Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Da vi har ett stort problem med diskusjoner rundt brukergrupper og brukere i denne tråden ser vi oss igjen nødt til å ha en strengere linje for dette. 

Det vil si innlegg hvor man nevner grupperinger av brukere. F.eks: de som forherlige kongefamilien, haterne, hetserne, gloriefiseringsgjengen, de som forsvarer osv. Denne trådens tema er om kongefamilien og hva de foretar seg. Det er ikke en tråd for personlig anekdoter eller for å diskutere hva brukere gjør og foretar seg. Dette er en åpen debatt og man velger selv hva man ønsker å diskutere og svare på, så det å tagge noen for å forvente svar, eller sitere noen kun for å purre på svar har ingenting med debatten å gjøre. Vi forventer at man greier å diskuterer motdebattantens ytringer uten å dra inn selve brukeren og å henge seg opp i disse. 

Fordi omfanget er så stort fra flere brukere velger vi å innføre strengere reaksjoner på brudd om dette. Det vil bli nulltolleranse for dette. Det betyr at om du poster innlegg som inneholder dette vil du få en kort utestengelse, deretter en litt lengre utestengelse og om det også fortsetter etter dette vil du få en normal advarsel med eventuelle konsekvenser avhengig av hvor i advarselsløpet du er. 

Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Viki6 skrev (Akkurat nå):

Så nå bør alle som beskyldte kongehuset for å bruke sykdom for å få sympati, og mente at MM ikke var så syk, be om unnskyldning. 

Be om unnskyldning? Alle spekulasjoner kunne vært unngått hvis de hadde snakket sant og åpent.

• Liker 21
  • Hjerte 2
  • Nyttig 18
Videoannonse
Annonse
Skrevet
MissLucy skrev (2 minutter siden):

Da har vi fått svar på mye. Vi vet hva som skjer, vi vet alvoret, vi vet hvordan det påvirker kronprinsens program, vi vet at IA ikke avbryter studiene men tar et semester i Oslo, og vi vet at SM skal studere til høsten.

I tillegg blir det pressekonferansen med legene i ettermiddag. Da håper jeg de svarer på hvordan de skal vareta donorens personvern i denne flombelyste saken.

Ja, tenkte det samme. Nå har vi fått svar på veldig mye. Godt at det kom litt mer informasjon, synes jeg. 

• Liker 16
Skrevet
Blini skrev (Akkurat nå):

Be om unnskyldning? Alle spekulasjoner kunne vært unngått hvis de hadde snakket sant og åpent.

Du har da ikke rett til å få vite alle helsedetaljer om et annet menneske. Heldigvis.

• Liker 17
  • Nyttig 9
Skrevet
Blini skrev (4 minutter siden):

På hvilket tidspunkt har de ikke snakket sant/åpent? 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Blini skrev (4 minutter siden):

De har vel ikke løyet noe om denne spesifikke situasjonen? De har sagt at det har handlet om MMs helsesituasjon, og det har det jo også. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
Junijulia skrev (12 timer siden):

Et flott og gjennomtenkt innlegg.

Takk☺️

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Johan uten land skrev (27 minutter siden):

Tydeligvis har sykdommen utviklet seg veldig fort i feil retning. Men det er vel fortsatt de som hevder at det er spill for galleriet - som de påstod da hun kom med oksygen og det som skjedde i går - med barna på veg hjem. Tipper de ikke gidder skamme seg. 

Viki6 skrev (24 minutter siden):

Så nå bør alle som beskyldte kongehuset for å bruke sykdom for å få sympati, og mente at MM ikke var så syk, be om unnskyldning. 

Fint at IA har fått utvekslingsavtale til Universitetet i Oslo.

Og gode nyheter om at SM skal studere fra høsten.

Ja, det er mange som bør skamme seg dypt og inderlig i dag. 

Både Dagbladet og TV2 skrev det samme, dvs at mistenkeliggjøringen må ta slutt, hhv i går kveld og i dag morges, dvs før vi hadde denne bekreftelsen.

Selvsagt. Det har jo være åpent kommunisert at hun er alvorlig syk lenge nå. 

Dagbladet:

Vi kan miste henne

"Vi vet mer enn nok til å slå fast at dette er en fryktelig alvorlig situasjon og at kronprinsessen nå fortjener omsorg og raushet. Mistenkeliggjøringen av Mette-Marit må ta slutt. Vi risikerer å miste henne."

TV2:

Ut mot ryktestormen: – Helt forkastelig

"– Jeg tenker at alle ryktene som har gått om at denne sykdommen ikke skal være reell, det er jo bare forkastelig, sier TV 2s kongehusekspert Ole-Jørgen Schulsrud-Hansen.

– Slutt opp, ta en titt i speilet og skru av datamaskinen. Det er rett og slett ikke noe man skal holde på med som menneske. Det er en familie her som står i en vanskelig situasjon på grunn av kronprinsessens helsesituasjon."

Endret av MissLucy
  • Liker 8
  • Hjerte 5
  • Nyttig 10
Skrevet (endret)

Da var det som jeg tenkte:  At de hadde felles møte med et tverrfaglig team i går om forberedelser til lungetransplantasjon etter at de siste testene var gjennomført.

Ingrid Alexandra fortsetter studiene på Uni i Oslo (på utveksling), mens Sverre Magnus faktisk reiser ut i Europa for å studere til høsten. Og, MBH søker om å komme hjem på Skaugum når moren er såpass syk. Spørsmålet er om det hadde lønnet seg å ha ham der han er, men jeg skal ikke uttale meg mer om det. Får håpe han holder seg i ro for moren sin del. 

At det blir en heftig operasjon er det ingen tvil om. Og vi får nok ikke vite verken når det skjer (når hun får tlf og skal opereres pga personvernet til begge parter, mottager og donor), men det vil være en ganske lang rekonvalensesstid etter operasjonen også for å se hvordan kroppen reagerer på de nye lungene samtidig som hun får kraftig antibiotika og immundempende medisin. 

Vi får bare ønske lykke til i en slik situasjon, som jeg hadde ønsket alle som skal gjennom en transplantasjon.

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Blini skrev (14 minutter siden):

Det har de jo.

De fortalte om det i Året med kongefamilien, der lungespesialisten bekreftet det. De har fortalt det x antall ganger gjennom våren, senest ved fire anledninger i uken før kronprinsen dro til Japan, og tre ganger mens han var der. De har fortalt det hver gang kronprinsessen har vist seg med nesegrime, og de fortalte det da hun ikke kunne bruke bunad på 17. mai.

Det er ingen som ikke har fått tilstrekkelig informasjon til å forstå at hun er alvorlig, livstruende syk.

Alle som sier noe annet, gjør det nødvendigvis med vond vilje og mot informasjon som har vært mer enn tilgjengelig.

• Liker 14
  • Hjerte 3
  • Nyttig 12
Skrevet

Det har jo til og med blitt kritisert i den offentlige debatten at kongehuset har snakket for MYE om Mette-Marits forverrede helsesituasjon, ut fra argumenter om at de i stedet burde kommentert Borg Høiby-saken, eller ut fra spekulasjoner om at fokuset på lungefibrosen har vært en slags avledningsmanøver for å få fokus vekk fra både rettssaken og Epstein-dokumentene.

Nå har vi svaret: Nei, slik var det ikke. Forverringen var dessverre høyst reell.

Og Dagbladet har rett: Vi kan faktisk miste henne. Dette er ikke noe PR-stunt. Lungefibrosepasienter dør i transplantasjonskø. Det maner til medfølelse og varsomhet i omtalen av saken.

Jeg ønsker Mette-Marit alt godt.

• Liker 9
  • Hjerte 6
  • Nyttig 8
Gjest luna1
Skrevet (endret)

At hun er alvorlig syk forandrer ikke at hun er komplett upassende som dronningemne.. Syk eller ei, hun er fortsatt en en dame helt uten forståelse for sin rolle som kommende dronning..

Det går an å ha to tanker i hodet på en gang, og jeg tror de aller fleste som er kritiske til kongehuset likevel ønsker MM god bedring. 

Endret av Forumansvarlig
Ryddet for slettet sitat. Forumansvarlig
Skrevet
luna1 skrev (Akkurat nå):

At hun er alvorlig syk forandrer ikke at hun er komplett upassende som dronningemne.. Syk eller ei, hun er fortsatt en en dame helt uten forståelse for sin rolle som kommende dronning..

Det går an å ha to tanker i hodet på en gang, og jeg tror de aller fleste som er kritiske til kongehuset likevel ønsker MM god bedring. 

Dette, uthevet, selvsagt gjør vi det. 

• Liker 22
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Mange medier har opplyst at det "bare" står åtte (nå ni) personer på venteliste, hvilket er en stor reduksjon fra noen år tilbake da det pleide å være 50+ personer på venteliste. Reduksjonen skyldes visstnok at det har kommet nye behandlingsmetoder for cystisk fibrose, slik at det er en gruppe som ikke står på den listen lenger.

Samtidig har kongehusets åpenhet om dette gjort at mange flere har opprettet donorkort, og jeg vil anta den samme effekten vil gjøre seg gjeldende hos pårørende som blir spurt om samtykke til organdonasjon.

Dette gjør at den gjennomsnittlige ventetiden er nede i 3-5 måneder mener jeg det sto i en av artiklene om dette, så dette kan nok komme relativt raskt.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

Mange medier har opplyst at det "bare" står åtte (nå ni) personer på venteliste, hvilket er en stor reduksjon fra noen år tilbake da det pleide å være 50+ personer på venteliste. Reduksjonen skyldes visstnok at det har kommet nye behandlingsmetoder for cystisk fibrose, slik at det er en gruppe som ikke står på den listen lenger.

Samtidig har kongehusets åpenhet om dette gjort at mange flere har opprettet donorkort, og jeg vil anta den samme effekten vil gjøre seg gjeldende hos pårørende som blir spurt om samtykke til organdonasjon.

Dette gjør at den gjennomsnittlige ventetiden er nede i 3-5 måneder mener jeg det sto i en av artiklene om dette, så dette kan nok komme relativt raskt.

Så bra!🙏👏

• Hjerte 3
Skrevet

Leste nyhetene nå, det var igrunnen som jeg tenkte.

Realiteten nå et at hun antas å ha kun 1-2 år igjen å leve.

Når vi først har den styreformen vi har håpet jeg kynikerne her kan klappe igjen kjeften på hva helsen hennes angår og respektere at familien er mennesker.

Jeg har ingenting imot kritikken i Epsteinsaken, men å gi dem helt umenneskelige forventninger får en kynisk gjeng her inne leve opp til selv og ikke påføre andre. 

Nå er hun beviselig dødssyk, ferdig snakka. 

• Liker 13
  • Hjerte 9
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

Det er jo kjempebra! Både at det har kommet nye behandlingsmetoder for CF, og at flere oppretter donorkort. Var det ikke noen som hadde lagt ut en link av en dame med lungefibrose, i går? Hun har ventet på lunger lenge nå. Selvsagt, er ikke bare-bare å finne en match alltid, men hvis den gjennomsnittlige ventetiden er kortet ned, er det jo kjempeflott for en betydelig prosent av de som trenger nye lunger. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (3 minutter siden):

Får alle som står på liste operasjon da? Skal de ikke mye til for å finne noe som matcher ?

Skrevet
Sukkerogkanel skrev (Akkurat nå):

Får alle som står på liste operasjon da? Skal de ikke mye til for å finne noe som matcher ?

Det må i hvertfall være lik blodtype, og lungene må ha riktig størrelse.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Enig @MissLucy

Og det at transplantasjon i teorien kan skje mer eller mindre fra det øyeblikk man settes på listen understreker jo også hvorfor kronprinsen droppet siste dag i programmet for Japan-besøket. Timen på Rikshospitalet som kunne ende med oppføring på listen var berammet, og da måtte han beregne at også operasjon teoretisk sett ville kunne komme fort på.

• Liker 17
  • Nyttig 3
Skrevet
luna1 skrev (6 minutter siden):

Den debatten kan vel vente til hun er i stand til å fungere i arbeid.

Om alt går bra og best case scenario tar det lang tid. 

• Liker 12
  • Nyttig 5
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...