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Kristineeeee skrev (På 1.6.2026 den 14.35):

Jeg er ikke så opptatt av hva hvilke medie som sier hva. Jeg er opptatt av innholdet og dokumentasjonen som fremkommer. 

Du har ingen kilde kritik? 

• Liker 4
Skrevet
Kristineeeee skrev (På 24.6.2026 den 0.20):

Det har reist spørsmål om hun ble drept. Også siden politiet selv sa dette til foreldrene. Det har vel ikke vært hevdet at Bv drev menneskehandel, men institusjonen. Det stemmer at vinsrygg fikk beskjed om at amk aldri ble kontaktet, men det viser seg at det ble de men at det ikke ble opplyst da hun bodde på hemmelig adresse. Noe vinsrygg ikke visste da, som nå er oppklart. 
mang dødsattesten ble det stilt spm om hvorfor det sto ptsd på den. Legen som utførte obduksjon kan jo ikke vite årsak. 
Det er mye rart i denne saken som mange mener har vært kritikkverdig. 
jeg er nyskjerrig på begge siden av fremstilling av denne saken. 
jeg er ikke opptatt av at den har rett eller den har rett. Men å faktisk forså hvordan dette kunne skje. 
veldig trist sak

Tull. Barnevernsinstitusjon under barnevernets ansvar.

• Liker 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (7 timer siden):

Jepp! Men mye som skjer på en institusjon som Bv ikke har kjennskap til. Voldtekter som skjer f eks. 

Skrevet
~ Ada ~ skrev (7 timer siden):

Barnevernsinstituasjon ER barnevernet. Det statlige barnevernet (Bufetat) eller privat barnevern (Stendi, Humana, Aurora etc.). 

Kommunalt barnevern har ingen tilsynsmyndighet for det statlige barnevernet. Det er Statsforvalteren og Statens Helsetilsyn som har myndighet til det. En institusjon er altså ikke under kommunalt barneverns ansvar. Det er heller ikke det kommunale barnevernet som bestemmer hvilken institusjon ungdommen skal på. Det er Bufetat, det statlige barnevernet, som bestemmer dette. 

Skrevet
Lærke skrev (13 timer siden):

Barnevernsinstituasjon ER barnevernet. Det statlige barnevernet (Bufetat) eller privat barnevern (Stendi, Humana, Aurora etc.). 

Kommunalt barnevern har ingen tilsynsmyndighet for det statlige barnevernet. Det er Statsforvalteren og Statens Helsetilsyn som har myndighet til det. En institusjon er altså ikke under kommunalt barneverns ansvar. Det er heller ikke det kommunale barnevernet som bestemmer hvilken institusjon ungdommen skal på. Det er Bufetat, det statlige barnevernet, som bestemmer dette. 

Det er derfor jeg skriver det er barnevernets ansvar. Barnevernet består av mer enn kommunal barneverntjeneste. Når det da hevdes at barnevernet driver med menneskehandel, så er det (absurde) påstander rettet mot barnevernet som sådan. 

Det siste: Staten står for anskaffelser og tilbud, men på kommunens bestilling. Alle har ansvar, men ulikt ansvar. Er helsetjenester koblet på, har også de et lovpålagt ansvar å forvalte.

• Liker 2
Skrevet
Lærke skrev (På 27.6.2026 den 22.19):

Barnevernet har ansvar for barnet de plasserer. De skal jevnlig følge opp om plasseringen er hensiktsmessig og jobbe for tilbakeføring (EMK) 

Skrevet
Kristineeeee skrev (1 time siden):

Barnevernet har ansvar for barnet de plasserer. De skal jevnlig følge opp om plasseringen er hensiktsmessig og jobbe for tilbakeføring (EMK) 

Ja, det skal de. 

Og denne saken handler ikke om at noen er uenige om hva barnevernets funksjon og rolle og oppgave er. Denne saken handler om at folk dikter opp historier helt uten hold - alt som er hevdet i denne saken, er tilbakevist, og dette har vi fått vite om, alle sammen - fordi VG-journalistene har gjort et solid stykke arbeid hvor de har gått alle påstandene etter sømmene og avklart hva som er gjort. AMK ble kontaktet. Hun ble forsøkt gjenopplivet. Det er ingen bevis for verken mord eller menneskehandel. Legen har tilbakeholdt opplysninger om en rekke ting. Bla om at han har fått opplyst at notatene man fant på rommet hennes, med overveiende sannsynlighet var skrevet av henne. 

Vær litt kritisk - og lær deg hva journalistisk arbeid innebærer, og hvordan man utøver kildekritikk.

OG ikke oppsøk kilder hvor det deles bilder av døde barn. Seriøst, det er bare stygt og skikkelig respektløst å legge slik på nettet - og å oppsøke det. 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (På 29.6.2026 den 15.10):

Ja, det skal de. 

Og denne saken handler ikke om at noen er uenige om hva barnevernets funksjon og rolle og oppgave er. Denne saken handler om at folk dikter opp historier helt uten hold - alt som er hevdet i denne saken, er tilbakevist, og dette har vi fått vite om, alle sammen - fordi VG-journalistene har gjort et solid stykke arbeid hvor de har gått alle påstandene etter sømmene og avklart hva som er gjort. AMK ble kontaktet. Hun ble forsøkt gjenopplivet. Det er ingen bevis for verken mord eller menneskehandel. Legen har tilbakeholdt opplysninger om en rekke ting. Bla om at han har fått opplyst at notatene man fant på rommet hennes, med overveiende sannsynlighet var skrevet av henne. 

Vær litt kritisk - og lær deg hva journalistisk arbeid innebærer, og hvordan man utøver kildekritikk.

OG ikke oppsøk kilder hvor det deles bilder av døde barn. Seriøst, det er bare stygt og skikkelig respektløst å legge slik på nettet - og å oppsøke det. 

Å være kritisk gjelder alle veier, også for deg. Har sett podcasten til Silje som lagt ut over her, og synes ikke dette var imponerende svar fra journalistene i VG og Faktisk.no.

Det er vel ingen her som sier at det er BEVIS på at hun er myrdet. Bevisbyrden er andre vei, og når det gjelder bevis på at hun ikke er det siden det er mye mistenkelig rundt denne saken, så er dette noe denne legen i samarbeid med familien har jobbet for å få i lang tid. Blant annet AMK loggen, som har blitt holdt tilbake og mye annen informasjon. AMK loggen er riktignok strengt underlagt lovbestemt taushetsplikt, men det er snakk om familien og ikke minst broren som nå er 20 år og burde hatt tilgang til den for flere år siden.

Synes du snur på saken på flere områder, og det er nettopp kritisk man er. Anbefaler deg å se på intervjuet med disse journalistene som jeg la ut over her. Det er fortsatt mange hull i denne tragiske saken, og bra det er fokus på den uten å mene at det er bevis på noe som helst.

Er utover det enig i at disse bildene som er spredt er helt uakseptabelt.

Endret av Alizee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...