AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:28 #1 Skrevet mandag kl. 07:28 Jeg er leder i et stort firma, og har mange ansatte. Har oppdaget at gen z er mye vanskeligheter med, de tåler lite, de krever forståelse for alt , de skylder mye på et tøft liv som for oss andre høres ut som et veldig enkelt og greit liv . Mye sykefravær, drar med seg mye privatliv på jobb, føler seg støtt av andre lett.. ja nei.. det er mye, og jeg føler meg som en forelder til tider. det er noen unntak, det skal sies. Da er forskjellen svært stor og. Men jeg orket ikke mer av dette når en skal drive noe seriøst, og har sluttet å ansette folk i den alderen. Først ansatte jeg noen som var langt eldre, i 60-årene , i håp om å gi de noen å se opp til. Men det er 60 åringene som drar lasset og gjør de tunge jobbene mens gen z ser på og har unnskyldninger for å ikke gjøre det. Så den slo jo helt feil. har snakket med mange andre ledere og der at det er flere og flere som tenker sånn. jeg vet at det kanskje ikke er helt innafor, men samtidig er det jo heller ingen som vet at det er alderen som er avgjørende her. Jeg er nødt til å gjøre det slik for å kunne drive en bra bedrift. jeg var en som er et unntak, av gen z, som også har bedt meg om å ikke ansette flere av den generasjonen. flere ledere kaller de «blomster», de tåler mektig lite og krever mye for å klare å holde seg oppe.. Er det flere ledere her som tenker likt? Eller dere som har samme erfaring som meg , hva gjør dere? Vil jo helst ikke måtte kutte en hel generasjon.. men har prøvd flere tiltak, uten hell. Ser jo at dette går igjen. Jeg hører om ledere som har måtte fjerne rett til egenmelding, men uten hell , da det er for enkelt å sykemelde seg i dag.. Har og de som har ansatt mellomledere for å slippe få de på døra for alt, for det er tidkrevende da de føler og kjenner på for mye iløpet av en arbeidsdag.. jeg lar de gjerne gå tidligere hvis de sliter , enn at de blir på jobb.. så får de som skal jobbe, jobbe i fred. Anonymkode: afd47...a1b 13 1 15
Runnah Skrevet mandag kl. 07:46 #2 Skrevet mandag kl. 07:46 Enig i at det er mye problemer med gen z. Møter ikke på jobben og tar veldig lett på det, fokuserer på andre ting istedenfor å jobbe, kan være veldig åpne om hva de mener om lederne osv. 16 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:48 #3 Skrevet mandag kl. 07:48 Helt enig Anonymkode: f0eff...daf 9 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:53 #4 Skrevet mandag kl. 07:53 Jeg kjenner flere som ansetter gen z, og som er fornøyde med jobben de gjør, MEN som også sier at de er veldig krevende å lede. Anonymkode: 77fc5...599 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:06 #5 Skrevet mandag kl. 08:06 Sånn går det når man har sviktet i oppdragelsen. Anonymkode: 5e89f...815 5 4
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:09 #6 Skrevet mandag kl. 08:09 Denne tråden blir interessant å følge med på, håper folk klarer å holde seg saklige. Anonymkode: 6f97d...61d 3
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:12 #7 Skrevet mandag kl. 08:12 Begge mine har hatt jobber fra de var 13. Og begge har fast jobb og fagbrev nå. Men hører flere si de sliter med en del av de yngre fordi de ikke ønsker å bidra i jobben , klarer ikke samarbeide, mener det er for tidlig å starte dagen før kl 10, vil helst kun ha flere tid. Flere sier de helst vil ansette ungdom fra bygda og ikke fra by, fordi bygde ungdom har ofte tatt tak i ting fra ung alder, hatt små jobber fra de var unge, og mer allsidige Anonymkode: 0b719...b1f 13 4
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:15 #8 Skrevet mandag kl. 08:15 Gen z skal i alle fall ha cred for at de ikke lar seg hjernevaske til å tro at jobben er det viktigste i livet. Anonymkode: 6a49f...cdb 29 5
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:15 #9 Skrevet mandag kl. 08:15 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Gen z skal i alle fall ha cred for at de ikke lar seg hjernevaske til å tro at jobben er det viktigste i livet. Anonymkode: 6a49f...cdb Nei, for de vet at hvis det ikke går deres vei, er det bare å søke om uføretrygd… Anonymkode: f0eff...daf 19 1 7
Flintis Skrevet mandag kl. 08:15 #10 Skrevet mandag kl. 08:15 (endret) Det er sikkert individuelle forskjeller. De gen z jeg har sett i jobb har vært bra. Hvilke stillinger er det tråden gjelder? Endret mandag kl. 15:46 av Flintis 4
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:17 #11 Skrevet mandag kl. 08:17 Ikke så rart. Mange av dem er ikke vant til å bli satt krav til. De har blitt dyrket og tatt hensyn til hele oppveksten. Men selvfølgelig finnes det unntak. Så kanskje du kan klare å finne dem ved hjelp av skikkelige jobbintervju. Har de f.eks hatt sommerjobb/lørdagsjobb fra 16-årsalderen? Flyttet de hjemmefra etter vgs? Har de hatt noen verv i f eks idrettslag? Å ansette en 23-åring som aldri har hatt jobb før, og fortsatt bor hos foreldre, ville ikke jeg ha gjort. Anonymkode: d728b...423 12 3
Snok1 Skrevet mandag kl. 08:18 #12 Skrevet mandag kl. 08:18 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg er leder i et stort firma, og har mange ansatte. Mòn det. I call bullshit on this one. 14 4
endo Skrevet mandag kl. 08:19 #13 Skrevet mandag kl. 08:19 Jeg har ansatt flere genz noen har rett og slett vært ubrukelige. Og måtte bli sagt opp i prøveperioden. Mens noen har faktisk vist seg som gode arbeidere som vil utvikle seg. Men felles er at de er ekstremt opptatt av jobbtittel. 8
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:20 #14 Skrevet mandag kl. 08:20 Det har blitt skrevet bok om gen z, såpass ille er det 😅 "Hvordan forstå og lede gen z?" https://www.ark.no/produkt/boker/fagboker/hvordan-forsta-og-lede-gen-z-9788230369708?gad_source=1&gad_campaignid=20152210024&gbraid=0AAAAAD22RQHuO0_Xp3v2eYB8QJq7NdRe8&gclid=CjwKCAjw5s_QBhAdEiwADD_gBtuGuuVzG6D6omFR-UbE8jyFhPjiFHyWUtCPY0Smdp8_B6bVj9MXYBoCY3QQAvD_BwE Anonymkode: b4db3...820 5 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:20 #15 Skrevet mandag kl. 08:20 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, for de vet at hvis det ikke går deres vei, er det bare å søke om uføretrygd… Anonymkode: f0eff...daf Tror du forveksler uføretrygd med noe annet, evt vet du ikke hva uføretrygd er. Ingen kan bare søke og få uføretrygd uten å oppfylle kravene Anonymkode: a3927...f7e 13 9
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:21 #16 Skrevet mandag kl. 08:21 Dette er resultatet av et stadig mer passivt og stillesittende forbrukersamfunn. Ikke bare er 70 % av den voksne befolkningen overvektig, men også stadig flere barn og ungdom. Psykiske lidelser og annen usynlig sykdom har eksplodert i takt med internett og smarttelefoner. Det er jo de voksne som har ødelagt fremtidige generasjoner. Vi kan ikke skylde på barna, de lever jo bare i det skadelige samfunnet som vi voksne har prakket på dem. Se på alle gutta som har forsøkt å gjøre opprør mot modellen med mindre skjerm og mer aktivitet. De sykeliggjøres, diagnostiseres og medisineres tungt. Anonymkode: bef44...03d 7 5
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:22 #17 Skrevet mandag kl. 08:22 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tror du forveksler uføretrygd med noe annet, evt vet du ikke hva uføretrygd er. Ingen kan bare søke og få uføretrygd uten å oppfylle kravene Anonymkode: a3927...f7e ... Og likevel så viser statistikk og forskning at det ikke finnes synlige årsaker for 65 % av de som mottar uføretrygd 🤷♀️ Anonymkode: bef44...03d 6 1 5
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:23 #18 Skrevet mandag kl. 08:23 Erfaringsmessig er jeg dessverre veldig enig i det du skriver her. Lurer på hva som er årsaken til den generasjonen fungerer så dårlig i arbeidslivet. Anonymkode: 7b74f...2ed 9 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:23 #19 Skrevet mandag kl. 08:23 Vi har mange gen z hos oss. På generell basis er de en langt mindre stabil stab enn eldre generasjoner, både mht stabilitet/oppmøte, nøyaktighet, selvstendighet, eierskap og stolthet til jobben de er satt til å utføre. Det finnes selvfølgelig unntak, men at det ER en generasjonsforskjell, det er det ingen tvil om. Jeg er fullt klar over at forskning tilsier at det ikke er slike generasjonsforskjeller, men at forskjeller ligger på individnivå innad i en generasjon. Vel, min erfaring er ikke i tråd med forskningen og vi er en stor arbeidsplass med ansatte i alle aldre. Anonymkode: 030b1...84f 16 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 08:25 #20 Skrevet mandag kl. 08:25 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): ... Og likevel så viser statistikk og forskning at det ikke finnes synlige årsaker for 65 % av de som mottar uføretrygd 🤷♀️ Anonymkode: bef44...03d Det er uansett en lang og tung vei å gå, tror virkelig ikke det er mange som utsetter seg selv for noe sånt hvis de ikke må. Anonymkode: 6a49f...cdb 5 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå