AnonymBruker Skrevet 25. mars #81 Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er jo her hele debatten ligger. De som driver med dette mener jo at fysisk sykdom skyldes psyken og blir frisk hvis man jobber psykisk Anonymkode: 8cad6...0a7 Nei. Det handler ikke nødvendigvis om å bli frisk fra fysisk sykdom, men å øve hjernen på å ikke fokusere så mye på den fysiske sykdommen. All smerte ‘skapes’ i hjernen, også smerte som skyldes fysisk sykdom. Ved å bremse/blokkere smertesignaler, så kan smerten oppleves som svakere og mindre - også smerte fra fysisk sykdom. Anonymkode: 32192...996 5 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars #82 Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det er jo her hele debatten ligger. De som driver med dette mener jo at fysisk sykdom skyldes psyken og blir frisk hvis man jobber psykisk Anonymkode: 8cad6...0a7 Hvilken fysisk sykdom snakker du egentlig om da? De mener jo faktisk ikke at fysisk sykdom kan tenkes bort. Du kan ikke tenke bort et beinbrudd, diabetes, eller kreft f.eks. Men forklar oss gjerne hvilken fysisk sykdom du har. Det har du jo faktisk aldri svart på. Anonymkode: 2e7e3...f4f 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars #83 Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (På 24.3.2026 den 13.19): Paracet virker uten tro, er det ikke litt manipulerende å si at om noe ikke virker er det pasientens skyld? Anonymkode: da033...cf8 Dette er jo et interessant spørsmål, hva er virkningsmekanismen til Paracet? Anonymkode: 2e7e3...f4f
AnonymBruker Skrevet 25. mars #84 Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hvilken fysisk sykdom snakker du egentlig om da? De mener jo faktisk ikke at fysisk sykdom kan tenkes bort. Du kan ikke tenke bort et beinbrudd, diabetes, eller kreft f.eks. Men forklar oss gjerne hvilken fysisk sykdom du har. Det har du jo faktisk aldri svart på. Anonymkode: 2e7e3...f4f Ja, migrene og ME feks. Og en hel rekke andre ting. Tror ikke du har lest hva doktor Five og folka sier . De mener at alle slike ting skuldes psykisk Anonymkode: 8cad6...0a7 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars #85 Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Nei. Det handler ikke nødvendigvis om å bli frisk fra fysisk sykdom, men å øve hjernen på å ikke fokusere så mye på den fysiske sykdommen. All smerte ‘skapes’ i hjernen, også smerte som skyldes fysisk sykdom. Ved å bremse/blokkere smertesignaler, så kan smerten oppleves som svakere og mindre - også smerte fra fysisk sykdom. Anonymkode: 32192...996 Det er ikke det doktor Five og alle de som driver med recovery lightening process mener Anonymkode: 8cad6...0a7 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars #86 Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja, migrene og ME feks. Og en hel rekke andre ting. Tror ikke du har lest hva doktor Five og folka sier . De mener at alle slike ting skuldes psykisk Anonymkode: 8cad6...0a7 Men de to sykdommene du nevner er begge nevrologiske sykdommer som har sammenheng med nervesystemet og nevroplastisitet. Jeg tror heller det er du som feiltolker ved å kalle det psykiske. Hva legger du i psykisk da? Anonymkode: 2e7e3...f4f 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars #87 Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (11 timer siden): Kan jo ikke sammenlignes med å trene ppp gå evne igjen ette slag . Å skulle tenke seg bort fra migrene og ME fordi man tilsynelatende har angst Anonymkode: 8cad6...0a7 Å trene seg opp til å gå etter slag kan handle om to ting, fysisk trening fordi man har fått muskeltap etter å vært lenket til sykesengen, eller nevroplastisk trening der friske deler av hjernen trenes til å overta funksjonene til de skadede områdene. Vet ikke hva du tenkte på, men som du skjønner er nevroplastisitet en greie der også. Ingen her snakker om å tenke seg bort fra sykdom pga. angst. I så fall lurer jeg på hva din definisjon av angst er. Anonymkode: 2e7e3...f4f 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars #88 Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (På 24.3.2026 den 13.09): CRPS er jo en tilstand der hjernen sender signaler om smerte, selvom det ikke er noe galt med stedet man har smerter. Det var i alle fall det ei med CRPS forklarte til meg, at det er en slags feilkobling i hjernen. Så da vil omprogrammering av hjernen med stor sannsynlighet virke for mange av dem. Når det er sagt hadde hun som fortalte meg dette fått en svært deformert fot pga CRPS, så vil anta at det er forskjell på hvor hardt rammet man er. Anonymkode: 01375...572 En måte å forklare CRPS på er at hjernen og nervesystemet overtolker ting, og sender ut signaler om at det er vondt. Så reagerer det rammede området med å tolke situasjonen som smertefull. Jeg har ikke deformert fot, men jeg hovner mye opp, jeg klarer ikke alltid rette ut tærne, fargene endrer seg hele tiden, jeg kan bli omtrent svart på foten om det er brå temperaturendringer. Kaldt gulv er som å gå på glass, fordi foten overreagerer så ekstremt. Jeg må ha foten utenfor senga når jeg sover, for presset fra madrassen er for smertefullt. Jeg har prøvd smertelindrene plaster, men foten reagerer på trykket fra plastret, det å ha ett plaster eller tape på foten kjennes ut noen presser av all sin kraft på det punktet, så smertestillende plaster øker faktisk smertene... AnonymBruker skrev (På 24.3.2026 den 13.43): Men med migrene feks så er det jo en nevrologisk sykdom. Samme med ME så klarer ikke skjønne hvordan denne metoden skal overføres til det? Og med sånne smerter du snakker om og så er der jo ikke innbilt eller utløst pga frykt eller tanker, så hvorfor er det tankene man skal endre? Anonymkode: 8cad6...0a7 CRPS er en nevrologisk lidelse. AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo her hele debatten ligger. De som driver med dette mener jo at fysisk sykdom skyldes psyken og blir frisk hvis man jobber psykisk Anonymkode: 8cad6...0a7 Det er svært få som sier man kan bli frisk, men man kan få det bedre. Jo mer man fokuserer på sykdommen, jo større plass tar den i livet. Å jobbe med tankene, flytte fokus bort fra det negative, så vil symptomtrykket kunne dempes. Men jeg skjønner hvordan du tenker. Jeg forbannet leger og andre idioter når jeg sto i dusjen å brakk meg av smerter, og så ned på en svart-lilla fot. Jeg var veldig negativ til hele greia. Den første psykomotoriske fysioterapeuten jeg kom til hadde jeg null kjemi med. Husker jeg fikk en følelse av peace&love hippie som svevde på en rosa sky, og alt hun snakket om virket så fjernt at jeg bare ble provosert. Fikk heldigvis en annen, og det var en helt annen opplevelse. Vi jobbet først med pusteøvelser og avslapning, men ikke av yoga-typen, hun måtte hands on, og brukte blandt annet ulike massasjeteknikker rundt mellomgulvet for å tvinge meg til å kontrollere pusten riktig. Men jeg hadde mange timer, over flere måneder, før jeg begynte kjenne tydelig at det hjalp. Jeg har fortsatt mye smerter, men smertene tar ikke like stor plass i livet mitt nå. Anonymkode: 8ae38...bef 1 4 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars #89 Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er jo et interessant spørsmål, hva er virkningsmekanismen til Paracet? Anonymkode: 2e7e3...f4f Paracet virker indirekte inn på nervesystemet https://www.naturmedisinsentralen.no/WordPress/2021/07/22/paracetamol-virker-pa-det-endocannabinoide-system-ecs/ Anonymkode: 01375...572 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars #90 Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Paracet virker indirekte inn på nervesystemet https://www.naturmedisinsentralen.no/WordPress/2021/07/22/paracetamol-virker-pa-det-endocannabinoide-system-ecs/ Anonymkode: 01375...572 Ikke sant, det gjør f.eks. nevroplastisk trening og meditasjon også, men selv om alle påvirker nervesystemet er det ingen som latterliggjør, eller stiller spørsmålstegn med hvorvidt Paracet virker. Anonymkode: 2e7e3...f4f 4 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars #91 Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Ikke sant, det gjør f.eks. nevroplastisk trening og meditasjon også, men selv om alle påvirker nervesystemet er det ingen som latterliggjør, eller stiller spørsmålstegn med hvorvidt Paracet virker. Anonymkode: 2e7e3...f4f Du leste ikke artikkelen? Paracet virker ikke direkte inn på nervesystemet, men indirekte via det endacannabiniode systemet. Om du kan bruke nevroplastisk trening på å bli kvitt en hodepine, så fint for deg. Men for alle oss andre vil altså en paracet ofte virke uansett om man tror den virker eller ikke. Anonymkode: 01375...572 1 1
Toast Skrevet 25. mars #92 Skrevet 25. mars Nevroplastisk trening er ingen mirakelkur, men det er vist god effekt mot plager/sykdommer som har en psykosomatisk komponent - for eksempel migrene, kroniske ryggsmerter, PTSD, ME, fibromyalgi og IBS. 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars #93 Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Du leste ikke artikkelen? Paracet virker ikke direkte inn på nervesystemet, men indirekte via det endacannabiniode systemet. Om du kan bruke nevroplastisk trening på å bli kvitt en hodepine, så fint for deg. Men for alle oss andre vil altså en paracet ofte virke uansett om man tror den virker eller ikke. Anonymkode: 01375...572 Mye av virkningen er jo nettopp at smertesignaler dempes. Dette skjer i det endocannabinoide systemet: Paracetamol omdannes til AM404, som: - øker nivået av anandamid (kroppens eget cannabinoid) - aktiverer CB1‑reseptorer i hjernen - påvirker smertebaner direkte Dette er en ren nevral mekanisme. Det nye er at den i tillegg stanser smertesignaler fra å sendes fra nerveendene der man har smerter. Anonymkode: 2e7e3...f4f
veronica<3 Skrevet 25. mars #94 Skrevet 25. mars Tråden er ryddet for brudd på opphavsrett. veronica<3, mod.
AnonymBruker Skrevet 26. mars #95 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (12 timer siden): Men de to sykdommene du nevner er begge nevrologiske sykdommer som har sammenheng med nervesystemet og nevroplastisitet. Jeg tror heller det er du som feiltolker ved å kalle det psykiske. Hva legger du i psykisk da? Anonymkode: 2e7e3...f4f Ja det er nevrologiske sykdommer. Men det de som driver med nevroplastisk trening snakker om er tanker følelser frynse angst og behandling deres er metakognitiv terapi og psykoterapi. De mener disse sykdommene er forårsaket av frykt for aktivitet Anonymkode: 8cad6...0a7 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars #96 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (12 timer siden): Å trene seg opp til å gå etter slag kan handle om to ting, fysisk trening fordi man har fått muskeltap etter å vært lenket til sykesengen, eller nevroplastisk trening der friske deler av hjernen trenes til å overta funksjonene til de skadede områdene. Vet ikke hva du tenkte på, men som du skjønner er nevroplastisitet en greie der også. Ingen her snakker om å tenke seg bort fra sykdom pga. angst. I så fall lurer jeg på hva din definisjon av angst er. Anonymkode: 2e7e3...f4f Doktor Five og recovery Norge feks snakker jo bare om å fokusere på følelser og tanker, man skal si til seg selv at ikke noe er galt og så skal man bare gjøre ting man feks ikke klarer. Fordi det e bare frykt for aktivitet og «koblinger». Og at man bare må overstyre dette. Høyrest helt ut som angst for meg. De snakker ikke om nevroplastisk sånn som du beskriver det Anonymkode: 8cad6...0a7 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars #97 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (14 timer siden): Nei. Det handler ikke nødvendigvis om å bli frisk fra fysisk sykdom, men å øve hjernen på å ikke fokusere så mye på den fysiske sykdommen. All smerte ‘skapes’ i hjernen, også smerte som skyldes fysisk sykdom. Ved å bremse/blokkere smertesignaler, så kan smerten oppleves som svakere og mindre - også smerte fra fysisk sykdom. Anonymkode: 32192...996 Jo de mener at sykdommer som ME migrene o.l er bare at hjernen sender feil signaler pga man er redd for aktivitet. Og ved å fortelle hjernen at det ikke er farlig blir man kvitt disse sykdommene. Helt latterlig Anonymkode: 8cad6...0a7 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars #98 Skrevet 26. mars Toast skrev (11 timer siden): Nevroplastisk trening er ingen mirakelkur, men det er vist god effekt mot plager/sykdommer som har en psykosomatisk komponent - for eksempel migrene, kroniske ryggsmerter, PTSD, ME, fibromyalgi og IBS. Det finnes andre og billigere angstbehandlinger for de som trenger det. Håper vi kommer over denne jævla hypen snart. mvh svært plaget av migrene Anonymkode: 1ebac...196 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars #99 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jo de mener at sykdommer som ME migrene o.l er bare at hjernen sender feil signaler pga man er redd for aktivitet. Og ved å fortelle hjernen at det ikke er farlig blir man kvitt disse sykdommene. Helt latterlig Anonymkode: 8cad6...0a7 Jeg blir faktisk jævlig provosert. Det er ikke slik at idet man bikker over 15 dager migrene i måneden, så er det en annen type migrene med masse angst og faresignaler involvert. Men det er klart at noen kan slite med det i tillegg. For mange av oss, er det nok å få moderne migrenemedisiner som CHRP-hemmere, bytte jobb osv. Det er dessuten kjent at migrene BLIR verre av aktivitet. De fleste har et liv som gjør at de må gjøre ting til tross for mye migrene, så angst for aktivitet meg midt i rævva sier jeg. Anonymkode: 1ebac...196 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars #100 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja det er nevrologiske sykdommer. Men det de som driver med nevroplastisk trening snakker om er tanker følelser frynse angst og behandling deres er metakognitiv terapi og psykoterapi. De mener disse sykdommene er forårsaket av frykt for aktivitet Anonymkode: 8cad6...0a7 De blir FORSTERKET av frykt for aktivitet, det er noe annet. Smertene kan komme av stress på den måten at kroppen sender smertesignaler for å beskytte deg. Mine smerter kan plutselig komme tilbake hvis jeg tenker på noe som stresset meg før og forvinne like fort. Tidligere var smertene mer eller mindre konstante. Superkort fortalt hva jeg gjør når smerten kommer: jeg prøver ikke å overse den eller å pushe igjennom smerten. Jeg stopper det jeg gjør, lukker øynene og kjenner etter. Hvor sitter den og hvordan ter den seg. Hovedpoenget er å anerkjenne følelsen uten at man får noia. Man skal se på følelsen med nysgjerrighet og ikke med en intensjon om å psyke vekk smertene. Noen får det muligens til ved å ikke vite mer enn det, men jeg, og helt klart du, må ha mer og en skikkelig forklaring og ikke minst eksempler. Jeg har ikke ledt Five eller Flo Skagen sine bøker, fordi deres energier er litt for forsiktige for meg. Jeg liker Alan Gordon sin mer direkte og ganske underholdene bok. Du bør virkelig gi det en sjanse! En annen anbefaling ang migrenen er å gå til en flink nevrorefleksolog, men du tror vel ikke på det heller, selv om de jobber med nervesystemet. Anonymkode: 1e927...299 1 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå