AnonymBruker Skrevet 25. mai #41 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Noen er flinke, men mange mangler helt forståelse av å dra lasset i fellesskap, teamforståelse og ikke minst yrkesstolthet. De er og veldig fokusert på rettigheter, alt de har rett til og hva de har krav på, men mindre opplyst om sine plikter og at for å ha rett il x og y må du først utføre a og b. Det tas mye snarveier som gjør jobben dårligere utført, og det er MYE fravær for alt mulig plukk andre glatt går på jobb med. Hvis de blir gravid er det også sykemelding fra dagen de fikk positiv test, enten helt eller delvis, frem til permisjonsstart. Hos oss er det lett å tilrettelegge arbeidstid og oppgave, men nei det sykemelding som gjelder uansett. For det har de rett på nemlig, og alle rettigheter skal utnyttes til fulle enten de trengs eller ei. Npr de kommer tilbake etter pemisjinen er det ammefri til dagen de ikke får betalt, selv om det kommer utsagt som «jeg ammer jo ikke, men jeg har jo rett på det». Nei styr unna genz, i alle fall kvinnene. Anonymkode: dd921...bea Selvsagt skal man ha det man har krav på, Noe annet ville jo vært idioti. Anonymkode: 6a49f...cdb 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #42 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Ikke så rart. Mange av dem er ikke vant til å bli satt krav til. De har blitt dyrket og tatt hensyn til hele oppveksten. Men selvfølgelig finnes det unntak. Så kanskje du kan klare å finne dem ved hjelp av skikkelige jobbintervju. Har de f.eks hatt sommerjobb/lørdagsjobb fra 16-årsalderen? Flyttet de hjemmefra etter vgs? Har de hatt noen verv i f eks idrettslag? Å ansette en 23-åring som aldri har hatt jobb før, og fortsatt bor hos foreldre, ville ikke jeg ha gjort. Anonymkode: d728b...423 nå er det ikke så lett å få seg jobb som 16 åring heller da så dumt å utelate noen bare pga det også. Har ei på 17 som har prøvd å få seg jobb, men ikke lykkes ennå. De fleste ansetter de over 18 eller med erfaring. Der de ansetter yngre er det så mange søkere at det er håpløst... Bor på et litt mindre sted enn Oslo da. Heller ikke lett å flytte som 19 åring og liten lærlinglønn. Så eldste på 20 bor også hjemme, mot et lite bidrag økonomisk. han hadde ikke hatt sjans til å bo alene økonomisk ennå... Bedre at han da får spart seg opp litt egenkapital mens han har mulighet, den dagen han må ut å leie noe blir det ikke igjen så mye å spare av.. Anonymkode: b9c79...b2a 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #43 Skrevet 25. mai JEg er voksen student omgitt av gen z og det jeg observerer er at de gjør akkurat nok til at de får resultatene de er ute etter, men fritiden er overlegent viktigst for dem. Anonymkode: 5e7b1...464 10
AnonymBruker Skrevet 25. mai #44 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Erfaringsmessig er jeg dessverre veldig enig i det du skriver her. Lurer på hva som er årsaken til den generasjonen fungerer så dårlig i arbeidslivet. Anonymkode: 7b74f...2ed Fordi det er barna av helikoptereforeldre. Det har aldri blitt stilt krav til de, eller gitt klare rammer. De tror de får og kan gjøre akkurat som de selv vil. Har en kollega som sa "jeg tenker aldri gjøre noe bare fordi noen annen sier at jeg skal gjøre det" og "sjefen kan ikke bestemme over mitt arbeid hvis det ikke står i kontrakten" (når vi snakket om arbeidsgivers styringsrett). Anonymkode: ef71b...f37 7 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai #45 Skrevet 25. mai Det er en stor utfordring, de eldre blir jo eldre og på et eller annet tidspunkt må man hoppe i det og ansette gen z. Generelt er de dessverre ikke opptatte av å komme tidsnok på jobb, de forstår ikke at for å få må man også gi og at fleksibilitet går begge veier. De sluntrer unna på bekostning av både selskapet og kollegaer, ved at de er mye på mobil (tiktok ol) , tar lange ekstrapauser, det er nok at de er slitne for å bruke egenmelding, de mangler fullstendig ansvarsfølelse og har ingen yrkesstolthet. Gjør minst mulig så lenge de kan slippe unna med det, og snakker høyt om hva de forventer, men ikke hva de skal bidra med. Heldigvis er de også individer, og det 40-åringene forstår helt av seg selv (vær på jobb når arbeidsdagen starter) må man forklare for gen-z. Noen av dem har evnen til å ta tilbakemeldinger, så lenge man forklarer og er tydelig. Man må behandle dem som barn, og forklare hvorfor sånn og slik. Det er uvant og slitsomt, men enkelte av dem greier å ta det til seg når de forstår hvorfor noe må være på en viss måte. Andre derimot har jeg ikke nådd igjennom til, de jatter bare med når du snakker med dem også er det tilbake til vanlig gjenge. Jeg har ikke lyst til å gi opp en hel generasjon, men man må definitivt lete for å finne gull blant gråsten. Man må også gi opplæring på ting som man tidligere ikke behøvde å nevne. Anonymkode: 70b08...4f2 7 8
AnonymBruker Skrevet 25. mai #46 Skrevet 25. mai Hva gjør du den dagen du er tom for boomers å ansette da? Anonymkode: 56a78...551 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #47 Skrevet 25. mai Har delte erfaringer. Noen veldig pliktopfyllende og dedikerte. Men flere som skal gjøre minst mulig og tjene mest mulig, forventer fri på kort varsel, mye sykefravær og forsentkomming. Det største problemet er at de er blitt sydd puter under armene på av foreldrene og fått slippe å gjøre ting de synes er ubehagelig. Bruker man litt tid på dem og viser at livet ikke alltid er behagelug og gøy så går de fleste an å forme. Det er mye fine folk. Budskapet må være at foreldre må våge å si nei, la barna møte noen utfordringer og lære dem at alt i livet ikke er like gøy. Anonymkode: 7c560...d93 10
AnonymBruker Skrevet 25. mai #48 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hva gjør du den dagen du er tom for boomers å ansette da? Anonymkode: 56a78...551 Finnes det bare boomers og gen z? Anonymkode: cfdbe...d49 10 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #49 Skrevet 25. mai Jeg jobber i et ingeniørfirma og våre juniorer er utrolig flinke, hyggelige, pliktoppfyllende og dyktige. Vi har ikke sett noe til dette i det hele tatt. Jeg er selv millenial og det var samme greia da vi startet i jobb. "Alt var bedre før og ungdommen nå tildags er ubrukelige". Bommers gonna boom Anonymkode: 96c56...518 5 1 4
amio Skrevet 25. mai #50 Skrevet 25. mai Hadde vært surt å ha en såpass lettkrenket sjef da. Tåler jo ingenting. 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #51 Skrevet 25. mai Man ser jo det på en del foreldre her inne, hvor de er så stolt over at deres avkom ikke skal behøve å jobbe så lenge de går på skole (vgs og universitet), men fokusere på å få gode karakterer! Foreldrene betaler for alt..Og gud forby at de skal måtte bo i kollektiv eller en sliten hybel! Nei her kjøper foreldre leilighet til avkommet så en kan slippe den slags! Anonymkode: d84a0...a8d 19 3
BeeKind Skrevet 25. mai #52 Skrevet 25. mai Jeg har reagert på at folk får mindre og mindre pliktfølelse. Det virker som om de glemmer at samfunnet er en dugnad, og at det er viktig å bidra. Ikke bare heve sin rett, men også gjøre sin plikt. Mange er opptatt av å realisere seg selv, og få lov til å bruke tiden og pengene sine utelukkende på det de har lyst til. Å måtte jobbe eller betale skatt eller å ha forpliktelser føles som tvang, urettferdighet og undertrykkelse. Mange har ikke ansvarsfølelse ovenfor arbeidsplassen, og tenker at de får betalt bare for å være til stede. Det går også over i hele den «I can’t adult today»-kulturen, hvor man anser seg selv som et barn helt til man er 40 år. Jeg opplever at mange veldig fine folk har disse holdningene eller dette «livssynet», men at de ikke selv er klar over det. Det er litt underbevisst. Det gjelder heller ikke bare gen z. Men det bekymrer meg veldig. Jeg håper vi klarer å snu det 🙏🏻 9 4
AnonymBruker Skrevet 25. mai #53 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Tror du forveksler uføretrygd med noe annet, evt vet du ikke hva uføretrygd er. Ingen kan bare søke og få uføretrygd uten å oppfylle kravene Anonymkode: a3927...f7e Mange - både unge og eldre - faker psykiske lidelser for å få det. Anonymkode: 7e850...a5b 7 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai #54 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg jobber i et ingeniørfirma og våre juniorer er utrolig flinke, hyggelige, pliktoppfyllende og dyktige. Vi har ikke sett noe til dette i det hele tatt. Jeg er selv millenial og det var samme greia da vi startet i jobb. "Alt var bedre før og ungdommen nå tildags er ubrukelige". Bommers gonna boom Anonymkode: 96c56...518 Det har jeg aldri opplevd. Anonymkode: cfdbe...d49 13
AnonymBruker Skrevet 25. mai #55 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Finnes det bare boomers og gen z? Anonymkode: cfdbe...d49 Vi millennials er ikke så ekstremt mye bedre enn gen z, vi har kanskje hakket per pliktfølelse men vi lar oss heller ikke kue til å gjøre alt mulig rart. Anonymkode: 6a49f...cdb 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #56 Skrevet 25. mai Etter et langt arbeidsliv har jeg sett mye rart. Det er nok ikke lett for ledere heller har selv hatt kollegaer som er mye yngre som ikke takler arbeidslivet. I en bedrift hadde vi en som skulle jobbe på verksted i opplæring. Første dagen satte vedkommende seg på en benk og begynte og tekste på mobil mens verkstedleder forklarte jobben. Lederen kom til meg helt illrød i fjeset pga vedkommende mente måtte svare på meldinger. Jobbet kun 1 uke. Var ´mer på mobilen enn jobb. Jobba på callsenter en periode og lange skift. Plutselig forsvant den ene noe som gjorde jeg måtte jobbe 5 timer lenger den dagen. Dagen etterpå tok jeg vedkommende til siden og spurte hva skjedde. Fikk til svar var sliten og gikk hjem. Vi var vikarer. Folk fra vikarbyrået kom og spurte meg om denne personen og jeg fortalte som det var og at vedkommende tok og lange pauser. Ble ikke lenge der. En yngre kollega kom ikke på jobb og neste dag leverte egenmelding. Det kom fra at han hadde sett på film til langt på natt og var trøtt. Det ble trekk i lønna. Anonymkode: 8833a...fce 12 4
AnonymBruker Skrevet 25. mai #57 Skrevet 25. mai Vi har en ekstrahjelp på jobben som sier han vil jobbe mye for å tjene penger. Når det blir spørsmål om å jobbe ekstra, å nei, det passer jo aldri! jeg merker jo også at de som nå jobber i butikk ikke er slik jeg er vant med. Mange har fått seg en jobb bare for å tjene penger, ikke for å yte noen form for service 👀 Anonymkode: 2daa4...31d 9
AnonymBruker Skrevet 25. mai #58 Skrevet 25. mai Så rart, hos oss er det motsatt. De yngste jobber hardt for de føler de har noe å bevise, mulig litt flink «pike» til tider. De eldste sluntrer mye unna, klager og seiler på at de har jobba her lenge. Når det er sagt forventer de yngre å få ferie når de vil, men det vil jeg si er en filleting Anonymkode: 81383...d6e 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai #59 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er uansett en lang og tung vei å gå, tror virkelig ikke det er mange som utsetter seg selv for noe sånt hvis de ikke må. Anonymkode: 6a49f...cdb Tjah, premien er jo 100% fri og kontroll over egen tid. Kombiner det med en fet arv av penger og hus, så vet jeg nå ikke.. Anonymkode: f5444...0cc 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai #60 Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hva gjør du den dagen du er tom for boomers å ansette da? Anonymkode: 56a78...551 Det er jo ikke boomers man ansetter, men gen X og millennials. Anonymkode: 70b08...4f2 9 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå