AnonymBruker Skrevet 26. mars #121 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Lol selvsagt. Anonymkode: 8cad6...0a7 Hva slags svar er dette egentlig. Hvorfor er det lol at man ikke er synsk og vet at du har prøvd dette? AnonymBruker skrev (4 timer siden): Lol selvsagt. Men det er vel ikke det nevroplastisk trening handler om? Kan Noen fortelle mer konkret hvordan de jobber nevroplastisk for fysiske sykdommer som migrene og ME? Anonymkode: 8cad6...0a7 Det er det nevroplastisk trening handler om jo, i tillegg er det visualisering. For eksempel å se for seg ting man vil oppnå, eller gjøre om på minner fra tidligere mv. Hvile er nødvendig for alle, stress gir fysiske symptomer. Er i mye stress selv og har f.eks. fått utslett over hele overkroppen. Du er veldig opphengt i at ME er fysisk, så det i den forrige tråden din også. Du må kanskje komme til den erkjennelsen at det er sammenheng mellom fysisk og psykisk, det er ikke to ulike ting som fungerer helt uavhengig av hverandre. Nevroplastisk trening vil jo variere etter hva man sliter med og hvor alvorlig sykdom man har. Men det er sikkert ikke noe for deg heller når du er så skeptisk til det. En av de viktigste tingene som Dr. Five har sagt vil jeg nok si er at klienten/pasienten må være innstilt på å gjøre jobben, og at det mest sannsynlig kan bli både bedre og verre underveis. Behandleren formidler bare verktøyet/metoden, pasienten må gjøre jobben. Er man ikke innstilt på det, eller tror at det ikke vil fungere har det ingen hensikt. Anonymkode: 2e7e3...f4f 4
AnonymBruker Skrevet 26. mars #122 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva slags svar er dette egentlig. Hvorfor er det lol at man ikke er synsk og vet at du har prøvd dette? Det er det nevroplastisk trening handler om jo, i tillegg er det visualisering. For eksempel å se for seg ting man vil oppnå, eller gjøre om på minner fra tidligere mv. Hvile er nødvendig for alle, stress gir fysiske symptomer. Er i mye stress selv og har f.eks. fått utslett over hele overkroppen. Du er veldig opphengt i at ME er fysisk, så det i den forrige tråden din også. Du må kanskje komme til den erkjennelsen at det er sammenheng mellom fysisk og psykisk, det er ikke to ulike ting som fungerer helt uavhengig av hverandre. Nevroplastisk trening vil jo variere etter hva man sliter med og hvor alvorlig sykdom man har. Men det er sikkert ikke noe for deg heller når du er så skeptisk til det. En av de viktigste tingene som Dr. Five har sagt vil jeg nok si er at klienten/pasienten må være innstilt på å gjøre jobben, og at det mest sannsynlig kan bli både bedre og verre underveis. Behandleren formidler bare verktøyet/metoden, pasienten må gjøre jobben. Er man ikke innstilt på det, eller tror at det ikke vil fungere har det ingen hensikt. Anonymkode: 2e7e3...f4f Er ikke skeptisk jeg prøver å forstå men nok en gang blir det bare svada svar ingen klarer konkret å si hvordan man jobber med dette for fysiske sykdommer . Anonymkode: 8cad6...0a7 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars #123 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Er ikke skeptisk jeg prøver å forstå men nok en gang blir det bare svada svar ingen klarer konkret å si hvordan man jobber med dette for fysiske sykdommer . Anonymkode: 8cad6...0a7 Det er jo det alle her prøver på igjen og igjen men du vil ikke forstå. Man jobber ikke nevroplastisk med de fysiske årsakene til en skade eller sykdom, men med nervesignalene som sendes og tolkes som følge av det. Du kan ikke bli frisk i et brekt bein (fysisk) av nevroplastisk jobbing, men du kan jobbe med hvordan kroppen håndterer smertesignalene og nervesignalene som følge av skaden/sykdommen. Fysisk og psykisk helse er ikke adskilt fra hverandre, vi er en helhet. ME kan være så fysisk det bare vil (vet at det er triggende for mange når man blander psyken inn i me diskusjonen fordi det lenge har blitt avblåst som "bare" noe psykisk) men det betyr ikke at ikke psyken er med på helsereisen. Anonymkode: ceffa...881 4
AnonymBruker Skrevet 26. mars #124 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det er jo det alle her prøver på igjen og igjen men du vil ikke forstå. Man jobber ikke nevroplastisk med de fysiske årsakene til en skade eller sykdom, men med nervesignalene som sendes og tolkes som følge av det. Du kan ikke bli frisk i et brekt bein (fysisk) av nevroplastisk jobbing, men du kan jobbe med hvordan kroppen håndterer smertesignalene og nervesignalene som følge av skaden/sykdommen. Fysisk og psykisk helse er ikke adskilt fra hverandre, vi er en helhet. ME kan være så fysisk det bare vil (vet at det er triggende for mange når man blander psyken inn i me diskusjonen fordi det lenge har blitt avblåst som "bare" noe psykisk) men det betyr ikke at ikke psyken er med på helsereisen. Anonymkode: ceffa...881 Ja men det eneste folk sier er «jobbe med nervesignalebe». Men HVORDAN gjør man det? Helt konkret? Min sykdom er overhodet ikke utløst av hvordan jeg tolker symptomer. Det er det heller ikke med migrene. det du beskriver er jo kogntniv terapi for å takle symptomer. Det er noe helt annet enn det som det snakkes om i disse sammenhengene, nemlig å bli frisk av fysiske sykdommer som migrene og ME fordi de mener det er lik psykisk lidelse/angst og at det er ÅRSAKEN Anonymkode: 8cad6...0a7 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars #125 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jo de mener at sykdommer som ME migrene o.l er bare at hjernen sender feil signaler pga man er redd for aktivitet. Og ved å fortelle hjernen at det ikke er farlig blir man kvitt disse sykdommene. Helt latterlig Anonymkode: 8cad6...0a7 Nei. Selv om du har møtt noen som sier det, eller som sier noe du tolker dit, så er det ikke det som er den faglige oppfatning. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvem som sier det? Laila Five og recovery Norge blant annet. Jeg klarer faktisk ikke å hvile jeg… så føler hele den hypotesen er helt feil . Anonymkode: 8cad6...0a7 Det tok meg ett halvt år å lære hvile. Og jeg er fortsatt ikke spesielt flink på det uten å ha noen som instruerer meg. Du kan også lære det, men det nytter ikke bare lese en bok, eller artikkel. Du må jobbe aktivt med det, og det kan ta lang tid. Men hvis du har bestemt deg for at du ikke kan lære det, så er enda vanskeligere. AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Ja men det eneste folk sier er «jobbe med nervesignalebe». Men HVORDAN gjør man det? Helt konkret? Min sykdom er overhodet ikke utløst av hvordan jeg tolker symptomer. Det er det heller ikke med migrene. det du beskriver er jo kogntniv terapi for å takle symptomer. Det er noe helt annet enn det som det snakkes om i disse sammenhengene, nemlig å bli frisk av fysiske sykdommer som migrene og ME fordi de mener det er lik psykisk lidelse/angst og at det er ÅRSAKEN Anonymkode: 8cad6...0a7 Du er helt låst på at det handler om å bli frisk, enda det igjennom syv sider har blitt sagt i alle mulige varianter at det handler om å håndtere symptomene. Hvordan jobbe med nervesignalene? Lære seg hvile, skikkelig hvile. Det er pusteøvelser, det er å jobbe med tankemønster, det er å bli bedre kjent med følelsene sine, det er visualisering, men det er krevende, og man må jobbe aktivt med det hver dag, for å endre vaner og tankegangen. Men det er ikke en fasit på hvordan man jobber med dette. Man må finne teknikker som passer hver enkelt. Jeg for eksempel kan virkelig ikke bruke rolig yoga, meditasjon og lignende, for det aktiverer heller meg. Men for andre er det nettopp de tingene som hjelper. Jeg var en aktiv løper før jeg ble skadet, og helt overbevist om at jeg hadde god kontroll på pusten. Men jeg kunne egentlig bare pusteteknikker for prestasjon, ikke nedregulering. Anonymkode: 8ae38...bef 1 4
AnonymBruker Skrevet 26. mars #126 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja men det eneste folk sier er «jobbe med nervesignalebe». Men HVORDAN gjør man det? Helt konkret? Min sykdom er overhodet ikke utløst av hvordan jeg tolker symptomer. Det er det heller ikke med migrene. det du beskriver er jo kogntniv terapi for å takle symptomer. Det er noe helt annet enn det som det snakkes om i disse sammenhengene, nemlig å bli frisk av fysiske sykdommer som migrene og ME fordi de mener det er lik psykisk lidelse/angst og at det er ÅRSAKEN Anonymkode: 8cad6...0a7 Du sier jo i hovedinnlegget at du forsket på det og prøvd det selv, så da vet du vel noe om metodene? Og man endrer ikke nervebaner på 48 timer... Jeg måtte øve meg på å hvile daglig i et halvt år før jeg merket at det skjedde noe med meg når jeg la meg ned for å innta hvile (ekte hvile). Anonymkode: ceffa...881 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars #127 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg vet bare at min ME ikke har kommet fordi jeg er redd for aktivitet 😅 har null med det å gjøre. nevrorefleksolgi jobber jo med det fysiske nervesystemet, mens Five og sånn de snakker bare om psyken. Når det er sagt så er det flere nevrorefleksologer som har erfaring med at deres metoder dessverre ikke fungerer for ME Anonymkode: 8cad6...0a7 Ja, det er sant, noen får litt bedring, men de vet ikke hvordan de skal hjelpe med ME, nei. Så jeg hadde ikke brukt tid/penger på det hvis jeg hadde ME. Migrene, derimot, går ofte veldig bra. Anonymkode: 1e927...299 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars #128 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (11 timer siden): Nei. Selv om du har møtt noen som sier det, eller som sier noe du tolker dit, så er det ikke det som er den faglige oppfatning. Det tok meg ett halvt år å lære hvile. Og jeg er fortsatt ikke spesielt flink på det uten å ha noen som instruerer meg. Du kan også lære det, men det nytter ikke bare lese en bok, eller artikkel. Du må jobbe aktivt med det, og det kan ta lang tid. Men hvis du har bestemt deg for at du ikke kan lære det, så er enda vanskeligere. Du er helt låst på at det handler om å bli frisk, enda det igjennom syv sider har blitt sagt i alle mulige varianter at det handler om å håndtere symptomene. Hvordan jobbe med nervesignalene? Lære seg hvile, skikkelig hvile. Det er pusteøvelser, det er å jobbe med tankemønster, det er å bli bedre kjent med følelsene sine, det er visualisering, men det er krevende, og man må jobbe aktivt med det hver dag, for å endre vaner og tankegangen. Men det er ikke en fasit på hvordan man jobber med dette. Man må finne teknikker som passer hver enkelt. Jeg for eksempel kan virkelig ikke bruke rolig yoga, meditasjon og lignende, for det aktiverer heller meg. Men for andre er det nettopp de tingene som hjelper. Jeg var en aktiv løper før jeg ble skadet, og helt overbevist om at jeg hadde god kontroll på pusten. Men jeg kunne egentlig bare pusteteknikker for prestasjon, ikke nedregulering. Anonymkode: 8ae38...bef Det er jo de som driver disse behandlingene samt erfaringene til folk i feks ME miljøer som hevder dette . Ikke jeg Anonymkode: 8cad6...0a7 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars #129 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (10 timer siden): Du sier jo i hovedinnlegget at du forsket på det og prøvd det selv, så da vet du vel noe om metodene? Og man endrer ikke nervebaner på 48 timer... Jeg måtte øve meg på å hvile daglig i et halvt år før jeg merket at det skjedde noe med meg når jeg la meg ned for å innta hvile (ekte hvile). Anonymkode: ceffa...881 Jeg er ikke ts Anonymkode: 8cad6...0a7
AnonymBruker Skrevet 27. mars #130 Skrevet 27. mars Det funker veldig godt på meg, men frisk blir jeg ikke. Hele kroppen henger sammen. Jeg lever med store nervesmerter som følge av en fysisk sykdom. Jeg har flere nerveskader. Er for eksempel delvis lam i den ene armen. Ved å lære å slappe av i hele kroppen, puste riktig og tenke riktig, klarer jeg nå å jobbe. Jeg bruker fremdeles sterke smertestillende (men ikke like mye) , og må fremdeles gjennom flere operasjoner, men nå klarer jeg å leve. For to år siden vurderte jeg Sveits da jeg fikk vite at amputasjon ikke ville minske smerter... Det blir litt som to fødende kvinner med like store smerter. Kvinne 1 har full panikk, mens nr 2 klarer å slappe av mellom rene, puste seg gjennom dem, og tenker seg fremover. De vil ha to forskjellige fødselopplevelser. Jeg har vært begge to! Anonymkode: d99db...5c4 8
AnonymBruker Skrevet 27. mars #131 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ja men det eneste folk sier er «jobbe med nervesignalebe». Men HVORDAN gjør man det? Helt konkret? Min sykdom er overhodet ikke utløst av hvordan jeg tolker symptomer. Det er det heller ikke med migrene. det du beskriver er jo kogntniv terapi for å takle symptomer. Det er noe helt annet enn det som det snakkes om i disse sammenhengene, nemlig å bli frisk av fysiske sykdommer som migrene og ME fordi de mener det er lik psykisk lidelse/angst og at det er ÅRSAKEN Anonymkode: 8cad6...0a7 Det er ikke så mange offentlige tilbud på dette enda, så kanskje vanskelig for folk å forklare når man var har hørt og lest om det. Men tanker, visualisering, altså litt ala meditasjon, påvirker hjernens reaksjoner. Noen ganger, eller veldig ofte, får pasienter med kronisk smerte lavere smerteterskel fordi hjernen har vært på vakt lenge. Da er hensikten med denne behandlingen å forsøke å få hjernen til å roe seg og gå tilbake til det gamle. Du vet når du ser en liten baby le sånn skikkelig, så blir du automatisk lattermild selv? Det er en sånn primitiv respons fra hjernen som skjer uten at du tenker over det. Det samme kan skje om hjernen over lang tid har opplevd smerter og da er trikset å jobbe med visualisering og tankebasert for å endre hjernens reaksjonsmønster. Når du tenker så skjer det kjemiske prosesser i hjernen og nervebaner blir aktiv avhengig av hva du tenker på. Jeg skjønner at du tenker at det er psykisk men hjernen er i aller høyeste grad svært fysisk og kjemisk. Jeg syns det er svært synd at samfunnet har delt psykisk og fysisk sykdom slik det har, for alt er jo fysisk i bunn og grunn. Men det er klart at en brukket fot er lettere å se og lettere å fikse enn de «stiene i hjernen» som hjernen har blitt vant med over tid. Husk at vi bruker svært lite av hjernens kapasitet og det er høyst sannsynlig at hjernen kan reparere mer i kroppen enn vi i dag er kapable til, men vi lever i et samfunn som hjernen vår ikke enda er utviklet for dessverre. Les bøker om dette, da vil du forstå det mye bedre! Anonymkode: 6a2d3...80c 2
Fru Uperfekt Skrevet 27. mars #132 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2026 den 20.00): Studert nevroplastisk trening grundig fra seriøse kilder og synes det meste høres ut som ren idioti. Finnes det en eneste kvinne eller mann i Norge som faktisk har blitt bedre av det? Og fra hvilken sykdom ble du helbredet? En gal migrenelege vil jeg skal benytte metoden. For ordens skyld jeg har prøvd øvelsene med stor innlevelse i 48 dager uten nevneverdig resultat utenom at det er ufrivillig komisk Anonymkode: da033...cf8 Dette er vel helst noe som funker for de som tror det funker, placeboeffekt mao. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars #133 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Det er ikke så mange offentlige tilbud på dette enda, så kanskje vanskelig for folk å forklare når man var har hørt og lest om det. Men tanker, visualisering, altså litt ala meditasjon, påvirker hjernens reaksjoner. Noen ganger, eller veldig ofte, får pasienter med kronisk smerte lavere smerteterskel fordi hjernen har vært på vakt lenge. Da er hensikten med denne behandlingen å forsøke å få hjernen til å roe seg og gå tilbake til det gamle. Du vet når du ser en liten baby le sånn skikkelig, så blir du automatisk lattermild selv? Det er en sånn primitiv respons fra hjernen som skjer uten at du tenker over det. Det samme kan skje om hjernen over lang tid har opplevd smerter og da er trikset å jobbe med visualisering og tankebasert for å endre hjernens reaksjonsmønster. Når du tenker så skjer det kjemiske prosesser i hjernen og nervebaner blir aktiv avhengig av hva du tenker på. Jeg skjønner at du tenker at det er psykisk men hjernen er i aller høyeste grad svært fysisk og kjemisk. Jeg syns det er svært synd at samfunnet har delt psykisk og fysisk sykdom slik det har, for alt er jo fysisk i bunn og grunn. Men det er klart at en brukket fot er lettere å se og lettere å fikse enn de «stiene i hjernen» som hjernen har blitt vant med over tid. Husk at vi bruker svært lite av hjernens kapasitet og det er høyst sannsynlig at hjernen kan reparere mer i kroppen enn vi i dag er kapable til, men vi lever i et samfunn som hjernen vår ikke enda er utviklet for dessverre. Les bøker om dette, da vil du forstå det mye bedre! Anonymkode: 6a2d3...80c Det er jo bøkene som gjør at jeg ikke skjønner det. Er nettopp bare svada og tomme fraser om koblinger visualisering og sånt. Ikke noe konkret om hvordan eller hva man skal «lære» hjernen annerledes når man har en svært alvorlig me Anonymkode: 8cad6...0a7 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars #134 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det er jo bøkene som gjør at jeg ikke skjønner det. Er nettopp bare svada og tomme fraser om koblinger visualisering og sånt. Ikke noe konkret om hvordan eller hva man skal «lære» hjernen annerledes når man har en svært alvorlig me Anonymkode: 8cad6...0a7 Men det er ikke en fremgangsmåte, det må tilpasses den enkelte, derfor bør du ta det via en behandler. Dine opplevelser med ME og andre ting som har skjedd i livet og påvirket deg er ikke lik naboens som har samme sykdom. Man behandler f.eks. ikke fantomsmerter i et amputert lem likt som ME, men begge kan bli bedre av nevroplastisk trening. Anonymkode: 2e7e3...f4f 2 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars #135 Skrevet 27. mars Jeg prøvde denne «behandlingen» da den hadde et annet navn. Den hjalp nada. Det er ikke slik at jeg ikke har skjønt den. Problemet mitt er somatisk. Det var der jeg fant hjelp. Og stress og angst kan jeg fjerne på andre måter. Dessverre brer denne metoden seg i helsevesenet en kreftsvulst med svært tvilsom evidens. Anonymkode: 1ebac...196 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars #136 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Men det er ikke en fremgangsmåte, det må tilpasses den enkelte, derfor bør du ta det via en behandler. Dine opplevelser med ME og andre ting som har skjedd i livet og påvirket deg er ikke lik naboens som har samme sykdom. Man behandler f.eks. ikke fantomsmerter i et amputert lem likt som ME, men begge kan bli bedre av nevroplastisk trening. Anonymkode: 2e7e3...f4f Men altså hvis man leser doktor Five osv så fremstilles det som én ting som er «nevroplastisk trening» og det er at man ikke skal være redd for aktivitet Anonymkode: 8cad6...0a7 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars #137 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er ikke så mange offentlige tilbud på dette enda, så kanskje vanskelig for folk å forklare når man var har hørt og lest om det. Men tanker, visualisering, altså litt ala meditasjon, påvirker hjernens reaksjoner. Noen ganger, eller veldig ofte, får pasienter med kronisk smerte lavere smerteterskel fordi hjernen har vært på vakt lenge. Da er hensikten med denne behandlingen å forsøke å få hjernen til å roe seg og gå tilbake til det gamle. Du vet når du ser en liten baby le sånn skikkelig, så blir du automatisk lattermild selv? Det er en sånn primitiv respons fra hjernen som skjer uten at du tenker over det. Det samme kan skje om hjernen over lang tid har opplevd smerter og da er trikset å jobbe med visualisering og tankebasert for å endre hjernens reaksjonsmønster. Når du tenker så skjer det kjemiske prosesser i hjernen og nervebaner blir aktiv avhengig av hva du tenker på. Jeg skjønner at du tenker at det er psykisk men hjernen er i aller høyeste grad svært fysisk og kjemisk. Jeg syns det er svært synd at samfunnet har delt psykisk og fysisk sykdom slik det har, for alt er jo fysisk i bunn og grunn. Men det er klart at en brukket fot er lettere å se og lettere å fikse enn de «stiene i hjernen» som hjernen har blitt vant med over tid. Husk at vi bruker svært lite av hjernens kapasitet og det er høyst sannsynlig at hjernen kan reparere mer i kroppen enn vi i dag er kapable til, men vi lever i et samfunn som hjernen vår ikke enda er utviklet for dessverre. Les bøker om dette, da vil du forstå det mye bedre! Anonymkode: 6a2d3...80c Det er nevrologiske forskjeller i hvordan menneskers nervebaner objektivt sett leder smerte til hjernen. Noens gjør det særs godt, da får personen objektivt mer smerte enn andre. Smerte er ikke bare hvordan du tar det eller tolkninger i det ikke autonome nervesystemet Anonymkode: da033...cf8 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars #138 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men altså hvis man leser doktor Five osv så fremstilles det som én ting som er «nevroplastisk trening» og det er at man ikke skal være redd for aktivitet Anonymkode: 8cad6...0a7 Leser hvor? Anonymkode: 2e7e3...f4f 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars #139 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Leser hvor? Anonymkode: 2e7e3...f4f På doktor Five sine kanaler Anonymkode: 8cad6...0a7 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars #140 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (10 minutter siden): På doktor Five sine kanaler Anonymkode: 8cad6...0a7 Hvilke kanaler er det? Kan du legge ved en link kanskje? Anonymkode: 2e7e3...f4f 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå