Gå til innhold

Ingen av mine voksne barn har barn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Særlig svigermor hos oss kom med utrolig mye hint og det var mye mer slitsomt enn om hun hadde spurt ordentlig en gang og så respektert svaret og ikke mast mer etter at vi hadde gitt et svar. 

Anonymkode: 311a6...914

Godt poeng. God kommunikasjon er som regel mye mindre slitsomt en mas og hinting 

Anonymkode: eefee...fa2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2026 den 0.32):

Jeg er ei av de som ventet litt (30+) med barn. Jeg tenker det må være innenfor å spørre, og at det er jo din jobb som mor å dele litt livsvisdoms med dem, selv om det kan gjøre deg litt upopulær i en liten periode. Jeg er ihvertfall glad foreldrene mine alltid "maste" litt om at det var lurt å få barn mens man forsatt hadde helsen ved like etc. Det måtte til en liten helseskrekk på meg før jeg tok avgjørelsen og hoppet inn i det, og det var en sånn "dem hadde rett" øyeblikk. Sånn kan vi "ungdommene" være, vi tror vi vet best og at foreldrene våres er bare gammeldagse etc, helt til vi oppdager at dem har kanskje et poeng og bra med livsvisdoms etter et par år ekstra her på jorda.

Anonymkode: 55b24...527

Utrolig bra skrevet! Kjenner meg igjen på en prikk.

Anonymkode: cef15...9bc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.5.2026 den 19.15):

Har barn i samme alder og eldre, de som på død og liv skal ha barn er de mest dysfunksjonelle og ressurssvake. De med vett i skolten vil ha helt andre rammer og økonomi. Det er stort sett de ressurssvake som ikke skjønner hvor mye jobb det er med barn som bare kjører på. Er en grunn til at folk i barnevernet har gjerne 2-5 unger i systemet. 

Anonymkode: 2f321...d64

Ja det er bra når de med begrensede ressurser innser at et barn blir for mye, barna fortjener det beste og kan ikke velge å bli satt til verden. Noen ressurssvake har dessverre null selvinnsikt og da kan det gå som du skisserer. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2026 den 7.39):

Hæ? Hvorfor må jeg være det? Jeg ønsker min datter frihet, ro og ett liv der hun ikke føler seg fanget i.

Barn tar over liv, og gjør at man føler seg forpliktet til å forbli i vonde situasjoner, oman er riktig så uheldig. Merkelig at jeg må være troll for å ønske dattera mi ett bedre liv. 

Anonymkode: 73437...04a

Du svarer ikke meg. Men, i det vanlige livet med barn så bli de voksne og selvstendige individer. I praksis 18 år med foreldreansvar. 18 år er ikke så farlig synes da jeg.

Pass deg så du ikke får skylda for å ha fått henne til å forbli barnløs frem til det er for sent for henne.

AnonymBruker
Skrevet

Mange kvinner i dag tror jo at de er like fruktbare hele livet så lenge de bare har mensen, og derforbare kan velge å få barn i førtiårene i stedet, og heller more seg hele ungdomstiden og tjue- og trettiåra.

Man kan ikke regne med som kvinne å gå gjennom et vellykket svangerskap i førtiårene. Spontanaborter, misdannelser og diverse lidelser hos barnet har høyere risiko. Særlig spontanaborter. Mange kvinner i førtiårene blir aldri gravide i det hele tatt da, de ventet for lenge. Eggene er dårlige og kan ikke lenger frembringe levedyktige foster.

Få barn senest ved 35 om du ikke har noen fra før. Nummer to og tre kan man gjerne satse på i slutten av tredveårene.

Anonymkode: 4a0a0...fa5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.5.2026 den 14.21):

Enda ei som trodde hun fikk fasiten på livet da hun ble mor. At det kan bli vanskeligere å få barn med alderen vet voksne folk godt, uten å få denne "livsvisdommen" fra noen som er eldre. Er man frivillig barnløs er ikke dette relevant i det hele tatt.

Verdens dårligste og mest egoistiske grunn til å få barn, at man vil unngå å bli ensom som gammel. Det virker som mange foreldre havner så i barneboblen at de glemmer resten av omgangskretsen. Kanskje lurere å sørge for å ha flere i livet sitt enn barna, eller? For som du også skriver er det ingen garantier for at det blir et godt forhold mellom barn og foreldre når barna blir voksne. 

Anonymkode: 4c3c7...929

Det er ikke alle som er krystallklare over dette ved 20-30. Og jeg teller kvinner som voksne TIDLIG. Vi blir kapable til å bære frem barn mens gutta fortsatt leker med pinner.

Enda en barnløs i et foreldreforum med sterke meninger men som faktisk ikke vet hva hun snakker om? Barn gir en dybde til livet. Man har sjelden tid/energi til overfladiske vennskapsrelasjoner. Som og kan skapes nye gjennom HELE livet. Du sitter tydeligvis ikke med fasiten.

Svare frekt og forvente frekke svar.

Skrevet

Barn, fordeler:
- du kan oppkalle et barn (det kan hende de bytter navn)
- hyggelig
- pliktoppfyllende (ovenfor egne foreldre)
- man har mulighet til å bli besteforelder

barn, ulemper:
- klimaendringene gjør livet vanskeligere
- dårlige lånsbetingelser når man har barn
- må ha større hus (og styggere hus)
- barnehage og skole er dyrt 
- det kan hende de begynner med sport
- genetiske sykdommer
- større sjanse for samlivsbrudd
- må ha mer kontakt med irriterende foreldre og svigers, fordi de som besteforeldre krever "kosen" uten ansvaret

• Liker 1
Skrevet
dinfarsrevolver skrev (12 timer siden):

Barn, fordeler:
- du kan oppkalle et barn (det kan hende de bytter navn)
- hyggelig
- pliktoppfyllende (ovenfor egne foreldre)
- man har mulighet til å bli besteforelder

barn, ulemper:
- klimaendringene gjør livet vanskeligere
- dårlige lånsbetingelser når man har barn
- må ha større hus (og styggere hus)
- barnehage og skole er dyrt 
- det kan hende de begynner med sport
- genetiske sykdommer
- større sjanse for samlivsbrudd
- må ha mer kontakt med irriterende foreldre og svigers, fordi de som besteforeldre krever "kosen" uten ansvaret

Hvorfor styggere hus? Og barnehage er ikke så dyrt faktisk

AnonymBruker
Skrevet

Helt riktig å ikke spørre. Det er ikke slik i 2026 at alle må få barn. Det er også mer og mer vanlig å vente til godt oppi 30-årene før man får barn. Det kan også tenkes at én eller flere ikke kan få barn...

Anonymkode: 8d1c2...d3a

• Liker 1
  • 2 måneder senere...
Skrevet
Maleficenta skrev (På 28.5.2026 den 7.58):

Hvorfor styggere hus? Og barnehage er ikke så dyrt faktisk

Sent svar! Aldri vært hjemme hos en barnefamilie som ikke hadde hagen full av baller, oppblåsbare svømmebasseng, etc (farvel antroposofisk urtehage)

Plutselig må du ha et hus med 3 soverom, de er ugudlige dtore, så må du ha en bil, eller kanskje to, og da får du ekstra stor biloppstillingsplass, som er fugly, og du må ha noe du har råd til, som er enda verre

Skrevet

Her fungerer omvendt psykologi er min erfaring. Snakk om hvor bra du synes det er at de ikke kaster bort livet på barn men nyter det, at livet er mer enn barn. Alle jeg har tatt den praten med som venninner har fått seg mann og blitt gravide innen 2 år!😅

Anonymkode: a363f...86f

Skrevet

Mitt voksne barn har heller ikke barn. Har selvsagt aldri spurt, men jeg skjønner jo at barn ikke er en del av planen. Jeg tenker i mitt stille sinn at da er det større sjanse for at ekteskapet holder fordi konfliktområdene blir færre.

Mulig jeg er påvirket av de trøblete familietrådene her inne, men barn er krevende og sluker all fritiden din, så det er noe man virkelig må ønske å bruke tiden sin på de neste 20 åra. 

Jeg savner ikke barnebarn, helt ærlig synes jeg barn er litt slitsomme nå når jeg har blitt eldre. Jeg fikk barn som ung og hadde all verdens energi og tålmodighet. 

Å spørre rett ut er helt uaktuelt, det synes jeg er uforskammet og pinlig. Det går jo an å lese sitt voksne barn og dennes ektefelle uten at ting må uttales eksplisitt. 

Anonymkode: 7cf73...7ff

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.5.2026 den 19.02):

Nei, det er ikke spesielt. Vi er forbi tiden hvor alle får barn.

Anonymkode: e2e72...408

Det er jo greit når de er beviste på det, og har tatt et valg. Verre med alle de som trodde et ung voksen livet skulle vare evig. Men som finner ut at slik var det ikke, og angrer seg når det er for seint.

Så masing er ikke greia, men bevisstgjøring og at de blir fortalt hvordan voksenlivet er for de fleste når de er 40+.

Anonymkode: 55847...3af

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er jo greit når de er beviste på det, og har tatt et valg. Verre med alle de som trodde et ung voksen livet skulle vare evig. Men som finner ut at slik var det ikke, og angrer seg når det er for seint.

Så masing er ikke greia, men bevisstgjøring og at de blir fortalt hvordan voksenlivet er for de fleste når de er 40+.

Ja enig. Tenker det er verre med de som ønsker barn men utsetter og utsetter og tror de har et hav av tid og så blir det gjerne for sent.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tror de fleste vet at de bør få barn før de har passert 40, om de har tenkt å få barn. 

De som ønsker det og er i 30-årene stresser det nok veldig. Jeg fant ingen å få barn med før jeg var 38, og ble mamma da jeg var 41. I min familie har de også fått barn i en alder av 45, men absolutt best før det ja. 

Så fint, TS, at du ikke spør. Barnebarn kommer om de ønsker det og det er mulig. 

Før var det veldig uvanlig å ikke få barn, og man ble nesten sett ned på. Nå virker det som det er motsatt. Jeg er glad jeg fikk barn, og ikke ble helt alene etter at mannen min døde. Nær familie er godt å ha + noen å overlate verdiene til. 

Anonymkode: 60196...9e9

• Liker 2
Skrevet

Jeg har to jenter og snakker jo med dem om det å få barn, men ikke for å mase (de er uansett ikke i den alderen enda, 15 og 20). Det eneste jeg sier at det er helt greit både å ønske seg barn og ikke. Jeg har også sagt at det kan være greit å ta en fot i bakken av og til og tenke gjennom om man fortsatt ønsker/ikke ønsker barn, ikke bare følge strømmen. Både søsteren min og jeg ønsket oss ikke barn på et tidspunkt. Jeg ombestemte meg da jeg var 25, fikk første da jeg var 30, hun var over 30 og fortsatt litt ambivalent, men det kom nå et barn. Jeg vil at de skal vite at jeg ønsker å stille opp som bestemor skulle de få barn, men at det er helt opp til dem. Har man ikke snakket om saken overhode før det er 35+ og gift så er det kanskje ikke like naturlig å plutselig ta det opp. Jeg ville blitt overrasket om mine ikke snakket med meg om dette videre, uten at det er noe krav, siden vi snakker om alt mulig annet.

Man kan gjerne si at "alle" vet at man blir eldre, hvordan man lager barn osv. osv., men overraskende mange har et lite avklart forhold til det, de tenker de har god tid. Har man passert 30 og ikke bestemt seg enda kan det være smart å sjekke fertiliteten i det minste, så man ikke får en kjip beskjed når man er klar 5-6 år senere. Husker en venninne som plutselig fikk det travelt fordi de fant muskeknuter på livmoren f.eks. Mange menn synes det er "skummelt" å planlegge barn og skulle egentlig ønske det bare skjedde så de ikke trenger å tenke på saken, samtidig som de lever fint med å ikke få barn (det betyr ikke at man som dame bare skal kjøre på, man må ta den praten). Er man 100% sikker ene eller andre veien er det jo greit, og det må respekteres.

Anonymkode: 3e4a3...168

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg fikk selv barn sent(36 og 40) og tenker du ikke trenger å nevne dette for dine voksne barn.

Jeg er forøvrig enig i at dette er litt spesielt men synes egentlig det er 100 ganger bedre enn de familiene hvor alle har flere barn med ulike partnere og gjerne noen uplanlagte fra ung alder...

Enten ønsker de ikke barn, da trenger du ikke å pushe.

Eller de klarer ikke å få barn, da trenger du i hvert fall ikke si noe.

Eller de vet ikke enda har ikke partner kanskje. Sånn var det for meg.

Min mor var sånn som kom med noen hint om barnebarn min far sa aldri noe. jeg likte best hans tilnærming.

Husk og at bekymring rundt fremtiden, klimaendringer og økonomi kan være ting som gjør det mindre attraktivt å få barn i dag.

Anonymkode: a3df2...fb3

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.5.2026 den 19.00):

Jeg har tre barn som nå er voksne. 
Den yngste er 29. 

To av dem gift, og en er samboer. 
Det er ingen prat om barn når man snakker om fremtiden. Det virker som at det ikke er noen interesse hos noen av dem. 
Er ikke dette veldig spesielt? 
Om en av dem ikke var interessert i barn så hadde det vært en ting. Men alle sammen? 
Jeg har ikke tørt og sagt noe om det. 
Jeg har tenkt at det kommer av seg selv med tiden. 
Men det ser ikke sånn ut.

Er det galt av meg og bringe temaet på bane? 
Det siste jeg vil er å være frekk og gå for langt. 

Anonymkode: 76fe9...e54

Ville ha tatt en samtale om fruktbarhet og minnet dem på det for de har faktisk ikke så god tid på seg mange som glemmer det 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.5.2026 den 15.30):

Desverre er det blir mer og mer vanlig. Personlig kommer jeg nok til å hinte selv, og ville ha direkte snakket med mine om temaet om jeg var i dine sko. Jeg forventer egentlig ivertfall noen barnebarn når tiden er inne, og planlegger å gi mest i arv til den som får barn slik at verdiene holder seg i familien. Om ingen får barn så bruker jeg opp alt selv. Ikke F om staten skal få noe av alt vi har eller en fjern slektning.

Anonymkode: 54c56...7bb

Min barnløse onkel testamenterte alt til kreftforeningen. Det må ikke være en fjern slektning eller "staten"

Anonymkode: 226b9...760

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.5.2026 den 19.02):

Nei, det er ikke spesielt. Vi er forbi tiden hvor alle får barn.

Anonymkode: e2e72...408

... og mange av oss er veldig ufrivillig barnløse!

Anonymkode: 3cbd9...6fb

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...