Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Stonegiant skrev (6 minutter siden):

For meg personlig har innvandring vært en stor berikelse. Hadde ikke orket å bo i dette landet uten dem. Jeg giftet meg til og med med en, og vi flyttet fra et blendahvit sted til et gulbrunt et (hvis det er lov å si) for å få høyere livskvalitet.

Andre igjen, er uenig i det. Det bryr meg ikke. Det er lov.

Innvandring av grupper som integrerer seg, jobber, lærer språket,  har normale holdninger, ikke er en fare for kvinner er ok.  Det er masse folk fra Polen, Thailand,  Spania osv i Norge, og mange ikke-muslimer fra India. Aldri hørt om at folk fra Thailand topper kriminalitets statistikken for eksempel. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

https://www.nrk.no/ytring/vi-trenger-ikke-hverandre-1.17865507

En liten refleksjon, for jeg tror mangen er redd fordi de er ensom, blitt vant til å trekke seg unna enn å ta kontakt. 

Jeg hadde i forje by jeg bodde  et stort og multi kulturelt nettverk som tok vare på hverandre.  

I dag bor jeg på bygda i hverdags tidsklemma med barn som tar opp tiden, så det sosiale blir via telefon, ikke fjes til fjes. Samtidig er bygde troll et faktisk fenomen, jeg er enda hun nye selv etter 9 år. Hun med tattooer og rar dialekt.

Ungene er østlendinger, samtidig  oppdratt av to foreldre som begge har funnet seg nye forhold med annen etnisk bakgrunn. Som gjør at de selv trives med å ha mangfold i sin venneflokk. 

Naboer prater egentlig ikke sammen her, det er hei ved post kassa og dugnad dag.  

Samtidig i det stille, stiller vi opp for hverandre. 

Jeg måker snøen i oppgangen til de eldre eller om jeg ser naboen er på ferie. Jeg tar en ekstra klippe gresset dag om jeg ser uken er falt på naboen med helse problemer.  Uten støy eller krav om takk, for det skulle bare mangle. 

Samtidig som man ikke inviterer til kaffe eller ringer på døren, selv med viten om at ingen besøker de. 

Vi kan lære av hverandres kultur om å være bedre i et samfunn til å bry oss om, ikke med. Og at lykke ikke er alt på stell,men noen å le med. 

Skrevet
Motstrømmen skrev (1 time siden):

Det er riktig at enkelte innvandrergrupper er overrepresentert både på sosialhjelpsstatistikker og i deler av kriminalitetsstatistikken. Det er reelle utfordringer som det må være lov å snakke om.

Men tallene trenger da også kontekst.

At en høy andel av sosialhjelpen går til innvandrere betyr ikke at de fleste innvandrere lever på sosialhjelp. Rundt 90 % gjør det ikke. De fleste som mottar sosialhjelp er flyktninger eller personer som har kommet til landet med begrenset utdanning, manglende språkkunnskaper eller traumer etter krig og flukt. Da er veien inn i arbeidslivet naturlig nok lengre.

Det er også verdt å huske at det finnes langt flere etnisk norske mottakere av NAV-ytelser totalt sett enn det finnes nyankomne flyktninger og innvandrere på sosialhjelp. Når man kun ser på prosentandeler innen små grupper, kan det gi et skjevt bilde av hvor de største kostnadene faktisk ligger. 

Når det gjelder integrering, er bildet heller ikke svart-hvitt. Ja, noen kommer med holdninger som kolliderer med norske verdier, men vi har da etniske nordmenn som og er helt på ville veier av både moralsk, holdninger og ideologi.  Innvandrere,  spesielt de som har flyktet fra autoritære samfunn eller politisk uro, setter stor pris på demokrati, ytringsfrihet og likestilling nettopp fordi de vet hvordan alternativet ser ut.

Dessuten kommer ikke integrering bare an på den som flytter hit. Det handler også om hvorvidt folk får jobb, nettverk og en reell sjanse til å bli en del av samfunnet. Flere studier har vist at personer med utenlandsk navn ofte må sende langt flere jobbsøknader enn etniske nordmenn for å bli kalt inn til intervju. Det betyr ikke at all forskjellsbehandling skyldes rasisme, men det betyr at diskriminering fortsatt eksisterer og påvirker integreringen.

Jeg tror de fleste nordmenn er enige om at vi skal stille krav til alle som bor i Norge om å respektere likestilling, demokrati og norsk lov, født her eller ei.  Det gagner ingen å  redusere millioner av mennesker til statistikk eller å anta at dårlige holdninger hos noen representerer alle, for da er USA ganske fucka når man ser hvordan de blir presentert i fra det hvite hus. 

De fleste mennesker,  ønsker i bunn og grunn det samme: trygghet, arbeid, familie og et godt liv.( noen har illusjon om herske verden)  De fleste holder seg også for gode til å dømme andre ut fra hudfarge,skavanker, navn eller opprinnelse alene. 

Sysselsetting (andel i jobb)

• Hele befolkningen ekskl. innvandrere: 79,5 %
  • Innvandrere totalt: 67,5 % (gap på 12 prosentpoeng)

Store forskjeller etter opprinnelse (utvalgte land):

• Somalia: 48,8 % (menn 53,3 %, kvinner 43,9 %)
  • Syria: 47,4 % (menn 58,1 %, kvinner 32,2 % — ekstremt lavt for kvinner)
  • Irak: 52,9 %
  • Afghanistan: 62,5 % (kvinner 48,2 %)
  • Polen (typisk arbeidsinnvandrer): 73,0 %
  • Filippinene: 82,4 %
  • Norden utenom Norge: 79,3 %

Kort sagt: For mange flyktninggrupper fra Afrika og Midtøsten ligger andelen i jobb på 47–55 %. Det betyr at 45–53 % ikke er i arbeid.

For å ikke snakke om voldsstatistikken rundt innvandrere... Husker på NRK når de snakket om at 87% av alle saker med barn fra 0-16 gjaldt innvandrere. 

En kan jo lese om folk sin erfaring med denne fine berikelsen her: 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Deu skrev (21 minutter siden):

Sysselsetting (andel i jobb)

• Hele befolkningen ekskl. innvandrere: 79,5 %
  • Innvandrere totalt: 67,5 % (gap på 12 prosentpoeng)

Store forskjeller etter opprinnelse (utvalgte land):

• Somalia: 48,8 % (menn 53,3 %, kvinner 43,9 %)
  • Syria: 47,4 % (menn 58,1 %, kvinner 32,2 % — ekstremt lavt for kvinner)
  • Irak: 52,9 %
  • Afghanistan: 62,5 % (kvinner 48,2 %)
  • Polen (typisk arbeidsinnvandrer): 73,0 %
  • Filippinene: 82,4 %
  • Norden utenom Norge: 79,3 %

Kort sagt: For mange flyktninggrupper fra Afrika og Midtøsten ligger andelen i jobb på 47–55 %. Det betyr at 45–53 % ikke er i arbeid.

For å ikke snakke om voldsstatistikken rundt innvandrere... Husker på NRK når de snakket om at 87% av alle saker med barn fra 0-16 gjaldt innvandrere. 

Kan du gå bak statistikken å se på årsak ? Eller vil det krevet et ansvar, et du er en del som medlem i norske stat. 

Jeg sier ikke at det ikke er problemer, men de problemene er ikke en byrde vi legger på de som kommer inn til lande uten å gå i oss selv å se på hvor vi svikter. 

Jeg har selv jobbet i ungdomsgjenger i prosjekt for å gi et annet alternativ, fordi at man ser at det funker.

Så lett deg av rumpa og ta del i samfunnet både i gode debatter, lokal samfunnet og bli en del av det som ta vare på ungdommen uansett bakgrunn. De trenger trygge voksne. 

Lett å sitte å klage, men å gjøre noe, det er vanskelig det. Men det begynner med inkludering

Skrevet (endret)
Motstrømmen skrev (24 minutter siden):

Kan du gå bak statistikken å se på årsak ? Eller vil det krevet et ansvar, et du er en del som medlem i norske stat. 

Jeg sier ikke at det ikke er problemer, men de problemene er ikke en byrde vi legger på de som kommer inn til lande uten å gå i oss selv å se på hvor vi svikter. 

Jeg har selv jobbet i ungdomsgjenger i prosjekt for å gi et annet alternativ, fordi at man ser at det funker.

Så lett deg av rumpa og ta del i samfunnet både i gode debatter, lokal samfunnet og bli en del av det som ta vare på ungdommen uansett bakgrunn. De trenger trygge voksne. 

Lett å sitte å klage, men å gjøre noe, det er vanskelig det. Men det begynner med inkludering

Hvordan ser du for deg at det fungerer i praksis? Hvorfor kommer ikke disse folkene seg inn i disse gruppene du snakker om? Hvorfor hjelper ikke venner, familie, etc dem inn i disse gruppene tror du?

Disse folkene vil jo ikke være en del av samfunnet. Foreldrene deres driter i dem, det er ofte der det starter. Mange opplever vold og dårlig omsorg hjemme.

Hvor mange ressurser bør Norge bruke på dette? Hvilken gevinst har vi å ta inn slike mennesker? 

Jeg har sittet tettere på dette her enn de aller fleste. Jeg har jobbet med Nordens største organisasjoner innenfor forebygging av vold og miljø. Når klinikker kan ha en pasientlister som er 85% innvandrere, da er det virkelig MYE som skurrer!!! 

Endret av Deu
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Deu skrev (54 minutter siden):

Dette er jo et rent ekkokammer der man alene fokuserer på negative erfaringer rundt en gruppe mennesker på Finn med så og si null fokus på positive erfaringer, at dette gjelder enkeltindivider og ekskludering av eksempler der etniske nordmenn som oppfører seg dårlig.

Å bruke tid på slike plasser vil kun dyrke et bias, og gir et grunnlag for unødvendig polarisering. 

Ellers hadde det vært fint om du linket direkte til statistikkene du trekker frem.

Skrevet (endret)
Bigote skrev (11 minutter siden):

Dette er jo et rent ekkokammer der man alene fokuserer på negative erfaringer rundt en gruppe mennesker på Finn med så og si null fokus på positive erfaringer, at dette gjelder enkeltindivider og ekskludering av eksempler der etniske nordmenn som oppfører seg dårlig.

Å bruke tid på slike plasser vil kun dyrke et bias, og gir et grunnlag for unødvendig polarisering. 

Ellers hadde det vært fint om du linket direkte til statistikkene du trekker frem.

Dette er jo den erfaringen folk sitter igjen med og det har blitt et større problem. Hvorfor underbygge det folk opplever? 

Hvorfor ikke legge vekt på de erfaringene folk sitter igjen med..? 

https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/sysselsetting/statistikk/sysselsetting-blant-innvandrere-registerbasert

Endret av Deu
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Deu skrev (32 minutter siden):

Dette er jo den erfaringen folk sitter igjen med og det har blitt et større problem. Hvorfor underbygge det folk opplever? 

Hvorfor ikke legge vekt på de erfaringene folk sitter igjen med..? 

Fordi å trekke opp en klage-tråde på Reddit som kun omhandler en enkel gruppe vil derfor være fordummende for leserne da dette ekskluderer det totale bildet av selgere og erfaringer på finn.. Å samle opp negative enkelt eksempler på denne måten i et ekkokammer vil kun ha som funksjon å hisse opp og dyrke polarisering hos meningsfeller...

Dette burde være åpenlyst.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Bigote skrev (40 minutter siden):

Fordi å trekke opp en klage-tråde på Reddit som kun omhandler en enkel gruppe vil derfor være fordummende for leserne da dette ekskluderer det totale bildet av selgere og erfaringer på finn.. Å samle opp negative enkelt eksempler på denne måten i et ekkokammer vil kun ha som funksjon å hisse opp og dyrke polarisering hos meningsfeller...

Dette burde være åpenlyst.

Jeg er enig i at vi ikke skal dømme hele grupper etter enkeltpersoner. Men når en haug av nordmenn uavhengig av hverandre beskriver nøyaktig de samme problemene, lowballing, krav om pengene tilbake etter kjøp av "prosjektbil som den er", og i verste fall trusler – og dette gjentatte ganger kobles til personer med navn og bakgrunn fra Midtøsten/Nord-Afrika, da er det ikke lenger "cherry-picking". Det er et observerbart mønster...

Statistikk fra SSB viser at personer med innvandrerbakgrunn fra visse land er sterkt overrepresentert i kriminalitetsstatistikken, også når det gjelder vold og økonomisk kriminalitet. For eksempel har unge somaliske menn i Oslo i perioden 2020–2023 hatt over 2 100 siktelser per 1 000 innbyggere, mer enn ti ganger så høyt som for øvrig bosatte i samme aldersgruppe. Dette er ikke mine meninger, det er tall fra SSB.

Finn.no fungerer på tillit og norske forventninger til ærlighet, tydelig kommunikasjon og at "som den er" betyr akkurat det. Når kulturelle forskjeller i forhandlingsstil og konfliktløsning kolliderer med det, blir det synlig for vanlige folk som selger ting privat. Å kalle det "ekkokammer" og "polarisering" er ofte en måte å unngå å snakke om integreringsutfordringer på.

Det totale bildet inkluderer både gode og dårlige erfaringer – men det inkluderer også de statistiske realitetene. Å late som alle grupper er like i praksis, gjør bare folk mer sårbare. Men ærlig, hva tenker du om SSB-tallene?

La oss snu på det. Hva måtte til i en slik tråd for at du skulle stole på at folk faktisk har opplevd det de skriver? For akkurat nå virker det som om uansett hvor mange som forteller det samme, så er det likevel "polariserende".

Endret av Deu
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror noe av problemet er at mange bygger oppfatningene sine på ekkokamre. Ta for eksempel Facebook-grupper, kommentarfelt eller Reddit-tråder om dårlige opplevelser med «utlendinger» på Finn.no.

Der ser vi ofte én side av historien: «En utlending skambød», «en utlending møtte ikke opp», «en utlending var frekk». Det vi sjelden får vite er hvordan selgeren oppførte seg, hva som faktisk ble sagt, eller hvor mange helt normale handler som aldri blir skrevet om fordi de er kjedelige.

Hvis noen lagde en gruppe hvor tusenvis av nordmenns dårligste Finn-opplevelser ble samlet på ett sted, ville man fort kunne få inntrykk av at nordmenn generelt er uhøflige, useriøse og vanskelige. Slik fungerer ekkokamre. De samler avvikene og presenterer dem som normalen.

Hvordan ser du for deg at det fungerer i praksis? Hvorfor kommer ikke disse folkene seg inn i disse gruppene du snakker om? Hvorfor hjelper ikke venner, familie, etc dem inn i disse gruppene tror du?

Når det gjelder spørsmålet om hvorfor noen ungdommer ikke kommer inn i positive miljøer, tror jeg du svarer litt på ditt eget spørsmål. Du nevner selv vold hjemme, dårlig omsorg og foreldre som ikke følger opp. Nettopp slike forhold er blant de sterkeste risikofaktorene for kriminalitet, uansett etnisitet.

Hvis en gutt vokser opp med vold, fattigdom, trangboddhet, dårlige skoleprestasjoner og liten tilhørighet til storsamfunnet, er risikoen for utenforskap betydelig høyere. Det gjelder enten han heter Mohammed eller Morten.

Jeg tviler ikke på erfaringene dine fra forebyggende arbeid. Hvis en klinikk eller et tiltak har 85 % klienter med innvandrerbakgrunn, forteller det oss at det finnes store utfordringer i enkelte miljøer. Men det forteller oss ikke automatisk hvorfor.

Det kan skyldes flukttraumer, fattigdom, språkbarrierer, segregerte boområder, manglende integrering, familievold, diskriminering eller kulturelle forhold, ofte en kombinasjon av flere ting samtidig. ( Det er min erfaring fra ungdom for ungdom prosjektet, sårbar ungdom uten sikkerhetsnett) 

For meg blir det derfor feil å hoppe direkte fra «vi ser mange innvandrere i problemstatistikken» til «disse menneskene vil ikke være en del av samfunnet». Mange av dem prøver faktisk veldig hardt å bli en del av samfunnet. Andre gjør det ikke. Akkurat som blant etnisk norske.

Spørsmålet er heller hva som koster mest på lang sikt: å investere i forebygging, skole, arbeid og integrering – eller å la utenforskapet vokse og betale regningen gjennom kriminalitet, fengsler, helsevesen og sosial uro senere.

Vi kan være ærlige om utfordringene uten å konkludere med at hele grupper av mennesker er håpløse eller uønskede. Det er sjelden en analyse som fører til løsninger. Det er korrelasjon med nedlagte barne og ungdoms prosjekter, mindre satsing i kommuner, økt tilflytting ,mindre politi og sist men ikke minst at de politiske strategiene blir løse ord og lite tiltak,der enkleste metode er å fyre oppunder polarisering og ikke ansvarliggjøring av feilslåtte strategier. Hjelper ikke å si fine ord om at vi skal satse på mental helse etter Ari Behn, for så å kutte i tilbudet. Ansvaret ligger politisk og hos oss mennesker for å få tiltak som fungerer for alle, ikke løpe med brannslokning ,men drive med aktiv sikring hele tiden. Det er ikke oss og dem, det er vi i Norge.

Skrevet
Motstrømmen skrev (15 timer siden):

Problemet er ikke unikt for islam. Gjennom historien har religion og politikk blitt brukt av makthavere til å kontrollere mennesker, særlig kvinner. I Europa så vi hekseprosessene, der tusenvis av kvinner ble forfulgt og drept. Kirkelige og politiske myndigheter samarbeidet om å kontrollere moral, seksualitet og sosial adferd.

Også i dag ser vi hvordan religiøse ideer påvirker lovverk. I deler av USA har kampen om abort og reproduktive rettigheter ført til at kvinner risikerer straff eller juridiske konsekvenser for beslutninger knyttet til egen graviditet. Mange kritikere mener dette handler om statlig kontroll over kvinners kropp, begrunnet gjennom religiøse argumenter.

Barneekteskap er heller ikke et problem begrenset til én religion eller kultur. Historisk har slike praksiser eksistert i kristne, muslimske, hinduistiske og andre samfunn. I flere amerikanske delstater har det lenge vært lovlig med ekteskap under 18 år ned til 14  år, gjennom ulike unntak, selv om mange stater de siste årene har strammet inn lovverket.

Derfor bør debatten ikke handle om at én religion er unik, men om hva som skjer når religiøse dogmer får for stor innflytelse over stat, lovverk og individuelle rettigheter. Enten det er islamisme, kristen nasjonalisme, hindunasjonalisme eller andre religiøse maktprosjekter, oppstår de samme problemene: begrensninger av personlig frihet, kontroll av kvinners liv og svekkelse av sekulære prinsipper.

Historien viser at når religion brukes som politisk maktverktøy, blir konsekvensene ofte de samme uansett trosretning. Utfordringen er derfor ikke bare religion i seg selv, men sammenblandingen av religion, identitetspolitikk og statsmakt.

Enda topper seksuell vold nære relasjoner av sin egen nasjonalitet.  

Det er ikke heksejakt i Europa lenger og religion og stat er adskilt og selv om det finnes flere gale sekter rundt omkring så er de ikke dominerende og resten av samfunnet støtter som regel ikke det de gjør.

problemet med islam er at tankegangen der er slik det var hos mannlige ledere og innen religion for 500 år siden rundt i Europa. Heldigvis så er det ikke slik lenger- men når tankegangen mange hadde i Europa for 300-500 år siden møter moderne tid så blir det problemer.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Deu skrev (2 timer siden):

Jeg er enig i at vi ikke skal dømme hele grupper etter enkeltpersoner. Men når en haug av nordmenn uavhengig av hverandre beskriver nøyaktig de samme problemene, lowballing, krav om pengene tilbake etter kjøp av "prosjektbil som den er", og i verste fall trusler – og dette gjentatte ganger kobles til personer med navn og bakgrunn fra Midtøsten/Nord-Afrika, da er det ikke lenger "cherry-picking". Det er et observerbart mønster...

En reel representasjon av alle nordmenn beskriver ikke problemene de har i forhold til Finn-transisjoner i denne konteksten.. Kun gruppen tråden var siktet i mot som er oppsamling av redditbrukere som vanker på anti-innvandrings tråder. Det er derfor dette kan kategoriseres som et ekkokammer.

Finn.no fungerer på tillit og norske forventninger til ærlighet, tydelig kommunikasjon og at "som den er" betyr akkurat det. Når kulturelle forskjeller i forhandlingsstil og konfliktløsning kolliderer med det, blir det synlig for vanlige folk som selger ting privat. Å kalle det "ekkokammer" og "polarisering" er ofte en måte å unngå å snakke om integreringsutfordringer på.

Du har ingen base for å påstå at etniske nordmenn er noe bedre enn noen andre kulturer i forhold til handel, og at ærlighet verdsettes i større grad i en kultur kontra en annen. Generalisert sett er vi nordmenn et folkeslag som er mest utydelig i vår kommunikasjon og veldig lite direkte. Dette baserer jeg på hvordan innflyttere jeg har vært i kontakt med beskriver opplevelsen av nordmenn, og mine egne erfaringer rundt flere år på reisefot.. Dette er fremdeles ikke noe jeg kan basere en sannhet om nordmenn ut i fra.  Av dårlig oppførsel jeg har opplevd på finn har disse utelukkende vært av etniske norske.. Ser du at jeg løper til Reddit for å lage svartmalingstråder om hvite nordmenn? 

Det totale bildet inkluderer både gode og dårlige erfaringer – men det inkluderer også de statistiske realitetene. Å late som alle grupper er like i praksis, gjør bare folk mer sårbare.

Nei.. Å helle bensin på bålet i forhold til retorikk som virker fremmedfiendtlig gjør grupper i større grad sårbare enn å fokusere på samhold og likheter.. Det betyr ikke at man ikke kan sette pris på forskjeller, og fordømme aspekter som går i mot for verdier..

Men ærlig, hva tenker du om SSB-tallene?

Nå er denne statistikken veldig lite nyansert.. Hvor mange prosent av innvandrere er bestående av flykninger som ikke har hatt tid å integrere seg og å  lære språket?

Det er helt legitimt å mene at man burde ha et større fokus på integrering,, høyere krav til de som faller utenfor arbeidslivet og begår kriminelle handlinger rett etter de har fått statsborgerskap. Mye av dette er jeg åpen for selv uten at jeg føler for å trasse i mot at finnes åpenbare aspekter der ulike kulturer beriker oss.. 

Endret av Bigote
Skrevet
Thesummerfairy skrev (39 minutter siden):

Det er ikke heksejakt i Europa lenger og religion og stat er adskilt og selv om det finnes flere gale sekter rundt omkring så er de ikke dominerende og resten av samfunnet støtter som regel ikke det de gjør.

problemet med islam er at tankegangen der er slik det var hos mannlige ledere og innen religion for 500 år siden rundt i Europa. Heldigvis så er det ikke slik lenger- men når tankegangen mange hadde i Europa for 300-500 år siden møter moderne tid så blir det problemer.

Hvor mange av de 200 000 tusen muslimene i Norge, inkludert min kjæreste tror du praktiserer islamistisk ideologi?

Hvis målet er integrering og et tryggere samfunn, er det mer konstruktivt å samarbeide med de mange muslimene som allerede er en del av løsningen, enn å behandle dem som en del av problemet.

Problemet med å snakke om «muslimer» som én blokk er at man usynliggjør de 200 000 menneskene som faktisk er dine kollegaer, helsearbeidere, taxisjåfører, politikere, butikkansatte og frivillige. Å bekjempe islamisme betyr ikke å stemple alle muslimer. Tvert imot er mange muslimer blant de viktigste allierte i kampen mot ekstremisme, utenforskap og sosial splittelse.

Å bekjempe høyreekstremisme og islamistisk ekstremisme er ikke to separate prosjekter ,begge handler om å redusere polarisering og styrke fellesskapet. 

Ekstremister lever av splittelse. Kirker og moskeer som samarbeider om konkrete samfunnsoppgaver viser at mennesker kan være uenige i tro, men likevel stå sammen om menneskeverd, fellesskap og omsorg for andre. Det er slik man bygger motstandskraft mot polarisering. 

Er du i en menighet, ta å finn samarbeids arena.  Jesus står høyt i kurs i begge  Abraham religionene. Så man begynner med likhet og lar gode diskusjoner bli en del av et mangfold. 

Skrevet

Hva var det Sam Harris sa; 

Vi lever alle i Israel, men bare et fåtall har skjønt det. Enda.

(Har sett det som skjedde i Belfast)

• Liker 1
Skrevet
Bacteria skrev (2 timer siden):

(Har sett det som skjedde i 

"Vi er alle palestinere."

Ikke fordi vi deler samme nasjonalitet, men fordi stadig flere mennesker kjenner på hvordan makt, overvåkning, polarisering og frykt former samfunnet rundt oss. Samtidig ser vi hvordan kampen for palestinernes frihet har samlet mennesker på tvers av religion, etnisitet og bakgrunn.

I en tid preget av rasisme, mistenkeliggjøring og parallelle samfunn, har mange oppdaget noe annet: at ekte solidaritet krever at vi slipper taket i fordommene våre. Når vi ser hverandre som mennesker først, blir ikke forskjellene våre barrierer, men broer.

Kanskje er den viktigste lærdommen at frihet ikke er noe vi kan kreve bare for oss selv. Når vi forsvarer andres verdighet, styrker vi også vår egen. Og i den kampen står mennesker sammen , ikke som muslimer, kristne, jøder eller ateister, men som mennesker. 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
Bacteria skrev (2 timer siden):

Denne skjønte jeg ikke..

Vi skjønner ikke at vi lever i en apartheidstat som kontinuerlig har fordrevet mennesker fra hjemmene sine og okkupert millioner av mennesker i mange tiår?

Nå vil jeg ikke dra i gang en ny Israel diskusjon , men de som er anti-innvandring her utrykker mer eller mindre den samme bekymringen som palestinere utrykte  på 30-tallet pga. masseinnvandring fra øst Europa.. Nå ligger det ikke i kortene at noe tilsvarende skal skje her som har skjedd fra 47 til nå.

Nei. Som sagt tidligere burde Sam Harris holde seg til meditasjon og neurologi.

Endret av Bigote
  • Nyttig 1
Skrevet
Druid skrev (På 29.5.2026 den 0.41):

Nei, det er derfor det finnes moskeer i Norge. 

Fordi kvinner har egne inngangspartier, kvinnene må dekke seg ti og sitte bakerst.

Vi hadde fint klart oss uten denne kvinnediskrimineringen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...