Tiuren Skrevet 27. mai #1 Skrevet 27. mai I samfunnsdebatten dukker det stadig opp at etnisk mangfold beriker samfunnet, men jeg har enda tilgode å se dette dokumentert. Verken empirisk eller statistisk, så jeg antar det bare er en floskel? Eller for å spissformulere; hvordan har den fjernkulturelle innvandringen til Norge, eller Europa, beriket oss? 7 1 24
Bigote Skrevet 27. mai #2 Skrevet 27. mai (endret) For å ta et enkelt eksempel: Personlig liker jeg veldig godt at vi har tilgang til autentisk mat i fra hele verden gjennom påvirkningen på restaurantnæringen.. Pluss etterspørselen av råvarer fra andre land gir et økt tilbud til oss alle. Nam nam! 😁 Endret 27. mai av Bigote 24 1 12
Pippi Lotta Skrevet 27. mai #3 Skrevet 27. mai (endret) Tiuren skrev (53 minutter siden): I samfunnsdebatten dukker det stadig opp at etnisk mangfold beriker samfunnet, men jeg har enda tilgode å se dette dokumentert. Verken empirisk eller statistisk, så jeg antar det bare er en floskel? Eller for å spissformulere; hvordan har den fjernkulturelle innvandringen til Norge, eller Europa, beriket oss? Jeg sliter med å tro at du aldri har greid å se berikelsen for Norge? Da må du isåfal virkelig ikke ønske å se.... Jeg har ikke sat meg in forskning, men jeg kan jo nevne noen områdene hvor berikelsen er veldig tydelig i mitt liv. Første og helt åpenbare ting er jo mat! Tenk så ufatelig kjedelig det hadde vært å gå ut å spise om vi fjernet kina resturanger, indiske resturanger, thai resturanger, italienske resturanger, kebab resturanger, franske resturanger (vi hade aldri fått smake pascales makroner), og mindre vanlige cusiner som afrikanske resturanger (min yndlings resturang for tiden) eller sør amrikanske resturanger. Mit liv hadde vært betydelig fatigere om jeg kunne velge mellom kjøtkaker i brun sause eller lapskaus når jeg skulle ut å spise.... Så er det jo selfølgelig andre ellementer som at etniske normen også har fått våre egne oppskrifter utvidet og at "invandrer butikker" gir os mer mer spendene ingredienser. Nå forstår du kansje at jeg er over gjenomsnit glad i å lage mat, men for meg er det at jeg har tilgang til spendene oppskrifter og ingredienser veldig verdifult! Så vet jeg ikke når du besøkte et sykehjem sist? Men mit lokale sykehjem er bemaned med sikkert 75% invandrer. Du kan si det er uheldig at de ansatte ikke altid er flytende i norsk, men samtidig er det jo veldig verdifult at det finnes noen som jobber der! Jeg er i det minste veldig taknemelig for at de ansate er der og at de tar seg av mine familie. Neste er sosialt! Jeg har flytet mye i Norge, og det er etter min erfaring stor forskjel på områder med mye mangfol og mindre mangfold. Det er vanskelig å sette fingeren på mekanismen bak her, men det sosiale blir mer dynamisk og spendene når det er litt forskjel på folk. På et helt personlig plann er mange av mine nærmeste venner invandrere, så live mitt ville selfølgelig blit mye fatigere uten dem. En annen helt åpenbar er jo kultur, Carpe diem, Madcon, Noman Mubashir, Jonis Josef og Galvan Mehidi er noen få av kultur personligheter/gruper med flerkulturel bakgrun som har beriket mitt liv. Det er åpenbart at musik, litratur, komedie og lignene tjener veldig på nye og flere impulser! Det gjelder også mindre kultur begivenheter, forestilinger, festivaler og sammenkomster er nesten altid bedre når det er mangfold i underholdning og servering! Så finnes det helt sikkert mange flere områder jeg tjener på invandring også, men dette var det som falt in i hode mitt med en gang. Har du virkelig aldri reflektert over dette? Jeg kom på en til! Melodi granpri seiere!!! Norge har aldri fått en eneste melodi granpri seier uten flerkulturele artister. Så der hadde vi gått glip av mye sang og morro, uten mangfold også. Endret 27. mai av Pippi Lotta 16 2 1
Callisto83 Skrevet 28. mai #4 Skrevet 28. mai For noen hundre år siden tror jeg "etnisk mangfold" beriket nordmenn veldig, selv om ikke myndighetene alltid var like positivt innstillt. Skotter, tyskere, hugenotter, jøder etc introduserte nye industrier, arbeidsmetoder og oppfinnelser. Sikkert veldig interessant når hverdagen for nordmenn flest var ganske stasjonær. Sigøynere brakte sin egen musikk, og omreisende skreppekarer kunne berette om siste nytt fra andre siden av landet. Man spekulerer bl.a i om bunaden vår er inspirert av utenlandske draktskikker på et eller annet tidspunkt. Ikke at man hadde mangfold, for Norge har historisk sett vært ganske strenge der, men som i impulser utenfra. Nå har verden blitt mindre i den forstand at folk flest reiser mye mer, og har internett og TV. Men man må nok sette ting litt i perspektiv. Selv om vi har hatt enkelte flyktningstrømmer i fortiden, blekner den i forhold til hvordan situasjonen er i dag. Hugenottene som flyktet fra Frankrike til protestantiske land i Europa på slutten av 1600 tallet anslås å være 200 000. I dag er det til sammenligning 87 millioner immigranter i Europa... 11 1 7
Deu Skrevet 28. mai #5 Skrevet 28. mai Det finnes selvfølgelig argumenter for og imot, men poenget er at det kan bli for mye av det. 74 % av alle utbetalinger av økonomisk sosialhjelp gikk til innvandrere i 2024 Ca. 10 % av innvandrerne mottar sosialhjelp - Til sammenligning: Ca. 2 % av resten av befolkningen mottar sosialhjelp. Unge fra feks Somalia eller Irak er ekstremt overrepresentert på voldstatistikk Flere land med netto-negativ bidragsevne, snakk om milliarder i minus (Hvordan er det mulig...?) Lav interesse for god integrering og verdisetting Mange med forferdelige holdninger og verdier til likestilling, homofili, demokrati, kjønnsroller, religion, integrering, aldersgrense på giftemål, etc. Det er en stor forskjell mellom invandrere fra f.eks. Norden/nord-Europa og Afrika og Midtøsten. 10 1 17
jordeple Skrevet 28. mai #6 Skrevet 28. mai (endret) Pippi Lotta skrev (På 27.5.2026 den 23.28): Norge har aldri fått en eneste melodi granpri seier uten flerkulturele artister. Bobbysocks besto av en nordmann og en svensk-norsk. Ingen av de er flerkulturelle. [SLETTET] Endret 6. juni av Rhodiola for å slette eksternt vedlegg: disse skal innebygges med vedleggets opprinnelige URL, ikke lastes opp i forumets servere - Rhodiola, admin. 7 1
Camlon Skrevet 28. mai #7 Skrevet 28. mai Bigote skrev (9 timer siden): For å ta et enkelt eksempel: Personlig liker jeg veldig godt at vi har tilgang til autentisk mat i fra hele verden gjennom påvirkningen på restaurantnæringen.. Pluss etterspørselen av råvarer fra andre land gir et økt tilbud til oss alle. Nam nam! 😁 Du trenger ikke høy innvandring for å ha gode restauranter. For eksempel du finner mye mer enn bare kinesisk mat i Kina selv om innvandrerandelen er på under 0.1%. 13 1 6
Macro Skrevet 28. mai #8 Skrevet 28. mai Jeg klarer ikke helt å se verken berikelse eller ulempe i stort perspektiv. Det er jo på individnivå folk bidrar positivt eller ei. 4 2 1
viriam Skrevet 28. mai #9 Skrevet 28. mai (endret) Tiuren skrev (9 timer siden): I samfunnsdebatten dukker det stadig opp at etnisk mangfold beriker samfunnet, men jeg har enda tilgode å se dette dokumentert. Verken empirisk eller statistisk, så jeg antar det bare er en floskel? Eller for å spissformulere; hvordan har den fjernkulturelle innvandringen til Norge, eller Europa, beriket oss? En kan bli beriket med kriminelt mangfold og - jeg tenker ikke nasjonalitet, rase eller noe, er for eller motargument i noe som helst. Det jeg tenker er viktigst er at en får slutt på menneskesmugling (organisert innvandring mellom kirke etater på tvers av land, etterfulgt av kirkeasyl) gjennom Kirken, hvor Kirken i flere land (inkludert Norge) tror at en dems lov er hevet over andres lov (f.eks kirkeasyl, som i realiteten er en straffbar handling og motarbeidelse av rettsvesenet) Blasfemi paragrafen gjelder ikke lenger i Norge, så Kirken kan ikke lenger true politiet med den type paragrafer til å rettferdiggjøre menneskesmugling (illegal menneskesmugling organisert av kirken ) og kirkeasyl. Endret 28. mai av viriam 2
Druid Skrevet 28. mai #10 Skrevet 28. mai Tiuren skrev (12 timer siden): I samfunnsdebatten dukker det stadig opp at etnisk mangfold beriker samfunnet, men jeg har enda tilgode å se dette dokumentert. Verken empirisk eller statistisk, så jeg antar det bare er en floskel? Eller for å spissformulere; hvordan har den fjernkulturelle innvandringen til Norge, eller Europa, beriket oss? En større kulturell toleranse. Det er antagelig den viktigste endringen vi har hatt som samfunn, og som vi kan se knyttet til innvandring. Og den er synlig i alle land. Og det har skapt grunnlag for større rom av personlig frihet og ikke minst verdsettelsen av denne friheten. En sekundær del av dette er populasjonsøkningen i seg selv som øker vareutvalget og tilbudet av tjenester. 9 2
Pippi Lotta Skrevet 28. mai #11 Skrevet 28. mai jordeple skrev (På 28.5.2026 den 8.18): Bobbysocks besto av en nordmann og en svensk-norsk. Ingen av de er flerkulturelle. De er jo en flerkulturel grupe (derme flerkulturele artister)? De består av en norsk og en svensk deltager... Så vi hadde ikke fått seierne uten mangfold, men om jeg har snublet i semantiken så får jeg beklage det. 1
Gunstein123 Skrevet 28. mai #12 Skrevet 28. mai Pippi Lotta skrev (13 timer siden): En annen helt åpenbar er jo kultur, Carpe diem, Madcon, Noman Mubashir, Jonis Josef og Galvan Mehidi er noen få av kultur personligheter/gruper med flerkulturel bakgrun som har beriket mitt liv. Carpe diem ja. «Jeg har fyrstikker (...) La meg tenne på en FpU-kar». Karpe Diem, Øyafestivalen | - Vi håper alle forstår at vi ikke oppfordrer til drap 6 11
anonym482 Skrevet 28. mai #13 Skrevet 28. mai Druid skrev (På 28.5.2026 den 11.51): En større kulturell toleranse. Det er antagelig den viktigste endringen vi har hatt som samfunn, og som vi kan se knyttet til innvandring. Og den er synlig i alle land. Og det har skapt grunnlag for større rom av personlig frihet og ikke minst verdsettelsen av denne friheten. En sekundær del av dette er populasjonsøkningen i seg selv som øker vareutvalget og tilbudet av tjenester. Det er ikke synlig i alle land nei. Det er kun vestlige land som blir gjort om til virkelige multikulturelle samfunn. Hvorfor det kan man jo lure på. Vi taper nasjonal identitet og kulturarv. 4 9
Gunstein123 Skrevet 28. mai #14 Skrevet 28. mai viriam skrev (5 timer siden): Det jeg tenker er viktigst er at en får slutt på menneskesmugling (organisert innvandring mellom kirke etater på tvers av land, etterfulgt av kirkeasyl) gjennom Kirken, hvor Kirken i flere land (inkludert Norge) tror at en dems lov er hevet over andres lov (f.eks kirkeasyl, som i realiteten er en straffbar handling og motarbeidelse av rettsvesenet) En far og datter fra Iran har vært i kirkeasyl i Hana kirke siden mai. De mener de vil bli forfulgt i Iran fordi de er konverterte muslimer. UDI mener de trygt kan reise tilbake. Bør man da alltid stole på at UDI har rett?
Bacteria Skrevet 28. mai #15 Skrevet 28. mai Gunstein123 skrev (22 minutter siden): Carpe diem ja. «Jeg har fyrstikker (...) La meg tenne på en FpU-kar». Karpe Diem, Øyafestivalen | - Vi håper alle forstår at vi ikke oppfordrer til drap Carpe har vel heldigvis reist fra Norge nå. 6 1 1
Gunstein123 Skrevet 28. mai #16 Skrevet 28. mai Bacteria skrev (2 minutter siden): Carpe har vel heldigvis reist fra Norge nå. Dette var vel en duo. Jeg tror han ene av de fortsatt bor her i landet.
Vibelator Skrevet 28. mai #17 Skrevet 28. mai Pippi Lotta skrev (14 timer siden): Jeg sliter med å tro at du aldri har greid å se berikelsen for Norge? Da må du isåfal virkelig ikke ønske å se.... Jeg har ikke sat meg in forskning, men jeg kan jo nevne noen områdene hvor berikelsen er veldig tydelig i mitt liv. Første og helt åpenbare ting er jo mat! Tenk så ufatelig kjedelig det hadde vært å gå ut å spise om vi fjernet kina resturanger, indiske resturanger, thai resturanger, italienske resturanger, kebab resturanger, franske resturanger (vi hade aldri fått smake pascales makroner), og mindre vanlige cusiner som afrikanske resturanger (min yndlings resturang for tiden) eller sør amrikanske resturanger. Mit liv hadde vært betydelig fatigere om jeg kunne velge mellom kjøtkaker i brun sause eller lapskaus når jeg skulle ut å spise.... Så er det jo selfølgelig andre ellementer som at etniske normen også har fått våre egne oppskrifter utvidet og at "invandrer butikker" gir os mer mer spendene ingredienser. Nå forstår du kansje at jeg er over gjenomsnit glad i å lage mat, men for meg er det at jeg har tilgang til spendene oppskrifter og ingredienser veldig verdifult! Så vet jeg ikke når du besøkte et sykehjem sist? Men mit lokale sykehjem er bemaned med sikkert 75% invandrer. Du kan si det er uheldig at de ansatte ikke altid er flytende i norsk, men samtidig er det jo veldig verdifult at det finnes noen som jobber der! Jeg er i det minste veldig taknemelig for at de ansate er der og at de tar seg av mine familie. Neste er sosialt! Jeg har flytet mye i Norge, og det er etter min erfaring stor forskjel på områder med mye mangfol og mindre mangfold. Det er vanskelig å sette fingeren på mekanismen bak her, men det sosiale blir mer dynamisk og spendene når det er litt forskjel på folk. På et helt personlig plann er mange av mine nærmeste venner invandrere, så live mitt ville selfølgelig blit mye fatigere uten dem. En annen helt åpenbar er jo kultur, Carpe diem, Madcon, Noman Mubashir, Jonis Josef og Galvan Mehidi er noen få av kultur personligheter/gruper med flerkulturel bakgrun som har beriket mitt liv. Det er åpenbart at musik, litratur, komedie og lignene tjener veldig på nye og flere impulser! Det gjelder også mindre kultur begivenheter, forestilinger, festivaler og sammenkomster er nesten altid bedre når det er mangfold i underholdning og servering! Så finnes det helt sikkert mange flere områder jeg tjener på invandring også, men dette var det som falt in i hode mitt med en gang. Har du virkelig aldri reflektert over dette? Jeg kom på en til! Melodi granpri seiere!!! Norge har aldri fått en eneste melodi granpri seier uten flerkulturele artister. Så der hadde vi gått glip av mye sang og morro, uten mangfold også. Berikelse av vold ran og trusler må du og ta med Skolevold eksploderer 6 12
Druid Skrevet 28. mai #18 Skrevet 28. mai anonym482 skrev (2 minutter siden): Det er ikke synlig i alle land nei. Det er kun vestlige land som blir gjort om til virkelige multikulturelle samfunn. Hvorfor det kan man jo lure på. Vi taper nasjonal identitet og kulturarv. Det er ikke noe mystisk at vesten i hovedsak har blitt multikulturelle : det er vesten i stor grad som har okkupert, kolonalisert og utforsket resten av planeten, og det har hatt konsekvenser : når vi tar med oss ting hjem, er det fordi vi har blitt påvirket og inspirert. Og grunnen har vært fordi vi har sett verdier og nytte i dette som overgår en konservativ forståelse av kulturarv og identitet. Men det har jo ikke ført til noe tap hverken av nasjonal identitet eller kulturarv. Jeg er villig til å akseptere at vi til tider har glemt hva nasjonal identitet og kulturarv ER for noe og hvordan den utvikler seg, men den er gjennomgående synlig, ikke bare i forhold til naboland, men også innen landet forøvrig. Ser vi på land som er tydelig kultur-konservative, ser vi land som er i ulike nivåer av samfunnsstrukturelle problemer de faktisk ikke har noen gode løsninger på. Japans nasjonale identitet eller kulturarv, kan ikke redde dem, og multikultur er egentlig ikke en mulig løsning for dem en gang. Ser man mot andre land som har utviklet en motstand mot multikultur for å beskytte lokal identitet og kulturarv, som de fleste muslimske land (dette var i utgangspunktet hva som skapt Islam), ser man land med ekstrem intern spenninger, typisk forankret i en fokus på ideen om "nasjonen" som samfunn over enkelt menneske. Så ja, det er enkelt å plukke ut at land som fungerer og har høy aksept for toleranse og enkeltmenneskers integritet, er multikulturelle, og at disse gjennomgående fungerer bedre. 2 7
Druid Skrevet 28. mai #19 Skrevet 28. mai Vibelator skrev (58 minutter siden): Berikelse av vold ran og trusler må du og ta med Skolevold eksploderer Begge disse har alltid vært her. Ingenting av dette er nytt. Snarer tvert i mot. Dette var mye større problem når jeg var ung, enn i dag. Det er ikke knyttet til hvor folk kommer fra, men hvordan samfunnet vårt er moddelert. Og fordi dette ikke er noe nytt, så vet vi i stor grad hvordan vi skal løse det... spørsmålet handler bare om vi vil. 4 5
viriam Skrevet 28. mai #20 Skrevet 28. mai (endret) Gunstein123 skrev (2 timer siden): En far og datter fra Iran har vært i kirkeasyl i Hana kirke siden mai. De mener de vil bli forfulgt i Iran fordi de er konverterte muslimer. UDI mener de trygt kan reise tilbake. Bør man da alltid stole på at UDI har rett? Jeg tenker at Norge ikke er et bra land, hvis en kommer hit som flyktning. En får det faktisk mye bedre i f.eks Sverige eller Danmark. Det er til og med bedre å reise til Saudi Arabia og Indoneisa, som er typiske land som er bedre om en f.eks skal ha ett liv på samme måte som en hadde ( før en kom til Norge, minus all "stats mishandling" en blir utsatt for, eller risikerer å bli utsatt for, i hjemmlandet) Endret 28. mai av viriam
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå