homber Skrevet 28. mai #21 Skrevet 28. mai (endret) Etnisk mangfold i en by da for eksempel tror jeg betyr litt forskjellig avhengig av deg som person. For noen er et slikt klima spennende. Man kan møte nye folk, prøve forskjellige typer mat osv. For andre så er det bare negativt og en bekreftelse om at man skiftes ut som folk i eget land og man er invadert. Og så er det sikkert noen midt i mellom der. Så vil jeg bare si at vi må snakke om kriminaliteten og økonomien i dette, det er trender som det må rettes opp i. Men også for at det skal lykkes da, så tror jeg ikke det er noe særlig bra samfunnsmessig å skrive på en slik måte som nå gjøres på forum og i kommentarfelt. Se for deg en ung jente eller gutt på 13-14 år da som leser alt dette, om at når de beveger seg rundt i det offentlige rom så er de en del av en feilslått politikk. Deres etnisitet representerer liksom noe negativt. MENAPT! Jeg sier ikke at man er rasist fordi man diskuterer disse tingene, men jeg tror vi må huske menneskene i dette. Endret 28. mai av homber 1
Callisto83 Skrevet 28. mai #22 Skrevet 28. mai Druid skrev (2 timer siden): Ser man mot andre land som har utviklet en motstand mot multikultur for å beskytte lokal identitet og kulturarv, som de fleste muslimske land (dette var i utgangspunktet hva som skapt Islam), ser man land med ekstrem intern spenninger, typisk forankret i en fokus på ideen om "nasjonen" som samfunn over enkelt menneske. Mulig jeg misforstår deg, men Islam har på ingen måte beskyttet "lokal identitet og kulturarv" i de mange landene de koloniserte, som er muslimske i dag. De erstattet andre kulturer gjennom drap, plyndring, slaveri og tvangskonvertkering. India, Afrika, Afghanistan, Israel, Tyrkia etc er konkrete eksempler på dette. Det er bare å se på verdenskartet hvor man snakker arabisk i dag, så ser man hvor langt de kom i koloniseringen. De mest suksessfulle landene i midtøsten i dag er de som består av samme "tribe", eller stamme. Storfamilie om du vil. Landene med masse ulike grupperinger, som f.eks Irak og Syria, ulmer. Man vil virkelig ikke være en minoritet i midtøsten. 6 2
Gunstein123 Skrevet 28. mai #23 Skrevet 28. mai homber skrev (2 timer siden): For noen er et slikt klima spennende. Man kan møte nye folk, prøve forskjellige typer mat osv. Det kan jo bli for mye for enkelte: Denne artikkelen er gammel: SV-topp busser sønnen til vestkanten 2
Djungelvrål Skrevet 28. mai #24 Skrevet 28. mai Bigote skrev (19 timer siden): For å ta et enkelt eksempel: Personlig liker jeg veldig godt at vi har tilgang til autentisk mat i fra hele verden gjennom påvirkningen på restaurantnæringen.. Pluss etterspørselen av råvarer fra andre land gir et økt tilbud til oss alle. Nam nam! 😁 Hva slags mat tenker du på. Afgansk, Iransk eller somalsk mat? Pippi Lotta skrev (19 timer siden): Jeg sliter med å tro at du aldri har greid å se berikelsen for Norge? Da må du isåfal virkelig ikke ønske å se.... Jeg har ikke sat meg in forskning, men jeg kan jo nevne noen områdene hvor berikelsen er veldig tydelig i mitt liv. Første og helt åpenbare ting er jo mat! Tenk så ufatelig kjedelig det hadde vært å gå ut å spise om vi fjernet kina resturanger, indiske resturanger, thai resturanger, italienske resturanger, kebab resturanger, franske resturanger (vi hade aldri fått smake pascales makroner), og mindre vanlige cusiner som afrikanske resturanger (min yndlings resturang for tiden) eller sør amrikanske resturanger. Mit liv hadde vært betydelig fatigere om jeg kunne velge mellom kjøtkaker i brun sause eller lapskaus når jeg skulle ut å spise.... Så er det jo selfølgelig andre ellementer som at etniske normen også har fått våre egne oppskrifter utvidet og at "invandrer butikker" gir os mer mer spendene ingredienser. Nå forstår du kansje at jeg er over gjenomsnit glad i å lage mat, men for meg er det at jeg har tilgang til spendene oppskrifter og ingredienser veldig verdifult! Så vet jeg ikke når du besøkte et sykehjem sist? Men mit lokale sykehjem er bemaned med sikkert 75% invandrer. Du kan si det er uheldig at de ansatte ikke altid er flytende i norsk, men samtidig er det jo veldig verdifult at det finnes noen som jobber der! Jeg er i det minste veldig taknemelig for at de ansate er der og at de tar seg av mine familie. Neste er sosialt! Jeg har flytet mye i Norge, og det er etter min erfaring stor forskjel på områder med mye mangfol og mindre mangfold. Det er vanskelig å sette fingeren på mekanismen bak her, men det sosiale blir mer dynamisk og spendene når det er litt forskjel på folk. På et helt personlig plann er mange av mine nærmeste venner invandrere, så live mitt ville selfølgelig blit mye fatigere uten dem. En annen helt åpenbar er jo kultur, Carpe diem, Madcon, Noman Mubashir, Jonis Josef og Galvan Mehidi er noen få av kultur personligheter/gruper med flerkulturel bakgrun som har beriket mitt liv. Det er åpenbart at musik, litratur, komedie og lignene tjener veldig på nye og flere impulser! Det gjelder også mindre kultur begivenheter, forestilinger, festivaler og sammenkomster er nesten altid bedre når det er mangfold i underholdning og servering! Så finnes det helt sikkert mange flere områder jeg tjener på invandring også, men dette var det som falt in i hode mitt med en gang. Har du virkelig aldri reflektert over dette? Jeg kom på en til! Melodi granpri seiere!!! Norge har aldri fått en eneste melodi granpri seier uten flerkulturele artister. Så der hadde vi gått glip av mye sang og morro, uten mangfold også. Det er utrolig trist at de ikke lønner godt nok til at nordmenn vil jobbe på sykehjem. 1 2
Pippi Lotta Skrevet 28. mai #25 Skrevet 28. mai Djungelvrål skrev (20 minutter siden): Hva slags mat tenker du på. Afgansk, Iransk eller somalsk mat? Om du ønsker å utvide repoutuare dit til et av disse kjøkene, så anbefaler jeg å prøve samosa (somalsk). Veldig veldig godt, relativt enkelt å lage og passer både i matpake eller som kose mat hjeme. Det er en helt klar favorit hos meg og de kan også lages i store posrsjoner og fryses. https://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/samosa-fra-somalia/ Djungelvrål skrev (20 minutter siden): Det er utrolig trist at de ikke lønner godt nok til at nordmenn vil jobbe på sykehjem. Kunsten å klage selv når klagingen er helt urelevant for samtalen... Kan du anerkjene at det er bra at det finnes omsorgsfule ansate som paser på min syke familie? Siden jeg synes det er høfelig å si noe det man siterer..... skal jeg svare på det du skrev også🙂 Hvorfor tror du det handler om lønn? Fagforeningene er opptatt av arbeidsforhold og mulighet for fultid stilinger, for å rekrutere og beholde personel på sykehjem... Og det stemer veldig godt overens med mitt intryk av arbeid på sykehjem! Hva får deg til å tro de ansatte tar feil av hva som gjør jobben deres vanskelig å stå i? 2
Anonym11223344 Skrevet 28. mai #26 Skrevet 28. mai Ikke vet jeg hvem som kalte innvandring for en berikelse, men det er ikke interessant her. Argumentet for innvandring er mangel på arbeidskraft. Argumentet for å ta imot flyktninger fra fjerntliggende land er at små land som Norge er tjent med at internasjonale forpliktelser overholdes. I 2026 vil ikke de store landene lenger forplikte seg til flernasjonale avtaler. Dermed slipper vi å ta kvoteflyktninger. Ingen nordmann med vettet i behold ser på innvandring fra Afrika og Midt-Østen som en berikelse. Det var en plikt. Nå er det ukrainere. 4 3
Crazydoglady Skrevet 28. mai #27 Skrevet 28. mai Tiuren skrev (23 timer siden): I samfunnsdebatten dukker det stadig opp at etnisk mangfold beriker samfunnet, men jeg har enda tilgode å se dette dokumentert. Verken empirisk eller statistisk, så jeg antar det bare er en floskel? Eller for å spissformulere; hvordan har den fjernkulturelle innvandringen til Norge, eller Europa, beriket oss? I arbeidslivet? De tar vell en stor andel av de jobbene som vi typisk ikke trakter etter. Ellers er mange veldig flinke til å berike sine nabolag, invitere naboene på mat, måke oppkjørselen til sin gamle nabo ol små oppdrag, mange ildsjeler og motsetninger til de norske eremittene som bare passer seg og sitt. 1
Bigote Skrevet 28. mai #28 Skrevet 28. mai Djungelvrål skrev (3 timer siden): Hva slags mat tenker du på. Afgansk, Iransk eller somalsk mat? Nå skal det sies at jeg sikter til mat fra Midtøsten, Asia, Latin-amerika, Europa og Afrika... Om du skulle bedt meg om å ramse opp all gastronomisk berikelse som har vært et resultat av mangfoldet måtte jeg ha lagd en veldig lang liste.. Djungelvrål skrev (3 timer siden): Det er utrolig trist at de ikke lønner godt nok til at nordmenn vil jobbe på sykehjem. Med andre ord er det en berikelse at vi har mennesker som er villige til å ta disse lavtlønnede jobbene. At vi har personer i landet vårt som er villig til å jobbe for å ta seg av våre eldre er vel utelukkende positivt for denne gruppen... Selv om velferdensgodene gjør at deler av innvandrere ikke jobber har jeg selv opplevd etter å ha reist over flere år av livet at vi nordmenn har en dårlig innstilling til arbeid vi anser som lavstatus enn det personer fra andre kulturer har... Her føler utaler deg i mot deg selv.. 1 3
PITTY Skrevet 28. mai #30 Skrevet 28. mai Druid skrev (10 timer siden): En større kulturell toleranse. Toleranse? Joda, men fint hvis den gikk begge veier. 1 3
Tiuren Skrevet 28. mai Forfatter #31 Skrevet 28. mai Druid skrev (11 timer siden): En større kulturell toleranse. Det er antagelig den viktigste endringen vi har hatt som samfunn, og som vi kan se knyttet til innvandring. Og den er synlig i alle land. Og det har skapt grunnlag for større rom av personlig frihet og ikke minst verdsettelsen av denne friheten. En sekundær del av dette er populasjonsøkningen i seg selv som øker vareutvalget og tilbudet av tjenester. Jeg kan i det minste være enig i det jeg har uthevet, verdsettelse av frihet.... Men jeg ser ikke at innvandring har medført større frihet, når en stor del av de som innvandrer egentlig ønsker å begrense den friheten (for eksempel kvinners og homofiles rettigheter) som vi har skapt. 3 1
Druid Skrevet 28. mai #32 Skrevet 28. mai Tiuren skrev (4 minutter siden): Jeg kan i det minste være enig i det jeg har uthevet, verdsettelse av frihet.... Men jeg ser ikke at innvandring har medført større frihet, når en stor del av de som innvandrer egentlig ønsker å begrense den friheten (for eksempel kvinners og homofiles rettigheter) som vi har skapt. Gitt vi stort sett har skapt den ETTER at vi har blitt utsatt for innvandring og ekstern påvirkning, så er det ikke egentlig noe VI har skapt. Vi har skapt det i en kontekst av en videre verden i forståelse av at det finnes mere enn en oppfatning. Men selvfølgelig, gitt at vi har åpnet for en større induviduell verdensoppfatning, har vi mange som IKKE deler den liberale verdensanskuelsen. Poenget er at denne gruppen har jo ikke blitt større. Eksempel : Før innvandringen hadde vi homofile som en mental sykdom. Vår omdisponering av dette var ikke primært påvirket av innvandring, men andelen mennesker som anser homofile som mentalt syke har ikke økt etter innvandringen, den har minket. Og innvandrede mennesker er også en gruppe som har endret syn. Samme med kvinners rettigheter. Det at det finnes mennesker som verdsetter konservative posisjoner i samfunnet er også en del av et liberalt demokratisk system. Disse menneskene skal ha sin frihet. For å skryte av USA for en gang skyld : Eksistensen av Mormonere og Amish som interne samfunn er en del av en liberal verdensordning.... ikke fordi de som grupper er liberale, men fordi de skal ha friheten til å fungere som suverene samfunn. 1 1
Gunstein123 Skrevet 28. mai #33 Skrevet 28. mai Druid skrev (13 minutter siden): Eksempel : Før innvandringen hadde vi homofile som en mental sykdom. Vår omdisponering av dette var ikke primært påvirket av innvandring, men andelen mennesker som anser homofile som mentalt syke har ikke økt etter innvandringen, den har minket. Og innvandrede mennesker er også en gruppe som har endret syn. Samme med kvinners rettigheter. Er det derfor kvinner har egne inngangspartier i moskeer, må dekke seg til og må sitte bakerst? 4 2
Druid Skrevet 28. mai #34 Skrevet 28. mai Gunstein123 skrev (8 minutter siden): Er det derfor kvinner har egne inngangspartier i moskeer, må dekke seg til og må sitte bakerst? Nei, det er derfor det finnes moskeer i Norge. Det finnes et rom for at kvinner kan velge en slik religion der de må dekke seg til å sitte bakerst, det er derfor de kan tolke religionen sin anderledes å være åpne homofile, det er grunnen til at mennesker som regner seg som kristne kan møte en gang i kirke og hvorfor vi har munkekloster og nonnekloster i Norge. Og hvorfor jeg kan gi f i alt dette. 1
Gunstein123 Skrevet 28. mai #35 Skrevet 28. mai Druid skrev (14 minutter siden): Nei, det er derfor det finnes moskeer i Norge. Det finnes et rom for at kvinner kan velge en slik religion der de må dekke seg til å sitte bakerst, det er derfor de kan tolke religionen sin anderledes å være åpne homofile, det er grunnen til at mennesker som regner seg som kristne kan møte en gang i kirke og hvorfor vi har munkekloster og nonnekloster i Norge. Og hvorfor jeg kan gi f i alt dette. Det handler om berøringsangst. De som ellers skriker så høyt om kvinners rettigheter, og forskjellsbehandling på grunn av kjønn, våger ikke å ta opp dette. 6 2
Perineum Skrevet 29. mai #36 Skrevet 29. mai Mat fra rundt om i verden hadde vi fått uansett. Det finnes ikke mange kinesere, amerikanere eller meksikanere her til lands, men maten deres spiser vi likevel. Det er altså ingen kausalitet mellom innvandring og maten vi spiser. Etnisk mangfold er det neppe holdepunkter for at beriker et samfunn. Forskning på etnisitet er ganske uglesett og glir fort over grensen for det etiske. Norge har vært multikulturelt i flere århundre. Vi har fått impulser fra våre naboer og nærområder som formet landet vårt på uunværlige måter. Dette må i fortsette med. Jeg oppfatter ikke at de som ser fordelene med multikulturalisme mener etnisk mangfold. Det er ideer og levesett som beriker, ikke hudfarge eller biologi. 6 2
Bigote Skrevet 29. mai #37 Skrevet 29. mai Perineum skrev (19 minutter siden): Mat fra rundt om i verden hadde vi fått uansett. Det finnes ikke mange kinesere, amerikanere eller meksikanere her til lands, men maten deres spiser vi likevel. Det er altså ingen kausalitet mellom innvandring og maten vi spiser. Sikter du til den norske fredagstacoen så er dette IKKE mexicansk, og blant annet det kinesiske kjøkken ble introdusert til oss gjennom innvandring. Ellers er vel også gatkjøkken-kulturen vår formet seg i stor grad gjennom innvandring så at det ikke er noen kausalitet i forhold til innvandring og maten vi spiser er helt feil.. Det er jo nesten en kulturell ting at unge på byen kjøper seg en kebab på vei hjem.. Hva du tenker på i forhold til amerikansk mat er jeg litt usikker på...Mener du fastfood-franchiser? 1
Perineum Skrevet 29. mai #38 Skrevet 29. mai Bigote skrev (1 time siden): Hva du tenker på i forhold til amerikansk mat er jeg litt usikker på...Mener du fastfood-franchiser? Du har hørt om hamburger, sushi og pizza? Mener du virkelig at disse rettene hadde vært helt ukjent i Norge om det ikke var for innvandrere fra USA, Japan og Italia? Poenget er at det svak korrelasjon mellom innvandring og mat. I alle fall ingen kausalitet. De utenlandske rettene vi spiser i Norge har enten kommet, eller ville kommet, til Norge helt uavhengig av innvandring. 8 1
Bigote Skrevet 29. mai #39 Skrevet 29. mai (endret) Perineum skrev (34 minutter siden): Du har hørt om hamburger, sushi og pizza? Mener du virkelig at disse rettene hadde vært helt ukjent i Norge om det ikke var for innvandrere fra USA, Japan og Italia? At globaliseringen også har påvirket maten vi spiser er det vel ingen som har nektet for heller, men dette avskriver ikke at innvandring har hatt en betydning.. Ellers er ironisk nok det amerikanske kjøkkenet formet VELDIG etter innvandring i deres eget land. Det amerikanske stilen på pizzaen som er utrolig populær i verden var et resultat av italiensk immigrasjon til USA. Hadde det vært en større innvandring fra Latin-Amerika kan jeg garantere deg at autentisk mexicansk mat ville stått oss nordmenn nærmere enn vår egen fredagstaco.. I spania har de hatt en større immigrasjon fra latin amerika og derfor er tilbudet større der for autentisk mat som representerer en kulturarv fra dette området Du kan jo spørre deg selv hvorfor mexicanske restauranter er mer utbredt i USA enn i Norge.. (Hint: Pga. innvandringen ) Jo, sammenhengen mellom innvandring, og tilbudet vil har på mat er stor enten du liker det eller ikke.. At du påstår at vi ville spist det samme uten innvandring er basert på dine egne spekulasjoner... Endret 29. mai av Bigote
PITTY Skrevet 29. mai #40 Skrevet 29. mai Det er også en fantastisk berikelse å møte en utenlandsk kundebehandler som kan 4% norsk. På spørsmål er det bare sjarmerende å bli svart med hoi? hablarabladirr? Og så er det bare å kjøre hjem igjen i to timer uten resultat. 4 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå