Thesummerfairy Skrevet 31. mai #41 Skrevet 31. mai Det kommer an på fra hvilke land innvandringen kommer fra. Det store antallet menn med kvinnefiendtlige holdninger fra Midtøsten området er ikke en berikelse. Mange går på trygd, lærer seg ikke norsk, henter en ektefelle fra hjemlandet osv. Forskjell på feks en fra Japan som kommer til Norge for å jobbe og lære seg språket og en mann med islamske verdier som kommer for å få trygd og ikke gidder å lære seg språket? Og har holdninger som ikke er forenlige med våre. 7 4
herzeleid Skrevet 31. mai #42 Skrevet 31. mai Det vanligste er vel å peke på at man kan få flere typer mat og møte flere typer mennesker, men det fremstår som et svakt eksempel gitt at det samme ville vært tilfelle om innvandringen kun var en tiendedel av dagens. Så er det mye som tyder på at mangfold kan fremme kreativitet og bidra til gründervirksomhet, og det gir oss unektelig kunnskap om verden og andre kulturer vi ellers ikke ville hatt. Likevel er det gjennomgående poenget at ‘gevinsten’ ikke øker proporsjonalt med ‘mangfoldet’. Det meste av gevinsten kunne man antagelig hentet ut med en veldig mye mindre innvandring, og større grad av selektivitet i forhold til opprinnelsesland og kultur. Så ja, mangfold har utvilsomt goder ved seg, men det er ikke ‘jo mer jo bedre’. 4 5
Deu Skrevet 31. mai #43 Skrevet 31. mai Deu skrev (På 28.5.2026 den 8.10): Det finnes selvfølgelig argumenter for og imot, men poenget er at det kan bli for mye av det. 74 % av alle utbetalinger av økonomisk sosialhjelp gikk til innvandrere i 2024 Ca. 10 % av innvandrerne mottar sosialhjelp - Til sammenligning: Ca. 2 % av resten av befolkningen mottar sosialhjelp. Unge fra feks Somalia eller Irak er ekstremt overrepresentert på voldstatistikk Flere land med netto-negativ bidragsevne, snakk om milliarder i minus (Hvordan er det mulig...?) Lav interesse for god integrering og verdisetting Mange med forferdelige holdninger og verdier til likestilling, homofili, demokrati, kjønnsroller, religion, integrering, aldersgrense på giftemål, etc. Det er en stor forskjell mellom invandrere fra f.eks. Norden/nord-Europa og Afrika og Midtøsten. Se hvordan disse holder på i Paris nå som PSG vant CL. Hvordan kan virkelig noen ønske dette!? 3 3
Thanos Skrevet 31. mai #44 Skrevet 31. mai Druid skrev (På 28.5.2026 den 15.06): Ser man mot andre land som har utviklet en motstand mot multikultur for å beskytte lokal identitet og kulturarv, som de fleste muslimske land (dette var i utgangspunktet hva som skapt Islam), ser man land med ekstrem intern spenninger, typisk forankret i en fokus på ideen om "nasjonen" som samfunn over enkelt menneske. Det var ikke "ekstrem intern spenning" i Norge både før og rett etter 2.verdenskrig. Det var det ikke i Sverige, Danmark eller Storbritannia heller....Nå derimot skal det bare antennelse av én fyrstikk til før både Sverige og Storbritannia eksploderer i borgerkrig. Jeg vet ikke hvor du ser berikelsen hen med så høye innvandringstall vesten har hatt de siste 20 årene, men konsekvensene er helt og holdent åpenbare i de landene jeg refererte til nå. 3 2
Pippi Lotta Skrevet 31. mai #45 Skrevet 31. mai herzeleid skrev (4 timer siden): Det vanligste er vel å peke på at man kan få flere typer mat og møte flere typer mennesker, men det fremstår som et svakt eksempel gitt at det samme ville vært tilfelle om innvandringen kun var en tiendedel av dagens. Så er det mye som tyder på at mangfold kan fremme kreativitet og bidra til gründervirksomhet, og det gir oss unektelig kunnskap om verden og andre kulturer vi ellers ikke ville hatt. Likevel er det gjennomgående poenget at ‘gevinsten’ ikke øker proporsjonalt med ‘mangfoldet’. Det meste av gevinsten kunne man antagelig hentet ut med en veldig mye mindre innvandring, og større grad av selektivitet i forhold til opprinnelsesland og kultur. Så ja, mangfold har utvilsomt goder ved seg, men det er ikke ‘jo mer jo bedre’. Jeg er ikke enig i at man kunne få samme gevinst med veldig mye mindre invandring. Jeg har flytet mye, og jeg har bod steder med store og mindre andel invandrere. Jeg merker en veldig stor forskjeli på invirkinigne det har på lokal sammfunet! Jeg har ikke noen vitenkapelig fasit her, men min teori er at det er tungt å være en minioritet og blir minioriteten for litten orker man ikke å utfolde seg på samme måte. Når man derimot blir en støre grupe blir det lettere å praktisese kultur og utfolde seg, som igjen gir gevinst til helle lokalsamfunet. 2
Stonegiant Skrevet 31. mai #46 Skrevet 31. mai Tiuren skrev (På 27.5.2026 den 22.47): I samfunnsdebatten dukker det stadig opp at etnisk mangfold beriker samfunnet, men jeg har enda tilgode å se dette dokumentert. Verken empirisk eller statistisk, så jeg antar det bare er en floskel? Eller for å spissformulere; hvordan har den fjernkulturelle innvandringen til Norge, eller Europa, beriket oss? Jeg kan svare for meg selv: De tørr starte for seg selv, i steden for å jobbe hos de etablerte og store. Kona og jeg bosatte oss i et området med veldig mye folk med innvandrerbakgrunn nettopp på grunn av de mange mat- og kulturtilbudene som finnes her. Vi har gåavstand til kanskje 10 forskjellige "innvandrerbutikker". Handler det meste av mat der. Det er mye billigere og bedre enn de kriminelle butikkene i NorgesGruppen, Rema, osv. Stort sett er det folk fra Tyrkia og Vietnam som bor her. Begge har matkulturer vi setter stor pris på. Mat er viktig for oss, og en stor del av hverdagen til de fleste. Uten innvandring trur jeg ikke jeg hadde orket å bodd i Norge. 1 2
Solstråle1 Skrevet 31. mai #47 Skrevet 31. mai Deu skrev (På 28.5.2026 den 8.10): Det finnes selvfølgelig argumenter for og imot, men poenget er at det kan bli for mye av det. 74 % av alle utbetalinger av økonomisk sosialhjelp gikk til innvandrere i 2024 Ca. 10 % av innvandrerne mottar sosialhjelp - Til sammenligning: Ca. 2 % av resten av befolkningen mottar sosialhjelp. Unge fra feks Somalia eller Irak er ekstremt overrepresentert på voldstatistikk Flere land med netto-negativ bidragsevne, snakk om milliarder i minus (Hvordan er det mulig...?) Lav interesse for god integrering og verdisetting Mange med forferdelige holdninger og verdier til likestilling, homofili, demokrati, kjønnsroller, religion, integrering, aldersgrense på giftemål, etc. Det er en stor forskjell mellom invandrere fra f.eks. Norden/nord-Europa og Afrika og Midtøsten. Det er jo ikke rart at flyktninger topper statistikken for sosialhjelp, det tar jo en tid før de kan komme seg i lønnet arbeid. 3
Thanos Skrevet 31. mai #48 Skrevet 31. mai Stonegiant skrev (26 minutter siden): Jeg kan svare for meg selv: De tørr starte for seg selv, i steden for å jobbe hos de etablerte og store. Kona og jeg bosatte oss i et området med veldig mye folk med innvandrerbakgrunn nettopp på grunn av de mange mat- og kulturtilbudene som finnes her. Vi har gåavstand til kanskje 10 forskjellige "innvandrerbutikker". Handler det meste av mat der. Det er mye billigere og bedre enn de kriminelle butikkene i NorgesGruppen, Rema, osv. Stort sett er det folk fra Tyrkia og Vietnam som bor her. Begge har matkulturer vi setter stor pris på. Mat er viktig for oss, og en stor del av hverdagen til de fleste. Uten innvandring trur jeg ikke jeg hadde orket å bodd i Norge. Så du hadde flyttet fra Norge om du ikke hadde tilgang til asiasjappene i nabolaget? Jeg tipper det hadde vært rikelig med restauranter som tilbydde utenlandsk mat dersom innvandringen hadde vært 1/3 av hva den nå er. Jeg tenker mat er et svakt argument for innvandring. 6 6
Kalikalinka Skrevet 31. mai #49 Skrevet 31. mai Druid skrev (På 28.5.2026 den 15.11): Begge disse har alltid vært her. Ingenting av dette er nytt. Snarer tvert i mot. Dette var mye større problem når jeg var ung, enn i dag. Det er ikke knyttet til hvor folk kommer fra, men hvordan samfunnet vårt er moddelert. Og fordi dette ikke er noe nytt, så vet vi i stor grad hvordan vi skal løse det... spørsmålet handler bare om vi vil. Du aner ikke hva du snakker om. Det blir verre og verre, og det er DEFINITIVT knyttet til hvor folk kommer fra. Hilsen har jobbet som lærer de siste 20 årene (i to sentrale østlandsbyer). 2 8
Pippi Lotta Skrevet 31. mai #50 Skrevet 31. mai (endret) Thanos skrev (23 minutter siden): Så du hadde flyttet fra Norge om du ikke hadde tilgang til asiasjappene i nabolaget? Jeg tipper det hadde vært rikelig med restauranter som tilbydde utenlandsk mat dersom innvandringen hadde vært 1/3 av hva den nå er. Jeg tenker mat er et svakt argument for innvandring. Om det ikke var invandrere i Norge (med tilhørende butiker, osv.), så hadde jeg jo ikke vist hvordan det var å ha invandrere i lokalsamfunet, så da hadde jeg jo ikke kunnet vite at jeg gik glip av noe. Men når jeg vurderte å flyte hit jeg bor i dag, så var en støre invandrer befolkninge en del av avgjørelsen. Jeg har bod steder med 1/3 av mangfoldet her, og lokalsamfunet blir definetivt kjedeligere! Endret 31. mai av Pippi Lotta 1
Stonegiant Skrevet 31. mai #51 Skrevet 31. mai (endret) Thanos skrev (33 minutter siden): Så du hadde flyttet fra Norge om du ikke hadde tilgang til asiasjappene i nabolaget? (...) Satt litt på spissen, selvsagt, men mest sannsynlig, ja. Har allerede bodd 10 år i Asia, så hadde nok flyttet tilbake dit. Bodde et sted med mye mer multikultur enn vi har i Norge. Jeg mener livet er bedre desto flere kulturer man presser sammen. Det gjør ting interessant. Endret 31. mai av Stonegiant 2
Camlon Skrevet 31. mai #52 Skrevet 31. mai (endret) Stonegiant skrev (1 time siden): Satt litt på spissen, selvsagt, men mest sannsynlig, ja. Har allerede bodd 10 år i Asia, så hadde nok flyttet tilbake dit. Bodde et sted med mye mer multikultur enn vi har i Norge. Jeg mener livet er bedre desto flere kulturer man presser sammen. Det gjør ting interessant. Det er bare noen få steder i Asia med flere innvandrere enn Norge (som ikke er gjestearbeidere) og det er Singapore, Lebanon, Jordan og Israel. De aller fleste land i Asia er ikke multikulturelle i det hele tatt. Endret 31. mai av Camlon 3 1
Druid Skrevet 31. mai #53 Skrevet 31. mai Thanos skrev (2 timer siden): Det var ikke "ekstrem intern spenning" i Norge både før og rett etter 2.verdenskrig. Det var det ikke i Sverige, Danmark eller Storbritannia heller....Nå derimot skal det bare antennelse av én fyrstikk til før både Sverige og Storbritannia eksploderer i borgerkrig. Jeg vet ikke hvor du ser berikelsen hen med så høye innvandringstall vesten har hatt de siste 20 årene, men konsekvensene er helt og holdent åpenbare i de landene jeg refererte til nå. TL.,DR Vi har et problem, det må bare løses! Det kan ikke løses med enkle tiltak. "kulturell berikelse" ,"multikulturelt samfunn" og beslastningen av de siste års migrasjoner, har strengt tatt ikke så mye med hverandre å gjøre, annet enn hvor god kapasitet ulike land har for å takle migrasjonen. Og du har rett i at Sverige, Storbritania og selv Norge er på vei til ett nivå der migrasjonen er en utfordring. Interesant nok av 3 helt ulike årsaker. Hvilket også har påvirkning på HVORDAN dette kommer til å spille ut. Men mange glemmer at Brexit var en reaksjon på multikultur, og RESULTATET av Brexit, som er det som trigger dagens situasjon, er migrasjon. Hvilket betyr at folks forståelse av hvilke problemer de, har ikke har noen som helst kobling til løsningen av problemene. Mange glemmer at GRUNNEN til at Norge og Sverige har to ulike sett med problemer med migrasjon, er at Norge og Sverige ikke deler så mye samfunnsstrukturell kultur. Sverige er mye mer hierarkisk og har mye større kulturell homogenisering enn Norge. Det er en overaskelse i Sverige at innvandrere ikke assimiliserer seg i Medelsvenson. Det er INGEN overaskelse i Norge!!!!! Hvem faen vil være Norsk.... jeg vil være TRØNDER! Norge har hatt relativt mange interne spenninger, men fordi de henger tilbake til grunnleggelsen av Norge som nasjon, har de aldri vært ekstreme. (Okay, vi hadde en samling og organsiering av landet som var relativt blodig... men ja, det er en stund siden... ) Hvilket betyr at min far slet med å få leilighet i Oslo fordi han kom fra Narvik og dermed var Norlending. 15 år etter opplevde pakistanere det samme... 10 år tidligere var det ett problem for folk fra Lillestrøm ... Hvordan samfunnet i Norge løste disse 3 ulike tingene på, var det samme... Det tok bare tid for oss til å forstå mekanismen. Og forståelsen er at Mennesker i bunn og grunn er de samme. Det vi hele tiden bommer på, er at vi tror at når vi ikke ser problemet lenger, så er det underliggende mekanismene borte. 1 1
Druid Skrevet 31. mai #54 Skrevet 31. mai Kalikalinka skrev (1 time siden): Du aner ikke hva du snakker om. Det blir verre og verre, og det er DEFINITIVT knyttet til hvor folk kommer fra. Hilsen har jobbet som lærer de siste 20 årene (i to sentrale østlandsbyer). Vel, min ungdomstid er 45 år siden, og jeg kom ikke fra by. Hva du ser som lærer i områder med høy innvandring, er ikke utfordringen med innvandring, men samfunnets evne til å takle kjente utfordringer med kulturelle spenninger. Som barn flyttet jeg en del rundt på grunn av min mors jobb, hvilket betød at jeg kom inn i samfunn med helt ulik kulturell "tradisjon". Og jeg er ikke en fleksibel personlighet på en god dag. Problemet du opplever, handler ikke om hvor folk kommer fra, men om hvordan vi forvalter mennesker basert på at mennesker kommer fra ulike steder og det har konskvenser. Selvfølgelig kan du plassere en person med Downs i en standard klasse, men da kan du ikke forvalte klassen på samme måte som alle andre... (Hvilket strengt tatt er fundamentet for et skoleverk) 1
Camlon Skrevet 31. mai #55 Skrevet 31. mai Druid skrev (5 minutter siden): TL.,DR Vi har et problem, det må bare løses! Det kan ikke løses med enkle tiltak. "kulturell berikelse" ,"multikulturelt samfunn" og beslastningen av de siste års migrasjoner, har strengt tatt ikke så mye med hverandre å gjøre, annet enn hvor god kapasitet ulike land har for å takle migrasjonen. Og du har rett i at Sverige, Storbritania og selv Norge er på vei til ett nivå der migrasjonen er en utfordring. Interesant nok av 3 helt ulike årsaker. Hvilket også har påvirkning på HVORDAN dette kommer til å spille ut. Men mange glemmer at Brexit var en reaksjon på multikultur, og RESULTATET av Brexit, som er det som trigger dagens situasjon, er migrasjon. Hvilket betyr at folks forståelse av hvilke problemer de, har ikke har noen som helst kobling til løsningen av problemene. Mange glemmer at GRUNNEN til at Norge og Sverige har to ulike sett med problemer med migrasjon, er at Norge og Sverige ikke deler så mye samfunnsstrukturell kultur. Sverige er mye mer hierarkisk og har mye større kulturell homogenisering enn Norge. Det er en overaskelse i Sverige at innvandrere ikke assimiliserer seg i Medelsvenson. Det er INGEN overaskelse i Norge!!!!! Hvem faen vil være Norsk.... jeg vil være TRØNDER! Norge har hatt relativt mange interne spenninger, men fordi de henger tilbake til grunnleggelsen av Norge som nasjon, har de aldri vært ekstreme. (Okay, vi hadde en samling og organsiering av landet som var relativt blodig... men ja, det er en stund siden... ) Hvilket betyr at min far slet med å få leilighet i Oslo fordi han kom fra Narvik og dermed var Norlending. 15 år etter opplevde pakistanere det samme... 10 år tidligere var det ett problem for folk fra Lillestrøm ... Hvordan samfunnet i Norge løste disse 3 ulike tingene på, var det samme... Det tok bare tid for oss til å forstå mekanismen. Og forståelsen er at Mennesker i bunn og grunn er de samme. Det vi hele tiden bommer på, er at vi tror at når vi ikke ser problemet lenger, så er det underliggende mekanismene borte. Her overdriver du de kulturelle forskjeller mellom Norge og Sverige. I praksis er vi nesten samme land med nesten samme system utenom at vi fant masse olje. Sverige er ikke mye mer hierarkisk eller kulturell homogen enn Norge. Grupper i Norge som trønder er mer som et fotballag enn en faktisk kulturell folkegruppe. 4
Druid Skrevet 31. mai #56 Skrevet 31. mai Camlon skrev (6 minutter siden): Her overdriver du de kulturelle forskjeller mellom Norge og Sverige. I praksis er vi nesten samme land med nesten samme system utenom at vi fant masse olje. Sverige er ikke mye mer hierarkisk eller kulturell homogen enn Norge. Grupper i Norge som trønder er mer som et fotballag enn en faktisk kulturell folkegruppe. Det er en ekstrem forskjell... Tro meg , jeg har jobbet tungt med dem. Jeg har jobbet med Telenor og Telia, med svenske selkaper inn i Norge, og Engelske selskaper inn i Sverige : det finnes nesten ingen kulturelle koblinger til Norge i det hele tatt. Når jeg begynner med kravene for å jobbe i Norge, går svenskene blank, utover det, er de helt med. Når jeg flytter bedrifter er svenskene min favoritt, hvis de ikke er avhengig av benelux personligheter.
Bigote Skrevet 31. mai #57 Skrevet 31. mai Deu skrev (4 timer siden): Se hvordan disse holder på i Paris nå som PSG vant CL. Hvordan kan virkelig noen ønske dette!? Er ikke Ultras-kultur+ hooliganisme når det kommer til vold og bråk relatert til fotball noe som stammer fra Europa? Nå er jo dette en stygg sak, men bråk relatert til fotball har vel kontinuerlig skjedd i en årrekke, og det blir vanskelig å kun trekke frem innvandring som en utløsende faktor til denne ukulturen..
Camlon Skrevet 31. mai #58 Skrevet 31. mai Druid skrev (22 minutter siden): Det er en ekstrem forskjell... Tro meg , jeg har jobbet tungt med dem. Jeg har jobbet med Telenor og Telia, med svenske selkaper inn i Norge, og Engelske selskaper inn i Sverige : det finnes nesten ingen kulturelle koblinger til Norge i det hele tatt. Når jeg begynner med kravene for å jobbe i Norge, går svenskene blank, utover det, er de helt med. Når jeg flytter bedrifter er svenskene min favoritt, hvis de ikke er avhengig av benelux personligheter. Her har du nok forvirret kulturelle forskjeller mellom selskaper med kulturelle forskjeller mellom land. Er selskap med 3000 ansatte vil ha en helt annen kultur enn et selskap med 20 ansatte og et statlig selskap vil ha en annen kultur enn et privat selskap. Vi har også litt forskjellige reguleringer og det kan være vanskelig for en nordmann å forstå svensk byråkrati og motsatt. Men i bunn og grunn er vi nesten samme land. 4 1
alfathealfa Skrevet 31. mai #59 Skrevet 31. mai Callisto83 skrev (På 28.5.2026 den 8.04): For noen hundre år siden tror jeg "etnisk mangfold" beriket nordmenn veldig, selv om ikke myndighetene alltid var like positivt innstillt. Skotter, tyskere, hugenotter, jøder etc introduserte nye industrier, arbeidsmetoder og oppfinnelser. Sikkert veldig interessant når hverdagen for nordmenn flest var ganske stasjonær. Sigøynere brakte sin egen musikk, og omreisende skreppekarer kunne berette om siste nytt fra andre siden av landet. Man spekulerer bl.a i om bunaden vår er inspirert av utenlandske draktskikker på et eller annet tidspunkt. Ikke at man hadde mangfold, for Norge har historisk sett vært ganske strenge der, men som i impulser utenfra. Nå har verden blitt mindre i den forstand at folk flest reiser mye mer, og har internett og TV. Men man må nok sette ting litt i perspektiv. Selv om vi har hatt enkelte flyktningstrømmer i fortiden, blekner den i forhold til hvordan situasjonen er i dag. Hugenottene som flyktet fra Frankrike til protestantiske land i Europa på slutten av 1600 tallet anslås å være 200 000. I dag er det til sammenligning 87 millioner immigranter i Europa... Hvis vi skal sette ting «litt i perspektiv» så har befolkningen i Europa generelt økt dramatisk siden 1600-tallet, så det blir vel en litt rar sammenligning. Dessuten var det da veldig mange flere immigrant-grupper enn…. Huguenotter?? Du kaller franske kristne protestanter for immigranter? Huguenottene ble massakrert i 1572, så det var vel ikke så mange igjen. Sånn sett er det mer relevant å snakke om Roma, om at jøder var nektet adgang til riket helt til 1851 (yes, jødeparagrafen sto i Grunnloven vi feirer 17. mai), tatere og samer.Vikingene handlet med tyrkerne osv. I tillegg til ekte immigranter, Norge hadde f.eks. en afrikansk mann i Kragerø allerede på 1600-tallet ( som angivelig ble stukket ned på åpen gate). Han kom til landet som tjener og skal senere ha fått offentlig stilling. Fordommene i Norge har vært sterke i noen miljøer, det har bare variert hvem man har fordommer mot. I etterkrigstiden hadde man sterke fordommer mot folk nordfra på Østlandet, og det var svært vanskelig å få jobb og bolig for dem fordi de var uønsket. I hybel-annonser kunne det f.eks. stå «bill.mrk. Ikke nordlending». Det var en foranledning til at noen gikk sammen og fikk bygd Nordnorsk studenthjem i Oslo. På 70-tallet kom pakistanerne, da fikk de hat. Alenemødre var også uglesett på den tiden. «Ti sed og skikk forandres meget, alt som tidene lider, og menneskenes tro forandres og de tenker annerledes om mange ting. Men menneskenes hjerter forandres aldeles intet i alle dager.» Sigrid Undset 1
Druid Skrevet 31. mai #60 Skrevet 31. mai (endret) Camlon skrev (4 timer siden): Vi har også litt forskjellige reguleringer og det kan være vanskelig for en nordmann å forstå svensk byråkrati og motsatt. Okay : Byråkrati reflekterer folks rettsforståelse; det er implementasjon av demokratiets beslutninger : hele poenget med byråkrati er fundere en samfunnskultur. Så pr def, hvis det er vanskelig å forstå hverandres byråkrati, er det forskjellig kultur. Endret 31. mai av Druid
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå